Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vragen over Hd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Theraposa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
Aantal honden: 2
Contacteer:

Wat vragen over Hd

Ongelezen bericht door Theraposa »

Hallo ,

Ik had wat vragen over Hd puur omdat ik er wat meer over wil weten. de een beweerd dat een hond in zijn gehele groeifase niet mag rennen/fietsen/traplopen etc. en de ander zegt dat het wel kan. En er word ook weer beweerd dat fietsen goed is voor de spieren van de poten. Een hond van een halfjaar kun je toch gerust laten mee fietsen? Gewoon niet laten rennen ? En voorzichtig laten wennen? Wat weten jullie hier van? Mijn hond was toen ze een half jaar was ook al mee op de fiets en dit is ook opgebouwd. Nu fietst ik ook bijna elke week met haar en niet heel erg ver , ik bouw het ook verder op. Wanneer begonnen jullie met je hond te rennen/traplopen/fietsen etc? Ik til mijn hond trouwens wel op bij elke trap.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Wat vragen over Hd

Ongelezen bericht door Budkes »

Theraposa schreef:Hallo ,

Ik had wat vragen over Hd puur omdat ik er wat meer over wil weten. de een beweerd dat een hond in zijn gehele groeifase niet mag rennen/fietsen/traplopen etc. en de ander zegt dat het wel kan. En er word ook weer beweerd dat fietsen goed is voor de spieren van de poten. Een hond van een halfjaar kun je toch gerust laten mee fietsen? Gewoon niet laten rennen ? En voorzichtig laten wennen? Wat weten jullie hier van? Mijn hond was toen ze een half jaar was ook al mee op de fiets en dit is ook opgebouwd. Nu fietst ik ook bijna elke week met haar en niet heel erg ver , ik bouw het ook verder op. Wanneer begonnen jullie met je hond te rennen/traplopen/fietsen etc? Ik til mijn hond trouwens wel op bij elke trap.
Stoppen met fietsen, nu. Je hebt een zwaar type hond een Molosser van 7 maand. Pas weer beginnen met anderhalf. Traplopen omhoog is niet het grootste probleem, naar beneden is niet zo goed. Zo lang mogelijk blijven tillen. Als het kan tot een jaar en anders blokkeren bij het naar beneden lopen. Verder vaak wandelen maar voor mij niet meer dan een half uur per keer tot ze een jaar is, voorichtig met spelen maar wel aten spelen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
Contacteer:

Hoe zit dat dan met grotere honden zoals bepaalde staffords , stafford kruisings , Amerikaanse bulldog of daar kruisingen van ? Ik zag dat hd wel meer voorkomt bij de stafford en de Amerikaanse bulldog weer niet en dat het vaak ook erfelijk is.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Theraposa schreef:Hoe zit dat dan met grotere honden zoals bepaalde staffords , stafford kruisings , Amerikaanse bulldog of daar kruisingen van ? Ik zag dat hd wel meer voorkomt bij de stafford en de Amerikaanse bulldog weer niet en dat het vaak ook erfelijk is.
Dat heb je dan niet goed gezien. Bij de ambull komt het net zo goed in ruime mate voor.
Ik vind de stafford trouwens geen grote hond. HD is niet rasafhankelijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:

Stoppen met fietsen, nu. Je hebt een zwaar type hond een Molosser van 7 maand. Pas weer beginnen met anderhalf. Traplopen omhoog is niet het grootste probleem, naar beneden is niet zo goed. Zo lang mogelijk blijven tillen. Als het kan tot een jaar en anders blokkeren bij het naar beneden lopen. Verder vaak wandelen maar voor mij niet meer dan een half uur per keer tot ze een jaar is, voorichtig met spelen maar wel aten spelen.
Ik moet stoppen met fietsen met haar? Ze is trouwens geen 7 maand maar 9 maand. Met trappen til ik haar sowieso altijd op. Ik fiets vaak maar kleine stukjes , vaak 5 of 10 minuten en dan laat ik haar niet rennen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Dan zijn de windhonden een uitzondering, zo kun je het ook zien. Al de rassen die therapossa opnoemt doen niet voor elkaar onder. Dan moet je gaan praten over rasgroepen. Je kunt niet zeggen dat een ambull geen HD heeften een mastino wel. Dat bedoel ik met rasgebonden.
Gr. Aniek

Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
Theraposa schreef:Hoe zit dat dan met grotere honden zoals bepaalde staffords , stafford kruisings , Amerikaanse bulldog of daar kruisingen van ? Ik zag dat hd wel meer voorkomt bij de stafford en de Amerikaanse bulldog weer niet en dat het vaak ook erfelijk is.
Dat heb je dan niet goed gezien. Bij de ambull komt het net zo goed in ruime mate voor.
dan vast een foute site opgezocht , ik vond deze site waar geen Amerikaanse bulldog tussen staat : http://www.rashondenwijzer.nl/aandoening?aandoening=8 .
Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door JYBD »

