Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Soorten groentes

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

CindyM
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Ruwharige standaard teckel
Aantal honden: 1

Soorten groentes

Ongelezen bericht door CindyM »

Hi allemaal,

Even een vraagje:

Mijn ouders geven al jaren de honden rijst met (rest)groentes en vlees; dit heeft bij hen nooit voor problemen gezorgd (plus dat het vers is). Nu geef ik onze pup (ruwharige teckel van bijna 4 maanden) ook de groentes die overblijven, zoals broccoli, bloemkool, boontjes en een paar spruitjes. Nu zeiden ze in de dierenwinkel dat ik moest uitkijken met groentes omdat die moeilijker verteerbaar zijn....... Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden van het geven van de groentes..... Ik geef het een beetje als aanvulling, aangezien Appie op 160 gr. vlees zit per dag en de rollen KVV maar 150 gr zijn. Het is niet makkelijk om een rol in zoveel plakjes van 10 gr te snijden (bevroren). Hebben jullie daar ervaring mee? Ook als wij rijst hebben gegeten en er is over, dan doe ik daar ook wat van door zijn eten...... Het lijkt mij heel erg gezond en tot nu toe helemaal geen problemen ermee gehad........
Oh ja, ik heb Appie af en toe een stukje gekookt eiwit gegeven, maar daar laat hij vreselijk stinkende scheetjes van. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: Soorten groentes

Ongelezen bericht door freskin »

Het kan een kwaad, hoor. Je moet alleen wat oppassen dat er niet teveel zout of scherpe kruiden op de groenten zitten. En prei is niet goed voor honden. Dat zou ik niet geven. Dat kan ook laxerend werken. Met uien moet je ook uitkijken. Maar over het algemeen kan het geen kwaad om ze restjes groenten te geven. Hoe meer gevarieerd, hoe beter. Restgroenten zijn gekookt, dus kan de hond het wel verteren. Rauwe groenten kunnen ze niet verteren. Als je b.v andijvie even blancheert en over het eten doet, kunnen ze het goed verteren.
Dus het is prima om restjes te geven, zolang je maar uitkijkt dat het niet sterk gekruid is of te zout. Mijn vorige honden kregen ook regelmatig restjes en konde daar heel goed tegen. Ze zijn beiden heel oud geworden (15 en 16 jaar) zonder problemen. Je kan je hond ook regelmatig een gekookt eitje geven. Vinden ze heerlijk en is ook gezond. Zelfs een rauw ei mag. :wink: Als hij veel verdraagt maak je zo zijn verteringssysteem sterk. Dus ik zou gewoon restjes geven naast zijn normale voeding. Wel met mate natuurlijk :wink:

Kijk wat je hond kan verdragen. Ik zelf moet erg voorzichtig zijn met mijn huidige collie. Hij heeft snel diarree.....mijn vorige collies kon ik echt alles geven. Zij hadden nooit ergens kast van en vonden de restjes erg lekker! Zij hadden echt een darmstelsel van staal, leek het wel.... :lol1:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Hier krijgen de honden ook restanten gekookte groenten en rijst.
:zweep:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier kiep ik alles wat over is in de honden.
Wij eten nooit scherp gekruid, dat zou ik ze niet geven (maar hebben wij dus niet) en ik heb nooit problemen.
Verder krijgen ze hier ook vers, kvv/barf, en ik doe min of meer maar wat.
Ik ga dat echt niet tot op de millimeter uitzoeken, nooit gedaan ook.
Ze krijgen wel af en toe yoghurt en ei en zo.

Ik neem trouwens aan dat groentes die je geeft gekookt zijn, dat kunnen ze wel enigszins verwerken dan. En anders poepen ze het zo weer uit, ook niks aan de hand ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Wij laten onze pup ook mee-eten met wat wij koken, echter als bijvoeding bij de kvv, en redelijk kleine hoeveelheden. Het lijkt me meer uitkijken als je de restjes als hoofdvoeding geeft.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik doe vaak het afval van onze groente blancheren en met de staafmixer fijnmaken voor de honden en dat dan door hun eten.
ze vinden het heerlijk en alleen daarom zou ik het al doen.
oh en gina krijgt wel eens een rauwe winterwortel, daar kan ze ook zo van genieten.
maar of ze er ook wat aan heeft weet ik niet ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Hier gaat het net zo ongeveer als Marjoleine, en hoe meer ze als pup te proeven krijgen des te makkelijker eten ze alles.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

renee-uk schreef: oh en gina krijgt wel eens een rauwe winterwortel, daar kan ze ook zo van genieten.
toen we nog op Brouwhuis woonden kwamen we in de wintermaanden langs akkers waar winderwortles hadden gestaan. Die aten ze dan en de volgende dag poepten ze die weer in stukje uit :F: dus nee denk niet dat ze er iets aan hebben, maar ach voor het knabbelen wel
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

jores schreef:
renee-uk schreef: oh en gina krijgt wel eens een rauwe winterwortel, daar kan ze ook zo van genieten.
toen we nog op Brouwhuis woonden kwamen we in de wintermaanden langs akkers waar winderwortles hadden gestaan. Die aten ze dan en de volgende dag poepten ze die weer in stukje uit :F: dus nee denk niet dat ze er iets aan hebben, maar ach voor het knabbelen wel
ze vindt ze zo lekker, daarom krijgt ze ze zo nu en dan ook
in haar gewone voer zit genoeg waar ze wel wat aan heeft gelukkig ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

renee-uk schreef:
jores schreef:
hier krijgen ze het ook wel eens, gewoon voor de heb
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

jores schreef:
renee-uk schreef:
jores schreef:
hier krijgen ze het ook wel eens, gewoon voor de heb
Hier ook een wortelliefhebber. Ik had laatst een stuk rauwe wortel en een stukje rauwe biefstuk voor zijn neus hangen. Meneer koos de wortel boven de biefstuk. :80:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”