Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het lukt nog steeds niet Toch gelukt!

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Het lukt nog steeds niet Toch gelukt!

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Komende donderdag mag ik weer op voor examen EG. Voor de tweede keer. Vorige keer gezakt op verplicht onderdeel blijf (met 103 punten) en ik vrees dat dit weer gaat gebeuren komende donderdag. Lizzie wil niet blijven. Ja bij mij, maar niet op haar plaats. Iemand nog tips (behalve secondelijm)? (Ik kan haar wel even laten blijven zolang ik maar met mijn gezicht naar haar toe omdraai. Als ik dat niet doe loopt ze met me mee).
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 19 okt 2012 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Het lukt nog steeds niet

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Niemand heeft toch de oplossing waardoor je haar in vijf dagen kunt leren blijven. Wat heb je zoal met de vorige tips gedaan.

Ik zou trouwens op het examen voor succes gaan. Dus zover weg en op die manier gaan staan die werkt. Niks meer. Dan maak je in ieder geval de tijd vol.
Miezemuis
Zeer actief

Re: Het lukt nog steeds niet- Toch gelukt!

Ik heb al vanalles gedaan met haar. Ik ben al vanaf april of mei alleen maar daarop aan het oefenen. Thuis of op een bekend veld gaat het blijven iets beter, maar zodra we op de club zijn met allemaal honden, onbekende geuren en geluiden denkt ze volgens mij bekijk jij het maar met je blijven (ws ook omdat ze mijn spnning voelt). Nu vooral de focus gehouden op blijven omdat ze wel komt als ik haar roep. Het is gewoon frustrerend dat Lizzie super luisterd maar dat blijf komt er niet in (maar dood kan ze wel in 3 minuten). Vind ik persoonlijk verder ook niet zo erg, maar om de cursus te halen (en daarna wat leukers te gaan doen) moet het erin. Ik snap wel dat 5 dagen uitermate kort is, maar ik heb het gevoel dat als ik de juiste snaar raak het er ook zo inzit.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 19 okt 2012 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Miezemuis schreef:Komende donderdag mag ik weer op voor examen EG. Voor de tweede keer. Vorige keer gezakt op verplicht onderdeel blijf (met 103 punten) en ik vrees dat dit weer gaat gebeuren komende donderdag. Lizzie wil niet blijven. Ja bij mij, maar niet op haar plaats. Iemand nog tips (behalve secondelijm)? (Ik kan haar wel even laten blijven zolang ik maar met mijn gezicht naar haar toe omdraai. Als ik dat niet doe loopt ze met me mee).
Heb je gedurende de hele cursus geen hulp en adviezen gekregen van de trainer/ster?

Zorg maar voor een :blont: op het examen en loop achteruit weg zodat je je gezicht naar haar toe hebt. :mrgreen:
En dan in de volgende cursus daar eens echt aan gaan werken met de trainer
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miezemuis
Zeer actief

Nou de eerste trainster was nogal onervaren. Deze trainer is wel goed hoor, maar omdat Lizzie loops was en de zomervakantie ertussen zat en ik daardoor dus de eerste 4 lessen (van de 7)heb gemist (en hij een heel ander soort hond gewend is wat in het begin ook niet zo hielp) schiet het allemaal nog niet zo op.

Dat andersomlopen is geloof ik wel een goede tip (ik had zelf al bedacht om gewoon halverweg me om te draaien en haar te roepen)
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik loop altijd achterstevoren weg van de honden, anders blijven ze ook niet liggen. En ik hou ook nog mijn hand rechtop, dat is voor hun het teken dat ze moeten wachten.
Maar ik begrijp dat dat niet mag op de cursus?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

nee, dat mag niet, ik mag zelf geen handgebaar maken (anders krijg ik puntenafrek, maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen punten dus ik doe het wel hoor, ook nog steeds bij af)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Heb je een apart commando voor het blijven met komen en eentje waarbij je terugkomt? Dat kan namelijk al heel veel rust geven. En belonen op de plek waar ze moet blijven, dus bijvoorbeeld naar haar toe gooien als je op een afstandje staat.

Ik zou volledig opnieuw beginnen met ook een heel nieuw commando, want het oude koppelt ze wrs aan het verkeerde. En dan echt bij wijze van centimeter voor centimeter opbouwen. Je basis moet goed zijn, anders wordt het nooit wat.

En ik zou een andere homdenschool zoeken waar dit soort onbenulligheden niet verplicht zijn voor een vervolgcursus :engel:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is geen probleem dat zoiets verplicht is. Het is een probleem dat de instructeur niets herkent en geen tips geeft.

Je moet dit rustig opbouwen en als de rust en het vertrouwen er niet inzitten is het zinloos om dit te willen aanleren.
Blijkbaar heb jij een stap gemist, niet erg maar wel fout van je cursus.

