Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen over brokken: merk Prins

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

SanBasTibo
Actief
Mijn ras(sen): Boomer kruising: Tibetaanse Terriër/Maltezer
Aantal honden: 1

Vragen over brokken: merk Prins

Ongelezen bericht door SanBasTibo »

Ik voer vers gecombineerd met brokken voor mijn pup.
Ik heb als vers energique en als brokken Prins.

Nu is mij verteld dat Prins kwalitatief boven Royal Canin staat,
alhoewel ik het aan de prijs niet zou zeggen.

Ik heb gekozen voor Prins omdat het niet doorbakken is en
snel uit elkaar valt in de maag en tegelijk verteerd wordt met het vers.

Maar nu mijn vragen:
Is Prins een goede kwaliteit brokken? Staat het inderdaad boven RC
En wat ik niet terug kan vinden op de verpakking, is de hoeveelheid vlees die erin zou moeten zitten.

Ik wil de fabrikant daarover aanspreken, want ik vind dat wel belangrijk om te weten.

Hebben jullie info hierover? dan hoor ik het graag.
Groetjes Sandra
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Re: Vragen over brokken: merk Prins

Ongelezen bericht door krullie »

doet je hond het er goed op?
dan zijn het goede brokken. :ok:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Dana heeft ook prins gehad. En ze deed het er inprincipe goed op, alleen kreeg ze moeite met poepen. Het waren harde keutels. Dus ben ik overgestapt.
Maar als je honden het er goed op doen, geen rare drollen, of hele hopen, doffe vacht of jeuk krijgen. Dan is het wat mij betreft prima.
Afbeelding
SanBasTibo
Actief

Ik voerder eerst dus Royal Canin vanuit het nest meegekregen.
Hij was daar nooit dol op.
Ik voer nog 4x per dag en op het laatst had hij savonds zijn brokjes voor de ochtend nog staan.
Niet goed dus, hij was ook mager....

Toen ben ik er vers doorheen gaan prakken, de energique dus.
vanaf dat moment viel hij er op aan. Hij at met smaak zijn hele bakje leeg.....heerlijk, opgelucht dat hij weer at.

Maar nu is de RC flink doorgebakken
en blijft dus veel langer in zijn maagje zitten,
dus over op de Prins.

Die vind hij ook heerlijk, de bak gaat schoon op, met leeg likken en al.

Maar gisteren zij mijn man, hij heeft een drol weggelegd van een bouvier zo groot,
en zie ik in jou bericht dat je op de hoeveelheid poep moet letten...mmmmmm aardig wat dus.
Ook viel mij op dat hij loopt te knagen, van jeuk, ook opletten dus...

Kijk hier heb ik wat aan.....dank jullie wel...
Afbeelding
Judith
Zeer actief

SanBasTibo schreef:Ik voerder eerst dus Royal Canin vanuit het nest meegekregen.
Ik voer nog 4x per dag en op het laatst had hij savonds zijn brokjes voor de ochtend nog staan.

vanaf dat moment viel hij er op aan. Hij at met smaak zijn hele bakje leeg.....heerlijk, opgelucht dat hij weer at.

dus over op de Prins.

Maar gisteren zij mijn man, hij heeft een drol weggelegd van een bouvier zo groot,
en zie ik in jou bericht dat je op de hoeveelheid poep moet letten...mmmmmm aardig wat dus.

Mag ik vragen hoe oud je hondje is?
Want ik vind 4x per dag voeren wel erg veel. Ik heb Dana als pup in het begin 3x gevoerd en op een gegeven moment hoefde ze echt neit meer. En toen ben ik over gegaan op 2x per dag.
Dingen waar je op moet letten bij brokken zijn inderdaad:
- harde drollen
- grote hopen
- jeuken
- doffe vacht
- regelmatig oor ontsteking of vieze oren
- stinkende vacht
- veel boeren of scheten laten
En het belangrijkste of de hond het wel lust. Want een brok kan nog zo goed zijn, maar als je hond het niet lust schiet het niet op.
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

ik heb hier ook voor de honden geperste brok van prins
en voor de katten ook brokjes van prins
en daarnaast lotgering
sinds de resist voor de kat en hond
mijn kat van haar darm probleem heeft afgeholpen
en 1 hond die in haar leven amper een brok at miss in totaal 200 gram in 3 jaar omdat ze het gewoon echt niet moest
en nu haar bak brok leeg eet en dan kijkt heb je nog meer
is het voor mij wel duidelijk dat ik dit naast kvv blijf voeren
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

