Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mullu upd na 2 mnd!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mullu upd na 2 mnd!

Ongelezen bericht door sirene »

Mullu heeft een vergrote prostaat. De arme man nam normaal al een krantje mee als hij ging poepen, nu konden wij op ons gemak een trilogie uitlezen als hij ging zitten. Niet goed dus.
Hij heeft nu 7 dagen medicatie (weet ff niet hoe het heet, iets met de Z. Zit klem tussen hondjes dus kan niet opstaan ;) en volgens de da heb ik dan 3 mnd de tijd om hem te laten castreren :(:
Chemische castratie zou iedere keer herhaald moeten worden volgens hem want het blijft bijna nooit weg.
Is dat zo ?
Ik dacht dat ik hier vaker op het forum heb gelezen dat prostaatklachten (vergrotingen) na behandeling gewoon over gingen en bleven.

Mullu is gesteriliseerd (vasectomie), castratie wil ik bewust niet omdat hij nooit een heel sterk hondje is geweest qua bespiering en kracht. Hij is 8 jr nu en ziet er (vind ik) ouder uit en zijn bespiering is ondanks dat hij veel beweging krijgt vrij slecht.
Ik wil dus liever eenmalig een chemische castratie geven maargoed, als dat echt bewezen niet gaat helpen dan liever meteen castreren ipv iedere keer die zooi (waar hij ook niet van zal opknappen).
Laatst gewijzigd door sirene op 13 dec 2012 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Prostaatvergroting en castratie

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo heeft een vergrote/ontstoken prostaat gehad toen hij een jaar of twee was. Hij is wel chemisch gecastreerd toen en het is niet terug gekomen (4.5 jaar is hij nu :wink: ). Het enige nadeel wat we nu nog ondervinden van zijn chemische castratie toendertijd zal Mullu geen last van hebben: een castratenvacht :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sirene schreef: Hij heeft nu 7 dagen medicatie (weet ff niet hoe het heet, iets met de Z.
Ypozane?
En wat een shit weer :ugh:
Ja dat!
Ja shit. Het is gelukkig wel iets wat normaal gewoon te verhelpen is maar ik maak me wel zorgen om zijn welzijn als ik hem laat castreren. De da vond het geloof ik een beetje onzin. Die had het al over steroiden enzo.
Mullu mankeert nooit iets, hij heeft ook niets ofzo. Tis gewoon een lief, apart niet zo'n sterk hondje. Wel reteslim en heel taalgevoelig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Nilo heeft een vergrote/ontstoken prostaat gehad toen hij een jaar of twee was. Hij is wel chemisch gecastreerd toen en het is niet terug gekomen (4.5 jaar is hij nu :wink: ). Het enige nadeel wat we nu nog ondervinden van zijn chemische castratie toendertijd zal Mullu geen last van hebben: een castratenvacht :mrgreen:
:ok:
Dat vind ik nou fijn om te horen! Nou ja, niet van die castratenvacht (wat raar dat dat blijft, dat zou toch met ruien weer moeten verdwijnen ?)
Nou nog zo'n ervaring en dan ga ik ook gewoon eerst voor chemisch.

Is het trouwens niet anders als het om een ontstoken prostaat gaat ? Mullu's prostaat is niet ontstoken, alleen vergroot.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Charles heeft ook Ypozane gehad, deed helaas geen donder. Dus die werd alsnog gecastreerd.
Oh, dat kan natuurlijk ook nog. De da ging er geloof ik vanuit dat het altijd helpt. En dan erna binnen 3 mnd castreren.
Was de prostaat bij Charles ook alleen vergroot of ook ontstoken ?
Wat een klotedingen zijn die prostaten en baarmoeders enzo ook :boos:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

sirene schreef:
Maeve schreef:Nilo heeft een vergrote/ontstoken prostaat gehad toen hij een jaar of twee was. Hij is wel chemisch gecastreerd toen en het is niet terug gekomen (4.5 jaar is hij nu :wink: ). Het enige nadeel wat we nu nog ondervinden van zijn chemische castratie toendertijd zal Mullu geen last van hebben: een castratenvacht :mrgreen:
:ok:
Dat vind ik nou fijn om te horen! Nou ja, niet van die castratenvacht (wat raar dat dat blijft, dat zou toch met ruien weer moeten verdwijnen ?)
Nou nog zo'n ervaring en dan ga ik ook gewoon eerst voor chemisch.

