Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

is het "in" tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Re: is het "in" tegenwoordig?

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Nou het enige onderscheid wat je aangeeft is dat een interval training niet zou mogen maar dat vind ik complete lariekoek. Ook daar hoef je niet voor naar een sport of recreatieveld hoor. Dat kan ook prima in het bos. Ik proef een stuk irritatie in je stukjes tekst waaruit ik eigenlijk meer haal dat je je hond niet onder controle hebt op het moment dat er een hardloper passeert en dat iedereen daar maar begrip voor op moet brengen.
Of ik moet je stuk totaaaaaal verkeerd interpreteren...

Ik zie overigens ook niet in waarom een jogger met een boog om je heen zou moeten. Die verwacht namelijk gewoon dat er niks gebeurt als hij dicht langs jou heen gaat. Logisch toch :U:
Laatst gewijzigd door Icecold81 op 23 okt 2012 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

LongFields schreef:
Fin schreef: Ik hèb het geprobeerd. Ik heb het vanwege dat soort joggers ook weer opgegeven. Mijn hond ging alleen los in het losloopgebied, en dan ook nog alleen in het gedeelte waar ze los mogen. En dan nog, met de helft van het gebied aanlijngebied, moesten ze nog dáár gaan joggen.
Er staat natuurlijk nergens dat losloopgebieden verboden zijn voor joggers. Ik vind het ook eerlijk gezegd jouw probleem als je hond zo lang achter een jogger aan blijft rennen dan dat het het probleem van de jogger is.
Ik ga met mijn honden altijd even aan de kant als er een jogger aan komt. Niet omdat mijn honden achter een jogger aan willen maar omdat ik dat wel zo beleefd vind. Dan weet de jogger direct dat ik hem heb gezien én dat ik mijn honden onder controle heb. Meestal word ik dan ook netjes bedankt door de betreffende hardloper.
Ik vind dat etiquette niet af hoeft te hangen van waar je je bevindt. In een losloopgebied houd ik wanneer nodig dan ook gewoon mijn honden bij mij. Mijn hobby hoeft niet andermans ergernis te zijn of worden.
Het zou ze wel sieren als ze er rekening mee houden. Ja, ook ik wilde mijn hond die niet helemaal betrouwbaar was met joggers af en toe loslaten. Daar had ik maar één gebied voor, joggen kun je overal. Je doet je sportschoenen aan, je stapt de deur uit, en je kunt joggen. Ja, ik vind het dan overlast als ik mijn honden in de auto laadt en twintig minuten rijd naar een gebied om ze los te laten, notabene een gebied dat daarvoor door de gemeente aangewezen is, en waar er ook genoeg bordjes hangen dat honden daar los mogen, dat je dan zelfs daar te maken krijgt met joggers die koste wat het kost met meer dan de helft van het gebied zo goed als voor hen bestemd, precies daar moesten gaan joggen. En er was geen probleem, als ze maar even stopten. Wat gelukkig, de paar keer dat ik daar een jogger tegenkwam, ze ook deden. Dus ze waren zich dan wel bewust van de bordjes, en dat het ook wel eens van twee kanten kan komen.

Maar die ene jogger die net op dat stuk met een rood bezweet hoofd per sé moest door blijven joggen had ik met liefde gevloerd.
Fin
Zeer actief

Icecold81 schreef:Nou het enige onderscheid wat je aangeeft is dat een interval training niet zou mogen maar dat vind ik complete lariekoek. Ook daar hoef je niet voor naar een sport of recreatieveld hoor. Dat kan ook prima in het bos. Ik proef een stuk irritatie in je stukjes tekst waaruit ik eigenlijk meer haal dat je je hond niet onder controle hebt op het moment dat er een hardloper passeert en dat iedereen daar maar begrip voor op moet brengen.

Ik zie overigens ook niet in waarom een jogger met een boog om je heen zou moeten. Die verwacht namelijk gewoon dat er niks gebeurt als hij dicht langs jou heen gaat. Logisch toch :U:
Of niet willen begrijpen. Wat ik denk, en waar ik dan ook geen energie in steek. Het staat er duidelijk genoeg.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Fin schreef:
Miezemuis schreef:Nou ja dan ook even een verhaaltje van de andere kant, ik ben namelijk een hardloper. Er je wil niet weten hoe fucking vaak ik achterna gerend word door blaffende honden. Hoe vaak ik dan dus moet stoppen omdat mensen honden hebben die niet lusiteren en dan meerennen. Het is zelfs zo erg dat ik dus niet meer samen met Lizzie in het bos hardloop maar in mijn eentje gewoon door de wijk. En al die mensen hebben een excuus; het is een puppie, je kwam onverwacht, hij gaat achter jou hond aan (wtf waarom ? die doet dat ook niet), ze wil aleen maar spelen...etc en na de zoveelste keer roep ik dan ook wel eens met een zucht sjonge jonge is het nou echt ZOOOOOOOO moeilijk om je hond gewoon op te voeden....misschien dan net bij degene wiens hond het anders nooit doet.
Je hebt maar één hardloper nodig die stug rustig een halve kilometer dóórrent, met jouw hond achter zich aan, en al je training en opvoeding is voor niets.

Ik hèb het geprobeerd. Ik heb het vanwege dat soort joggers ook weer opgegeven. Mijn hond ging alleen los in het losloopgebied, en dan ook nog alleen in het gedeelte waar ze los mogen. En dan nog, met de helft van het gebied aanlijngebied, moesten ze nog dáár gaan joggen.

:goeie: :LOL: Weet het niet hoor, maarre losloopgebied, is gebied waar honden los mógen. Tis geen gebied speciaal en alleen bedoeld voor mensen met honden waar de honden los mógen, maar dat klaarblijkelijk niet kúnnen omdat de eigenaar de honden niet bij zich kan houden :piew:

Voor joggers niks lekkerders dan rennen in het bos (losloopgebied) en dat zouden ze dan volgens jou niet mogen omdat jouw hond dan een halve kilomter aan de jogger aan doorrent :LOL: hilarisch gewoon.... :LOL:

Jij zorgt er met je loslopende en achter joggers aanrennende hond nog eens een keer voor (samen met anderen uiteraard) dat dat "losloopgebied" waar jij het nu over hebt ook opgeheven wordt en je je hond daar weer fijn mag aanlijnen :roll:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Fin
Zeer actief

smoekie schreef:
Fin schreef:
Miezemuis schreef:Nou ja dan ook even een verhaaltje van de andere kant, ik ben namelijk een hardloper. Er je wil niet weten hoe fucking vaak ik achterna gerend word door blaffende honden. Hoe vaak ik dan dus moet stoppen omdat mensen honden hebben die niet lusiteren en dan meerennen. Het is zelfs zo erg dat ik dus niet meer samen met Lizzie in het bos hardloop maar in mijn eentje gewoon door de wijk. En al die mensen hebben een excuus; het is een puppie, je kwam onverwacht, hij gaat achter jou hond aan (wtf waarom ? die doet dat ook niet), ze wil aleen maar spelen...etc en na de zoveelste keer roep ik dan ook wel eens met een zucht sjonge jonge is het nou echt ZOOOOOOOO moeilijk om je hond gewoon op te voeden....misschien dan net bij degene wiens hond het anders nooit doet.
Je hebt maar één hardloper nodig die stug rustig een halve kilometer dóórrent, met jouw hond achter zich aan, en al je training en opvoeding is voor niets.