SanBasTibo schreef:Ik voerder eerst dus Royal Canin vanuit het nest meegekregen.

dus over op de Prins.

dat velen poepen kan ook ff in het begin zijn
heeft hier 2 weken geduurd en topen waren de honden er aangewend en werd het mooie compacten drollen 2 x per dag
en prins raad aan voor je over stapt op een nieuwe brok eerst ff 1 week alleen kvv te voeren heb je dat ook gedaan?
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

ik heb het de eerste keer niet gedaan
de 2 de x ben ik van prins ressist naar prins lam rice hypoalergeen overgestapt en toen wel gedaan
heeft heel wat hopen gescheelt moet ik zeggen de maag was minder van slag :ok:
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

over de ontlasting" als je je hond niet te veel voert dan moet ie met prins minder maar stevigere ontlasting hebben dan met RC.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Suuz! schreef:over de ontlasting" als je je hond niet te veel voert dan moet ie met prins minder maar stevigere ontlasting hebben dan met RC.
klopt wel
alleen kan het door de omschakeling zo ongeveer de eerste 2 weken wat meer worden mede daar voor raad prins ook aan om eerst 1 week kvv te geven en daarna met die brok te beginnen
Afbeelding
SanBasTibo
Actief

Tibo is nu iets meer dan 3 mnd.
heb met de dierenarts besproken om nog even op 4x te blijven.

Nu hij beter eet wilde wij na dit weekeind over op 3x daags.

Gisteren heb ik toevallig een aantal hersenwerk spelletjes gedaan, dus dat zou die hoop kunnen verklaren.
Ik ga dat volgende keer met de brokjes Prins doen, iets minder snack.

Het is wel zo dat ik zoveel mogelijk vers snack geef en zo min mogelijk fabrieks werk.

Ik wil op de combi Prins en vers blijven, natuurlijk overstappen naar volwassen voer tzt.
De eerste dagen dagen dat ik vers voerde, had hij wat diarree en vieze ogen.
Nu komt er veeeeel minder rotzooi uit zijn ogen en zijn diarree is over.
leek wel ontgiften zeg maar.
Ook in de kong wil ik vers geven...

Die jeuk moet ik wel even goed in de gaten houden.
Ik moet hem ook regelmatig even aan de kraan zetten ivm met het enorme rollebollen en zijn lange haren.
Meestal neem ik dan een klein beetje hondenshampoo voor elke dag, smeer ik op zijn buik en poten maar misschien moet ik naar anti allergieën over stappen.
Moet dus even kijken of het aan het voer ligt of de shampoo.

Ik lees dat jullie best tevreden zijn over Prins, dat dit dus geen slechte keus is.

Maar ik lees nog steeds niet of jullie er achter zijn hoeveel vlees er in Prins zit.
Ik heb de vergelijkingssite erbij genomen, maar ook daar geen indicatie gevonden.
http://brokkenvergelijken.wordpress.com/
Maar nog niemand de fabriekant gemaild?

Ik ben wel een stuk wijzer zeg, wat een info geven jullie.
Super bedankt en hou mij aanbevolen voor meer.
Ik hou jullie op de hoogte als ik iets te weten kom over de vlees hoeveelheid in de Prinsbrokken.
Groetjes en onwijs bedankt alvast Sandra
Afbeelding
SanBasTibo
Actief

Suuz! schreef:over de ontlasting" als je je hond niet te veel voert dan moet ie met prins minder maar stevigere ontlasting hebben dan met RC.
Dit klopt helemaal, zijn poepjes zien er veel beter uit...klinkt stom, maar het ziet er gezonder uit.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik denk eigenlijk dat de fabrikant van Prins brokken de hoeveelheden niet wil geven, anders stond het wel op de site. Voor mij een reden om ze niet te voeren. Ik wissel brokkensoorten af en voer en ook kvv bij. Het 'beste' is voor mijn honden brokken zonder granen, en dan kun je marcus muhle nemen of lukulus, of met een beetje granen, zoals cavom en acana. Allemaal verkrijgbaar bij zooplus, allemaal rond de 40-50 euro voor 15 kilo, acana is iets duurder. Die jeuk waar je het over hebt, kan door de granen in de brokken komen. En in Prins zitten zeker granen. Er zijn nog betere brokken dan de vier die ik noemde maar die vind ik echt te duur. Voor mij is de grens zo rond de 4 euro per kilo. Anders kun je net zo goed biefstuk voeren ofzo. Kvv is natuurlijk veel goedkoper maar mijn honden vinden brokken lekkerder. Ik geef ze om de dag smuldier pens erbij want ze lusten veel andere soorten niet. En dan nog barf-hapjes erbij. Dat gaat hier prima. Soms een beetje krijtjespoep maar geen verstoppingen oid en altijd goeie poep. Het is misschien een vies praatje maar ik kijk altijd naar de poep, consistentie, geur, hoeveelheid. Honden horen goed te poepen, vind ik.