Is het trouwens niet anders als het om een ontstoken prostaat gaat ? Mullu's prostaat is niet ontstoken, alleen vergroot.
Ja, dat van die vacht is heel apart. Het is geen hele typische castratenvacht maar zijn vacht is er zeker op achteruit gegaan. Hij is echt ruim een jaar gewoon uit vacht geweest, zag er niet uit :schrik: En nu is het beter maar niet meer zo als voor de castratie en hij is nog steeds snel weer uit vacht.

Of die ontsteking een verschil maakt weet ik niet. Nilo's prostaat was zowel ontstoken als vergroot, het heeft een tijdje geduurt voor we exact wisten wat er aan de hand was dus het een kan ook een gevolg zijn van het ander. Maar goed, mijn ervaring met chemische castratie in deze situatie is dus goed. Hij heeft gewoon een injectie gehad trouwens, die was een week of drie werkzaam.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Lees even mee.
Hoop dat de medicatie aanslaat in ieder geval voor je mannetje!
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Onze Indra had een aantal jaren geleden ook een vergrote prostaat. Hij was al oud en niet zo fit, dus opereren was eigenlijk geen optie. Hij heeft toen ook een kuur Ypozane gekregen. Het was toen nog niet zo lang op de markt. Ik begreep toen van onze dierenarts dat het een alternatief voor castratie en chemische castratie was. Ik weet niet meer precies of we nu 1 of 2 keer een kuur hebben gegeven, maar zijn prostaat was in ieder geval weer behoorlijk geslonken. Ik denk dat hij daarna nog ca. 1 jaar geleefd heeft, zonder opnieuw last te hebben van een vergrote prostaat.

Succes met Mullu!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Tja, hier dus iemand die na het hele drama van nelson castratie zeker zou overwegen.. Ypozane heeft bij nelson in eerste instantie goed geholpen. Controleecho is na een maand gemaakt en de prostaat was goed geslonken. Alleen met 5 maanden dus weer in die mate ontspoord dat het hem zijn leven heeft gekost. Mijn dierenarts was niet voor castratie omde redenen die jij aanhaalt. Nel was natuurlijk ook vijf jaar ouder. Wat ik zou doen is nu starten met bv prostavit van bional; een supplement tegen prostaatvergroting voor mensen. Ip kan ypozane herhaald worden maar er komen enkele keren bijwerkingen in de vorm van epilepsie voor. Ik zou na een maand of 5
echo van de prostaat laten maken om te bekijken hoe het er voor staat. De ypozane is dan uitgewerkt. Is er toch weer onrust zichtbaar zou ik toch castreren denk ik. Ik vind het onzin om nu binnen 3 maanden daar over te beslissen. Daar zie ik geen logica in.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Axel is voor zijn overlijden nog gecastreerd, kon niet meer plassen of poepen. Is eerst nog geprobeerd met medicatie dat werkte totaal niet. Castratie op zich heeft wel uitkomst geboden want daarvoor kwamen ze voor controle terug, prostaat was weer prima, tot ze ontdekten dat hij een enorme tumor rond zijn bekken had. :ugh:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor alle antwoorden. Ik hoop dat de Ypozane werkt. De tip van de supplementen van Bional ga ik meteen doen.

Als Ypozane werkt, zouden jullie dan voor nu ook geen chemische castratie doen ?

Hebben jullie allemaal een echo laten doen ? Mijn da heeft gewoon gevoeld. Is het handig om voor of na (of allebei) die chemische castratie een echo te doen ?

