Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tia, hersenbloeding, epeleptisch................

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

kasparonda
Vaste gebruiker

tia, hersenbloeding, epeleptisch................

Ongelezen bericht door kasparonda »

Pfff, ben niet heel vaak op dit forum, lees vooral veel.
Maar na weer de hele nacht wakker te hebben gelegen en te hebben liggen piekeren, wil ik het met de mensen hier delen.

Onze 12,5 jaar oude jack russel Ziggy is zijn hele leven al een zorgenkindje geweest.
Vroeger al kreeg hij vaak epeleptisch aanvallen, later kwamen de allergieen en op 6 jarige leefdtijd al best wat artrose.
2 jaar geleden kreeg hij een aanval, het leek op een epeleptische aanval, maar de da noemde het toen vestibulair syndroom, komt vaker voor bij oudere hondjes.
De epeleptische aanvallen van vroeger en de aanval van 2 jaar geleden leken niet veel op elkaar, maar waren wel steeds voorbij voordat ik bij de dierenarts was.

16 september kreeg hij weer een aanval, hierbij kiepte hij om en begon als je hem niet tegen hield te draaien als een tol.
Hierbij bewogen zijn ogen in een snel tempo links, rechts, ook gaat hij hijgen en geeuwen.
We moesten iets verder rijden voor de dienstdoende arts, maar hij was nog steeds niet uit die aanval en hij heeft een snelwerkende prednison gekregen, waar hij vrijwel meteen positief op reageerde.
Niet precies te zeggen wat het nou was, konden we later naar huis.
Hij heeft nog een dag van achter wat ongecoordineerd gelopen en een oogje leek iets verder naar rechts te draaien.
Maar dit is allemaal volledig weg getrokken.

Gisteren 12 oktober, kreeg hij weer zo'n aanval, weer meteen naar de dierenarts en dit heeft meer dan een uur geduurd, zelfs met 2 prednison prikken en valium.
Mijn man gebeld om hem in te slapen, voordat die er was leek hij weer op te knappen en toonde hij interesse en wilde hij weer naar huis.
De da vond toch echt dat we dit wel verder moesten overwegen, maar nu hij weer helemaal hersteld is vinden we dat erg moeilijk.

Het vreemde is bij de aanvallen van 16 september en van 12 oktober hij laat geen plas of poep lopen, dat doet hij wel als hij uit zo'n aanval komt, dan wil hij graag naar buiten, blijkbaar heeft hij die controle nog wel en hij reageerd tijdens zo'n aanval ook op bewegingen dus zijn hersenen registreren wel.
De hond eet en drinkt gewoon en niet anders als normaal en na deze twee aanvallen loopt hij weer rond alsof niks geweest is, wel onder invloed van prednison die natuurlijk nog een tijdje werkt.

De vraag is nu wat is dit, is er iemand hier die dit herkend?
Ook heb we overwogen om eventueel een scan te laten maken, dat kan natuurlijk altijd nog.
Maar daarvoor zou hij onder narcose moeten en we weten natuurlijk niet of en hoe hij hier uitkomt.
En als er wat uitkomt het meestal niet te verhelpen is.
Symptomen waarbij dit voorkomt zijn tumoren in het hoofd.
Het enige waarvoor we een scan zouden laten maken is voor onze eigen bevestiging.
Vorig jaar hebben we met onze andere hond vreselijk gedokterd en achteraf gezien veel te ver gegaan.
Na een hoop sores, onderzoeken, en 2500 euro lichter, is deze hond in de auto richting da gestorven.
Hierna heb ik mezelf beloofd nooit meer zover te gaan en eerder een knoop door te hakken.
Maar nu staan we weer op de plek en kan ik weer niet beslissen.

De vorige hond en deze hebben eigenlijk iets waar je de vinger niet meteen op kunt leggen.
Als Ziggy nu dingen vertoonde na zo'n aanval van niet meer eten, of zijn plas laten lopen of niet meer kunnen lopen dan zou ik de knoop wel door kunnen hakken volgens mij.
Ik hoop dan ook op jullie mening, maar ik weet dat ik de beslissing zelf moet maken.
Het rotte is ook nog dat we hem niet alleen durven te laten en we zullen wel naar ons werk en alles moeten.

Wat kun je hier toch een pijn van hebben.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: tia, hersenbloeding, epeleptisch................

