Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te laag glucosegehalte

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Te laag glucosegehalte

Ongelezen bericht door hewi »

Donna loopt al een paar weken in de medische molen,het begon met mank lopen en lusteloos zijn na de vakantie.
Donna is een buitenlands hondje dus alle bloedonderzoeken gedaan maar daar kwam niks uit,haar glucosegehalte konden ze toen
niet meten dus daarvoor moesten we terug. Dat hebben we 3 weken geleden dus gedaan en toen was die te laag.

Dat was 3.6 en het moet voor een hondje van haar formaat ongeveer 4.6 zijn. Vandaag moesten we terugkomen en het opnieuw
laten prikken,ze moest eten van tevoren maar het is een enorme slechte eter,een beetje pate ging er net in.ze speelde intussen weer
lekker,haar oogjes stonden weer vrolijk en het was gewoon de oude Donna weer dus ik dacht dat het wel goed zou zijn..niet dus.

Haar glucosegehalte was dit keer nog lager 3.3....Volgende week maandagavond terug komen om na eten weer te laten meten. Ze eet s'avonds carnibest
en dan de puppyvariant iets anders eet ze niet ja cavombrokjes die er de hele dag staan maar daar kijkt ze ook niet altijd naar om.

Het bakken weghalen,ander voer,barf etc hebben we allemaal al eens geprobeerd [ we hebben haar nu 5 jaar]
iemand enig idee waardoor het kan komen? Ze is verder niet ziek hooguit wat lusteloos maar ze is altijd al een slaapkopje
geweest. Verder speelt ze wel,wandeld graag is keurig op gewicht van 5 kilo,vacht ziet er goed uit ze piest en poept goed
drinkt niet meer dan anders etc. Uit het gehele bloedonderzoek kwam ook niks wat op een eventuele tumor of zo zou doen lijken.
Ander voer is geen optie ze heeft een enorme onderbeet waardoor haar kaak uitsteekt en ze dus niet goed kan kauwen dus echt barfen
of zo is niet mogelijk ze lust het ook niet,een platgestampt kippenvleugeltje rent ze voor weg :roll:

Iemand enig idee waarom ze haar glucosegehalte te laag kan hebben? Of het mee heeft gemaakt?
De dierenarts gaat volgende week weer verder kijken maar ik was gewoon even benieuwd of jullie hier ervaring mee
hadden en enige tips daarvoor hebben.
Groetjes Heidi
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Re: Te laag glucosegehalte

Ongelezen bericht door lieke »

De meeste honden zijn gek op kattenvoer. Als je nou eens een theelepeltje kattenvoer door haar eten heen prakt?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ja, meegemaakt, was de enige indicatie dat mijn hond een insulinoom had (vertoonde geen andere symptomen....) is uiteindelijk zijn dood geworden, een insulinoom is een (vaak goedaardig, maar door de bijwerkingen wel dodelijke) tumor aan de alvleesklier,
het verhaal van Ace staat hier op het forum nog wel ergens...
TomCee
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door TomCee »

Bij mensen noemt men dat hypoglykemie. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ik verwacht dat de basisprincipes voor een hond hetzelfde zijn, maar weet dat niet zeker.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemie
hewi
Zeer actief

Crutz als ik goed heb gelezen had Ace echt een hele lage glucosegehalte toch? { rond de 1/2 ? }
zo gevaarlijk laag heeft Donna die gelukkig niet...
Groetjes Heidi
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
hewi schreef: is keurig op gewicht van 5 kilo,vacht ziet er goed uit
dan kan te weinig eten blijkbaar niet de oorzaak zijn - zou ook zeer onwaarschijnlijk zijn (dat dat de oorzaak is) maar is bij een normaal gewicht helemaal uitgesloten.

theorethisch zou het hondje inderdaad een alvleesklier- of bijnierprobleem kunnen hebben maar dat lijkt ook weer niet waarschijnlijk gezien het het voor de rest goed doet.

een insulinoom (alvleeskliertumor) kan natuurlijk wel als het probleem van te lage suiker nog maar kort zou bestaan, dan kan het best dat er verder nog weinig te merken is.

misschien eens een echo laten maken om dat na te gaan?

de hele lage waarden kwamen hier ook pas de laatste 2 weken, daarvoor was het een relatief lage waarde,
totale conditie was optimaal, sterker nog, 6 weken voor zijn dood heeft hij nog een KNPV toetsing gelopen, toen nog met gewoon stelwerk.....

