Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor de mensen die geen bench gebruiken (met pup)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Loek
Zeer actief

Re: Voor de mensen die geen bench gebruiken (met pup)

Ongelezen bericht door Loek »

primera schreef:Ik ga dit keer voor de eerste keer wel een bench gebruiken (met hondenmandje erin) om de pup wat rust te geven af en toe, zonder dat mijn jongste zoon er steeds bij kan. Later ga ik wel weer van de bench af. Verder nog nooit bij pups een bench gebruikt maar een normale hondenmand, geen problemen gehad ermee.
Je jongste zoon opvoeden dat hij de pup met rust laat is ook een optie :wink:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Als je een puppyren gebruikt, kijk dan uit want als ze klimmen kunnen ze tussen de spijlen komen te hangen, heb de laatste keer de puppyren afgebroken want de pup zat een een keer vast met haar voorpootje en een keer met haar achterpoot en gillen dat ze deed.
Voor mij geen puppyren meer als ik ooit nog eens een pup krijg.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lola96
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Lola96 »

Ik heb ook nog nooit een bench gebruikt.
Mijn honden kunnen gewoon door het hele huis als ik er niet ben, 's nachts mee naar bed.
De eerste 4 maanden zijn ze niet alleen geweest.
Ik ging bijv. strijken in de slaapkamer en dan trok ik de deur achter me dicht zodat ze voor hun gevoel alleen waren.
Dit eerst 5 min. en dan telkens wat langer.
Toen ik ze voor het eerst echt alleen ging laten zorgde ik er wel voor dat ze eerst lekker gerent hadden en moe waren.
Ik zat toen zelf bij de buren om te horen of ze piepen.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Die van mij heeft een open bench in de kamer. Kan ik even niet op hem letten dan gaat het deurtje dicht, en hoef ik niet bang te zijn dat hij aan het slopen gaat. Als hij zijn tandjes in mijn houten beeld zet wil ik daar graag bij zijn om hem af te leiden of te corrigeren. Vroeger thuis gingen de pups in de gang, dit heeft behang en zelfs een stuk muur gekost, maar uiteindelijk stopte het slopen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
ZomerStorm
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita, Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZomerStorm »

gonnie schreef:Als je een puppyren gebruikt, kijk dan uit want als ze klimmen kunnen ze tussen de spijlen komen te hangen, heb de laatste keer de puppyren afgebroken want de pup zat een een keer vast met haar voorpootje en een keer met haar achterpoot en gillen dat ze deed.
Voor mij geen puppyren meer als ik ooit nog eens een pup krijg.

:80: Ow, dat klinkt niet echt leuk. Bedankt voor de waarschuwing! Ik zal ermee oppassen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Met de jongste ook geen bench meer gebruikt, lekker moe maken en van te voren al oefenen dat je pup je niet overal volgt in huis. Bv even naar boven of naar de kelder, gewoon de deuren achter je dicht doen.

Als ik weg ging kreeg ze bv een kong, of wat lekkers om op te eten ( weer nietvzo hard dat ze kan stikken).
's Nachts slapen ze op de slaapkamer erbij en ik heb altijd een speelmandje, daar gaat hun speelgoed in.
Niet het speelgoed gewoon rond laten slingeren, hier werkt het en hebben de dames niets gesloopt als we weg zijn geweest.

Ik ben ook gelijk begonnen om de pup even alleen te laten, Korte momentjes en geen rituaal maken als je weg gaat of weer terug komt. Is toch immers de mormaalste zaak van de wereld!
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Hier ook nooit een bench gebruikt ...... pup mocht overal lopen en tijdens het opbouwen van het alleen zijn zette ik de keuken af zodat ze niet de hele benedenverdieping tot hun beschikking hadden en er was niets te slopen. Toen ze eenmaal goed alleen konden blijven en geen sloopgedrag vertoonde mochten ze gewoon rondlopen.
En 's nachts gewoon op de slaapkamer, eerst in een grote doos en later in een mand ..... waarbij de hond zelf al had bedacht dat op bed liggen veel fijner was :mrgreen:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Loek
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Even een vraagje voor de mensen die geen bench gebruiken: hoe doe je dat als je boodschappen gaat doen?
Van te voren goed moe maken, lekker laten eten en dan vallen ze met een goedgevuld buikje in slaap.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Kruimel53 schreef:Even een vraagje voor de mensen die geen bench gebruiken: hoe doe je dat als je boodschappen gaat doen?
de eerste tijd deed ik dat alleen als er oppas was, en anders nam ik ze mee in de auto met de andere honden. die vinden het heerlijk in de auto en zo leerde pup ook dat dat leuk was.
Afbeelding
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Hessel heeft bij ons de eerste maand in de bench gezeten 's nachts omdat hij dat geleerd had bij zijn eerste baasje en dus gewend was. Maar nu gebruik ik de bench eigenlijk niet meer, als ik wegga of 's nachts dan mag ie lekker los in de huiskamer samen met Belle. Risico is dat ie sloopt, maar ja, dat weet je sowieso met een pup.
jennifer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old englisch bulldog