Mijn honden hebben trouwens giardia gehad, daarbij krijgen ze dan af en toe slappe ontlasting, die ook wat gelig is. Daar zijn ze voor behandeld en sindsdien alleen maar stevige ontlasting. Dus als je slappe ontlasting houdt af en toe, is het misschien ook een idee om even op giardia te testen.
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Ik vraag me af of de hoeveelheid vlees (die inderdaad niet vermeld wordt bij Prins) relevant is. Ik zie wel de analyses van eiwit, vet, calcium bij Prins. En ik bedoel dit niet kritisch hoor, ik vraag het me echt af. :)
Judith
Zeer actief

SanBasTibo schreef: *Knip*

Maar ik lees nog steeds niet of jullie er achter zijn hoeveel vlees er in Prins zit.
Ik heb de vergelijkingssite erbij genomen, maar ook daar geen indicatie gevonden.

Ik hou jullie op de hoogte als ik iets te weten kom over de vlees hoeveelheid in de Prinsbrokken.
Ik heb in verband met mijn andere hond gemaild met Prins. Diesel heeft namelijk een allergie voor kip gevogelte en granen. En ik wilde weten wat er precies in de vis/rijst versie zat.
Ik heb van alles gehoord via de telefoon en mails gehad. Maar de exacte ingredienten kreeg ik niet.
Mooie verkooppraatjes, maar niet de ingredienten willen geven vond ik toch wel vreemd. (ook op de brokken vergelijk site staat dat Prins Petfoods geen info wilt geven).
Ik heb het daarom ook niet gevoerd. Fabrikanten die het niet willen geven of te lui zijn om de ingredienten op de verpakking willen zetten sla ik over. Omdat ik het risico niet kan nemen met een hond met allergie. Maar dat begrepen ze niet. Volgens hun kan ik toch gewoon de vis/rijst versie geven. Maar als ze als Calcium bron kippenbotten geven kan Diesel daar al niet tegen, en dat wilde ze dus niet vrij geven.
Afbeelding
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Judith-Diesel schreef:

Ik heb in verband met mijn andere hond gemaild met Prins. Diesel heeft namelijk een allergie voor kip gevogelte en granen. En ik wilde weten wat er precies in de vis/rijst versie zat.
Ik heb van alles gehoord via de telefoon en mails gehad. Maar de exacte ingredienten kreeg ik niet.
Mooie verkooppraatjes, maar niet de ingredienten willen geven vond ik toch wel vreemd. (ook op de brokken vergelijk site staat dat Prins Petfoods geen info wilt geven).
Ik heb het daarom ook niet gevoerd. Fabrikanten die het niet willen geven of te lui zijn om de ingredienten op de verpakking willen zetten sla ik over. Omdat ik het risico niet kan nemen met een hond met allergie. Maar dat begrepen ze niet. Volgens hun kan ik toch gewoon de vis/rijst versie geven. Maar als ze als Calcium bron kippenbotten geven kan Diesel daar al niet tegen, en dat wilde ze dus niet vrij geven.
In jouw situatie kan ik me dat heel goed voorstellen. Vooral omdat er ook brokken zijn waar deze informatie wel beschikbaar is, denk ik.
Judith
Zeer actief

TomCee schreef:
Judith-Diesel schreef:

In jouw situatie kan ik me dat heel goed voorstellen. Vooral omdat er ook brokken zijn waar deze informatie wel beschikbaar is, denk ik.
Klopt, veel brokken geven het wel prijs. Dit lijkt mij ook wel erg handig.
Ik heb Diesel Fish4dogs gevoerd, maar nu blijkt ineens het bedrijf wat het verkocht zonder mededeling ermee te stoppen. :piew:
Dus ik was gelijk weer op zoek gegaan.
En nu ben ik bij Dog Lovers Gold gekomen met een nieuwe brok op basis van vis. En daar staan ook weer netjes alle ingredienten bij.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn hond is ook allergisch voor kip en granen
maar ik voer sowieso geen geperste brokken, vind het een zootje nood :hmmm: , dus hier gewoon lekker gebakken brokken en nee Geen RC
Judith
Zeer actief

