Nee joh doe niet zo malblondie schreef:@alm weet niet of je de zin "Mijn manke hoor maar ik kan er mee leven en 'hulpmiddelen' als prikkers, slippers o.i.d. wil ik niet. Daar kan ik niet mee overweg." in je quote op mij betrekt.
Want als dat zo is, vind ik dat niet ok. Heb mijn honden aan de slipketting omdat ik het prettige halsbanden vind. Ze lopen sinds een paar weken aan "gewone" halsbanden. Omdat ik er tegenaan liep en ze de vacht niet beschadigden. Kan zo maar zijn dat volgende week ik ze weer een slipketting om heb gedaan, maar niet om te corrigeren.
Wil ook niemand voor het hoofd stoten met mijn opmerking dat ik het zelf niet ok vind als ze uit de pan gaan bij de reuk of zicht van een bepaalde andere hond. Het is hoe ik er over denk. En dat wandelt voor mij verder prima. Hoe een ander dat doet mogen ze zelf weten, of de hond los wel heel leuk is of niet, ben er zelf ls ze aangelijnt zijn duidelijk in. Ik ben ook een ukkie, ze kunnen me met zijn tweeen zo omver trekken als ze een andere hond niet leuk vinden. Nou dat wil ik niet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvallen naar een bepaalde hond
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Uitvallen naar een bepaalde hond

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
Mojuan
- Zeer actief
Hier loopt ook 1 zo'n hond in de buurt waar Julia helemaal van flipt. Gelukkig flipt ze niet vanwege de hond op zich, maar vanwege het gedrag van de hond richting andere honden. (en dus ook tegen haar).
Er loopt een oud vrouwtje mee, en dat hondje loopt heel erg patserig voor haar uit. Hij heeft een houding van 'zal ik jou daar eens even' .
Julia is doodsbang voor zulke honden, en dit hondje meent het ook echt, en ik vertrouw hem voor geen meter.
Er langs lopen lukt me bij deze hond gewoon niet, ik heb het meerdere malen geprobeerd, en tot nu toe bij álle andere honden krijgt ik het onder controle als ze bang wordt en 'flipt', maar bij deze ene hond niet.
En ik weet wel hoe het komt, want alle andere honden worden door hun eigenaren gecorrigeerd in hun gedrag, waardoor de dreiging weggaat, en Julia geen reden meer heeft om ermee door te gaan.
Dat oude vrouwtje laat haar hond gewoon doorgaan, en ze doet er totaal niets aan. Julia is echt als de dood, en ik kan haar dan ook niet meer bereiken.
Er loopt een oud vrouwtje mee, en dat hondje loopt heel erg patserig voor haar uit. Hij heeft een houding van 'zal ik jou daar eens even' .
Julia is doodsbang voor zulke honden, en dit hondje meent het ook echt, en ik vertrouw hem voor geen meter.
Er langs lopen lukt me bij deze hond gewoon niet, ik heb het meerdere malen geprobeerd, en tot nu toe bij álle andere honden krijgt ik het onder controle als ze bang wordt en 'flipt', maar bij deze ene hond niet.
En ik weet wel hoe het komt, want alle andere honden worden door hun eigenaren gecorrigeerd in hun gedrag, waardoor de dreiging weggaat, en Julia geen reden meer heeft om ermee door te gaan.
Dat oude vrouwtje laat haar hond gewoon doorgaan, en ze doet er totaal niets aan. Julia is echt als de dood, en ik kan haar dan ook niet meer bereiken.

-
Jacq
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
- Aantal honden: 3
@ blondie: Hoe voorkom jij dat je honden niet uitvallen naar andere honden, of wat doe jij dan als ze het toch doen/deden?
-
Mojuan
- Zeer actief
Dat woordje moet er vast tussenuit?? Lijkt me niet dat je wilt voorkomen dat ze NIET uitvallen, je wilt juist voorkomen dat ze WEL uitvallen.Jacq schreef:@ blondie: Hoe voorkom jij dat je honden niet uitvallen naar andere honden, of wat doe jij dan als ze het toch doen/deden?