Ik hèb het geprobeerd. Ik heb het vanwege dat soort joggers ook weer opgegeven. Mijn hond ging alleen los in het losloopgebied, en dan ook nog alleen in het gedeelte waar ze los mogen. En dan nog, met de helft van het gebied aanlijngebied, moesten ze nog dáár gaan joggen.

:goeie: :LOL: Weet het niet hoor, maarre losloopgebied, is gebied waar honden los mógen. Tis geen gebied speciaal en alleen bedoeld voor mensen met honden waar de honden los mógen, maar dat klaarblijkelijk niet kúnnen omdat de eigenaar de honden niet bij zich kan houden :piew:

Voor joggers niks lekkerders dan rennen in het bos (losloopgebied) en dat zouden ze dan volgens jou niet mogen omdat jouw hond dan een halve kilomter aan de jogger aan doorrent :LOL: hilarisch gewoon.... :LOL:

Jij zorgt er met je loslopende en achter joggers aanrennende hond nog eens een keer voor (samen met anderen uiteraard) dat dat "losloopgebied" waar jij het nu over hebt ook opgeheven wordt en je je hond daar weer fijn mag aanlijnen :roll:
Het is een gebied dat daarvoor aangewezen is, en één van de weinigen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Fin schreef:
LongFields schreef:
Fin schreef: Ik hèb het geprobeerd. Ik heb het vanwege dat soort joggers ook weer opgegeven. Mijn hond ging alleen los in het losloopgebied, en dan ook nog alleen in het gedeelte waar ze los mogen. En dan nog, met de helft van het gebied aanlijngebied, moesten ze nog dáár gaan joggen.
Er staat natuurlijk nergens dat losloopgebieden verboden zijn voor joggers. Ik vind het ook eerlijk gezegd jouw probleem als je hond zo lang achter een jogger aan blijft rennen dan dat het het probleem van de jogger is.
Ik ga met mijn honden altijd even aan de kant als er een jogger aan komt. Niet omdat mijn honden achter een jogger aan willen maar omdat ik dat wel zo beleefd vind. Dan weet de jogger direct dat ik hem heb gezien én dat ik mijn honden onder controle heb. Meestal word ik dan ook netjes bedankt door de betreffende hardloper.
Ik vind dat etiquette niet af hoeft te hangen van waar je je bevindt. In een losloopgebied houd ik wanneer nodig dan ook gewoon mijn honden bij mij. Mijn hobby hoeft niet andermans ergernis te zijn of worden.
Het zou ze wel sieren als ze er rekening mee houden. Ja, ook ik wilde mijn hond die niet helemaal betrouwbaar was met joggers af en toe loslaten. Daar had ik maar één gebied voor, joggen kun je overal. Je doet je sportschoenen aan, je stapt de deur uit, en je kunt joggen. Ja, ik vind het dan overlast als ik mijn honden in de auto laadt en twintig minuten rijd naar een gebied om ze los te laten, notabene een gebied dat daarvoor door de gemeente aangewezen is, en waar er ook genoeg bordjes hangen dat honden daar los mogen, dat je dan zelfs daar te maken krijgt met joggers die koste wat het kost met meer dan de helft van het gebied zo goed als voor hen bestemd, precies daar moesten gaan joggen. En er was geen probleem, als ze maar even stopten. Wat gelukkig, de paar keer dat ik daar een jogger tegenkwam, ze ook deden. Dus ze waren zich dan wel bewust van de bordjes, en dat het ook wel eens van twee kanten kan komen.

Maar die ene jogger die net op dat stuk met een rood bezweet hoofd per sé moest door blijven joggen had ik met liefde gevloerd.
Rekening houden met elkaar is in mijn ogen helemaal niet voorbehouden aan een groep (of dat nou joggers zijn of mensen met honden), maar aan iedereen.
Maar je kunt (vind ik) van een jogger niet verlangen dat hij met iedere inidividuele hond rekening gaat houden omdat die misschien wel eens achter hem aan zou willen rennen, of gewoon niet wil luisteren.
En ja, soms gaat het wel eens mis doordat een hond achter een jogger aanrent. Dat is zoals ik al schreef niet het probleem van de jogger en is ook niet reëel om dat probleem daar wél neer te willen leggen. Een attente jogger zal misschien inderdaad even stoppen tot de eigenaar bij de hond is om de hond aan te lijnen of even vast te houden. Ik zou dat zelf ook wel even doen, maar ik kan me net zo goed voorstellen dat iemand die met een schema loopt daar niet om zit te springen.
smoekie
Zeer actief

Fin schreef:Het is een gebied dat daarvoor aangewezen is, en één van de weinigen.

ja én??? Tis een gebied waarin het mág ja. Maar dan wordt er vooralsnog wél vanuit gegaan dat je je hond alleen loslaat als deze ook losgelaten kán worden en naar hetgeen ik van jou lees kán dat dus niet omdat jouw hond dan achter anderen (joggers bijv) aan blijft rennen. Desnoods een halve kilometer zonder dat jij de hond dusdanig onder áppel heeft dat deze terugkomt als jij roept :19:

Hand in eigen boezem steken zou ik zo zeggen en niet de verantwoording voor jou niet luisterende,achter joggers aanrennende hond bij de "ander" leggen zou jou dan weer sieren om het met je eigen woorden te betitelen :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Oh Smoek, de forumpredikant is er ook weer, en ik ga niet in op dingen die je zegt, want die hebben sommige anderen ook al gezegt en daar ben ik al op ingegaan. Ook jij was er niet bij en dat doet er ook niet toe, ook niet dat ik fout was of wat dan ook, het ging erom dat het mij opvalt dat mensen tegenwoordig erg snel roepen dat ze een hond doodschoppen.

stel je voor dat je jouw JR eens niet onder controle hebt en die gaat achter iemand aan, JR staan in de volksmond niet echt bekent om hun sociale gedrag en wel bekent als kuitenbijters, als die persoon nou eens flipt en dreigt je hond dood te schoppen, reageer je dan ook zo begripvol ook al ben je zelf dus fout?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Fin
Zeer actief

Icecold81 schreef:Ik zie overigens ook niet in waarom een jogger met een boog om je heen zou moeten. Die verwacht namelijk gewoon dat er niks gebeurt als hij dicht langs jou heen gaat. Logisch toch :U:
Ik vind dat onbeschoft, en ik stel dat ook zonder hond niet op prijs. En één dezer dagen doe ik op zo'n moment misschien eens wel wat.
Icecold81
Zeer actief

Fin schreef:
Icecold81 schreef:Nou het enige onderscheid wat je aangeeft is dat een interval training niet zou mogen maar dat vind ik complete lariekoek. Ook daar hoef je niet voor naar een sport of recreatieveld hoor. Dat kan ook prima in het bos. Ik proef een stuk irritatie in je stukjes tekst waaruit ik eigenlijk meer haal dat je je hond niet onder controle hebt op het moment dat er een hardloper passeert en dat iedereen daar maar begrip voor op moet brengen.

