Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terugval na operatie kruisband

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Terugval na operatie kruisband

Ongelezen bericht door Tamara. »

Kaatje1983 schreef:Zijn er ook ervaringen met de kunstkruisband die iemand wil delen? Operatie is al geweest dus keuze is al gemaakt. We zijn bijna 3 weken verder en Bo loopt nog steeds niet op 4 poten. De dierenarts zegt dat dit op zich niet heel vreemd is maar ik lees alleen maar ervaringen van mensen die zeggen dat hun hond al na een paar dagen weer relatief normaal liep...
Bowie heeft eerst een kunstkruisband gehad met behoud van de meniscus. De revalidatie vond ik echt heel erg lang duren. Eerste 3 weken naar het gras om te poepen en plassen en meer zat er niet in. Mocht niet maar meer wilde ze ook echt niet. Pas na 4 of 5 weken begon ik echt verbeteringen te zien ook al was nog steeds heel langzaam.
15 maanden later is ze aan dezelfde knie geopereerd met TTA techniek. Er zat iets speling in haar kunstkruisband en haar meniscus was ook slecht geworden. Revalidatie ging toen veeeele malen sneller.

Ik kan mij je zorgen heel goed voorstellen maar probeer je niet gek te maken door alle positieve verhalen die je leest. Heb veel geduld en kijk goed naar je hond met gezond verstand. Het is niet niks, zo'n operatie en iedere hond is anders. Als je het echt niet lekker vindt gaan dan een afspraak maken voor controle. Mag ze helemaal geen pijnstilling meer? Misschien dat je haar toch wat kan geven?
Dan voelt ze zich wat comfortabeler, leert vertrouwen te krijgen in het gebruik van haar poot, gebruikt 'm dan niet verkeerd alleen goed in de gaten houden dat ze niet te ver gaat :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Lees nu je laatste bericht, gadverdamme wat een rotbericht :ugh: het positieve is dat je er nog redelijk snel bij bent en dat je je eigen gevoel hebt gevolgd.
Kaatje1983
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaatje1983 »

Ja ben er wel redelijk snel bij gelukkig. Maak me nu wel zorgen over hoe straks verder. Meniscus is in eerste instantie blijven zitten omdat deze helemaal in tact was. Bo is 1 dag nadat de kruisband scheurde meteen geopereerd dus dat was een geluk.
Zonder dat ik het gemerkt heb is de meniscus waarschijnlijk toch kapot gegaan. Ze is na de operatie niet op 4 poten gaan lopen dus denk al vrij snel na de operatie.

Ze heeft nu wel rimadyl tot donderdag zodat ze minder pijn heeft. Heb overigens niet het idee dat ze pijn heeft. Ze red zich prima op 3 poten en als we even uitgaan en ze ziet een stok dan moet ie toch mee, ookal doen we er niks mee.
Ik hoop maar dat haar goede poot het nog een tijdje vol houd.
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Jeetje wat een grote pech.

T-Boy heeft 5 weken in de bench gezeten overdag. 's Avonds mocht hij naast mijn man op de bank liggen maar wel vast. De zesde week die hij eigenlijk ooki benchrust had, heb hem zo af en toe er uit gehaald en in de tuin laten scharrelen.
Groetjes, Terry
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Ai wat een tegenvaller, heel erg sneu :(:
Izzy had een kapotte meniscus met gescheurde kruisband, vandaar mijn keuze voor de TTA.
Ik heb haar geen bench-rust gegeven want daarin zou ze gek geworden zijn. Ze is nooit in een bench geweest en ze is er de hond niet naar. Wel heb ik op de vloer van dat onderdoek voor tenten gelegd omdat ik een gladde laminaatvloer heb. De trap was gebarricadeerd zodat ze niet naar boven kon. Kort maar vaak even lopen en dat ging heel goed. En heel erg goed gelet op wat ze wel en niet aankon. Lekkere kluiven en kongs gemaakt, dat vond ze niet erg... Ook na de controle veel met haar de oefeningen van de fysio gedaan. Ik gaf trouwens gerust wat meer pijnstilling als ik zag dat ze het moeilijk had. Ik moet wel zeggen dat Izzy een hond is die een makkelijke patiënt was en heel goed 'weet' wat wel en niet goed voor d'r is.
Heel veel sterkte en ik hoop dat alles vanaf donderdag goed zal gaan met een voorspoedig herstel voor Bo!
Kaatje1983
Vaste gebruiker

Achteraf gezien had ik wellicht ook beter voor TTA kunnen kiezen, qua kosten maakt het na donderdag ook niet meer uit. Dit zal wel weer een prijzig grapje worden maar het is niet anders. De dierenarts zei gisteren dat het met een TTA operatie ook had kunnen gebeuren maar goed.
Gelukkig woon ik op de begane grond en slaap ik op dezelfde verdieping. Heb wel een traphekje voor de trap geplaatst voor de zekerheid.
Bo is ook geen moeilijke patiënt. Ze laat zich gewillig tillen en houd zich behoorlijk rustig. Had ik vooraf niet verwacht. Zal ook wel door haar leeftijd komen denk ik, we merkte de laatste maanden al aan haar dat ze wat rustiger werd.
Ik hoop inderdaad dat de revalidatie na donderdag een stuk voorspoediger gaat, aan de andere kant, slechter dan dit kan het bijna niet worden...
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Ik had trouwens ook twee extra kleden in huis gelegd vanwege onze laminaat vloer. Ik denk dat als de meniscus eruit is het herstel sneller zal gaan. Wel fijn dat ze zo snel geholpen kan worden, dan hebben jullie het ook snel achter de rug :wink:
Kaatje1983
Vaste gebruiker

Morgen is het zover. Bo weer wegbrengen en achterlaten. Zie er enorm tegenop. Hopelijk gaan we na morgen echt revalideren. Ze krijgt het steeds zwaarder op 3 poten dus het wordt wel tijd...
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Succes morgen :ok:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Nou, morgen is het dus weer zover, wat een spanning dan weer, je lieverd weer achterlaten in de handen van de chirurg enz. Weer wachten........ ik hoop heel erg dat daarna de revalidatie goed opgebouwd kan worden. Sterkte voor morgen.
Afbeelding
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Veel sterkte gewenst voor morgen.... :ok: :ok:
Kaatje1983
Vaste gebruiker

thanx allemaal! Ik hoop snel positieve berichten te kunnen plaatsen :-)
Kaatje1983
Vaste gebruiker

Nou, weer een aparte wending. Bo is niet geopereerd. Uit de foto en onderzoek door 2 othopeten blijkt dat alles echt goed zit. Omdat ze niet gelopen heeft op die poot is het niet waarschijnlijk dat het de meniscus is, bovendien is deze wel ingesneden tijdens de eerste operatie om letsel te voorkomen. Ga nu hydrotherapie en fysio doen, de poot moet het gewoon doen. Moet haar gaan forceren in de hoop dat ze vertrouwen krijgt. Zo niet dan maken ze het gewricht over 2 weken alsnog open om te kijken.

Wordt dus weer vervolgd...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”