-
blondie
- Zeer actief
Niet met koekjes. Finn negeerde meestal, 1x op een zebra pad toen ik hem net een tweetal maanden had sprong hij om mij heen om een andere hond aan te vallen, die ons tegemoet kwam lopen. Ik dacht niet na, maar heb hem bij zijn nek gegrepen en was zó boos. Die kwam blijkbaar door want hij ging plat op de zijn zij. Misschien niet leuk en omstanders zullen wel gedacht hebben, maar het was wel voor hem direct duidelijk dat hij dat bij mij (ook) niet hoefde te flikken. Bij zijn vorige baas zou hij dit niet in zijn hoofd hebben gehaald, en bij mij probeerde hij het.Mojuan schreef:Dat woordje moet er vast tussenuit?? Lijkt me niet dat je wilt voorkomen dat ze NIET uitvallen, je wilt juist voorkomen dat ze WEL uitvallen.Jacq schreef:@ blondie: Hoe voorkom jij dat je honden niet uitvallen naar andere honden, of wat doe jij dan als ze het toch doen/deden?
Bluf is in het donker bosparkje aan de flex ineens uitgeschoten naar een andere loslopende duitse herder (die ik totaal niet had gezien, ineens vloog ze weg en drukte ik op de stop), die pakte ik eigenlijk ook zoals Finn aan.
Verder zorg ik bij passeren dat er ruimte is tussen de honden, ook rekening houdend met evt. andere honden die aan de flex zelf heel veel mogelijkheden krijgen
Honden die érg uitvallen en in die staat érg dicht in de buurt komen, daar wordt m.n. Bluf erg opgewonden van, niet dat ze terug gaat blaffen maar die bouwt dan spanning op dat op het moment de hond écht binnen de circel komt ze er ook op zou duiken. In die gevallen geen correctie, maar wel een commando zit (met evt. een hand om de halsband om haar terug naast me te hebben en daadwerkelijk contact te hebben), om de rust terug te pakken om vervolgens weg te volgen, want vaak gebeurd dat met kinderen en honden, of met honden die een maatje te groot zijn voor de eigenaren en dan is het ook uitvallen om het uitvallen, dat zijn geen honden die het dan bij blaffen laten als ze zich los weten te rukken. Dan heb ik liever jut en jul in de hand want 1 hond krijgt er dan met 2 te maken.
Heb misschien ook wel het geluk dat ze zelf niet de neiging hebben om aan te blaffen, zie in de omgeving dat best wel veel mensen er moeite mee hebben dat hun hond zo doet en het er maar niet uit krijgen met een nee, niet doen. Stil staan, doorlopen, weer blaffen etc.. Ben niet alwetend, maar wat ik wel vaak merk is dat je de meeste honden al zich focussen op iets. Die mensen weten dat de volgende stap is dat de hond zal gaan blaffen of in de lijn zal gaan hangen, ik snap dan nooit zo dat ze op het moment dat ze (bijvoorbeeld mij zien) weten dat hun honden gaan blaffen niet ze net een pas voor zijn door de aandacht van de hond te vragen. Dus voor het uitvallen wegdraaien, of voor de focus vreetje of balletje voor de neus duwen. Sommige mensen laten het zich vaak overkomen.
Ik zeg dus niet iedereen voor de goede orde, er zijn best exemplaren die gewoon totaal niet meer te bereiken zijn, niet met afleiding en niet met correcties.
Maar goed als ze uitvallen ben ik al te laat, dat was dus de 2 onverwachte keren en toen heb ik niet licht gecorrigeerd. Nu zijn ze beiden eigenlijk wel zo dat ze zelf al uitwijken als andere honden aankomen omdat ik eigenlijk altijd ruimte creeer met passeren (of heel strak naast moeten lopen) als het echt smal is.
Blijft overigens wel verrekte lastig als er ineens een stuiterbal los op ons afkomt terwijl ze aangelijnt zijn en ik het niet doorheb, laatst liep ik wel door toen een zeer lompe 1- jarige van zijn baas was weggelopen. Ik kon hem ontwijken en ze liepen naast me mee tot de hond besloot om het van achteren te proberen. Jut en jul waren in een mum omgedraaid terwijl ik nog de voorwaartse beweging had
Heb geen heiligen hoor die als dode vogels naast me lopen, daarom ben ik vrij voorzichtig en wil ik zeker geen onzin erbij als uitvallen of blaffen naar andere honden als ze aan de lijn zitten.
Ben er dus eerlijk in, ben geen heilige, bepaalde zaken die ik écht niet wil hebben corrigeer ik behoorlijk. Als het kan neem ik de ruimte of ik leidt af of ze moeten volgen én negeren als een andere hond naar ze blaft. Verder mogen ze wel hond zijn hoor
- Lieke67
- Zeer actief
Hahaha Blondie, ik zie het helemaal voor me, een klein vrouwtje op haar buik met twee herdershonden:)
Maar goed, die van mij is dus Niet te corrigeren en meestal heeft hij de betreffende hond ook al eerder in de gaten dan ik en ben ik al snel te laat.
Ik heb ook een slipketting geprobeerd maar vind dat best zielig..
Verder, in zijn nek grijpen, erg boos worden e.d. doe ik ook en dan zie ik ook wel aan hem dat ie het wel snapt, maar toch gebeurt het de volgende keer gewoon weer bij deze hond.
Maar goed, die van mij is dus Niet te corrigeren en meestal heeft hij de betreffende hond ook al eerder in de gaten dan ik en ben ik al snel te laat.
Ik heb ook een slipketting geprobeerd maar vind dat best zielig..
Verder, in zijn nek grijpen, erg boos worden e.d. doe ik ook en dan zie ik ook wel aan hem dat ie het wel snapt, maar toch gebeurt het de volgende keer gewoon weer bij deze hond.
Zolang mensen denken dat dieren niet voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet denken...