Of niet willen begrijpen. Wat ik denk, en waar ik dan ook geen energie in steek. Het staat er duidelijk genoeg.
Ja het is me duidelijk genoeg dat je een bord voor je hoofd hebt :ok:

Mijn hond heeft de neiging achter mountainbikers aan te rennen en ook joggers. Maar ik verwacht ze en verwacht niet dat ze vanwege mij ergens anders gaan lopen of fietsen.
Ik heb ook wel eens gehad dat 1 mijn verzoek wil je even stoppen niet hoorde en dat de mountainbiker na 2 km gelukkig terug kwam fietsen omdat mijn hond inmiddels al met hem mee was gerend het spoor over. Geen haar in mijn hoofd die er op komt om boos op die mountainbiker te worden... wel op mezelf :ok:

En nee heeft niets met je stuk niet willen begrijpen te maken, ik begrijp je stuk prima. Ik vind het alleen wonderbaarlijk dat je zo kan denken....
Afbeelding
Icecold81
Zeer actief

Fin schreef:
Icecold81 schreef:Ik zie overigens ook niet in waarom een jogger met een boog om je heen zou moeten. Die verwacht namelijk gewoon dat er niks gebeurt als hij dicht langs jou heen gaat. Logisch toch :U:
Ik vind dat onbeschoft, en ik stel dat ook zonder hond niet op prijs. En één dezer dagen doe ik op zo'n moment misschien eens wel wat.
Kijkkkkkk en van dat soort houdingen komt het gescheld en getier en doodschoppen nou vandaan! Lekker tolerant ben jij!

Als iedereen zich nou eens niet zo snel door een situatie op straat of in het bos op zou laten naaien en eens wat vaker tot tien zou tellen alvorens de scheur open te trekken, werd het een stuk gezelliger in het bos voor iedereen :E:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Podenji schreef:Oh Smoek, de forumpredikant is er ook weer, en ik ga niet in op dingen die je zegt, want die hebben sommige anderen ook al gezegt en daar ben ik al op ingegaan. Ook jij was er niet bij en dat doet er ook niet toe, ook niet dat ik fout was of wat dan ook, het ging erom dat het mij opvalt dat mensen tegenwoordig erg snel roepen dat ze een hond doodschoppen.

stel je voor dat je jouw JR eens niet onder controle hebt en die gaat achter iemand aan, JR staan in de volksmond niet echt bekent om hun sociale gedrag en wel bekent als kuitenbijters, als die persoon nou eens flipt en dreigt je hond dood te schoppen, reageer je dan ook zo begripvol ook al ben je zelf dus fout?

Ben je misschien wel op ingegaan maar hand in eigen boezem steken doe je nog steeds niet, en vind het nog steeds vreemd dat mensen dergelijke dingen (uit angst of wat dan ook) eruit gooien.

Daarbij vwb mijn eigen JR. Die gaat niet los, zit nu niet bepaald op dergelijke "ongelukjes" te wachten en neem daar dan ook de verantwoording voor. En zou zij wel los zijn en achter iemand aanrennen of erger iemand in de kuiten bijten waardoor iemand roept haar dood te schoppen zou ik mezelf hoogstwaarschijnlijk kapót schamen. Maar goed, dat had ik eerder ook al gezegd. Aldus de forumpredikant :cool2:

Ik kan er in ieder wél degelijk begrip voor opbreng als iemand uit angst het 1 of ander zegt, en tussen iets zeggen en dáádwerkelijk iets doen zit dan ook nog steeds een wereld van verschil, en wil jij dat verschil niet meemaken indien iemand woord bij de daad voegt, dat roep je je honden direct bij je en zorg je dat ze de kans niet krijgen je ene blaffende hond ook nog eens achterna te gaan :ok: Hoe makkelijk kan het zijn zeg :roll:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Ben je misschien wel op ingegaan maar hand in eigen boezem steken doe je nog steeds niet, en vind het nog steeds vreemd dat mensen dergelijke dingen (uit angst of wat dan ook) eruit gooien.
heb ik gedaan, volgens mij ook al diverse keren, dan nog hoeft men nog niet met de dood te gaan dreigen vind ik, wellicht alles nog eens beter nalezen?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Fin
Zeer actief

LongFields schreef:Rekening houden met elkaar is in mijn ogen helemaal niet voorbehouden aan een groep (of dat nou joggers zijn of mensen met honden), maar aan iedereen.
Maar je kunt (vind ik) van een jogger niet verlangen dat hij met iedere inidividuele hond rekening gaat houden omdat die misschien wel eens achter hem aan zou willen rennen, of gewoon niet wil luisteren.
En ja, soms gaat het wel eens mis doordat een hond achter een jogger aanrent. Dat is zoals ik al schreef niet het probleem van de jogger en is ook niet reëel om dat probleem daar wél neer te willen leggen. Een attente jogger zal misschien inderdaad even stoppen tot de eigenaar bij de hond is om de hond aan te lijnen of even vast te houden. Ik zou dat zelf ook wel even doen, maar ik kan me net zo goed voorstellen dat iemand die met een schema loopt daar niet om zit te springen.
En ik heb aan dat 'ik loop met een schema' dus geen boodschap aan - en dat hoef je van andere mensen ook niet te verwachten. Net als dat anderen er geen boodschap aan hebben dat een wielrenner een bepaalde snelheid vast wil houden, of een mountainbiker nu net over de bospaadjes wil racen waar jij met je pup rustig wilt lopen.

'Als je in een hondenlosloopgebied wilt joggen, en er komt een hond achter je aan, en de eigenaar vraagt je even om te stoppen, dan stop je even' zou een goede regel zijn. Simpele regel, en er zou amper een hond zijn die dat nog zou doen, want: niet leuk.

Een jogger die een halve kilometer doorrende met mijn hond vlak langs zijn been was honderden keer leuker dan koekjes, speeltjes of wat dan ook, dus nee, tenzij ik het aan kon zien komen was dat onbegonnen werk. Dan had ik er een TT om moeten hangen of hem nooit meer los moeten laten. Vreemd genoeg, beide voor mij geen optie.

Zal ik nog beginnen over die ene jogger die terwijl ik mijn hond uitliet, midden in de stad, per sé op nog geen vijftig centimeter van achteren vlak langs mij en mij hond heen moest? Stadsverkeer, en dat je hem dan niet aan ziet komen? A/ Je kunt weten dat een ander je niet ziet of hoort aankomen en /B dat die persoon er dan niet op zit te wachten dat je er zó vlak langs passeert, C/ hij neemt op dat moment zelf het risico dat dit nu net een hond is waarbij je dit niet kunt doen (ik had gelukkig een andere bij me dan degene met die eenzijdige liefde voor joggers), en D/ :gvd: als het wel misgegaan was dan had het mijn schuld geweest en dat van 'die valse kuthond'. Terwijl hij alleen uit speelsheid zou willen happen, in rennende benen, die hij op vijftig centimeter afstand op een presenteerblaadje gepresenteerd krijgt. Maar hoe en aan wie leg je het verschil uit?