Ongelezen bericht door M@scha »

ik kan je niet helpen maar wat lijkt me dit moeilijk!
Afbeelding
monique1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaniël en JR met een te groot ego
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door monique1963 »

Dit zijn de moeilijke beslissingen als baas......ik wens jullie veel sterkte en wijsheid toe :roos:
kasparonda
Vaste gebruiker

Ja, ook lees ik dit stukje op vele plekken:

Omvallen, dronkemansgang
Vooral oudere honden kunnen een acute aanval krijgen waarbij ze ineens dronken gaan lopen, soms zelfs omvallen en niet meer overeind kunnen komen. Vaak ziet u dat de ogen met een soort vaste regelmaat in de oogkassen van links naar rechts, of van boven naar beneden bewegen.
De link met een hersenbloeding of tia, zoals dat bij de mens voorkomt, wordt vaak gelegd.
Hoewel de symptomen daar erg op lijken heeft een dergelijke aanval niets te maken met een hersenbloeding. De afwijking heeft een andere oorzaak, welke is niet precies bekend.
Een ernstige oorzaak is niet helemaal uitgesloten, maar komt veel minder voor dan vaak gedacht wordt. In de meeste gevallen kan de patiënt binnen 24-48 uur (het kan ook een week duren) spontaan opknappen. Er is geen andere hulp nodig dan een goede liefdevolle verzorging (hulp bij het eten en ondersteuning bij het lopen).

Zo is het precies zoals het hier staat.
Maar het is juist omdat we niet weten waar we moeten zoeken.
Want het hoeft ook niet meteen in zijn hoofd te zitten, het kan ook bijv. met de lever te maken hebben.
Met de afvoer van afvalstoffen enzo.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Mijn jack-russel(15 jaar) heeft dit ook, maar in hele lichte mate, nu is ze ziek en heeft ze het iets vaker.
Ik accepteer het maar zoals het is, hoef de achterliggende reden niet te weten. Ze lijkt er geen last van te hebben, valt om, ik help ze na 1 minuutje weer omhoog en ze loopt vrolijk verder.
Het enige wat ik akelig vind is dat ze niet zelf omhoog lijkt te kunnen komen en ik ben dus bang dat het een keer gebeurt dat ik niet thuis ben, dus zorg ik dat ik nooit lang weg ben, ff een boodschap of een uurtje, maar langer durf ik niet...
Gelukkig werk ik voornamelijk in de avonden, weekenden en nachten en dan is mijn vriend thuis. overdag met mijn HUS loop ik ( als alles nog in de bus zit ff binnen).
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Mijn oude Springer Spaniel ( 13,5 j ) is nu aan het herstellen van een geriatrisch vestibulair syndroom ( GVS ) aanval : het is nu bijna een week geleden, dat ze zo'n aanval heeft gehad, en ze doet het vrij goed nu : loopt nog niet helemaal stevig op haar poten, en ze houdt haar hoofd nog wat scheef ( kan blijvend zijn volgens de DA ), maar ja : ben al blij, dat ze terug wat meer helder is . Ze kan sinds woensdag avond weer zelfstandig eten : de andere dagen, at ze hele kleine beetjes uit mijn hand . Buiten rust, is er spijtig genoeg niks aan te doen tegen deze "ziekte" .
Sterkte .
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ja, gvs -- ronddraaien, omvallen, snelle oogbewegingen. Bij jonge honden komt het meestal weer goed, bij oude hondjes is dat maar helemaal de vraag.
Mijn vorige tekkeltje is na een paar van die aanvallen ervoor ingeslapen (14) :ugh:
Sterkte!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb geen hond met gvs maar heb er wel vaker over gelezen hier. Mijn oude kater heeft wel diabetes en heeft epileptische aanvallen gehad door hypo's in het verleden. Die kreeg precies dezelfde aanvallen, rondjes draaien. Dat zijn partiële insulten, dat wil zeggen dat een deel van het brein een insult heeft maar niet het hele, en dus blijft de patiënt bij bewustzijn. Daarom laat ie zijn ontlasting niet lopen, dat gebeurt wel vaak bij een tonisch-clonisch insult maar dat ziet er heel anders uit.