op een echo was bij hem niets te zien...
TomCee
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door TomCee »

bij mensen werd wel eens een 'uithongeringstest' gedaan. 1 dag niet eten, meerdere malen op die dag de bloedsuikerspiegel meten. Als de waarde gedurende de dag blijft dalen is er mogelijk sprake van een insulinoom.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

TomCee schreef:bij mensen werd wel eens een 'uithongeringstest' gedaan. 1 dag niet eten, meerdere malen op die dag de bloedsuikerspiegel meten. Als de waarde gedurende de dag blijft dalen is er mogelijk sprake van een insulinoom.

die test is idd bij Ace ook gedaan, maar helaas kwam daar ook nog geen sluitende uitslag uit....
de enige keer dat het echt 100% duidelijk was uit zijn bloed was toen ik (2 dagen voor zijn dood) snachts om 0100 bij de DA zat en we toen meerdere malen getest hebben, ook na toediening glucose...., maar dat dus ook al eerder gedaan zonder resultaat
hewi
Zeer actief

Ik hoop dat het niks engs is zoals bij jullie het geval was Crutz maar ik neem dit verhaal wel even mee naar de dierenarts
volgende week maandag.
Groetjes Heidi
Afbeelding
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

ken ook een hond die het had. wij vreesden allemaal voor een insulinoom. dit bleek het gelukkig niet te zijn.
da zij dat het te snelle spijsvertering was waardoor zijn glucose daalde. we meosten hem toen vaker eten geven (5x per dag, was volwassen hond) en voer met veel energie (wij kwamen uit op een sportvoer van rc). uiteindelijk ging dit heel goed en nu heeft hij nergens last meer van.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

yukon schreef:ken ook een hond die het had. wij vreesden allemaal voor een insulinoom. dit bleek het gelukkig niet te zijn.
da zij dat het te snelle spijsvertering was waardoor zijn glucose daalde. we meosten hem toen vaker eten geven (5x per dag, was volwassen hond) en voer met veel energie (wij kwamen uit op een sportvoer van rc). uiteindelijk ging dit heel goed en nu heeft hij nergens last meer van.

was dat op jonge leeftijd? want (nooit eerder zo gedacht hoor) Ace bleef als jonge hond heel lang (eigenlijk tot aan mijn overgang op vers, dus voeding met minimale koolhydraten) ook erg mager, maar niet zo dat het duidelijk was dat zijn glucose daalde. Hij deed het toen (in de brokken tijd) enkel goed op RC4800

wel fijn trouwens dat dat het niet was, uiteindelijk (omdat het dus op een echo niet te zien was) was een CT(?geloof ik) scan de enige mogelijkheid geweest het te ontdekken, die afspraak stond, maar eigenlijk vond Mandigers dat "zonde" vt geld, want ja, zelfs als er uit kwam dat dat het was, was het (meestal) niet operabel

aan TS, heeft jullie hond ook al hypo's van de lage glucose? zo niet dan prima, zo ja, dan maakt het eigenlijk niet uit wat de hypo veroorzaakt, maar het is nl bij een insulinoom niet zo zeer de kanker die dodelijk is (is vaak goedaardig) maar de schade die een hypo aan kan richten aan de rest vd fysiek.....die ontstane schade door een hele zware hypo is dan ook onze keuze geweest om hem in te laten slapen....
hewi
Zeer actief

Bedankt Yukon ook dat noteer ik even en neem ik mee.

@Crutz,nee ze heeft nergens last van hij is ook niet zo laag maar wel iets om goed in de gaten te houden
ze heeft dus bij mijn weten geen last van hypo's,bij wanneer ongeveer gebeurt dat,weet je dat?
Groetjes Heidi
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Te laag glucosegehalte

hewi schreef:Bedankt Yukon ook dat noteer ik even en neem ik mee.

@Crutz,nee ze heeft nergens last van hij is ook niet zo laag maar wel iets om goed in de gaten te houden
ze heeft dus bij mijn weten geen last van hypo's,bij wanneer ongeveer gebeurt dat,weet je dat?

Achteraf gezien? Bij 3,5-4 eigenlijk al, maar niet heel herkenbaar.....is toen 1 da (spoed, snachts) geweest die er aan dacht bij een glucose waarde van 3,5, ruim een jaar voor zijn overlijden....dat dus ook toen we in de molen kwamen bij Mandigers direct gezegd, maar daar was t niet laag genoeg voor volgens Mandigers & hij miste ook symptomen.
hewi
Zeer actief

crutz schreef:

Achteraf gezien? Bij 3,5-4 eigenlijk al, maar niet heel herkenbaar.....is toen 1 da (spoed, snachts) geweest die er aan dacht bij een glucose waarde van 3,5, ruim een jaar voor zijn overlijden....dat dus ook toen we in de molen kwamen bij Mandigers direct gezegd, maar daar was t niet laag genoeg voor volgens Mandigers & hij miste ook symptomen.