Maar uiteraard had ik voor dat soort zeldzame incidenten mijn hond ook midden in de stad, nergens in de buurt van het park, een muilkorf om moeten doen. Omdat het voor een ander teveel moeite is, omwille van 'de sport' om even die anderhalve meter ruimte aan te houden die maakt dat ik de tijd krijg om in te grijpen en hem bij me te houden. En om sowieso niet onaangekondigd, van achteren vlak langs iemand met een hond te willen passeren. Omwille van de sport en 'om niet uit het ritme te komen.' Waar iedereen dan maar rekening mee moet houden.

Wou je ze ook nog de kost geven die, als ik hem vast had, aan de lijn, in het park, constant alert op joggers, hem vast en bij me houdend nog ver voordat ze langskwamen, per sé een rechte lijn aan wilden houden die dan maakte dat ze ons op minder dan een meter afstand passeerden? Het gaat je toch om de lichaamsbeweging? Maak een bochtje. Geef een ander de ruimte. Hou even rekening met iemand met een hond aan de lijn, die midden in de stad loopt, iemand die je niet kan zien of horen aankomen, en jog daar niet op minder dan een halve meter afstand van achteren er vlak heen.

Maar joggers, in tegenstelling tot, zeg, wielrenners, mountainbikers... gedragen zich tijdens het beoefenen van hun sport nóóit asociaal.

Daarom zeg ik ook - joggen, als het gewoon gaat om een beetje beweging krijgen, recreatief, leuk, en dat je rekening blijft houden met andere medegebruikers van welk gebied dan ook waar je op dat moment aan het joggen bent, prima.

Zodra je het op zodanig inspannende wijze als een sport gaat beoefenen dat je het niet meer door hebt dat het teveel moeite is geworden om even rekening met een ander te houden, dan hoort het op een sportveld thuis. Dat, of je realiseert je dat net als met wielrenners, net als met mountainbikers, niet alles en iedereen hoeft te wijken voor jouw sport.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Podenji schreef: heb ik gedaan, volgens mij ook al diverse keren, dan nog hoeft men nog niet met de dood te gaan dreigen vind ik, wellicht alles nog eens beter nalezen?
Ik denk dat je dat met de dood bedreigen véél te serieus neemt ;-) Die mensen waren bang/boos en dan roep je weleens wat.
Volgende keer dat je ze weer ziet effe op af stappen (met aangelijnde honden :engel: ) en je excuus aanbieden.
Zul je zien dat er niks aan de hand is. :ok:
je hebt ook gelijk hoor,
normaliter biedt ik meteen mijn excuses aan hoor als mijn honden iets stoms doen wat ik niet kon voorkomen, maar dan is ook nog nooit iemand meteen met de dood gaan dreigen , ik schrok er zelf ook gewoon van :schrik:
Fin
Zeer actief

Nanna schreef:
Podenji schreef: heb ik gedaan, volgens mij ook al diverse keren, dan nog hoeft men nog niet met de dood te gaan dreigen vind ik, wellicht alles nog eens beter nalezen?
Ik denk dat je dat met de dood bedreigen véél te serieus neemt ;-) Die mensen waren bang/boos en dan roep je weleens wat.
Volgende keer dat je ze weer ziet effe op af stappen (met aangelijnde honden :engel: ) en je excuus aanbieden.
Zul je zien dat er niks aan de hand is. :ok:
Het is gewoon kwetsend als mensen dat doen, je hond met de dood bedreigen. Dus ik snap Podenji en de reden waarom ze dit topic opende prima.

Maakt niet uit, zeven honden bij haar, ja, gaf overlast, ja, op een andere manier als ze hun ergernis geuit hadden, dan had dat alleen maar redelijk geweest, maar met de dood bedreigen, moet dat nou?
Fin
Zeer actief

Nanna schreef:Als je je hond niet af kunt leren om achter joggers aan te rennen dan stel ik voor om op overzichtelijke stukken te gaan wandelen en redelijk vaak om te kijken. :lol1:
Je ziet de joggers dan van mijlenver aankomen en bent ruim op tijd om je hond aan te lijnen. :ok:
Maar gaan lopen verwachten dat alle joggers stoppen totdat het jou zo past om die hond op te komen halen vind ik van de gekke.
Dat waren nou net de stukken die gereserveerd waren voor joggers. :mrgreen:

Ik vind het van de gekke om van anderen te verwachten dat je ergens kunt joggen, in een recreatiegebied, zonder ooit te hoeven stoppen, 'uit je ritme te komen', om met je andere medegebruikers van dat gebied rekening te houden.