Theraposa schreef:
Budkes schreef:

Ik moet stoppen met fietsen met haar? Ze is trouwens geen 7 maand maar 9 maand. Met trappen til ik haar sowieso altijd op. Ik fiets vaak maar kleine stukjes , vaak 5 of 10 minuten en dan laat ik haar niet rennen.
9 maanden is ook veel te jong om te fietsen met jouw type hond. Ik zou ook minstens wachten tot anderhalf jaar.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

In de GR zit ook HD. Dat krijg je al snel met zwaardere rassen. Mijn honden komen uit getestte ouders, dus qua erfelijkheid is er een kleine kans dat ze het ontwikkelen. Maar dan heb je nog net zo'n grote (of zo niet grotere) kans dat je het zelf ontwikkelt.

Trap oplopen laat ik ze wel, ook als pup. Wel heel rustig. Trap af, draag ik ze graag (nog steeds trouwens). En ze mogen niet als ze pup zijn, doldriest met andere honden spelen. Maar gewoon lopen.... jongste pup liep ook gewoon een 21 km wandeling mee hoor.
Budkes
Zeer actief

Theraposa schreef:
Budkes schreef:
dan vast een foute site opgezocht , ik vond deze site waar geen Amerikaanse bulldog tussen staat : http://www.rashondenwijzer.nl/aandoening?aandoening=8 .
Ja dat is een foute site, een hele achterlijke site.
En ja, ik had er even overheen gelezen je moet stoppen met fietsen. Pas weer beginnen als ze anderhalf is.
Gr. Aniek

Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

JYBD schreef:
Theraposa schreef:
Budkes schreef:

9 maanden is ook veel te jong om te fietsen met jouw type hond. Ik zou ook minstens wachten tot anderhalf jaar.
dus ook als je gewoon rustig aan doet en kleine eindjes doet? Hond los laten is bij mij helaas geen optie , ze kan alleen los in mijn huis en buiten zijn hier amper los loop plekken waar ze los kan rennen. Of het stikt er van de honden. Ik dacht dan kan ze zo die energie wel wat meer kwijt. Over die spieropbouw voor de spieren voor de poten dat ook goed schijnt te zijn om hd een beetje te verkomen is dat ook waar of niet?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Ja, dat is ook goed, die spieropbouw, maar dit is de derde én laatste keer dat ik het zeg: "Pas vanaf anderhalf jaar. Ze is te jong."
En als het zoals je zegt om hele kleine stukjes gaat is het ook onzin om er vanuit te gaan dat ze daardoor haar energie kwijt raakt. Dus gewoon niet doen !!
Laatst gewijzigd door Budkes op 24 okt 2012 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:In de GR zit ook HD. Dat krijg je al snel met zwaardere rassen. Mijn honden komen uit getestte ouders, dus qua erfelijkheid is er een kleine kans dat ze het ontwikkelen. Maar dan heb je nog net zo'n grote (of zo niet grotere) kans dat je het zelf ontwikkelt.

Trap oplopen laat ik ze wel, ook als pup. Wel heel rustig. Trap af, draag ik ze graag (nog steeds trouwens). En ze mogen niet als ze pup zijn, doldriest met andere honden spelen. Maar gewoon lopen.... jongste pup liep ook gewoon een 21 km wandeling mee hoor.
Wat bedoel je met GR (afkortingen heb ik nog niet allemaal in mijn hoofd)? :oops:

Ik heb mijn hond haar ouders ook wel gezien maar of ze er op getest zijn weet ik natuurlijk niet. Haar vader (Cane Corso) was 17 jaar en nog erg gezond. Liep ook niet mank. de moeder (Amerikaanse bulldog) zag er ook gezond uit. Maar goed , het is niet getest... Oke , gewoon kappen met fietsen voorlopig dus.
Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Theraposa schreef: Haar vader (Cane Corso) was 17 jaar
:80: 17....als in zeventien?
En op zijn zestiende dekte hij dus nog?
Nou, chapeau hoor.
Ik vond het best oud voor een CC en hoe goed hij er ook nog uit zag en fit was.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Theraposa schreef:
Nanna schreef:
Nou, chapeau hoor.
Je gelooft toch zelf niet dat die hond 17 was mag ik hopen?
Laat staat dan áls hij die leeftijd had gehad dat ie dan nog had kunnen dekken. Daar heeft ie op die leeftijd (waar ik dus niets van geloof) echt geen energie meer voor hoor.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