Ongelezen bericht door jennifer »

Ik vind zelf een bench wel heel erg handig, als je eventjes weg moet dan is het heel handig. En wanneer je pup nog niet zindelijk is dan ligt je huis ook niet gelijk vol met allemaal plasjes. Ook heeft hij/zij een mooi plekje om zich even terug te trekken wanneer hij/zij dat wil. Natuurlijk kan je daar ook andere plekken voor bedenken, maar ik vind de bench wel makkelijk ;)
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier werd vanaf dag één gewerkt aan het alleen zijn en dan werd puppewup goed moe gemaakt en kreeg hij sloopmateriaal (houten apportblok, kranten, etc...). Hij verbleef gewoon in de woonkamer. Naar en van de winkel duurt hier een kwartier dus na een paar dagen kon dat al zonder problemen.
Het oudje wat we in huis hebben genomen met ernstige verlatingsangst werd op dezelfde manier opgevoed.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nou, gewoon boodschappen gaan doen. Of gewoon wachten tot wederhelft thuis was. En beslist geen 4 maanden lang hoor, tegen die tijd konden ze allang alleen blijven.

Ik kreeg ooit ook eens 5 weken een 5 maanden oude pup onder mijn hoede, die gewent was 's nachts in de bench te slapen. Nou prima, neem de bench maar mee. De eerste avond heb ik hem keurig de bench in gelokt, maar daar had hij geen zin in. Hij heeft hier dus gewoon 5 weken de hele benedenverdieping tot zijn beschikking gehad, en niets gesloopt. Nou ja, alleen een schoen van mij maar dat was omdat Miep er ook eentje ineens vond. Toen heeft hij maar meegedaan met zijn grote voorbeelden.
Na die logeerpartij vond hij het trouwens prima dat hij thuis weer de bench in moest hoor. Maar ik ben wel blij dat het hier niet hoefde.
ZomerStorm
Zeer actief

Marion. schreef:
Nou, gewoon boodschappen gaan doen. Of gewoon wachten tot wederhelft thuis was. En beslist geen 4 maanden lang hoor, tegen die tijd konden ze allang alleen blijven.
Dat dus. In ieder geval, dat is wat ik ook voor ogen heb. :D
Marion.

ZomerStorm schreef:
Marion. schreef:
Ja hallooooo, maar ik had al wel pupjes die opgevoed waren tijdens hun geboorte hè? Gewoon kijken naar je pup, wat hij aankan en wat hij niet aankan. En anders doe je de boodschappen gewoon als er iemand anders in huis is, of je belt Albert.nl :pffff:
ZomerStorm
Zeer actief

Marion. schreef:
ZomerStorm schreef:
Marion. schreef:
Ja hallooooo, maar ik had al wel pupjes die opgevoed waren tijdens hun geboorte hè? Gewoon kijken naar je pup, wat hij aankan en wat hij niet aankan. En anders doe je de boodschappen gewoon als er iemand anders in huis is, of je belt Albert.nl :pffff:
Ik bedoelde de eerste weken ook vooral het wachten op de wederhelft :engel: Maar inderdaad...die Goldens komen natuurlijk ook al goed luisterend uit hun moeder, daar staan ze om bekend. :mrgreen: Ik zal daarentegen nog wel wat te verduren krijgen, met zo'n eigenwijs Akitading :schrik: :W:
Marion.