Je jogt ook niet dwars door een loslopende peuter heen. Die dan met dezelfde logica, 'om geen overlast te veroorzaken', vastgegespt in een stroller thuis zou horen. En dat hoeft niet, want daar houden ze toch ook rekening mee? En waarom? Leiden zou in last zijn als ze dat niet zouden doen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Fin schreef: En ik heb aan dat 'ik loop met een schema' dus geen boodschap aan - en dat hoef je van andere mensen ook niet te verwachten. Net als dat anderen er geen boodschap aan hebben dat een wielrenner een bepaalde snelheid vast wil houden, of een mountainbiker nu net over de bospaadjes wil racen waar jij met je pup rustig wilt lopen.
Jij bent dus net zo intolerant als waar je joggers van beschuldigd. Ketel, pot en zo.... :roll:
Als je zo denkt kun je natuurlijk een jogger ook niet verwijten dat hij geen boodschap heeft aan jouw niet luisterende hond die een halve kilometer achter hem aan rent, of wel?
Fin schreef:'Als je in een hondenlosloopgebied wilt joggen, en er komt een hond achter je aan, en de eigenaar vraagt je even om te stoppen, dan stop je even' zou een goede regel zijn. Simpele regel, en er zou amper een hond zijn die dat nog zou doen, want: niet leuk.
Andersom zou misschien ook een goede regel zijn (en Nanna schreef er hiervoor al iets over): "Als je in een losloopgebied loopt met een hond waarvan je weet dat die niet terugkomt op jouw verzoek wanneer er een jogger (of fietser, paard of vul maar in wat) passeert, dan zorg je er voor dat je die betreffende jogger/fietser/paard etc in de gaten hebt voordat je hond de kuierlatten neemt, dan heb je alle tijd om je hond even bij je te houden totdat de bewuste persoon gepasseerd is en houd je jouw probleem (namelijk het niet luisteren van je hond) gewoon voor jezelf en maakt er niet het probleem van een ander van.
Fin schreef:Een jogger die een halve kilometer doorrende met mijn hond vlak langs zijn been was honderden keer leuker dan koekjes, speeltjes of wat dan ook, dus nee, tenzij ik het aan kon zien komen was dat onbegonnen werk. Dan had ik er een TT om moeten hangen of hem nooit meer los moeten laten. Vreemd genoeg, beide voor mij geen optie.
Die jogger kwam niet uit de lucht gevallen toch?
Fin schreef:Zal ik nog beginnen over die ene jogger die terwijl ik mijn hond uitliet, midden in de stad, per sé op nog geen vijftig centimeter van achteren vlak langs mij en mij hond heen moest? Stadsverkeer, en dat je hem dan niet aan ziet komen? A/ Je kunt weten dat een ander je niet ziet of hoort aankomen en /B dat die persoon er dan niet op zit te wachten dat je er zó vlak langs passeert, C/ hij neemt op dat moment zelf het risico dat dit nu net een hond is waarbij je dit niet kunt doen (ik had gelukkig een andere bij me dan degene met die eenzijdige liefde voor joggers), en D/ :gvd: als het wel misgegaan was dan had het mijn schuld geweest en dat van 'die valse kuthond'. Terwijl hij alleen uit speelsheid zou willen happen, in rennende benen, die hij op vijftig centimeter afstand op een presenteerblaadje gepresenteerd krijgt. Maar hoe en aan wie leg je het verschil uit?
Dat het niet handig was van die jogger ben ik volmondig met je eens, maar de jogger heeft natuurlijk net zo veel recht om daar te zijn als jij met je hond.
Fin schreef:Maar uiteraard had ik voor dat soort zeldzame incidenten mijn hond ook midden in de stad, nergens in de buurt van het park, een muilkorf om moeten doen. Omdat het voor een ander teveel moeite is, omwille van 'de sport' om even die anderhalve meter ruimte aan te houden die maakt dat ik de tijd krijg om in te grijpen en hem bij me te houden. En om sowieso niet onaangekondigd, van achteren vlak langs iemand met een hond te willen passeren. Omwille van de sport en 'om niet uit het ritme te komen.' Waar iedereen dan maar rekening mee moet houden.
Rekening houden met elkaar dus, en dat is niet eenzijdig. Zowel niet voor een jogger als ook niet voor jou en je hond. Leven en laten leven, tolerantie van iedereen en niet van 1 bepaalde groep en zo...
Fin schreef:Wou je ze ook nog de kost geven die, als ik hem vast had, aan de lijn, in het park, constant alert op joggers, hem vast en bij me houdend nog ver voordat ze langskwamen, per sé een rechte lijn aan wilden houden die dan maakte dat ze ons op minder dan een meter afstand passeerden? Het gaat je toch om de lichaamsbeweging? Maak een bochtje. Geef een ander de ruimte. Hou even rekening met iemand met een hond aan de lijn, die midden in de stad loopt, iemand die je niet kan zien of horen aankomen, en jog daar niet op minder dan een halve meter afstand van achteren er vlak heen.
Ik kom blijkbaar altijd heel andere joggers tegen met een heel andere mentaliteit dan jij. Wat jij nu schetst heb ik nog nooit meegemaakt. Maar goed, ik let dan zelf ook altijd heel goed op en heb joggers gewoon op tijd in de gaten (evenals mountainbikers, mensen met paarden en skeeleraars), zodat ik mijn honden even bij me kan roepen en aan de kant kan gaan. Jogger blij, ik blij en niemand geërgerd dus.
Fin schreef:Zodra je het op zodanig inspannende wijze als een sport gaat beoefenen dat je het niet meer door hebt dat het teveel moeite is geworden om even rekening met een ander te houden, dan hoort het op een sportveld thuis. Dat, of je realiseert je dat net als met wielrenners, net als met mountainbikers, niet alles en iedereen hoeft te wijken voor jouw sport.
Maar andersom vind je wél dat iedereen moet wijken en rekening moet houden met mensen zoals jij die hun hond niet (op tijd) bij zich kunnen houden als dat nodig is. Beetje krom, vind je ook niet?
Fin
Zeer actief

Nanna schreef:
Fin schreef: Het is gewoon kwetsend als mensen dat doen, je hond met de dood bedreigen.
Ja, tegenwoordig is alles kwátsend :roll:
Daar ga je niet eerst over nadenken als je bang bent en er komt een blaffende hond op je af. Dan moet ie weggggg en dan roep je wat overdrevens, van schrik. Ik ben niet bang dus ik doe dat niet. Maar een volgende schrikt écht heftig en dan krijg je weleens zulke reacties.
Dan hou je effe op dat moment geen rekening met het overgevoelige zieltje van de hondeneigenaar :19:
Soms komt zoiets gewoon kwetsend binnen. Ik ken Podenji niet, maar ze lijkt me niet iemand die van alles als kwetsend opvat.

Als je nagaat dat ze hierover dit topic geopend heeft, dan denk ik zo dat het om iets meer ging dan alleen iets overdrevens wat je roept uit schrik.
Fin
Zeer actief

