Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KNPV / Basis zoekhond / Oefening G.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Floris
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mastin Español
Aantal honden: 1
Contacteer:

KNPV / Basis zoekhond / Oefening G.

Ongelezen bericht door Floris »

Goedendag,

Zat vandaag eens wat informatie te verzamelen aangezien ik wat meer met mijn hond wil gaan doen.
Na wat speurwerk kwam ik op de website van de KNPV en ben toen in de reglementen gedoken.
http://www.knpv.nl/upload/userfiles/Alg ... -12-11.pdf

Nu kwam ik tot mijn verbazing Afdeling 1 Oefening G tegen.. waarin dus letterlijk staat:
"Het optillen, het overgeven en het weer in ontvangst nemen van de hond".
Dit vond ik een beetje een rare eis.. aangezien je hiermee dus al meteen een heleboel honden uitsluit.
Onze ME is 84 kilo.. dus denk niet dat er iemand is die hem in ontvangst wil gaan nemen ;-)
Verder, als we de regels heel nauw zouden nemen.. en de arbo regels erbij pakken... dan zou het dus betekenen dat we maar maximaal een hond van 23 kilo mogen tillen. (als ik het goed heb..)

Dus is dit eigenlijk niet een beetje een heel grijs gebied?
Ben van mening dat een grote hond net zo goed kan zoeken als een kleine hond...
Voor reddingshonden (vooral puin) is dit natuurlijk een ander verhaal.. maar daar is deze keuring nu eenmaal niet voor bedoeld.

Ben benieuwd naar jullie opvattingen hierover...

Groeten,
Floris.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: KNPV / Basis zoekhond / Oefening G.

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

je mag ook met twee personen tillen, mijn hond is dan wellicht een stuk lichter dan die van jou, maar eigenlijk ook te zwaar voor 1 persoon, 52 kg. Oh ja ik doe zoekhonden met de ijsbeer
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Als je goed leest mag je met meerder personen tillen:
De geleider en of de vervanger(s) tilt/tillen de hond op, loopt/lopen er ongeveer 5 meter mee en
geeft/geven de hond over aan een ander persoon.
Arbo regels gelden alleen voor werksituaties, daar is hier geen sprake van.
En als je hond niet getild kan worden dan doe je na het teken van de keurmeester net of als je hond wilt tillen en dit lukt niet, krijg je 0 punten voor de oefening maar dan mag je wel verder, Als je zegt dat je de oefening niet doet wordt je gediskwalificeerd.

Afgezien hiervan kun je afvragen of je met een hond van zo'n gewicht dit programma wilt doen.

Jan
Jan
Afbeelding
Floris
Vaste gebruiker
Contacteer:

@janica2002:
Natuurlijk zijn er zaken die ik niet zo snel zou doen met de hond aangezien dat niet bevorderlijk is.
Maar ik zit er wal aan te denken om te gaan speuren en zodoende kwam ik dus op de KNPV reglementen uit.
Verder denk ik wel dat de hond een aardig eind zou moeten kunnen komen...

@Jeannettebo:
Doe je de KNPV zoekhonden training of praktijkspeuren met de hond?
En waar doe je de trainingen als ik vragen mag?

Groeten,
Floris.
Jeannettebo
Zeer actief

ik train zoekhonden in Haghorst, brabant.
In Zuid-Holland is momenteel geen club te vinden die echt zoekhonden traint. Bovendien vind ik het voordeel dat men open staat voor andere manieren van trainen en ook te kijken wat past bij jou hond. Er trainen meer rassen dan enkel de veel geziene mh/hh/dh of kruisingn hiervan.
Het is hier ook niet erg om recreatief te trainen. Met Bo zijn er overigens meer dingen die niet gaan door zn formaat, zoals de tunnel, dat zal jij ook hebben en daar moet je je wel op in stellen.
Ik merk wel dat Bo er gewoon lol in heeft om de verschillende dingen te doen. Man revieren, voorwerpen zoeken, stukje appel, toestellen en momenteel ook kist revieren
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

