Hij mag nog geen traplopen en ik ga geen 35 kg wegende hond de trap op tillen.
En op de bank mag hij ook al niet, de zielligerd.
Moderator: moderatorteam
Ik ook. Ik plof gewoon neer of er nu een hond ligt of niet. Na één keer wist ze datdekruijff-kynologie schreef:Uit voorzorg en gemak heb ik dus aangeleerd dat als ik ga zitten of liggen ik ook ga zitten of liggen ongeacht wat eronder ligt![]()
dekruijff-kynologie schreef: Denk er eens over na hoe je zelf een hond zou benaderen als er gezegd word: Die hond is dominant want... of.. die hond is verwent want...

Ik vind dat er veel te spannend wordt gedaan over wel of niet dominant zijn.dekruijff-kynologie schreef:ik vind dominantie een zwaar wegend onderwerp. Als je uit gaat van het verwend kind princiepe dan zul je merken dat er meer begrip is en dat de fout sneller bij de baas gezocht word.
Ja, daar hoef ík niet zo hard over na te denken.Denk er eens over na hoe je zelf een hond zou benaderen als er gezegd word: Die hond is dominant want... of.. die hond is verwent want...
Wij ook....dekruijff-kynologie schreef:ooow en voor dit in een heel fel gesprek ontaard :p het is mijn visie en mening en ervaringen he :p

Ik ken de artikelen. En ik vind (mijn mening, hè) dat iedereen die ontkent dat er wel degelijk een hierarchische structuur aan de verhoudingen ten grondslag ligt doorslaan de andere kant op. En even fout bezig.dekruijff-kynologie schreef:Ik vond het echt een verhelderend verhaal en voor mij voel ik me daar dichter bij dan de "oudere" methodes, maar voor iedereen zijn ding
Ik ken je niet dus ik weet niet wat je doet en gebruikt, het stukje oude staat tussen aanhalingstekens omdat het gedeelte van machtspositie gebaseerd is op oude onderzoek gegevens. Iedereen heeft zijn manier en methodes.Miranda schreef:Ik ken de artikelen. En ik vind (mijn mening, hè) dat iedereen die ontkent dat er wel degelijk een hierarchische structuur aan de verhoudingen ten grondslag ligt doorslaan de andere kant op. En even fout bezig.dekruijff-kynologie schreef:Ik vond het echt een verhelderend verhaal en voor mij voel ik me daar dichter bij dan de "oudere" methodes, maar voor iedereen zijn ding
Dat je mij dan zegt dat ik "oudere" methodes gebruik zegt mij dat je niet goed leest of begrijpt wat ik schrijf. Dat kan best aan mij liggen hoor, misschien leg ik het niet goed uit.
Nee, een hond is echt niet erop uit om de macht over te nemen. Da's gelul.
Maar ontkennen dat er wel degelijk een machtsverhouding ligt én dat die verstoord kan worden waarbij dat laatste tot problemen kan leiden....da's ook gelul.
Nee, dat doe je ook vast niet. Maar ik zou vinden dat ik mezelf tekort doe als de hond niet gezellig naast me mocht liggen op bank of bedVeenmug schreef:Nooit het gevoel gehad dat ik ze tekort deed.
Het is gemakkelijk om eerst een onrealistisch beeld op te roepen, en dat vervolgens te ontkrachten. Zúlke boeken zijn er idd genoegdekruijff-kynologie schreef:Ik heb zat boeken van trainers en gedragstherapeuten die hier over spreken, en die bijna een verhaal schetsen alsof de "dominante" hond voortdurend zit te wachten en te observeren om het huishouden over te nemen. Terwijl dat een hond alleen maar altijd zal proberen het positieve en het beste uit een situatie te halen, en dat is meer de insteek van verwend zijn dan van dominant

Ja, maar ik schiet altijd meteen wakker als ik de indruk krijg dat mensen tevéél afstand nemen van bepaalde zakendekruijff-kynologie schreef:ja maar dan zeg je toch het zelfde als ik?! structuur en regels zijn goed, maar hoe jij die regels in vult beslist niet een bepaalde rangorde.. dan ga je toch uit vanuit een opvoed / ouder vs kind relatie in plaats van een roedel / leiderschap dominantie relatie?! :p
Trouwens jou foto onder je tekst voegt wel daad bij woord :p wat een heerlijke foto haha