LongFields schreef:
Fin schreef: En ik heb aan dat 'ik loop met een schema' dus geen boodschap aan - en dat hoef je van andere mensen ook niet te verwachten. Net als dat anderen er geen boodschap aan hebben dat een wielrenner een bepaalde snelheid vast wil houden, of een mountainbiker nu net over de bospaadjes wil racen waar jij met je pup rustig wilt lopen.
Jij bent dus net zo intolerant als waar je joggers van beschuldigd. Ketel, pot en zo.... :roll:
Als je zo denkt kun je natuurlijk een jogger ook niet verwijten dat hij geen boodschap heeft aan jouw niet luisterende hond die een halve kilometer achter hem aan rent, of wel?
Fin schreef:'Als je in een hondenlosloopgebied wilt joggen, en er komt een hond achter je aan, en de eigenaar vraagt je even om te stoppen, dan stop je even' zou een goede regel zijn. Simpele regel, en er zou amper een hond zijn die dat nog zou doen, want: niet leuk.
Andersom zou misschien ook een goede regel zijn (en Nanna schreef er hiervoor al iets over): "Als je in een losloopgebied loopt met een hond waarvan je weet dat die niet terugkomt op jouw verzoek wanneer er een jogger (of fietser, paard of vul maar in wat) passeert, dan zorg je er voor dat je die betreffende jogger/fietser/paard etc in de gaten hebt voordat je hond de kuierlatten neemt, dan heb je alle tijd om je hond even bij je te houden totdat de bewuste persoon gepasseerd is en houd je jouw probleem (namelijk het niet luisteren van je hond) gewoon voor jezelf en maakt er niet het probleem van een ander van.
Fin schreef:Een jogger die een halve kilometer doorrende met mijn hond vlak langs zijn been was honderden keer leuker dan koekjes, speeltjes of wat dan ook, dus nee, tenzij ik het aan kon zien komen was dat onbegonnen werk. Dan had ik er een TT om moeten hangen of hem nooit meer los moeten laten. Vreemd genoeg, beide voor mij geen optie.
Fin schreef:Zal ik nog beginnen over die ene jogger die terwijl ik mijn hond uitliet, midden in de stad, per sé op nog geen vijftig centimeter van achteren vlak langs mij en mij hond heen moest? Stadsverkeer, en dat je hem dan niet aan ziet komen? A/ Je kunt weten dat een ander je niet ziet of hoort aankomen en /B dat die persoon er dan niet op zit te wachten dat je er zó vlak langs passeert, C/ hij neemt op dat moment zelf het risico dat dit nu net een hond is waarbij je dit niet kunt doen (ik had gelukkig een andere bij me dan degene met die eenzijdige liefde voor joggers), en D/ :gvd: als het wel misgegaan was dan had het mijn schuld geweest en dat van 'die valse kuthond'. Terwijl hij alleen uit speelsheid zou willen happen, in rennende benen, die hij op vijftig centimeter afstand op een presenteerblaadje gepresenteerd krijgt. Maar hoe en aan wie leg je het verschil uit?
Dat het niet handig was van die jogger ben ik volmondig met je eens, maar de jogger heeft natuurlijk net zo veel recht om daar te zijn als jij met je hond.
Fin schreef:Maar uiteraard had ik voor dat soort zeldzame incidenten mijn hond ook midden in de stad, nergens in de buurt van het park, een muilkorf om moeten doen. Omdat het voor een ander teveel moeite is, omwille van 'de sport' om even die anderhalve meter ruimte aan te houden die maakt dat ik de tijd krijg om in te grijpen en hem bij me te houden. En om sowieso niet onaangekondigd, van achteren vlak langs iemand met een hond te willen passeren. Omwille van de sport en 'om niet uit het ritme te komen.' Waar iedereen dan maar rekening mee moet houden.
Rekening houden met elkaar dus, en dat is niet eenzijdig. Zowel niet voor een jogger als ook niet voor jou en je hond. Leven en laten leven, tolerantie van iedereen en niet van 1 bepaalde groep en zo...
Fin schreef:Wou je ze ook nog de kost geven die, als ik hem vast had, aan de lijn, in het park, constant alert op joggers, hem vast en bij me houdend nog ver voordat ze langskwamen, per sé een rechte lijn aan wilden houden die dan maakte dat ze ons op minder dan een meter afstand passeerden? Het gaat je toch om de lichaamsbeweging? Maak een bochtje. Geef een ander de ruimte. Hou even rekening met iemand met een hond aan de lijn, die midden in de stad loopt, iemand die je niet kan zien of horen aankomen, en jog daar niet op minder dan een halve meter afstand van achteren er vlak heen.
Ik kom blijkbaar altijd heel andere joggers tegen met een heel andere mentaliteit dan jij. Wat jij nu schetst heb ik nog nooit meegemaakt. Maar goed, ik let dan zelf ook altijd heel goed op en heb joggers gewoon op tijd in de gaten (evenals mountainbikers, mensen met paarden en skeeleraars), zodat ik mijn honden even bij me kan roepen en aan de kant kan gaan. Jogger blij, ik blij en niemand geërgerd dus.
Fin schreef:Zodra je het op zodanig inspannende wijze als een sport gaat beoefenen dat je het niet meer door hebt dat het teveel moeite is geworden om even rekening met een ander te houden, dan hoort het op een sportveld thuis. Dat, of je realiseert je dat net als met wielrenners, net als met mountainbikers, niet alles en iedereen hoeft te wijken voor jouw sport.
Maar andersom vind je wél dat iedereen moet wijken en rekening moet houden met mensen zoals jij die hun hond niet (op tijd) bij zich kunnen houden als dat nodig is. Beetje krom, vind je ook niet?
Je kunt je de adem, of in dit geval het typen, besparen. En nee, die ene jogger in de stad, dat recht had hij niet. Wat ik wel vind dat ik het recht toe heb, als iemand op dusdanige wijze mijn persoonlijke ruimte niet respecteert, is om even op het juiste moment mijn elleboog in zijn maag te zetten. Onder het motto, kan ik dat doen zonder dat ik daarvoor een stap hoef te zetten, dan kom je te dichtbij. Pech voor jou, en misschien laat je het een volgende keer dan eens uit je hoofd.
Laatst gewijzigd door Fin op 23 okt 2012 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Fin schreef:
LongFields schreef:Rekening houden met elkaar is in mijn ogen helemaal niet voorbehouden aan een groep (of dat nou joggers zijn of mensen met honden), maar aan iedereen.
Knip
Jouw hele verhaal Fin gaat mank op 2 dingen.
1. Jouw hond heeft een hekel aan joggers dat is dus jouw verantwoordelijkheid.
2. Joggers doen niemand kwaad en zijn niet verantwoordelijk voor de problematiek van jouw hond.

Als ik het verhaal naar mezelf toetrek. Mijn hond bijt mensen. Alle mensen. Dwz als hij je aan kan raken dan bijt hij. Dus moet ik zorgen dat hij mensen niet aan kan raken. Dus zorg ik dat hij alleen losloopt waar ik mens en dier van mijlen afstand aan kan zie komen. Dus loop ik niet daar waar het verkeerslawaai de aankomende mens overstemd. Dus loop ik met ogen voor en achter met een heel kort aangelijnde hond als er mensen, dieren of verkeer in de buurt is.
Daar kan ik niemand, peuter, kleuter, puber, volwassene, loper, jogger, hardloper met schema, fietser, mountainbiker voor verantwoordelijk maken. Die kunnen dat namelijk niet weten en verwachten ook niet van de fiets getrokken te worden als ze een mevrouw met hond passeren.
Dus geheel en al mijn verantwoordelijkheid en in jouw geval met joggers dus geheel en al jouw verantwoordelijkheid. Een bescheiden opstelling en volmondig SORRY is het enige juiste in jouw geval mocht het fout gaan.
Gr. Aniek

Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Fin schreef:
Miezemuis schreef: Ik stop ook en loop ook regelmatig terug naar de eigenaar. Meestal, omdat ik zelf ook honden heb, zelfs nog met een glimlach. Ik zou nooit iemands hond een kutjoekel noemen, gewoon omdat ik zo uberhaupt niet praat. maar af en toe, als ik bijvoorbeeld net voor een loop zit en aan een interval training bezig ben waarbij ik harder loop dan normaal, ik dus helemaal uitgeput ben en ik dan voor de derde keer moet stoppen met lopen omdat iemand zijn hond niet onder controle heeft , drie keer roept en dan denkt laat maar, dan kan ik wel wat geirriteerder reageren met een diepe zucht., En dan krijg ik inderdaad te horen tjsa het is geen robot hoor, waarmee mijn honden dan blijkbaar meteen gebombardeerd worden tot robot, want die doen het beiden niet.
Dat soort dingen doe je dus op een sportveld. En al je dat in een recreatiegebied wilt doen dat daar niet helemaal geschikt voor is, ga je dan niet lopen beklagen over je andere medegebruikers.

Ook als ik daar gewoon wandel, zonder honden, zit ik niet op te wachten op zo'n jogger die vlak langs me heen stuift. Want het kost zoveel energie, en dan houden we een zo recht mogelijke lijn aan. Even een bochtje om een ander heen, is te veel. Het stoort, ik wil daar op zo'n moment gewoon even rustig wandelen, ergens over nadenken, je loopt in gedachten, je wilt vooral in zo'n recreatiegebied ook eens gewoon dat je persoonlijke ruimte gerespecteerd wordt, en dan komt er zo'n jogger - smal pad, maar ja, we gaan niet stoppen, 'dan ben ik me ritme kwijt' - en die moet en zal dan, vaak zonder boe of ba, vlak langs je heen. En als ik dat zou willen dan zou ik wel op het Utrecht Centraal station gaan lopen.

Je zorgt als jogger echt ook wel eens vaak voor overlast. Waar de meeste joggers, nog veel meer dan wielrenners, mountainbikers enzovoort, een blinde vlek voor hebben. Dat een ander op jouw gejog niet altijd zit te wachten. En al helemaal niet als je het op een dergelijke inspannende wijze beoefend, dat 'iedereen zich er maar op aan moet passen.'

