Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel "Smuldier", hart en zo?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Polderhondje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chico (4-9-2008) is een vrolijke Parson Russellkruising (waarsch. met beagle) die sinds 30-9-2012 bij ons mag wonen!
Aantal honden: 1

Hoeveel "Smuldier", hart en zo?

Ongelezen bericht door Polderhondje »

Ik heb mijn vorige honden altijd brokken, diner en blik gegeven, maar op aanraden van vrienden wil ik Chico geleidelijk laten wennen aan vers vlees. Ik heb wat pakjes Smuldier en diepvries-runderhart gescoord bij de buurtsuper, maar er staat totaal geen "dosering" op.
Chico is volwassen, ik ga hem dadelijk wegen, maar ik gok 'm op een kilo of 15. Hoeveel gram hart, pens en ander vers vlees kan ik hem geven? Ik heb al even wat gegoogled maar nog niet echt een antwoord gevonden.
Groetjes, Marijke

Wandelpartner van Parson Russell-beagle Chico, groentedealer van de cavia's Brownie, Poes, Chica (ja, dat is toeval...) en Zwartje.
Yosh
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Re: Hoeveel "Smuldier", hart en zo?

Ongelezen bericht door Yosh »

Polderhondje schreef:Ik heb mijn vorige honden altijd brokken, diner en blik gegeven, maar op aanraden van vrienden wil ik Chico geleidelijk laten wennen aan vers vlees. Ik heb wat pakjes Smuldier en diepvries-runderhart gescoord bij de buurtsuper, maar er staat totaal geen "dosering" op.
Chico is volwassen, ik ga hem dadelijk wegen, maar ik gok 'm op een kilo of 15. Hoeveel gram hart, pens en ander vers vlees kan ik hem geven? Ik heb al even wat gegoogled maar nog niet echt een antwoord gevonden.

Per dag zit je op 45 gram hart / pens ( orgaan ) per dag maar dan ben je nog niet kompleet.

[Edit] Maar ik denk dat je KVV wilt gaan voeren en nog niet samen stellen toch?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik doe altijd 1 maaltijd compleet en 1 maaltijd een ander smaakje (of een maaltijd pens en dan 's avonds een maaltijd met bot). Gewoon afwisselen.

Otto weegt 14 kilo en krijgt 1/3 bakje per maaltijd, Jet krijgt 2/3 bakje Smuldier. Ik wissel af met Lotgering/barf, soms met brok of blik.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Afbeelding
Polderhondje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chico (4-9-2008) is een vrolijke Parson Russellkruising (waarsch. met beagle) die sinds 30-9-2012 bij ons mag wonen!

Yosh schreef:
Polderhondje schreef:Ik heb mijn vorige honden altijd brokken, diner en blik gegeven, maar op aanraden van vrienden wil ik Chico geleidelijk laten wennen aan vers vlees. Ik heb wat pakjes Smuldier en diepvries-runderhart gescoord bij de buurtsuper, maar er staat totaal geen "dosering" op.

Per dag zit je op 45 gram hart / pens ( orgaan ) per dag maar dan ben je nog niet kompleet.

[Edit] Maar ik denk dat je KVV wilt gaan voeren en nog niet samen stellen toch?
Voorlopig doe ik alleen die pakjes van Smuldier. Er staat op (zag ik even snel) dat het met rijst of brood gecombineerd kan worden, en ik heb ook een pak compleetvoer.
Hart combineerde ik vroeger met hondendiner uit zo'n zak en ben ik nu ook van plan. We deden dan vaak gekookt hart gemengd met de bouillon en het diner.
Ik wil me wel meer gaan verdiepen in samenstellen.
Groetjes, Marijke

Wandelpartner van Parson Russell-beagle Chico, groentedealer van de cavia's Brownie, Poes, Chica (ja, dat is toeval...) en Zwartje.
Polderhondje
Vaste gebruiker

[Sandra] schreef:Ik doe altijd 1 maaltijd compleet en 1 maaltijd een ander smaakje (of een maaltijd pens en dan 's avonds een maaltijd met bot). Gewoon afwisselen.