S@ndr@ schreef:mijn hond is ook allergisch voor kip en granen
maar ik voer sowieso geen geperste brokken, vind het een zootje nood :hmmm: , dus hier gewoon lekker gebakken brokken en nee Geen RC
Mag ik dan vragen welke wel?
En waarom geen geperst?
Afbeelding
KynoFocus
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua x dwergkees
Cavalier King Charles Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door KynoFocus »

Waarom brokken blijven voeren als je ook al vers voert?
Het is voor de vertering niet handig om brok én vers te voeren.

En vers is uiteraard altijd gezonder (minder chemische toevoegingen en beter te verteren) dan brok.

Ik zou de brok gewoon schrappen en 100% vers gaan voeren. :lol1:
S@ndr@
Zeer actief

KynoFocus schreef:Waarom brokken blijven voeren als je ook al vers voert?

En vers is uiteraard altijd gezonder (minder chemische toevoegingen en beter te verteren) dan brok.

dikke onzin :pffff: :wink: sorry
maar dit soort flauwe kul is zo achterhaald, :Q:
S@ndr@
Zeer actief

Judith-Diesel schreef:
S@ndr@ schreef:mijn hond is ook allergisch voor kip en granen
Mag ik dan vragen welke wel?
En waarom geen geperst?
omdat geperste brok veel zwaarder verteerd, en ik verschillende honden heb gehad die begonnen met boeren en winden van die rotzooi.
ik geef Burns ( te koop bij Zooplus) groene zak, pork patato ( is een holistisch voer) en de hond krijgt nu 700 gram op een dag en poept maar 1 keer per dag.
en is qua conditie erg fit en glanst prachtig :wink:
heb net weer 2 zakken binnen gekregen,
Fizgig
Zeer actief

Hee bedankt S@ndr@, die Burns kende ik nog niet. Ga ik ook eens proberen. Ik vind het wel jammer dat ze geen goeie sortering van artikelen hebben bij zooplus, ik zoek me altijd een pukkel naar een brok zonder granen. Dat kunnen ze toch wel even bij elkaar zetten, zou je zeggen? Maar goed, goeie prijs ook. Ik betaal liever niet meer dan 4 euro per kilo want voor meer kun je ook vlees in de supermarkt halen voor ze. Dat vind ik teveel meegaan in de centjesmakerij van de brokkenindustrie.

Ik dacht eigenlijk dat geperst beter was, koudgeperst welteverstaan, of klopt dat niet? Want daarbij wordt het vlees niet teveel verwarmd waardoor het minder voedingswaarde verliest. De gebakken brok heeft dan wel een hoger percentage vlees maar is meer verwarmd. Toch? Nou ja, het maakt ook niet uit eigenlijk, als er maar geen of weinig granen in zitten en als de ingrediëntenlijst me maar bevalt, vind ik het best.
S@ndr@
Zeer actief

je moet koken of gaar maken zien als een vorm van voor verteren, niets meer een niets minder. :wink:
wij eten ook gekookte zooi en er gaat wel iets verloren, maar lang niet alles.( wij eten trouwens ook wel rauw, maar er zijn voor en nadelen .
als een hond problemen heeft met allergieën kan dat koken of gaar maken net een positief verschil maken.
ik heb gewoon de ervaring dat mijn honden die gebakken brokken makkelijker verteren, dan kan geperst nog zo goed zijn, maar als het niet goed verteerd, dan gaat het zo weer naar buiten, met alle voedingsstoffen die zo geweldig zijn :U:
Fizgig
Zeer actief