Zoek een sportveld op.
Een interval training op een sportveld? hahahaha Dus omdat ik met een bepaald schema loop, zou het bos verboden terein zijn? complete lariekoek (ik vraag me af of je weet wat een interval training is) Ik loop niet achter honden aan he, zij achter mij. Ik zeg nergens dat iemand zich maar aan mij aan moet passen. ik loop om mensen heen, ik blijf op de brede paden (want smalle paden lopen niet eens fijn), maar dat ik niet niet wil dat een hond achter mij aan rent heeft daar lijkt mij helemaal niets te maken hebben met verwachten dat anderen zich aan mij aanpassen, maar eerder andersom. jij verwacht dat ik me aanpas aan jouw niet luisterende hond (wat ik dan ook nog negen van de tien keer doe)
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Fin schreef:
Nanna schreef:
Fin schreef: Het is gewoon kwetsend als mensen dat doen, je hond met de dood bedreigen.
Ja, tegenwoordig is alles kwátsend :roll:
Daar ga je niet eerst over nadenken als je bang bent en er komt een blaffende hond op je af. Dan moet ie weggggg en dan roep je wat overdrevens, van schrik. Ik ben niet bang dus ik doe dat niet. Maar een volgende schrikt écht heftig en dan krijg je weleens zulke reacties.
Dan hou je effe op dat moment geen rekening met het overgevoelige zieltje van de hondeneigenaar :19:
Soms komt zoiets gewoon kwetsend binnen. Ik ken Podenji niet, maar ze lijkt me niet iemand die van alles als kwetsend opvat.

Als je nagaat dat ze hierover dit topic geopend heeft, dan denk ik zo dat het om iets meer ging dan alleen iets overdrevens wat je roept uit schrik.
hahahaha nee ik denk niet dat ik een teer zieltje heb, ik werd er ook niet verdrietig van dat die man dat riep, ik was gewoon erg verbaast dat er zoiets onbeschofts uit die vriendelijk ogende doch reeds sjagrijnige oudere man kwam.
het ging ook allemaal erg snel en toen hield ik op dat moment even geen rekening met het " overgevoelige zieltje van die man" :U: :wink:

ik ben ook maar een mens, net als hij :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Fin schreef: Je kunt je de adem, of in dit geval het typen, besparen. En nee, die ene jogger in de stad, dat recht had hij niet. Wat ik wel vind dat ik het recht toe heb, als iemand op dusdanige wijze mijn persoonlijke ruimte niet respecteert, is om even op het juiste moment mijn elleboog in zijn maag te zetten. Onder het motto, kan ik dat doen zonder dat ik daarvoor een stap hoef te zetten, dan kom je te dichtbij. Pech voor jou, en misschien laat je het een volgende keer dan eens uit je hoofd.
Dit (vetgedrukte) is precies de essentie. JIJ bepaalt niet wat ik wel of niet doe, dat doe ik gewoon zelf, zo lang ik daarmee niemand tot last ben. Wees blij dat je enorm lange post blijkbaar toch nog door iemand gelezen is die er ook nog eens de moeite voor neemt om er inhoudelijk op te reageren. Wat jij op mijn reactie erop amper doet. Geeft niet, maar zegt wel wat. :wink:

De rechten die jij jezelf toe-eigent vind ik echt kolder. Wat is er mis mee met gewoon je schouders ophalen over iemand die je wat dichter dan voor jou prettig is passeert zonder dat er verder iets gebeurt in plaats van direct in de aanval te gaan en de persoon vanuit het niks een elleboog in diens maag te planten? Zeg er dan gewoon iets van, op normale toon is prima om mee te beginnen lijkt me. Misschien heeft de jogger er wel helemaal nooit aan gedacht dat jij dat wel eens vervelend zou kunnen vinden, en waardeert hij gewoon je mening. Kan allemaal best hoor. Echt niet iedereen is zo intolerant als jij. Gelukkig maar.

Daarbij had dit alles voorkomen kunnen worden als je gewoon zelf opgelet had en je hond bij je had gehouden bij het naderen van de jogger. Maar ik verval inmiddels gruwelijk in herhaling wat dat betreft geloof ik. Maak jouw probleem gewoon niet het probleem van een ander. Simpeler dan dat kan het gewoon niet.
Fin
Zeer actief

Budkes schreef:
Fin schreef:
Knip
Jouw hele verhaal Fin gaat mank op 2 dingen.
1. Jouw hond heeft een hekel aan joggers dat is dus jouw verantwoordelijkheid.
2. Joggers doen niemand kwaad en zijn niet verantwoordelijk voor de problematiek van jouw hond.

Als ik het verhaal naar mezelf toetrek. Mijn hond bijt mensen. Alle mensen. Dwz als hij je aan kan raken dan bijt hij. Dus moet ik zorgen dat hij mensen niet aan kan raken. Dus zorg ik dat hij alleen losloopt waar ik mens en dier van mijlen afstand aan kan zie komen. Dus loop ik niet daar waar het verkeerslawaai de aankomende mens overstemd. Dus loop ik met ogen voor en achter met een heel kort aangelijnde hond als er mensen, dieren of verkeer in de buurt is.
Daar kan ik niemand, peuter, kleuter, puber, volwassene, loper, jogger, hardloper met schema, fietser, mountainbiker voor verantwoordelijk maken. Die kunnen dat namelijk niet weten en verwachten ook niet van de fiets getrokken te worden als ze een mevrouw met hond passeren.
Dus geheel en al mijn verantwoordelijkheid en in jouw geval met joggers dus geheel en al jouw verantwoordelijkheid. Een bescheiden opstelling en volmondig SORRY is het enige juiste in jouw geval mocht het fout gaan.
Als, laat me eens raden, als iemand die jogt, zie je bewust over het hoofd waar mijn verhaal zeker niet mank gaat. Wielrenners en mountainbikers staan bekend om hun soms asociale gedrag. En joggers zijn wat dat betreft soms hetzelfde.

Maar nee, zonder een fiets bij ons zijn we tijdens 'het beoefenen van onze sport' nóóit asociaal. :roll:

En waar je verdere vergelijking mank gaat: mijn hond was met iedereen sociaal, en iedereen kon gerust langs hem heen lopen. Vlak langs hem heen rennen, dat kon niet. Ik vind het niet teveel om van een jogger te verwachten dat hij weet dat je dat bij sommige honden beter niet kunt doen, en om dan nb middenin de stad niet vlak langs mij en mijn hond heen te rennen. Je weet hoe lang een lijn ongeveer is. Anderhalve meter en ik had het niet zien aankomen, geen probleem.