Otto weegt 14 kilo en krijgt 1/3 bakje per maaltijd, Jet krijgt 2/3 bakje Smuldier. Ik wissel af met Lotgering/barf, soms met brok of blik.
Lotgering/barf wil ik in de toekomst gaan doen. En afwisselen lijkt me ook wel zo gezond en lekker ;-)
Denk dat ik eens ga beginnen met 1/3 bakje Smuldier, Chico eet in etappes dus zal ik het ook toedienen in etappes.
Groetjes, Marijke

Polderhondje
Vaste gebruiker

Groetjes, Marijke

TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

het is allemaal een beetje gokken, maar afhankelijk van de leeftijd van je hond: 5 - 10% van het lichaamsgewicht wat 'normaal' zou zijn voor je hond. En voor een opgroeiende hond zou ik bij smuldier compleet adviseren om wat extra eiwit bij te voeren.
Polderhondje
Vaste gebruiker

Hij is inmiddels 4 ;-)

Ik heb inmiddels die site van Canidae, die is heel informatief! Dank je!
Groetjes, Marijke

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Het hangt van je hond af. Wij hebben onze ADHD energiebom die 19 kilo weegt, zij krijgt doorgaans toch wel 2 pakjes smuldier per dag :schrik:
Afbeelding
Polderhondje
Vaste gebruiker

't Is wel een stuiterbal, ja :-)
Groetjes, Marijke

Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Polderhondje schreef:'t Is wel een stuiterbal, ja :-)
Heel aktieve hond zou ik meer voeren, even goed kijken of de hond op gewicht blijft, zo ja zit je goed en anders pas je het aan :wink:
Polderhondje
Vaste gebruiker

Tsjonge...! :O:

Ik heb een pakje pens ontdooid en hem net een beetje gegeven om te proeven. Tot nu toe heb ik hem nog niet zien schrokken. Over een bak brokjes deed hij een etmaal.

Maar toen ik net zijn bakje met pens gaf, viel hij er op aan alsof hij uitgehongerd was! ik ga zo maar eens controleren of de bodem nog in zijn bakje zit! :80:
Al toen ik bezig was met het openen van de verpakking sprong hij als een gek om me heen (ik heb al eerder gemerkt dat hij een ontzettend goede neus heeft). Toch heeft hij nog nooit vers vlees o.i.d. gehad, alleen brokken en diner.

Ik geloof dat vers vlees wel een succes gaat worden...! ;-)

Meneer staat nu peinzend naar zijn bakje te kijken: "Is het nou al op...?" Rustig maar, jochie, je krijgt straks nog een schepje! ;-)

Dan ga ik nu nog maar eens naar die site van Voerwijzer toe om een goed schema te maken!
Groetjes, Marijke

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Hier staan ze na al die jaren nog te piepen en te kreunen en te janken van plezier als ik die smerige pakjes openmaak :mrgreen:
Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Telt die 5 -10% eigenlijk ook voor vlees? Ik geef Lotus (rond de 24 kilo) op een brokkendag ongeveer 300 gram geperste brok en kvv wisselt het. Ik voer Lupa en Smuldier, de Smuldier geef ik per bakje. Dan krijgt ze dus wel maar 1 keer eten, met 's ochtends vaak de kapjes van het brood, overgebleven korstjes etc. Zij is niet erg actief dus voor een actieve stuiterbal van 15 kilo denk ik dat je best 2x een half bakje kunt geven. Zie je de hond uitdijen, dan geef je wat minder.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Naima schreef:Telt die 5 -10% eigenlijk ook voor vlees?.....
Waar haal je dat vandaan ?
Bij smuldier vleescompleet staat 30 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag, dat is dus 3 %
Bij http://www.voerwijzer.com/versvlees/beg ... rmatie-kvv staat een overzicht.
Een en ander natuurlijk erg afhankelijk van je hond.
Afbeelding
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

Canidae schreef:
Bij smuldier vleescompleet staat 30 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag, dat is dus 3 %
TomCee schreef:het is allemaal een beetje gokken, maar afhankelijk van de leeftijd van je hond: 5 - 10% van het lichaamsgewicht wat 'normaal' zou zijn voor je hond. En voor een opgroeiende hond zou ik bij smuldier compleet adviseren om wat extra eiwit bij te voeren.