Jee, ik ben bezig met CC, die kan nu 2 meter en ik loop weg met het gezicht naar haar toe. Ik doe er niet moeilijk over, het komt wel. Ik beloon trouwens af en toe op afstand door een "goedzo!!" en dan een balletje over haar heen naar achteren te gooien, gelijk met commando "vrij!". Zo leert ze dat vrij niet hetzelfde is als naar mij toekomen (want dat mag dus niet). Zo doorbreek je het gedrag van naar je toekomen.
Dat soort truuks ken ik zelf (oud wijf en zo ;) ), maar je instructeur hoort dat aan te reiken aan jou.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Goede tips hierboven! :ok:
Wat bij Mila goed werkte om het blijven te oefenen, was rondjes om haar heen lopen terwijl ze moest blijven zitten of liggen. Eerst halve cirkels, en dan steeds iets verder, zodat ze er heel geleidelijk aan wende dat ze ook gewoon moest blijven als ze mijn gezicht niet meer kon zien. En opbouwen in het tempo waarin je hond rustig blijft zitten/liggen, dus afsluiten en belonen voordat ze de fout ingaan of tekenen gaan vertonen dat ze ieder moment op kunnen staan.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Is het belangrijk dan.?
Zijn maar kunstjes toch.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

DeDiana schreef: Wat bij Mila goed werkte om het blijven te oefenen, was rondjes om haar heen lopen terwijl ze moest blijven zitten of liggen. Eerst halve cirkels, en dan steeds iets verder, zodat ze er heel geleidelijk aan wende dat ze ook gewoon moest blijven als ze mijn gezicht niet meer kon zien. En opbouwen in het tempo waarin je hond rustig blijft zitten/liggen, dus afsluiten en belonen voordat ze de fout ingaan of tekenen gaan vertonen dat ze ieder moment op kunnen staan.
Zo heb ik het Django ook ongeveer moeten aanleren. Eerst moest hij naast mij zitten en deed ik een halve stap opzij en dan weer terug. Toen een hele stap en daarna twee stappen. Vervolgens 2 stappen opzij en een stap naar voren en dan meer stappen naar voren in de vorm van een halve cirkel. Toen een hele cirkel en pas als dat lukt mochten we met ons gezicht van hem af lopen naar voren. Wij mogen wel een handgebaar maken.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

bouvierpoedel schreef:Is het belangrijk dan.?
Zijn maar kunstjes toch.
TS schrijft toch duidelijk dat zij het EG-diploma nodig heeft om andere cursussen te kunnen doen.
Mocht het nu weer niet lukken (alleen op dit onderdeel), dan is er misschien in overleg toch wat mogelijk? Ik neem aan dat ze je niet voor de 3de keer die EG-cursus laten doen, als de rest van de onderdelen gewoon goed gaat? Lijkt me voor jou en voor Lizzie ook niet echt motiverend.
En anders zou ik eens overwegen te gaan kijken bij een andere hondenschool waar die verplichting er niet is.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Met welke voet stap je weg?

Hier is met links wegstappen volgen en rechts wegstappen blijven
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Jeannettebo schreef:Met welke voet stap je weg?

Omdat ze dat geleerd hebben, toch. Niet dat een hond vanzelf zo geprogrammeerd is.
ranetje
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Jeannettebo schreef:Met welke voet stap je weg?

Omdat ze dat geleerd hebben, toch. Niet dat een hond vanzelf zo geprogrammeerd is.
Niet alleen.
Omdat je met volgen het been direct naast de hond gebruikt raken ze daar nog wel eens erg op gericht,.
Sowieso omdat het de beweging direct naast ze is en ze die goed kunnen zien.
Stap je met rechts weg dan is de eerste beweging niet direct naast de hond.

Ik heb in het begin wel eens eerst een stap opzij gezet met rechts en ben dan pas naar voren gelopen.
Ook dat werkt wel eens.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Miezemuis
Zeer actief

Goede tips! Top ga er gelijk mee aan de slag. Ik gebruik altijd heel bewust mijn rechter voet bij het wegstappen, juist omdat Lizzie zo gevoelig is.
Op zich is dat ze niet blijft voor mij geen probleem Kees, Lizzie is erg baasgericht en wil gewoon het liefste bij mij blijven, maar als ik bijvoorbeeld met haar behendigheid wil doen, of flyball of wat dan ook dan moet ik EG en ik dacht ook GG1 gehaald hebben.

Met de school is nog niet zoveel mis, degene die nu de cursus geeft is wel goed, maar omdat Lizzie dus loops was heb ik veel gemist en met andere honden en andere geluiden in de cursus doet ze gewoon weer een stap terug.