ZomerStorm schreef:Maar inderdaad...die Goldens komen natuurlijk ook al goed luisterend uit hun moeder, daar staan ze om bekend. :mrgreen:
Yep. Zo makkelijk!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier ook altijd gewoon los in huis, zorgen dat er geen losse dingen rondslingeren behalve iets waar ze wél op mogen bijten, zoals een flostouw en een kong. Ook als ik even wegging voor een boodschap oid bleven ze gewoon in de woonkamer (en lagen dan meestal gewoon de hele tijd te slapen). Er is hier nooit iets kapot geknauwd en er zijn ook nooit problemen geweest met alleen blijven, dat ging gewoon vanaf week 1 al zo. Zal ook wel moeten, want ik woon alleen en dan kan er niet altijd iemand bij de pup/de hond zijn.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn Akita heb ik de eerste dag meteen 20 minuten alleen gelaten en de daaropvolgende dagen elke keer een half uur.
Ieder doet het natuurlijk op z'n eigen manier maar ik vind het zielig om een pup eraan te laten wennen dat je er altijd bent om dan ineens opgesloten te worden.
Hier was het meteen volstrekt normaal dat ik af en toe weg was. Er waren wel andere honden ook in huis zonder verlatingsangst dat zal schelen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Valerie schreef:Mijn Akita heb ik de eerste dag meteen 20 minuten alleen gelaten en de daaropvolgende dagen elke keer een half uur.
Ieder doet het natuurlijk op z'n eigen manier maar ik vind het zielig om een pup eraan te laten wennen dat je er altijd bent om dan ineens opgesloten te worden.
Hier was het meteen volstrekt normaal dat ik af en toe weg was. Er waren wel andere honden ook in huis zonder verlatingsangst dat zal schelen.
Ik deed het dus ook zo en zonder andere honden in huis - dan kan het dus ook prima gaan. Maar dat zal ook aan de pup in kwestie liggen. Ervoor zorgen dat ze lekker moe zijn als je weggaat, wil ook wel eens helpen.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Oudere honden kunnen ook slopen. Diesel blijft in de keuken als ik weg ben anders gaat hij mijn bankstel versnipperen.
Gewoon een ruimte voorzien waar ze knus liggen en niks kapot kunnen maken. Gang, keuken, bijkeuken.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Geen bench en gebruik gemaakt van de inzak momenten van de pup, dan ging ik gewoon even weg :wink:

Freek was trouwens wel een sloper het eerste jaar, die perforeerde gewoon het tafelblad van de eethoek, maar dat was geen verveling want hij ging er gewoon mee door toen ik thuis kwam. :schrik:
Ook heeft hij een hoek uit mijn tv meubel gebeten, maar het was geen nieuwe spul dat scheelt, het is wel over gegaan gelukkig. :mrgreen:
De andere waren geen slopers :D
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Absoluut niet aan een tafelpoot of verwarming.

Gewoon in de hal als je niks anders hebt. Veilig maken, alles eruit en traphekje voor de trap. Zo hebben wij het met Ivan gedaan omdat hij alles sloopte. Odin was vanaf dag gewoon in de kamer, maar dat was geen sloper. En de eerste periode
s nachts gewoon mee naar boven en een mandje naast je bed.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Valerie schreef:Mijn Akita heb ik de eerste dag meteen 20 minuten alleen gelaten en de daaropvolgende dagen elke keer een half uur.
Dat zal zeker schelen.Dol heeft het echte alleen zijn moeten leren toen Banjer wegviel.Je ben als pup natuurlijk niet alleen als er nog een hond in huis is,dat is een groot voordeel vind ik.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ook hier was het akitapupje de eerste week al een half uurtje alleen, zonder voorbeeldhond.. Goed kijken wat je eigen hond kan.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Minhie schreef:Ook hier was het akitapupje de eerste week al een half uurtje alleen, zonder voorbeeldhond.. Goed kijken wat je eigen hond kan.
Oh oke hier dus niet,dat zou ik de volgende keer ook moeten doen :ok:
Afbeelding
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