moosje schreef:
Theraposa schreef:
Nanna schreef:
Nou, chapeau hoor.
Je gelooft toch zelf niet dat die hond 17 was mag ik hopen?
Laat staat dan áls hij die leeftijd had gehad dat ie dan nog had kunnen dekken. Daar heeft ie op die leeftijd (waar ik dus niets van geloof) echt geen energie meer voor hoor.
je bent niet de enige hoor moosje
ik denk zelf dat ze het verkeerd verstaan heeft en dat hij 7 was
Afbeelding
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Hier komt over 10 dagen een Golden retriever pupje binnen wandelen.
Maar echt wel dat ik mij aan de ongeschreven regel, aantal weken oud = het aantal minuten wandelen.
Na 2 golden retrievers die qua gestel niet gezond zijn, (HD,zware artrose,spondylose) ben ik maar wat voorzichtig met dit kleine spruitje.
Uiteraard mag ze echt wel even kennis maken met andere honden, of een keer wat langer lopen, zolang zij goed aangeeft. Maar naast de fiets niet eerder dan ruim een jaar, achter ballen aan en spelen met andere honden houd ik toch wat in bedwang...
Dan maar een zeikerd.

Mij is ooit verteld dat 30% erfelijk is, de overige 70% ontwikkel je zelf, door onverantwoord met je pup om te gaan.
Wat veel mensen vergeten, is het op en af de bank springen ;)
Afbeelding
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

Heb je al geprobeerd om een leuke hondenschool te vinden, waar je hond misschien een beetje los kan?
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Vastgeroeste liefde ;)

De aller eerste was destijds gezinshond, en daar is niet zozeer naar testen of uitslagen van de ouders gekeken.
De tweede, de huidige, is een herplaatser, zonder papier en dus ook niet uit geteste ouders.
De pup die er nu aan komt. Komt uit goede,gezonde lijnen. Ouders en voorouders hd vrij. En ik maak alles van heel dichtbij mee, en weet dat er alles maar dan ook alles aan gedaan is om dit nest gezond op de wereld te laten komen, en ze gezond op te laten groeien.
Dat wil ik graag voortzetten. En er alles aan doen, om te voorkomen dat dit meiske ook hd ontwikkeld.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jinke schreef:Hier komt over 10 dagen een Golden retriever pupje binnen wandelen.
Maar echt wel dat ik mij aan de ongeschreven regel, aantal weken oud = het aantal minuten wandelen.
Na 2 golden retrievers die qua gestel niet gezond zijn, (HD,zware artrose,spondylose) ben ik maar wat voorzichtig met dit kleine spruitje.
Uiteraard mag ze echt wel even kennis maken met andere honden, of een keer wat langer lopen, zolang zij goed aangeeft. Maar naast de fiets niet eerder dan ruim een jaar, achter ballen aan en spelen met andere honden houd ik toch wat in bedwang...
Dan maar een zeikerd.

Mij is ooit verteld dat 30% erfelijk is, de overige 70% ontwikkel je zelf, door onverantwoord met je pup om te gaan.
Wat er niet in zit komt er ook niet uit zeg ik altijd maar... Ik doe alles met mijn pups en altijd vrije honden. Ook met trainen dus lage sprongen etc. Met een zware molosser of ander zwaar ras zou ik dat niet doen maar verder geen probleem. Ze lopen vanaf dag 1 al met de groters mee dus die minutenregel heb ik nog nooit gedaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Jinke schreef:Hier komt over 10 dagen een Golden retriever pupje binnen wandelen.
Dan maar een zeikerd.

Maar juist dat "kennismaken" met andere honden.... enig idee hoe belastend dat is voor groot groeiende botjes? Dan is een minuutje langer lopen aan de lijn, om de buurt te verkennen, ècht geen doodzonde hoor. Trap oplopen trouwens ook niet (mits rustig natuurlijk).
Marion.

dubbel
Laatst gewijzigd door Marion. op 25 okt 2012 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Jinke schreef:Vastgeroeste liefde ;)

De aller eerste was destijds gezinshond, en daar is niet zozeer naar testen of uitslagen van de ouders gekeken.
De tweede, de huidige, is een herplaatser, zonder papier en dus ook niet uit geteste ouders.
De pup die er nu aan komt. Komt uit goede,gezonde lijnen. Ouders en voorouders hd vrij. En ik maak alles van heel dichtbij mee, en weet dat er alles maar dan ook alles aan gedaan is om dit nest gezond op de wereld te laten komen, en ze gezond op te laten groeien.
Dat wil ik graag voortzetten. En er alles aan doen, om te voorkomen dat dit meiske ook hd ontwikkeld.
Mwah. Denk dat je met je eerste 2 ervaringen dan beter naar de afkomst kunt kijken, of met wat jullie er toen mee gedaan hebben. Je weet inmiddels ook dat voeding zéér belangrijk is?
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Stel je pup is dus 15 weken dan laat je die dus 15 min uit? Als ik dat met mijne doe dan stuitert ie alsnog door het huis.. Dus gaat hij zelf wel bewegen. Lijkt me niet dat je hem dan op moet sluiten puur omdat hij dan niet meer mag bewegen omdat ie dan iets kan ontwikkelen als HD? :scratch: op puppycursus ben je overigens ook een uur met em bezig.. Commando's oefenen, wandelen oefenen, over gekke dingen lopen, spelen etc.. En dan zijn ze nog jonger.
Naja Zal per ras/karakter hond ook wel weer erg verschillen.