Donna meette 3.3 maar is het ook afhankelijk van grootte van de hond mischien? Of maakt dat niet uit en moet het altijd rond de 4.5 zitten?
Mijn dierenarts was nog niet echt ongerust,wel iets om goed in de gaten te houden maar omdat ze zon rare eter is,wil hij het eerst op verschillende
momenten gaan testen.
Groetjes Heidi
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

hewi schreef:
crutz schreef:

Donna meette 3.3 maar is het ook afhankelijk van grootte van de hond mischien? Of maakt dat niet uit en moet het altijd rond de 4.5 zitten?
Mijn dierenarts was nog niet echt ongerust,wel iets om goed in de gaten te houden maar omdat ze zon rare eter is,wil hij het eerst op verschillende
momenten gaan testen.

volgens mij hangt de hoogte niet zo zeer vd grootte vd hond af, maar "schommelen" kleine hondjes wel meer (kijk maar bv naar chi's die hebben er volgens mij echt problemen mee
hewi
Zeer actief

Is dat zo? Donna is een kruising Chi....ik heb er echt geen verstand van,hoop zo dat ze in elk geval volgende week beter/hoger meet en dat
het gewoon een "stom"klein dingetje is wat bij haar hoort of zo.
Groetjes Heidi
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

hewi schreef:Is dat zo? Donna is een kruising Chi....ik heb er echt geen verstand van,hoop zo dat ze in elk geval volgende week beter/hoger meet en dat
het gewoon een "stom"klein dingetje is wat bij haar hoort of zo.

hey, geen verstand van, maar dat is iets wat me wel bij staat, dat chi's eerder last hebben van hun bloedsuiker.....
dat ze om die reden ook (eigenlijk) langer bij de fokker moeten blijven

een van onze "klantjes" vt vlees heeft ook een chi (pup) & die had al voor de pup in huis kwam ook bij de DA glucose gehaald om toe te dienen als het nodig was, haar pup kwam al met 8 weken....had de DA uit voorzorg mee gegeven omdat volgens hem chi's makkelijker hypos hebben....
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Duurt het niet gewoon te lang voordat het bloed geanalyseerd wordt? Dat is de meest voorkomende oorzaak van schijnbare hypoglykemie (in vitro consumptie, de rode bloedcellen in het bloed blijven ook na afname glucose gebruiken dus hoe langer je wacht met de analyse hoe lager het resultaat). Bij een insulinoom zie je idd vaak veel lagere waardes (echt extreem laag zelfs). Chi-pups willen wel makkelijk last hebben van hypoglykemie (totaal geen reserves in zo'n klein lijfje) maar een volwassen chi die 1 of 2 keer per dag eet zou geen problemen moeten hebben.

Groetjes,

Kees
hewi
Zeer actief

Ze heeft dus geen extreem lage waarde's,hoe bedoel je met dat het te lang duurt voordat het bloed wordt geanalyseerd Casey?
Ze nemen bloed van haar af stoppen dat in een metertje en lezen het dan binnen een paar seconden af,of begrijp ik nou iets anders
dan jij bedoelt? :oeps: [ ik heb dit ook voor het eerst bij de hand sorry..]
Groetjes Heidi
Afbeelding
CKS
Zeer actief

hewi schreef:Ze heeft dus geen extreem lage waarde's,hoe bedoel je met dat het te lang duurt voordat het bloed wordt geanalyseerd Casey?
Ze nemen bloed van haar af stoppen dat in een metertje en lezen het dan binnen een paar seconden af,of begrijp ik nou iets anders
dan jij bedoelt? :oeps: [ ik heb dit ook voor het eerst bij de hand sorry..]
Ok, dan is dat niet de oorzaak ;) Soms wordt bloed opgestuurd of pas een paar uur later onderzocht. Dan kan dat voorkomen.
Hoe zijn de waardes van albumine en ureum (of BUN)? Is er al eens een compleet chemisch bloedonderzoek gedaan of is het alleen dat metertje?