Heel erg bedankt ook voor alle reacties bij wie het nu een nogal pijnlijk onderwerp is :roos:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Jurek heeft ook een vergrootte en ontstoken prostaat gehad en was hiervoor behandeld met een hormoon (weet de naam niet meer) en antibiotica. We moesten toen na 3 maanden terugkomen voor een echo. Helaas hebben wij hem toen na 2½ maand alsnog laten castreren omdat de prostaat toen nog veel groter was dan de keer daarvoor en de streek rond zijn anus volzat met kleine tumoren die kapot gingen. Het alternatief was de rest van zijn leven hem chemisch te castreren maar gezien zijn leeftijd van 4 jaar, zagen we dat niet zitten.
Hij is inmiddels ruim 10 en sinds die tijd wat dat betreft klachtenvrij gebleven.

Sterkte Sonja.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Wij hebben Gijs twee weken geleden ook een kuur Ypozane gegeven, onze DA heeft hele goede resultaten met dit middel en wil eigenlijk ook niet tot castratie overgaan als dat niet hoeft over drie weken gaan wij bloed prikken en urine testen,

Ik zou zeker niet voor de Chemische castratie gaan , dan liever de castratie

Ik heb je een PB gestuurd met ons verhaal, gekopierd van een forum af

als je nog vragen hebt hoor ik het wel
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Chemische castratie is eigenlijk geen oplossing bij prostaatvergrotingen want het geeft een testosteronpiek de eerste tijd met als gevolg groei van de prostaat. De ypozane vangt dat wel op als de hond die net gehad heeft, maar dan zou je dus na een half jaar weer eerst ypozane geven en dan weer chemisch casteren? Dan ontgaat het nut me volledig want ypozane werkt ip tussen de 3 tot 6 maanden. Je kan dan dus ook 1 keer per half jaar de ypozane herhalen en dan hoef je dus niets met het chemische casteren.
Ik zou wel een echo willen. Hoe groot is die prostaat en wat is er te zien? En wat doet de medicatie daarop? kan je eigen dierenartt echo's maken?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Net als Eline zie ik ook het nut niet in van een chemische castratie na een kuur Ypozane. Het voordeel van Ypozane zou moeten zijn dat het puur op de prostaat werkt en niet, zoals een chemische castratie, de testosteron productie helemaal stillegt. Het zou naar mijn idee gewoon dubbel zijn om Mullu nu ook nog chemische te laten castreren.

Wij hebben destijds van Indra ook een echo laten maken van zijn prostaat, voordat we startten en na een aantal maanden. Indra had niet alleen last van een vergrote prostaat, maar bleek ook cystes in zijn prostaat te hebben. Die cystes bleken onrustige cellen te bevatten. Omdat de kans op prostaatkanker hierdoor groot was, hebben we hem om de zoveel tijd d.m.v. een echo laten controleren.
Afbeelding
marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft

Ongelezen bericht door marx-7 »

malinois schreef:Axel is voor zijn overlijden nog gecastreerd, kon niet meer plassen of poepen. Is eerst nog geprobeerd met medicatie dat werkte totaal niet. Castratie op zich heeft wel uitkomst geboden want daarvoor kwamen ze voor controle terug, prostaat was weer prima, tot ze ontdekten dat hij een enorme tumor rond zijn bekken had. :ugh:
Een exacte kopie van mijn verhaal met mijn vorige hond.

Ik had het ook niet zo op castreren dus ervoor gekozen de hond chemisch te laten castreren. Toe ging het weer tijden goed met hem totdat er achetraf bleek een enorme tumor in zijn buik te zitten gerelateerd aan de prostaat. Het heeft me dus de hond gekost want die was altijd erg sterk maar op 3 maanden weggekwijnt.

Als ik nu een reu zou hebben met dezelfde klachten zou ik er niet meer aan twijfelen maar meteen laten castreren.