Nog wel een vraag over dat traplopen...
Mijn vriend werkt thuis, alleen die zit altijd boven op het kantoortje. Onze pup kan wel traplopen omhoog en we tillen hem dan naar beneden. Maar meneer is nu rond de 15 kilo en ik ga dit niet lang meer redden zo. Wanneer mag je beginnen met leren om naar beneden te lopen? Over een tijdje gaat ie richting 40 kg :Q:
Afbeelding
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Van gewoon lopen krijgt een pup heus geen HD, ook niet als je wat langer loopt. Ik houd me niet aan de minutenregel maar kijk naar de hond en wanneer die moe wordt stoppen we. Snelle wendingen maken zoals bij het balletjes apporteren is veel slechter voor de heupen. Lopen naast de fiets vind ik lastiger omdat je niet kunt zien wanneer de pup vermoeid raakt. Zelf start ik het fietsen altijd pas na een jaar, ook al omdat de hond dan meestal wat beter te begeleiden is dan zo'n onstuimig jong beest.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hylos schreef: Nog wel een vraag over dat traplopen...
Mijn vriend werkt thuis, alleen die zit altijd boven op het kantoortje. Onze pup kan wel traplopen omhoog en we tillen hem dan naar beneden. Maar meneer is nu rond de 15 kilo en ik ga dit niet lang meer redden zo. Wanneer mag je beginnen met leren om naar beneden te lopen? Over een tijdje gaat ie richting 40 kg :Q:

Kun je het alleen zijn niet beter aan gaan leren?
Ik heb met mijn hond die waarschijnlijk slechte heupen had niets anders gedaan dan normaal en hem geleerd de trap met beleid af te lopen.
Hij was toen 9 maanden.
Maar met zo'n jong hondje dat behoorlijk zwaar gaat worden zou ik trappen lopen zo lang mogelijk uitstellen/beperken.

Met Charlie woonde ik op de zesde verdieping en wanneer de lift buiten dienst was werd ze al die trappen op en af getild tot ze een jaar was.
Vond het helemaal niets.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Ik heb een mechelse herder teef die de eerste 6 maanden in een kennel heeft gezeten en nooit eruit is geweest met vrij erge HD en een hernia.
En een mechelse herder reu die gewoon van 7 weken af aan meeliep met strandt en bos wandelingen e.d (wanneer hij moe werd tilde ik hem op tot hij het tillen op niet meer wilde met 12 weken) en met 7 maanden op aanraden van de fysio mee ben gaan fietsen.
Verder trainen we 3x per week KNPV met hem.
Hij is nu 18 maanden weegt 43 kilo 68cm en is HD en ED vrij plus zijn rug is 100% goed gekeurd.
Overigens lopen mijn honden vrijwel nooit trap en spelen niet tot nooit met andere honden ook niet als pup zijnde.

Ik heb verschillende gesprekken gehad met fysiotherapeuten en specialisten vanwegen mijn teef, deze vinden dat het erg belangrijk is om voor een goede spieropbouw te zorgen bij een pup en dat mensen veel te voorzichtig met hun pups omgaan. Je kunt beter fietsen dan de jonge hond los laten spelen met andere honden.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

dagmar88 schreef:
Hylos schreef: Nog wel een vraag over dat traplopen...

Kun je het alleen zijn niet beter aan gaan leren?
Ik heb met mijn hond die waarschijnlijk slechte heupen had niets anders gedaan dan normaal en hem geleerd de trap met beleid af te lopen.
Hij was toen 9 maanden.
Maar met zo'n jong hondje dat behoorlijk zwaar gaat worden zou ik trappen lopen zo lang mogelijk uitstellen/beperken.

Met Charlie woonde ik op de zesde verdieping en wanneer de lift buiten dienst was werd ze al die trappen op en af getild tot ze een jaar was.
Vond het helemaal niets.
Alleen zijn heeft hij nooit problemen mee gehad, althans hij piept nooit in de bench en gaat vrijwel direct slapen. S ochtends zit hij sowieso beneden in de bench tot een uurtje of 11 (das 2 uurtjes) en dan gaat hij mee naar boven. Maar goed ik zal hem braaf blijven tillen en als hij te zwaar wordt dan maar niet meer naar boven eerst.. wil natuurlijk niet het risico lopen dat ie HD krijgt en al helemaal niet door mijn toedoen :(
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”