Overigens mag ik dit jaar nog een keer op examen, ik doe vooral de cursus om leuk met Lizzie bezig te zijn, en Lizzie vindt het nog steeds heel leuk, dus het is geen groot probleem als ze zakt alleen ik wil gewoon slagen hahahaha
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Op welke manier beloon je als ze even gebleven is, vaak worden de baasje te enthousiast en worden de honden te hyper. Wat ik ook vaak zie is als de baasjes aan het wachten zijn bij de blijf oefening dat ze dan de hond recht aan kijken. Dit is voor de hond een extra trigger en moeilijk te weerstaan. Daarom kan je in de aanleer fase overdwars staan op deze manier kijk je de hond niet aan. Doet ze dit goed ( je begint met een hele kleine afstand) dan loop je weer terug naar de hond, ga door je knieën en beloon heel rustig je hond. Vaak word de hond op afstand geroepen dus de hond gaat daarop anticiperen, met deze oefening voorkom je daarmee. Als de basis er goed in zit dan kan je de oefening stapsgewijs opbouwen.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Wij zijn er op de training ook mee bezig, en Billy vindt het ook heel moeilijk. Wij stappen terug en wachten dan 10 tellen voor we belonen, zodat de hond niet gelijk omhoog komt als je naast hem komt staan.
Is me nu een paar keer gelukt, meestal komt hij naar me toe :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
ranetje
Zeer actief

fes/lou schreef:Wij zijn er op de training ook mee bezig, en Billy vindt het ook heel moeilijk. Wij stappen terug en wachten dan 10 tellen voor we belonen, zodat de hond niet gelijk omhoog komt als je naast hem komt staan.
Is me nu een paar keer gelukt, meestal komt hij naar me toe :D
Beloon je dan pas als hij weer zit?

Ik beloon na terugkomst terwijl de hond nog ligt nl. :wink:
En soms stap ik daarna weer weg bij de hond terwijl hij wel al die tijd moet blijven liggen.

Wel bij iets verder gevorderd hoor :D
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 okt 2012 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Als de hond ligt, maar niet gelijk als ik er naast ga staan
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annemieb »

ik zou gewoon weer vanaf het begin opbouwen

Ik ga altijd zo te werk

ik maak duidelijk dat het blijven is en dan de houding, af in mijn geval

Dan ga ik direct belonen met een snoepje tussen voorpoten, dat is blijven,
En telkense maar bevestigen, jezegt terug blijven en zet je rechterbeen opzij weg en dan weer naast je linkerbeen(dus enkel je rechterbeen bewegen) en dan ga je als ze blijft telkens belonen, dat is blijven en snoepje.... een aantal keren, ophalen, spelen, andere oefening en weer deze oefening verde doen

als je dat b lijven doet ga je niet volledig naar je hond kijken, je kijkt wat schuin vooruit zodat je in je ooghoek haar ngo wel ziet...

Dan ga je opbouwen, dat je ook je linkerbeen meeneemt opzij. als je opzij kunt ga je dit naar een 10 tellen daar staan opbouwen.
daarna ga je een stap opzij en dan nog een stap opzij, weer opbouwden.
als dit lukt een stap opzij en een stap vooruit, weer opbouwen, dan doe je dit en ga je schuin staan, dus een kwartslag links, dan ben je niet te uitnodigend om naar toe te komen,
dit bouw je gewoon op, met ook een halve cirkel rond je hond, dan een hele cirkel.
regelmatig belonen tussen de voorbenen met een snoepje.
Als je gaat staan met je aangezicht naar d ehond ga je anders staan dan als je ze bijvoorbeeld oproept.
in mijn geval buig ik steeds 1 knie, want als ik ze oproep sta ik volledig recht, in het begin deed ik dit heel opvallend, nu doe ik het zo goed als niet meer, als ze het moeilijk heeft met blijven ga ik wel snel mijn knie buigen.

Ik heb alle stappen eerst ondernomen met een lijn aan de hond van een aantal meter en iemand die erachter stond. Voor als ze in fout ging dat ze nier meer als een halve meter wegsprong. Dit omdat mijn hond enkele keren aangevallen was en het gewoon paniek was voor haar die blijfoefening, ze heeft 3 gevoeld dat ze niet ander skon dan blijven en vanaf toen is ze eigenlijk niet meer opgestaan

Ik heb hier 1 week intensief dagelijks enkele keren op getraind en goed beloond en toen deed ze de oefening 'perfect'

Wees altijd positief en probeer rustig te blijven, geduld en het lukt wel!