Ik weet één ding wel, en dat is dat je moet kijken naar de kwaliteit van leven. En dus de frequentie van de aanvallen en het herstel daarop. Gvs hoeft niet dodelijk te zijn en honden kunnen er letterlijk jaren mee leven. Het gaat erom of jouw hond zich door het leven sleept of dat hij er nog redelijk zin in heeft, lijkt me. Dat vonkje in de ogen moet er nog zijn. Dat is echt heel moeilijk te bepalen hoor, mijn ouwe poes had nog zoveel 'spark' dat ik ook te lang heb gewacht bij haar levenseinde, ze heeft nog een dag aan het infuus gelegen. Ik neem mezelf niks kwalijk want ze heeft niet geleden, maar mensen hebben natuurlijk hele specifieke ideeën over hoe het levenseinde eruit moet zien en de natuur houdt zich daar niet altijd aan.

Dus ik snap hoe moeilijk dat kan zijn, maar toch vind ik dat wij mensen onszelf veel te veel kwellen met moeilijke gedachtes over dood en leven. En ouderdom en eventueel lijden kunnen we ook niet echt mee omgaan. Dat moet dan maar meteen over zijn ofzo, terwijl het leven nog zoveel te bieden kan hebben ondanks allerlei gebreken en aandoeningen, dat zeggen oudere mensen toch ook. En alsof wij het voor het zeggen hebben, het geeft een soort gevoel van controle als je nadenkt over euthanasie. Maar eigenlijk heb je niet echt controle natuurlijk. Wel over de liefde die je met elkaar deelt en de vreugde die je beleeft samen. Ik denk dat het belangrijker is dat je niet steeds heel verdrietig zit te zijn bij je ouwe hondje want dat voelt ie. Sterkte en voel je niet al te ellendig, je hondje is iig niet aan het lijden, ook al is het misschien soms verwarrend. En wij maken de natuurwetten niet he.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het klinkt heel erg als GVS.
Moeilijk voor jullie om een beslissing te nemen hoe en wat nu verder.

Adviseren durf ik niet.
Het is aan jullie om te beslissen.

Heel veel sterkte.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

er zat dus 2 maanden tussen de aanvallen en in de tussentijd voelde hij zich prima?
en nu ook weer?
kasparonda
Vaste gebruiker

Nee er zat nu amper een maand tussen de laatste twee aanvallen en als hij uit zo'n aanval komt lijkt hij vrijwel meteen te herstellen.
Alleen is soms zijn coordinatie nog wat slecht in de achterbenen.
En zijn rechteroogje lijkt iets af te wijken maar vandaag is dit eigenlijk ook alweer vrijwel weg en is hij gewoon normaal.
Het enige waar ik echt moeite mee heb ik dat wij ook wel eens weg zijn en dat hij alleen is.
Misschien heeft hij dat al wel eens gehad zonder dat we het weten en heeft het zich zelf opgelost omdat hij daarna eigenlijk meteen weer redelijk zich zelf is.
Vind het heel moeilijk.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Kun je geen oppas voor hem regelen voor overdag? Misschien in de familie? Of een dagopvang misschien waar ze op hem kunnen letten? Ik snap dat dat een heel vervelend idee is, dat hij alleen is tijdens die insulten. Hij zou zichzelf kunnen bezeren. Anders zou je nog kunnen overwegen om hem in een bench te doen als jullie weg zijn. Tegenwoordig kun je hele grote benches kopen, of je maakt er zelf eentje door een deel van de kamer af te sluiten met bijvoorbeeld een ren. Zodat ie in ieder geval nergens vanaf valt oid en zichzelf bezeert.
ranetje
Zeer actief