Hij is er trouwens niet meer. En ik mis nu nog de ondeugd;). Dit was ook de hond met de gehandicapte knie die ik daardoor niet in zit kon zetten, en dat bemoeilijkte het trainen ook. Moeten ze uit zit overeind komen om alsnog naar een jogger uit te kunnen vallen, dan heb je meer tijd. Maar toch, allemachtig, het is echt niet teveel gevraagd om midden in een stad iemand met een hond niet van achteren al joggend vlak langs te passeren. Het was gelukkig maar één incident, dus kennelijk, andere joggers kunnen dat dan wel. Een beetje rekening houden met een ander.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Fin schreef:
LongFields schreef:
Je kunt je de adem, of in dit geval het typen, besparen. En nee, die ene jogger in de stad, dat recht had hij niet. Wat ik wel vind dat ik het recht toe heb, als iemand op dusdanige wijze mijn persoonlijke ruimte niet respecteert, is om even op het juiste moment mijn elleboog in zijn maag te zetten. Onder het motto, kan ik dat doen zonder dat ik daarvoor een stap hoef te zetten, dan kom je te dichtbij. Pech voor jou, en misschien laat je het een volgende keer dan eens uit je hoofd.
Kijk en nu zijn we dus weer bij het begin, waar het allemaal om begon. Asociaal dreigen, blijkbaar niet alleen voorbehouden aan mensen die niet van honden houden he :ok:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik begrijp die intolerantie tegenover joggers en fietsers totaal niet. Zij hebben net zoveel recht om daar te zijn als een ander. En omdat ze sneller gaan vind ik het ook normaal om een stapje aan de kant te doen of ben ik nu gek? :19:
LongFields schreef:
Marie-Josée schreef: Jaren geleden liep ik altijd in bijna uitgestorven bossen en landbouwgebied en juist daar heeft het me vaker verrast dat mijn hond iemand aan ging blaffen.
Ik vind dat juist niet zo verrassend. Als je ergens loopt waar veel ander volk is, lijkt het me voor een hond minder afwijkend dan wanneer je een hele poos het gebied voor jezelf hebt en er ineens iemand loopt. Mijn honden reageren in een heel rustig gebied ook meer op andere mensen dan in een gebied wat drukker is in ieder geval.
Ik bedoelde dat de onverwachte aanwezigheid van iemand anders me verraste :wink: Dat mijn hond dan ging blaffen vond ik dan juist weer niet vreemd ( wel onwenselijk).Dus verrast in de zin van overvallen, niet van verbazen. Lastig af en toe, zo'n tikplank :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marie-Josée schreef:Ik begrijp die intolerantie tegenover joggers en fietsers totaal niet. Zij hebben net zoveel recht om daar te zijn als een ander. En omdat ze sneller gaan vind ik het ook normaal om een stapje aan de kant te doen of ben ik nu gek? :19:
LongFields schreef:
Marie-Josée schreef: Jaren geleden liep ik altijd in bijna uitgestorven bossen en landbouwgebied en juist daar heeft het me vaker verrast dat mijn hond iemand aan ging blaffen.
Ik vind dat juist niet zo verrassend. Als je ergens loopt waar veel ander volk is, lijkt het me voor een hond minder afwijkend dan wanneer je een hele poos het gebied voor jezelf hebt en er ineens iemand loopt. Mijn honden reageren in een heel rustig gebied ook meer op andere mensen dan in een gebied wat drukker is in ieder geval.
Ik bedoelde dat de onverwachte aanwezigheid van iemand anders me verraste :wink: Dat mijn hond dan ging blaffen vond ik dan juist weer niet vreemd ( wel onwenselijk).Dus verrast in de zin van overvallen, niet van verbazen. Lastig af en toe, zo'n tikplank :mrgreen:
Kan net zo goed aan mijn begrijpertje liggen hoor. :wink:
Maar nu begrijp ik het weer.
Fin
Zeer actief

LongFields schreef:
Fin schreef: Je kunt je de adem, of in dit geval het typen, besparen. En nee, die ene jogger in de stad, dat recht had hij niet. Wat ik wel vind dat ik het recht toe heb, als iemand op dusdanige wijze mijn persoonlijke ruimte niet respecteert, is om even op het juiste moment mijn elleboog in zijn maag te zetten. Onder het motto, kan ik dat doen zonder dat ik daarvoor een stap hoef te zetten, dan kom je te dichtbij. Pech voor jou, en misschien laat je het een volgende keer dan eens uit je hoofd.
Dit (vetgedrukte) is precies de essentie. JIJ bepaalt niet wat ik wel of niet doe, dat doe ik gewoon zelf, zo lang ik daarmee niemand tot last ben.

De rechten die jij jezelf toe-eigent vind ik echt kolder. Wat is er mis mee met gewoon je schouders ophalen over iemand die je wat dichter dan voor jou prettig is passeert zonder dat er verder iets gebeurt in plaats van direct in de aanval te gaan en de persoon vanuit het niks een elleboog in diens maag te planten? Zeg er dan gewoon iets van, op normale toon is prima om mee te beginnen lijkt me. Misschien heeft de jogger er wel helemaal nooit aan gedacht dat jij dat wel eens vervelend zou kunnen vinden, en waardeert hij gewoon je mening. Kan allemaal best hoor. Echt niet iedereen is zo intolerant als jij. Gelukkig maar.

Daarbij had dit alles voorkomen kunnen worden als je gewoon zelf opgelet had en je hond bij je had gehouden bij het naderen van de jogger. Maar ik verval inmiddels gruwelijk in herhaling wat dat betreft geloof ik. Maak jouw probleem gewoon niet het probleem van een ander. Simpeler dan dat kan het gewoon niet.
Het maakt mij niet uit of jij het leest of reageert, of niet. Maar voor de rest: het dichtgedrukte, zolang ik daar niemand mee tot last ben: soms ben je dat dus wel, en ben of wil je je daar niet van bewust zijn. Ik zit niet altijd op jouw gejog te wachten. Ook zonder hond niet. Is dat nu echt zo moeilijk om daar met je hoofd bij te kunnen? Respecteer mijn persoonlijke ruimte, in het dagelijks leven, doe je dat immers ook. En op het moment dat je gaat joggen, hoeft dat ineens niet meer?

En jij gaat me toch echt niet vertellen dat zo iemand die mij op zo'n halve meter passeert zich er niet van bewust is dat ik misschien wel eens niet zou willen dat hij dat doet? En negen van de tien keer erger je je en misschien roep je eens wat. Maar ik word soms narrig van die hele houding van 'overal moet ik kunnen joggen' en 'overal moet ik kunnen sporten' en de tiende heeft dan misschien wel eens een probleem. Als ik zonder me daarvoor een centimeter te hoeven verplaatsen een elleboog in je maag kan zetten dan respecteer je niet alleen mijn persoonlijke ruimte niet, je bent dan gewoon onbeschoft bezig. En wat mij betreft, doe je dat dan ergens bewust, en daarbij heb je dan kennelijk ingecalculeerd dat dat jou zo af ten toe wel eens zo'n reactie kan opleveren.

Erg leuk trouwens, als je nèt je andere hond met succes het najagen van joggers afgeleerd heb, voor hem was achter een tennisbal aangaan leuker, en je loopt op het strand en iemand moet per sé niet alleen op minder dan een halve meter, van achteren komend, jou passeren, maar ook nog je hond van toen nog geen acht maanden. En dat ging gelukkig goed en die hond heeft het najagen van tennisballen altijd leuker gevonden. Maar toch: en maar klagen dat sommige honden niet met joggers kunnen.

Maar goed, joggers zijn nóóit asociaal. Dat wordt je kennelijk alleen als je zonder-enig-rekening-willen-houden-met-een-ander een sport beoefend waar je een fiets voor nodig hebt.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wat is er IN HEMELSNAAM mis met passeren op een halve meter :O:
Kom je dan nooit in een supermarkt, een stad, een trein, een bus, een evenement...? :80:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”