floris, ik vind het geen rare oefening. je hond moet wel sociaal zijn. je hebt honden die het niet zo prettig vinden (de mijne wou ook altij dmaar uit je armen springen) maar met veel geduld en in kleine stapjes is het toch gelukt.
Ben in de 3 jaar dat ik KNPV Zoekhonden heb gedaan en meerdere keuringen heb gezien nog nooit een hond tegen gekomen die wou bijten bijv.
Er oefenen al verschillende rassen/kruisingen in de zoekhonden. Dus het is niet dus alleen voor een herder, al zie je die denk ik nog wel steeds het meeste momenteel maar andere rassen zijn in opkomst. We hebben wel ooit mensen gehad die kwamen kijken met een dog of een jack russel. ja dan zul je helaas sommige oefeningen moeten accepteren dat deze niet kunnen of dat je een punt kwijt bent (bijv. een jack moet dan ook 1 meter hoog springen die zal waarschijnlijk aanraken/steunen).
Maar het is een leuke sport, lekker afwisselend. En na de basis kun je zelf bepalen welke certificaten je nog bij haald.

Ik ben na het behalen van mijn basiscertificaat verder gegaan met PH1 omdat ik dat graag wilde proberen of mijn hond dat kon. Ben toen van club moeten wisselen omdat ze op de club van de basis geen ph1 beoefenden.
Floris
Vaste gebruiker
Contacteer:

Is dat bij ALERT of VIOS?
Ik kan er via Google niet echt veel over vinden helaas.
Ook ik ben aan het zoeken in ZH... maar kan helaas niet echt veel geschikte scholen vinden aangezien de meesten zoals je al aangeeft werken met de vele herder soorten en gebrand zijn om alle papieren te halen.
Dus ik ben bang dat de meeste scholen ook niet zitten te wachten op groten honden omdat die niet goed zullen presteren met club-matches e.d.
Maargoed,.. kan ernaast zitten aangezien ik nog in de fase zit van het zoeken en daar nog niet klaar mee ben.

Groeten,
Floris.
Sonnie1983
Zeer actief

Haghorst zal V.I.O.S. zijn.

In zuid holland zit wel een club, in leiden.
http://www.knpv.nl/landelijk/info/271/w ... ainen.html
daar staan alle provincies op dus misschien vind je in andere provincies bij je in de buurt nog wat.

het programma zoals het nu is voor de zoekhonden bestaat nog maar een paar jaar, dus het is nog in opkomst. je kan inderdaad wel treffen dat er ph1 clubs zijn die ook zoekhonden doen die alleen met herders aan de slag willen.

Ik zelf heb in Stiphout gezeten, dat was alleen voor zoekhonden.
Jeannettebo
Zeer actief

V.I.O.S idd, wij trainen op donderdagavond.
Stiphout is weer een stukje verder, daar trainen ze op ma, woe en zaterdag als ik het goed heb.
Veel mensen bij trainen ook bv op een andere dag in Rijen.

kom gerust eens kijken, laat het even weten van te voren
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

inderdaad stiphout ligt weer bij Helmond dus een stukje verder.
Zij trainen inderdaad op maandag en woensdagavond vanaf 7 uur en op zaterdagmiddag vanaf 1 uur (zaterdag is het speuren en daarna naar de club, maandag en woensdag op de club)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jeannettebo schreef:V.I.O.S idd, wij trainen op donderdagavond.
Stiphout is weer een stukje verder, daar trainen ze op ma, woe en zaterdag als ik het goed heb.

van Rijen weet ik dat ze in elkgeval op de dinsdagavond voor de zoekhonden trainen, andere avonden/dagdelen weet ik niet
Jeannettebo
Zeer actief

crutz schreef:
Jeannettebo schreef:V.I.O.S idd, wij trainen op donderdagavond.

van Rijen weet ik dat ze in elkgeval op de dinsdagavond voor de zoekhonden trainen, andere avonden/dagdelen weet ik niet
di en do geloof ik
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”