Fizgig schreef:Kun je geen oppas voor hem regelen voor overdag? Misschien in de familie? Of een dagopvang misschien waar ze op hem kunnen letten? Ik snap dat dat een heel vervelend idee is, dat hij alleen is tijdens die insulten. Hij zou zichzelf kunnen bezeren. Anders zou je nog kunnen overwegen om hem in een bench te doen als jullie weg zijn. Tegenwoordig kun je hele grote benches kopen, of je maakt er zelf eentje door een deel van de kamer af te sluiten met bijvoorbeeld een ren. Zodat ie in ieder geval nergens vanaf valt oid en zichzelf bezeert.
Dat dik gemaakte lijkt me een goed idee en zou ik eerder doen dan een bench.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik herken veel van wat je schrijft, na de eerste aanval van het vs van Beetle kreeg ze na 4 maanden haar eerste epileptische (cluster van twee in 24 uur) aanval. Ze was toen 14 jaar.
Aangezien ze een dubbele aanval kreeg, heeft ze toen phynoral tabletjes van de dierenarts gekregen. Aan die medicijnen heeft ze 3 weken moeten wennen, maar toen ze gewend was, was ze op een stuk ouder in korte tijd, weer behoorlijk dezelfde hond.
Vervolgens heeft het vrij lang geduurd voordat ze weer een aanval kreeg. Op het laatst kreeg ze ze wel iets vaker (ongeveer om de 4 weken) en toen ze op een gegeven moment 4 aanvallen in 24 uur kreeg hebben we de knoop doorgehakt en vonden we het genoeg.
Wat de invloed van deze medicijnen zijn geweest, dat weet ik niet. Het wordt bij epilepsie gegeven, maar ik vermoed dat ze mede hierdoor geen aanval van het vs meer heeft gekregen. Volgens mijn dierenarts zou dit ook zeker mee hebben gespeeld dat ze geen aanval van het vs meer heeft gehad en mogelijk minder epileptische aanvallen.
We hebben haar nog bijna 2 jaar (in zeer acceptabele conditie) bij ons gehad, na de eerste aanval.
Misschien dat je eens met de dierenarts kan overleggen of deze medicijnen zouden kunnen helpen? Er zijn wel bijwerkingen, maar als je je hondje hierdoor nog een tijdje in redelijk goede conditie, zonder al te veel poespas bij je kunt hebben, zou dat mooi zijn.
Te veel ingrepen wilden wij ook niet bij een oud hondje doen, maar als ze het met medicijnen een stuk beter doet, dat vind ik prima (het zijn ook nog eens vrij goedkope medicijnen).
kasparonda
Vaste gebruiker

Volgens mijn da en ook de vervangster laatst is dit geen typische epileptie aanval.
Het op en neer bewegen komt wel eens voor bij epileptie maar is toch meer iets voor iets van dat gvs.
Daarbij kunnen ze ook epileptie krijgen door een onderliggend probleem, dus dat de epileptie meer een gevolg is van iets anders.

Wel fijn om hier zoveel info te vinden en te krijgen.

Hij kan nergens vanaf vallen en naar de bijkeuken hebben we al een kinderhekje gemaakt omdat hij al wel eens in strijd was met het kattenluik.
Oppas, ik zou niet weten wie.
Hij kan we naar de schoonouders maar hem steeds weg moeten brengen, brengt ook een hoop onrust.
Daarbij denk ik dat zij helemaal niet weten wat ze moeten doen en alleen maar in paniek raken.
ranetje
Zeer actief

kasparonda schreef:Volgens mijn da en ook de vervangster laatst is dit geen typische epileptie aanval.
Het op en neer bewegen komt wel eens voor bij epileptie maar is toch meer iets voor iets van dat gvs.
Daarbij kunnen ze ook epileptie krijgen door een onderliggend probleem, dus dat de epileptie meer een gevolg is van iets anders.

Wel fijn om hier zoveel info te vinden en te krijgen.

Hij kan nergens vanaf vallen en naar de bijkeuken hebben we al een kinderhekje gemaakt omdat hij al wel eens in strijd was met het kattenluik.
Oppas, ik zou niet weten wie.
Hij kan we naar de schoonouders maar hem steeds weg moeten brengen, brengt ook een hoop onrust.
Daarbij denk ik dat zij helemaal niet weten wat ze moeten doen en alleen maar in paniek raken.
Dat dik gedrukte klopt, dat heet secundaire epilepsie.
Heeft je DA dat gezegd?

En zo ja, heeft hij toen meteen een uitgebreid bloedonderzoek gedaan?
En een eerste neurologisch onderzoek?
Afbeelding
kasparonda
Vaste gebruiker