:wink:

5 tot 10% vind ik ook echt veel te veel. Zo'n 2-3% van het lichaamsgewicht wordt normaal aangeraden. Kijken hoe dat gaat en het als te weinig is meer geven en als het te veel is minder geven. Niet te moeilijk over doen :wink:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Uitgaan van het ideale lichaamsgewicht van je hond. Als jij jouw hond nu dus mooi op gewicht vindt, uitgaan van dit gewicht.
Ik hou dan zelf voor smuldier (wel de complete versie, andere versies krijgt ze gewoon af en toe maar wel als maaltijd dus niet als tussendoortje) ongeveer 15-20gram per kg lichaamsgewicht aan.

Izzy weegt 12kg*20gram=240gram smuldier. Om het mezelf makkelijk te maken krijgt ze een half pakje per dag. Izzy is niet enorm actief maar we fietsen dagelijks en hebben dagelijks een wandeling van een ruim uur waarin ze de ene keer actiever is dan de andere keer.
Afbeelding
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Erwina schreef:
Canidae schreef:
TomCee schreef:het is allemaal een beetje gokken, maar afhankelijk van de leeftijd van je hond: 5 - 10% van het lichaamsgewicht wat 'normaal' zou zijn voor je hond. En voor een opgroeiende hond zou ik bij smuldier compleet adviseren om wat extra eiwit bij te voeren.

:wink:

5 tot 10% vind ik ook echt veel te veel. Zo'n 2-3% van het lichaamsgewicht wordt normaal aangeraden. Kijken hoe dat gaat en het als te weinig is meer geven en als het te veel is minder geven. Niet te moeilijk over doen :wink:

Jullie hebben gelijk! :flower:
Polderhondje
Vaste gebruiker

Het vlees-kompleet vindt hij helemaal niks... De pens is wel een succes! Wordt vervolgd ;-)
Groetjes, Marijke

Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Super, dat het zo goed bevalt. Pens is ook bij mijn hondje allerfavorietst en wordt door de meeste honden heerlijk gevonden. Jammer dat vlees-compleet niet bevalt, maar gelukkig zijn er nog veel meer merken te proberen!
xara
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door xara »

Mijn hond duitse herder weegt 22 kilo en is 6,5 maand en krijgt een kilo smuldier en daar doet ze het goed op..
AfbeeldingAfbeelding
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Polderhondje schreef:Tsjonge...! :O:

Ik heb een pakje pens ontdooid en hem net een beetje gegeven om te proeven. Tot nu toe heb ik hem nog niet zien schrokken. Over een bak brokjes deed hij een etmaal.

Maar toen ik net zijn bakje met pens gaf, viel hij er op aan alsof hij uitgehongerd was! ik ga zo maar eens controleren of de bodem nog in zijn bakje zit! :80:
Al toen ik bezig was met het openen van de verpakking sprong hij als een gek om me heen (ik heb al eerder gemerkt dat hij een ontzettend goede neus heeft). Toch heeft hij nog nooit vers vlees o.i.d. gehad, alleen brokken en diner.

Ik geloof dat vers vlees wel een succes gaat worden...! ;-)

Meneer staat nu peinzend naar zijn bakje te kijken: "Is het nou al op...?" Rustig maar, jochie, je krijgt straks nog een schepje! ;-)

Dan ga ik nu nog maar eens naar die site van Voerwijzer toe om een goed schema te maken!
Heerlijk om te zien he, als ze dan zo verschrikkelijk goed eten ineens. :E:

Toen Aiko nog een klein pupke was at hij zijn Eukanuba brokjes met verschrikkelijk lange tanden. Hij kreeg zelfs tijdens het eten jeuk over zijn hele lijfje en liet de brokjes op een gegeven moment staan. Waarschijnlijk omdat hij geen zin had in weer die jeuk. :ugh:

Op advies van het HF heb ik hem op een gegeven moment een portie vers vlees gegeven.
Nou...Hij vrat nog net niet zijn bak en al op. :mrgreen: We waren zo blij dat ie weer lekker at en geen jeuk kreeg van het vlees.

Nu weegt hij zo'n 33 kg, is een puber van 9 maanden en krijgt nu s' morgens Devotion (brokken) 250 gr en s' avonds krijgt ie 300 gr smuldier.
Hij doet het er uitstekend op, maar als ik hem alleen maar vers vlees zou geven, reageerd zijn lijf er niet goed op, vandaar die brokken 1x per dag.

(En die Eukanuba brokken heb ik zo snel mogelijk weggemieterd.) :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”