onze hond mocht door het hele huis als pup zijnde. Eerst hadden we hem in de keuken opgesloten als we weggingen maar dan raakte hij in paniek. Dus toen maar besloten dat ie overal mocht komen. Dat ging prima. Er zijn wel wat dingetjes gesloopt (mijn schoenen bijv) maar daar had ik rekening mee gehouden. En hem streng toespreken als je thuis komt als ie een paar maandjes is (dus niet als ie net bij jullie is). Ze weten dan donders goed dat ze iets fout hebben gedaan want zodra ik binnen kwam zat ie met platte oortjes heel schuldig te kijken als ie iets had gesloopt en dan wist ik genoeg, hoefde ik alleen maar te gaan zoeken wat ie had gedaan. Als ie niets had gesloopt kwam ie heel enthousiast aandenderen. Dus ik heb hem altijd erop aangesproken als ie iets kapot had gemaakt en dan deden we het daarna saampjes goedmaken. Dat heeft altijd prima gewerkt.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
ZomerStorm
Zeer actief

Ja, het is zeker de bedoeling om haar leren alleen te blijven vanaf het begin. Maar dat kan in kleine stapjes. Ik kan bijvoorbeeld ook een aantal keer gewoon even bij de buren gaan zitten, terwijl ze alleen is. Het is zeker niet de bedoeling haar eerst te laten wennen aan nooit alleen hoeven te zijn en haar dan ineens uren achter elkaar alleen te laten. Omdat ik thuis werk zal ik alleen wel die momenten van alleen zijn bewust op moeten zoeken.
Loek
Zeer actief

mirretje schreef:onze hond mocht door het hele huis als pup zijnde. Eerst hadden we hem in de keuken opgesloten als we weggingen maar dan raakte hij in paniek. Dus toen maar besloten dat ie overal mocht komen. Dat ging prima. Er zijn wel wat dingetjes gesloopt (mijn schoenen bijv) maar daar had ik rekening mee gehouden. En hem streng toespreken als je thuis komt als ie een paar maandjes is (dus niet als ie net bij jullie is). Ze weten dan donders goed dat ze iets fout hebben gedaan want zodra ik binnen kwam zat ie met platte oortjes heel schuldig te kijken als ie iets had gesloopt en dan wist ik genoeg, hoefde ik alleen maar te gaan zoeken wat ie had gedaan. Als ie niets had gesloopt kwam ie heel enthousiast aandenderen. Dus ik heb hem altijd erop aangesproken als ie iets kapot had gemaakt en dan deden we het daarna saampjes goedmaken. Dat heeft altijd prima gewerkt.
Niks streng toespreken. Pups hebben niet het besef dat ze iets fout doen, ze voelen alleen aan dat de baas boos is maar het hoe en waarom weten ze echt niet. Streng toespreken doe je alleen maar als je een hond op heterdaad betrapt, een volwassen hond. Bij pups neem je je verlies, had je de zooi maar moeten opruimen.
In onze familie laten we de pup goed uit, er ligt een kleed met alle ongevaarlijke speeltjes op en niks laten slingeren. Pup heeft gegeten en slaapt eigenlijk altijd als we weggingen maar voor het geval dat hij wel wakker werd lag er voldoende veilig speelgoed. Niet meteen te lang wegblijven in het begin, gewoon snel boodschapjes halen, niet kletsen met de buurvrouw en meteen weer naar binnen :mrgreen:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Loek schreef:Pups hebben niet het besef dat ze iets fout doen, ze voelen alleen aan dat de baas boos is maar het hoe en waarom weten ze echt niet. Streng toespreken doe je alleen maar als je een hond op heterdaad betrapt, een volwassen hond. Bij pups neem je je verlies, had je de zooi maar moeten opruimen.
Pups niet, maar jonge honden soms echt wel hoor.

Skadi kwam ook wel eens schuldbewust op me aflopen als ik thuis kwam. Dan begroette ik haar gewoon vrolijk en ging daarna op zoek naar wat ze uitgevroten had. Daar keek ik dan even naar. Straf gaf ik er trouwens niet om. Ze had dan zichzelf al genoeg gestraft door zich zenuwachtig te maken over mijn reactie, vond ik. Meer een half grinnikende reactie van 'ja, da's niet de bedoeling, muts'.
Ze wist blijkbaar best dat het niet gewenst was, maar het schortte nog aan de zelfbeheersing.

Maar de hond was dus éérst zenuwachtig, en daarna zag ik pas wat ze had gedaan.
Die had dat besef écht wel. En zo zijn er meer, hoor.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”