Casey schreef:Marjoleine schreef:Jaja, Kees, maar jij weet ook best dat het net zo goed veel fout gaat met die diagnoses.
Enige terughoudendheid zou veel van je collega's passen, vind ik persoonlijk.
Ik heb een paar weken geleden de eigenaresse van een 8 maanden oude Sint Bernard na een ortopedisch en röntgenologisch onderzoek, ten zeerste aangeraden om zsm een ortopeed te zoeken omdat haar hond m.i. hoogstwaarschijnlijk gebaat zou zijn met een bekkenkanteling. Qua groeifase is een St. Bernard van 8 maanden goed vergelijkbaar met een labradormix van 6 maanden.
Volgens jou had ik daarmee 'terughoudender' moeten zijn?
Nee, maar dierenartsen zouden wat terughoudender moeten zijn in hun diagnoses.
Je collega's, zei ik dus ook. Wat jij doet, daar heb ik op deze afstand geen oordeel over
Ik ken meerdere gevallen van honden die acuut en per direct bekkenkantelingen moesten hebben volgens dierenartsen, en die dan later bij de officiële foto's een prachtige A kregen.
En ik ken meerdere gevallen van HD-C en zelfs HD-D die na een tweede fotosessie naar een A gingen.
En dat is niet alleen van horen zeggen dus, helaas. Ik ken er meerdere persoonlijk die dit hebben meegemaakt.
Is ook tweemaal gebeurd met een hondje uit mijn fok, die ik dan doorstuurde naar een orthopeed, die dan vervolgens achter zijn oren stond te krabben omdat de hond in kwestie prima heupen had.
Als die mensen waren meegegaan in het verhaal van hun dierenarts had die dus in beide gevallen een bekkenkanteling gedaan.
Al snap ik niet wat je wilt kantelen als die heupen prima in orde zijn.