Nu ren ik om de zoveel maanden met een dweil achter mijn herderteef aan :E:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Eline* schreef:Chemische castratie is eigenlijk geen oplossing bij prostaatvergrotingen want het geeft een testosteronpiek de eerste tijd met als gevolg groei van de prostaat. De ypozane vangt dat wel op als de hond die net gehad heeft, maar dan zou je dus na een half jaar weer eerst ypozane geven en dan weer chemisch casteren? Dan ontgaat het nut me volledig want ypozane werkt ip tussen de 3 tot 6 maanden. Je kan dan dus ook 1 keer per half jaar de ypozane herhalen en dan hoef je dus niets met het chemische casteren.
Ik zou wel een echo willen. Hoe groot is die prostaat en wat is er te zien? En wat doet de medicatie daarop? kan je eigen dierenartt echo's maken?
Bij mijn hond is een echo gemaakt, en er was duidelijk een te grote prostaat te zien
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Heb niet alle antwoorden gelezen maar hier helaas ook een je weet wel reu door vergrote en ontstoken prostaat.

Hij pieste heel zijn mand nat dus hij mocht mee naar de dierenarts. Ypozane en AB plus dat hij ook nog struviet had maar dat kan door de ontsteking komen.
En daarbij had hij ook nog een binnenbal. Ik heb toen een echo laten maken om die binnenbal op te speuren en heb hem jammer en heel helaas laten castreren.

Achteraf niet heel veel spijt van al vind ik het tot op de dag van vandaag nog zonde....
Hij is qua gedrag niet heel veel verandert en ook zijn spieren zijn gebleven zoals het is. Wel staat hij nu tijdelijk weer even op rantsoen omdat hij wel aan is gekomen.
Maar hij is alweer bijna een kilo in 2 weken afgevallen dus dat komt ook weer goed.
Hij was gelukkig niet heel veel te dik.

Beterschap en succes met een keuze te maken...

Ik heb voor mezelf nu ook wat meer rust omdat ik me altijd zorgen maakte om die binnenbal die misschien een tumor kon worden en daar hoef ik me nu niet meer druk om te maken.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Sandra (mn buurvrouw) d'r hond heeft ook een chemische castratie omdat zijn prostaat zo vergroot was, of hij ook AB of andere medicijnen heeft gehad zou ik moeten navragen.
Zijn prostaat is nu weer normaal maar het verhaal is natuurlijk verder wel anders, hij is natuurlijk nog piepjong en of het over een paar jaar nog steeds goed met hem gaat kunnen we nu nog niet zeggen.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Wel klote voor je Grompie trouwens, en voor jou ook, kon er ook nog wel bij :ugh:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rio heeft er ook last van gehad en daar heeft een kuurtje wel degelijk prima bij geholpen.
We houden het wel goed in de gaten maar tot nu toe heeft hij er geen last meer van gehad.
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

Bij zino onze kr is het wel goed af gelopen

maar voor onze JR des teminderen die zijn we veloren door dat we telaat waren
hij is op 13 jarige leeftijd nog geholpen maar daarvoor tot 3 x toe chemich casteratie hadden toegepast
dachten we het goed tedoen na de casteratie kwam de hevige pijn terug bleek zijn rectum afgescheurd tezijn
we hebben toen besloten hem telaten inslapen hij was op van de pijn
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Bij Tank bleef het ook terug komen en die heb ik uiteindelijk ook laten castreren omdat hij niet meer kon poepen op een gegeven moment.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

De bouvier van mijn moeder had ook last van zijn prostaat. Die is eerst chemisch gecastreerd en toen dat wel goed bleek te helpen, definitief gecastreerd.
Hij bleek later nog veel meer problemen te hebben die ook met het moeilijk ontlasten te maken hadden.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor alle antwoorden. Mullu is inmiddels al een dag of 4 van de Ypozane af en hij krijgt de Bional prostaattabletten + Isogel om het ontlasten wat makkelijker te maken maar het helpt niets :(
Inmiddels is het plassen ook moeilijker geworden. Hij staat minutenlang te plassen voor een raar straaltje. Hij tilt zijn poot meestal al niet meer op want hij weet blijkbaar dat het zo lang duurt dat hij dan omvalt.
Ik heb vanmiddag om 17u een afspraak gemaakt voor een echo want ik wil echt eerst zeker weten dat het alleen om een vergrote prostaat gaat voordat zijn bungelballen eraf gaan. Het zit er wel in nu. Of is er nog een andere optie ?
Hopelijk houdt zijn lijf het dan zonder die testosteron.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sanne!!
Zeer actief