Ben ik weer, tot nu toe gaat het weer goed.
Daar zeg je zoiets waar ik zelf ook aan het denken was, een bloedonderzoek.
Maar goed hij was vrijdag zo onder invloed van prednison en valium weet niet of dat zo'n uitslag beinvloed.
En op dat moment ook niet aan gedacht.
De da stuurde ons meteen naar Utrecht of Gent (belgie) maar goed je zult toch een beetje een richting moeten weten.
Waarschijnlijk dat ik dinsdag effe terug ga om bloed te prikken.
Om in ieder geval alle waardes te controleren.
Want dit soort symptomen kunnen idd ook komen (las ik) door een lever die niet goed meer werkt.
Dinsdag effe terug voor het bloed en dan weer kijken.
ranetje
Zeer actief

kasparonda schreef:Ben ik weer, tot nu toe gaat het weer goed.
Daar zeg je zoiets waar ik zelf ook aan het denken was, een bloedonderzoek.
Maar goed hij was vrijdag zo onder invloed van prednison en valium weet niet of dat zo'n uitslag beinvloed.
En op dat moment ook niet aan gedacht.
De da stuurde ons meteen naar Utrecht of Gent (belgie) maar goed je zult toch een beetje een richting moeten weten.
Waarschijnlijk dat ik dinsdag effe terug ga om bloed te prikken.
Om in ieder geval alle waardes te controleren.
Want dit soort symptomen kunnen idd ook komen (las ik) door een lever die niet goed meer werkt.
Dinsdag effe terug voor het bloed en dan weer kijken.
Van waar jij woont kan je beter naar Wageningen, dat is denk ik dichter bij?
Paul Mandigers van de Wagenrenk is een goede specialist op het gebied van epilepsie.
Afbeelding
kasparonda
Vaste gebruiker

Met de vorige hond zijn wij in Oisterwyk geweest bij dokter Overduin, zij blijkt ook heel bekend te zijn met epileptie.
Maar ik weet niet of we met Ziggy die hele molen ingaan.
We gaan eens beginnen met bloed prikken en dan zien we het wel.
ranetje
Zeer actief

Overduin is ook een goeie :ok:
Afbeelding
kasparonda
Vaste gebruiker

Morgen om 10.45 heb ik een afspraak gemaakt bij de da voor hem nog eens in rustige toestand te controleren en een compleet uitgebreid bloedonderzoek.
Hopelijk worden we daar wijzer van of liever niet, heeft twee kanten.
ranetje
Zeer actief

kasparonda schreef:Morgen om 10.45 heb ik een afspraak gemaakt bij de da voor hem nog eens in rustige toestand te controleren en een compleet uitgebreid bloedonderzoek.
Hopelijk worden we daar wijzer van of liever niet, heeft twee kanten.
Als er iets wordt gevonden waar je wat aan kunt doen zou dat wel gunstig zijn :wink:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn 14 jarige hond had epilepsie door een hersentumor, hij heeft twee aanvallen gehad. De eerste keer dachten we dat hij zijn laatste adem aan het uitblazen was. Hij viel tijdens een wandeling plotseling om rolde door op zijn zij en was helemaal van de wereld, zijn ogen waren weggedraaid en hij liet alles lopen. We konden gelijk bij de DA terecht, die zei dat het epilepsie was. Bij de tweede aanval strekte hij zich uit op zijn achterpoten en viel achterover, het ging verder net als de eerste keer. Ik heb hem opgepakt en rustig bij laten komen, hij was erg moe na de aanvallen. De aanvallen duurde bij hem maar kort, hij heeft er dan ook geen medicijnen voor nodig gehad. Wel heeft hij na de aanvallen moeite met zijn evenwicht gekregen. Bij het optillen van zijn poot tijdens het plassen viel hij wel eens om, maar als een teefje door zijn achter pootjes zakken was niets voor hem, dit heeft hij na zijn puppy tijd nooit meer gedaan.

Voor mij was de grens van een waardig hondenleven pijn, toen hij pijn kreeg was de beslissing snel genomen, ook al bleef het heel moeilijk.

Ik hoop op een gunstige uitslag voor je hond en dat de aanvallen onder controle zijn te krijgen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
ranetje
Zeer actief

Epileptische aanvallen door een hersentumor is dus secundaire epilepsie.
Er is een onderliggende fysieke oorzaak die leidt tot die toevallen.

