Ilja & Milo schreef:Caro. schreef:Ik zou in ieder geval wel voor een teefje erbij gaan.
Je Rottie is een reu begrijp ik en nog niet helemaal volwassen. Het kan zijn dat hij straks niet meer zo goed met reuen kan en dus
zou ik voor alle veiligheid wel kiezen voor een teefje.
En lekker laten spelen
Ik heb ook een Rottweiler, ze is al vroeg aan ED geopereerd, daarna kreeg ze HD en flinke artrose. Ze is inmiddels toch al bijna 11 jaar
en krijgt wel dagelijks pijnstilling, maar ze doet het nog ontzettend goed en dat had niemand ooit verwacht

Je wil niet weten hoe blij ik ben om dit te lezen!!
Veel mensen zeggen ook dat hij geen lang leven zal hebben, maar dan denk ik waar basseer je dit op?
Hij kan al redelijk lang mee aan de fiets voor zijn spieropbouw en krijgt echt zelden pijnstillers (hij is ook nog wel jong)
Maarrr, pff ik ben zo blij dit te horen! Dat het iig nog kan is al een pluspunt

Natuurlijk kan het, het kan ook dat hij over een paar jaar teveel pijn krijgt, maar ze kunnen er ook prima oud mee worden hoor.
De orthopeed zei toen tegen mij dat de mate van HD zeker niet altijd iets zegt over hoeveel last ze ervan hebben: honden met minimale HD kunnen heel veel pijn hebben, honden met flink HD kunnen er vrij weinig last van hebben (en visa versa natuurlijk).
Spieren goed houden is ontzettend belangrijk. Fietsen, rechtlijnige beweging dus, ik prima! Wat ook erg goed is, is zwemmen.
Dus als je hond houdt van zwemmen, dan hiermee aan de slag gaan.
Verder proberen de plotselinge draaien en stoppen te beperken. Mijn hond is bv gek op ballen en stokken, maar ja.. bal gooien is gek springen en plotseling in de remmen. Het afnemen van haar vond ik ook niets, dus heb ik een manier gevonden van gooien waarbij ze niet al te gek hoeft te doen en heb ik de tijd van spelen ingekort.
Vind een middenweg in alles: maak het niet te dol, maar pak je hond ook niet al het leuks af.
Mijn Rottweiler speelt op haar leeftijd nog gerust als een gek met mijn andere hond; rennen door de tuin, springen en maf doen.
Dat soort dingen moeten kunnen hoor, want anders kan je ze beter meteen in een kastje zetten en veilig opbergen