Kees
hewi
Zeer actief

Er is een compleet bloedonderzoek gedaan inclusief de bekende buitenlandse honden ziektes.
Daar kwam niks uit. Alles was goed ze konden toen alleen haar glucose niet meten
en dat is naderhand gedaan toen ik weer met haar er was. Weer nieuw bloed afgenomen en daar kwm die verlaagde waarde uit. Afgelopen week opnieuw getest en weer lager.Nu gaan we aankomende maandag weer testen maar dan avonds.
Groetjes Heidi
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Heb je alle uitslagen mee gekregen? Als je ze hier neerzet (ook alles wat goed was dus) wil ik er wel even naar kijken.
Groetjes, Kees
hewi
Zeer actief

Nee...die heb ik niet meegekregen. In elk geval wel bedankt voor het aanbod!
Groetjes Heidi
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Bedankt Boutje,brokjes weghalen vindt ik geen optie [ die weg zijn we al een keer gegaan] ze eet sowieso bijna geen brokjes maar onze
oude Ollie wel,die eet wanneer hij wil vandaar dat ze er ook gewoon staan. Smorgens vers voeren eet ze niet...s,avonds eet ze smuldier
[ dankzij de tip van een blender..} of carnibest puppy maar door de blender zou ze dan ook vast de gewone lusten. Smorgens krijg ze nu sinds
2 dagen een beetje koude macaroni { gewoon alleen de elleboogje} met een scheutje yoghurt en heel vreemd maar dat eet ze wel. En ik vind
haar idd iets levendiger nu maar dat is mischien ook wel de wens van de gedachte of zo?
Groetjes Heidi
Afbeelding
hewi
Zeer actief

edit: 1x is ook wel genoeg
Laatst gewijzigd door hewi op 12 okt 2012 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Heidi
Afbeelding
tootjeko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese Podengo medio en Jack Hussel

Ongelezen bericht door tootjeko »

Kan heel goed hoor dat ze zich iets beter voelt.
In macaroni zitten koolhydraten, die er weer voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat, waardoor zij zich beter voelt.

Ik denk dat het belangrijk is dat ze eet en niet zo zeer wat ze eet, dan maar macaroni 's ochtends. Misschien kun je er een klein beetje kvv door doen.

Ik heb hier een kat met diabetes, die bij hypo verschijnselen gewoon een lepeltje vla krijgt om zijn bloedsuiker snel weer op te krikken.
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Yoghurt...zo zijn er wel meer.
Boomer zal ook nooit zijn korrels aanraken en eet pas als er een lepel yoghurt opgekletst wordt of macaroni...
t Belangrijkste is idd. dat ze eten....en yoghurt kan echt alleen maar goed doen.
Hier krijgen ze allen sedert jaar en dag een lepel op hun maaltijd, 2x per dag.

Succes en hopelijk wordt de reden snel gevonden !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
hewi
Zeer actief

Yoghurt wil madam niet meer nu krijgt ze er een klein beetje melk door...vanavond opnieuw laten prikken na het eten
tenminste als ze wil eten,anders maak ik wel stamppot daar is ze gek op :mrgreen: .

Ik hoop zo dat die glucosegehalte nu eens omhoog is en dat het gewoon bij haar hoort of zo en dat we niet
verder de medische molen inhoefen,er is nu wel genoeg in geprikt.....
Groetjes Heidi
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Het goede nieuws is dat het hoger is dan vorige week 3.5 tegenover 3.3 de vorige keer. De allereerste keer was vorige maand 3.6.
Het slechte nieuws is dat het onder het minimum van 4.5 zit maar de dierenarts denkt nu dat het wel eens gewoon zo kan zijn bij haar.
Ze is niet ziek verder ze ziet er prima uit,eet voor haar doen normaal is wel iets gegroeid 5.40 tegenover haar normale 4.95 maar we hebben
er ook behoorlijk wat in zitten stauwen de afgelopen week om te kijken wat dat deed met haar glucosespiegel.

De afspraak is om het nu elk kwartaal te gaan checken en mocht ze echt ziek worden of raar doen dan gelijk bellen,voor nu heeft
verder zoeken eigenlijk geen zin. Hij denkt niet aan een insulinoom want dan moeten ze echt drastisch
naar beneden gaan en dat doet het dus niet. En ze is niet ziek,ze speelt ze eet ze drinkt ze is haar doldwaze zelf.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Honden die trouwens op vlees staan zoals kvv of vers hebben een lagere bloedsuikerspiegel.
Doordat de koolhydraten ( granen dus ) niet in het voer zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”