succes!
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat ik mijn cursisten leer is dat ze eerst een klein stukje afstand nemen en de tijd uitbouwen van 1 sec in kleine stapjes naar een paar minuten. doet de hond dit goed ga je de afstand iets vergroten en de tijd weer verkorten tot een paar sec eerst. dit weer in kleine stapjes uitbouwen.
mocht je niet door trainen toen lizzie loops was? ik heb daar nl geen probleem mee want in het echie komen ze ook loopse teven tegen.
ellen
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Nee met loopse honden mag je niet trainen. helaas werd Lizzie echt op de dag dat de eerste cursusdag was loops en miste ik daarna 4 trainingen.
Gisteren aan de slag gegaan met jullie tips. Vooral een stapje terug gedaan. Het blijft lastig maar een begin is er zullen we maar zeggen.
Afbeelding
fredje
Actief

Ongelezen bericht door fredje »

Hier doen we eigenlijk alle honden die uitbreken(niet blijven) aan een lange lijn die eerst door een trainer wordt vastgehouden en later aan een hek vast gebonden.Zo wordt het uitbreken geen beloning op zich.
En halen we de hond altijd op na een blijf oefening,nooit roepen tot het blijven er goed inzit.
Wil je de hond toch ook trainen op het voorroepen dan houdt een trainer de hond in een vrije positie(gewoon staan na een commando ''vrij'' vast en laat de hond los als de geleider roept.
ranetje
Zeer actief

fredje schreef:Hier doen we eigenlijk alle honden die uitbreken(niet blijven) aan een lange lijn die eerst door een trainer wordt vastgehouden en later aan een hek vast gebonden.Zo wordt het uitbreken geen beloning op zich.
En halen we de hond altijd op na een blijf oefening,nooit roepen tot het blijven er goed inzit.
Wil je de hond toch ook trainen op het voorroepen dan houdt een trainer de hond in een vrije positie(gewoon staan na een commando ''vrij'' vast en laat de hond los als de geleider roept.
Lijn vasthouden kan.
Tenzij de hond door het vasthouden van een lijn of het vastbinden van een lijn aan een hek in paniek raakt.
Zoals bij mijn oudste hond.
In paniek leren honden niets. :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

ranetje schreef:
fredje schreef:Hier doen we eigenlijk alle honden die uitbreken(niet blijven) aan een lange lijn die eerst door een trainer wordt vastgehouden en later aan een hek vast gebonden.Zo wordt het uitbreken geen beloning op zich.
Lijn vasthouden kan.
Tenzij de hond door het vasthouden van een lijn of het vastbinden van een lijn aan een hek in paniek raakt.
Zoals bij mijn oudste hond.
In paniek leren honden niets. :wink:
En de honden weten dondersgoed dat ze vast zitten. Deze manier hebben we geprobeerd bij Sita. Die bleef voorbeeldig liggen als de riem er aan zat, ook als die los op de grond lag. Klikte je de musketon los, dan vloog ze binnen drie seconden weer richting de behendigheid.

Bij haar hebben we het echt stapje voor stapje kunnen opbouwen. En nu blijft ze heel stabiel liggen. En zijn we maar behendigheid gaan doen met haar, dat vindt ze veel leuker :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Andere hondenschool zoeken waar je zonder diploma verder kan :mrgreen:

Ik train behendigheid met 2 honden die alle 2 geen gehoorzaamheid diploma's hebben ;)
Al is voor de behendigheid een 'blijf' ook wel heeeeel erg handig ;)
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Het blijfplekje moet ook vooral een rust plek zijn. Het commando gaat in rust, de oefening gaat in rust maar ook het afbreken daarvan is geen feestje maar een rust moment. Zo heb ik dat tenminste altijd aangepakt. Bij het terug komen in de aanleer fase nog eens heel rustig beloond door rustig te kriebelen en zachtjes te praten. Nog even blijven op dat plekje en de aandacht ondergaan. Even een baas hond momentje. Dan rustig opstaan, commando afbreken, stukje weg lopen en dan is het een feestje. Maar niet op de plek zelf. Daar is rust. Deed ik dat niet dan had ik een blije Stafford in mijn nek namelijk. Want oooooo baasje, je bent zo lang weg geweest. Zeker wel 3 minuten, hoe durf je. Daar zat ik niet op te wachten. En door er rust in te brengen was het een knuffelsessie ipv een feestje.
Miezemuis
Zeer actief

Yes! Dus allemaal bedankt voor de adviezen.Lizzie deed de blijf oefening perfect-achtig. Jammer dat ik haar door mijn opluchting iets te enthousiast riep waardoor ik daar puntenaftrek. daarbij was Lizzie zo blij met mijn enthousiaste gedrag dat ze daarna bij volg niet naast me liep maar sprong. Dus voor volg ipv van een 8 de vorige keer nu een 6. Maar wel geslaagd met 101 van de 10 punten. Ik ben dus hartstikke blij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”