Dat worden dan epileptiforme aanvallen genoemd
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Coockie schreef:Mijn oude Springer Spaniel ( 13,5 j ) is nu aan het herstellen van een geriatrisch vestibulair syndroom ( GVS ) aanval : het is nu bijna een week geleden, dat ze zo'n aanval heeft gehad, en ze doet het vrij goed nu : loopt nog niet helemaal stevig op haar poten, en ze houdt haar hoofd nog wat scheef ( kan blijvend zijn volgens de DA ), maar ja : ben al blij, dat ze terug wat meer helder is . Ze kan sinds woensdag avond weer zelfstandig eten : de andere dagen, at ze hele kleine beetjes uit mijn hand . Buiten rust, is er spijtig genoeg niks aan te doen tegen deze "ziekte" .
Sterkte .
Onze labrador heeft dit tot drie maal toe gehad, de laatste keer is nu ik geloof een jaar geleden en het gaat prima met hem (behalve dan de ouderdoms kwaaltjes)
De tweede keer dat hij dit kreeg was ook vrij vlot na de eerste keer.
Denkt de DA niet aan GVS?
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
kasparonda
Vaste gebruiker

Het kan vanalles zijn en de symptomen van al die dingen die genoemt zijn liggen gewoon heel dicht bij elkaar en dan nog heeft niet alles bij iedere hond dezelfde symptomen.
Alleen ik weet wel dat er besef is tijdens en na zo'n aanval want hij laat zijn plas en poep niet lopen.
Vrijdag wilde hij zelfs snel naar buiten en liep heel hard tot aan het veldje en poepte daar pas.
En na zo'n aanval is hij weer helder en wil hij spelen en daarna slaapt die als een baksteen.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Ik ben van mening dat alleen jij als baas van je hond kunt bepalen of je dit nog een hondwaardig bestaan vind?

Onze Golden heeft op 13 jarige leeftijd 2x een aanval GVS gehad, ik vond het vreselijk om te zien. Tussen de 1e en 2e aanval zat zo'n 6-7 weken en het herstel duurde best lang (als in weken). Overigens had ze zo'n 10 dagen voor de eerste echte aanval 2x een klein aanvalletje dat ze stond te zwalken, vreemd uit haar ogen keek en last leek te hebben van haar pootjes, maar die duurden maar 5-10 minuten.

We hebben haar de tijd gegeven om ook van de 2e aanval te herstellen, maar toen wel voor onszelf de grens gesteld dat als ze op korte termijn wéér een aanval zou krijgen dat het dan einde verhaal was. Vier weken herstellen en dan 2 weken weer "de oude" zijn om vervolgens weer zo'n aanval te krijgen wilden we haar niet meer aandoen.

Deze 3e aanval is gelukkig uitgebleven. De enige restverschijnselen waren een scheve kop en overgevoeligheid voor geluid.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
kasparonda
Vaste gebruiker

Gelukkig maar femmel, dat die 3e aanval uit is gebleven, maar die onzekerheid alleen al..........
Wel goed dat jullie voor jezelf hebben besloten wat de volgende keer te doen.

Hier is het gewoon raar dat ziggy gewoon weer helemaal de oude is al na zijn aanval meteen weer.
Als hij er steeds iets aan over zou houden zou het ook weer een ander verhaal zijn.

Zou vandaag de uitslag van het uitgebreid bloedonderzoek, maar nog niks gehoord.
Morgen denk ik.
kasparonda
Vaste gebruiker

We hebben een compleet bloedonderzoek laten doen, daarvan zijn 4 A4tjes terug gekomen met resultaten en er is gewoon niks aan op te merken.
Alleen zijn ontstekingswaarde was heel minimaal verhoogt wat natuurlijk ook samen kan hangen met de artrose.
En een leverwaarde was iets verhoogt maar dit was zo minimaal.
Tja we hebben een kerngezonde hond, toch meent de da dat er hoogswaarschijnlijk iets in zijn hoofd zit (denkende aan een tumor)
Dit zou alleen met een mri zichtbaar zijn en dat betekend weer een hoop gereis, een hoop kosten en voor hem een hoop stres.
Daarbij moet hij daarvoor onder narcose en dat willen we ook liever voorkomen.
Vind het heel moeilijk.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zo'n oudje, daar zou ik zelf geen scans meer bij maken.
Wij vermoeden dat een tumor in het hoofd bij ons oudje ook de aanleiding was voor de aanvallen.
Zoals ik aangaf, zeer waarschijnlijk hielpen de medicijnen bij haar wel voor een deel. Verder geniet van je ouder wordende hondje met de dag, het kan zo gebeurd zijn, het kan ook zo zijn dat ze nog een jaar of langer in hondwaardige conditie bij je kan zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”