Re: Mullu's prostaat. Toch castratie ?:((

Ook ik vond het hartstikke moeilijk om Zazoe te laten castreren want ik vond het hartstikke zonde
Maar je merkt dat dit ook niet werkt en als castratie de enige oplossing is, zou ik het gewoon doen. Nu zeg ik gewoon maar ik weet ook wel dat dat niet fijn is want dat vond ik zelf ook zwaar KLOTE!!

Ik kan je zeggen dat ik (al vind ik het nu nog steeds jammer) er geen seconde spijt van heb gehad. Hij is qua gedrag hetzelfde gebleven. Heeft evenveel spieren als hij ooit gehad heeft en is zelfs vrolijker geworden. Geen idee of dat door de castratie komt maar het is wel zo.

Succes met een beslissing maken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Sanne!! schreef:Ook ik vond het hartstikke moeilijk om Zazoe te laten castreren want ik vond het hartstikke zonde
Maar je merkt dat dit ook niet werkt en als castratie de enige oplossing is, zou ik het gewoon doen. Nu zeg ik gewoon maar ik weet ook wel dat dat niet fijn is want dat vond ik zelf ook zwaar KLOTE!!

Ik kan je zeggen dat ik (al vind ik het nu nog steeds jammer) er geen seconde spijt van heb gehad. Hij is qua gedrag hetzelfde gebleven. Heeft evenveel spieren als hij ooit gehad heeft en is zelfs vrolijker geworden. Geen idee of dat door de castratie komt maar het is wel zo.

Succes met een beslissing maken.
Dankje. Tuurlijk doe ik het als het moet. Ik kan hem ook niet zo laten lopen. Ik hoop echt dat het meevalt qua afname van spieren.
Hij kan niet echt iets missen. Zijn karakter ben ik niet zo heel bang voor. Hij is 8 jr, denk niet dat het nog heel erg veranderd. Hopelijk maakt het voor de rest van de roedel ook niet uit.

Bedankt ook Jion!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sanne!!
Zeer actief

Je moet alleen zijn gewicht wel in de gaten houden. Zazoe is in 4 maanden 3kg aangekomen. Nou was hij wat magertjes dus nu is hij niet moddervet maar wel IETS te dik.
Dus hij staat op rantsoen. Maar ik had hem ook niet minder voer gegeven omdat hij om kwam van de honger. Hij schooide zich rot terwijl hij dat nooit deed. RENDE naar de bak wat hij nooit deed.
Nu is dat eigenlijk niet meer en krijgt hij ook iets minder voer nog meer achter de bal aanrennen en hij is alweer 1 kg afgevallen in 2 weken.

Maar qua spieren heeft hij alles nog. En ik denk inderdaad dat er qua gedrag ook niks zal veranderen als hij al 8 is. En je roedel is redelijk stabiel toch? Zal vast goedkomen!

Ik ga duimen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

M'n vorige reu had een mega cyste bij zijn prostaat. Hij was toen 8 jaar ongeveer. De da adviseerde me toen wel om te laten castreren omdat het anders terug zou blijven komen. Daar ben ik toen in mee gegaan, omdat hij echt ook echt last van had en ik niet langer wilde tobben voor hem. Plus dat hij al wat ouder was.
Nu is dat wel iets anders dan een ontsteking, dus veel heb je aan mijn verhaal dan ook niet :wink:
Sanne!!
Zeer actief

Hoe is het afgelopen?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”