S@ndr@ schreef:je moet koken of gaar maken zien als een vorm van voor verteren, niets meer een niets minder. :wink:
wij eten ook gekookte zooi en er gaat wel iets verloren, maar lang niet alles.( wij eten trouwens ook wel rauw, maar er zijn voor en nadelen .
als een hond problemen heeft met allergieën kan dat koken of gaar maken net een positief verschil maken.
ik heb gewoon de ervaring dat mijn honden die gebakken brokken makkelijker verteren, dan kan geperst nog zo goed zijn, maar als het niet goed verteerd, dan gaat het zo weer naar buiten, met alle voedingsstoffen die zo geweldig zijn :U:
Aha, dat wist ik niet. Ik zal het verschil wel gaan zien, heb nu net acana gehaald en die zijn ook gebakken. Ze hebben nu wel grote drollen vaak, en meestal twee keer per dag. Die brokken zien er wel een stuk smakelijker uit, moet ik zeggen en ze ruiken ook lekkerder. Ze lijken gewoon een beetje op kattenbrokjes! Dat wordt hier wel gewaardeerd want de brokken van de katten zijn natuurlijk altijd lekkerder. Nu zag ik dat de kat van de acana zit te snoepen, hahaha.
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Ik weet niet of TS het vervelend vind maar ik heb eigenlijk ook een vraag.

Big kan niet tegen vlees dan kucht hij en geeft hij over.
Nu krijgt hij pro plan senior kip rijst hij doet het daar goed op en vind het ook lekker.(1x per dag een mooie drol)
Maar toch heb ik het idee dat hij 's avonds last heeft dat het omhoog komt omdat hij dan heel er smakt en je hoort het gewoon omhoog komen.
Zou het een optie zijn geperste of gebakken brok te proberen is dat lichter verteerbaar?
S@ndr@
Zeer actief

is toch gewoon een kwestie van proberen, de meeste merken hebben kleine proefzakjes :19:
geperst is vaak iets "minder" makkelijk te verteren, "gebakken iets makkelijker", is gewoon een kwestie van naar de hond kijken
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier ook een hond die het gewoon veel beter doet op een gebakken brok. Ik gaf mijn vorige honden alles door elkaar. Kvv, brokken (gebakken en geperst) soms zelfs blik. Ging altijd goed en ze zijn gezond oud geworden.

Diem daarentegen heeft ontzettend gevoelige darmen. Krijgt ook snel ontstekingen (auto-immuun) en zit daardoor aan de prednison.
Omdat hij ook allergieën heeft ging ik er vanuit dat ik er met een goed barf dieet of kvv zou komen. Maar dat is gewoon te heftig voor hem. Z'n maag kan het niet aan en hij verteerd het slecht. Zelfs gekookt struisvogel vlees werd hij ziek van.

Uiteindelijk uit wanhoop brokken gaan proberen zonder granen en met alleen vis als eiwit bron. Want ook hypo allergene brokken van RC of Hills kon hij niet tegen.
Hij doet het tot nu toe het beste op Taste of the Wild vis :19: Beter nog dan het dure Orijen. Denk dat die brok te vet is.
Het kan altijd beter natuurlijk, hij poept nog veel te vaak ( rond de 6x per dag) en het is vaak dun. En hij blijft te mager ondanks veel eten. Maar dat ligt denk ik aan z'n ziekte en dat deze brok het hoogst haalbare is voor hem.

Maar voor een gezonde hond denk ik dat het echt niet veel uitmaakt wat en in welke combinatie je voert: als de hond er gezond uit ziet, geen fysieke problemen heeft (slechte vacht, jeuk of boeren/scheten) mooi drollen poept en graag z'n bakje leeg eet zit je goed :ok:
Alhoewel ik persoonlijk wel de ingrediënten van een brok zou willen weten. Een beetje graan/rijst lijkt me voor veel honden niet zo'n probleem maar (chemische) onnodige toevoegingen zoals smaakversterkers, kleurstoffen of veel bietenpulp zou ik niet willen voeren.
Afbeelding
SanBasTibo
Actief

TomCee schreef:Ik vraag me af of de hoeveelheid vlees (die inderdaad niet vermeld wordt bij Prins) relevant is. Ik zie wel de analyses van eiwit, vet, calcium bij Prins. En ik bedoel dit niet kritisch hoor, ik vraag het me echt af. :)
Klopt wat je zegt, dat staat er allemaal op. Eigenlijk weet ik ook niet of het echt relevant is, maar het lijkt mij wel.
Ik vond het zo vreemd dat het niet vermeld staat en bij andere brokken wel.
Vooral omdat het als zeer goede brokken verkocht wordt.
Afbeelding
SanBasTibo
Actief

S@ndr@ schreef:
KynoFocus schreef:Waarom brokken blijven voeren als je ook al vers voert?

Hij vind brokken gewoon lekker en ze doen wat langer over het eten, lekker knagen dus goed voor het gebit.
Vers vind hij ook heerlijk, dus de combi super....
Daarnaast...en dat had ik al geschreven, zijn Prins brokken speciaal gemaakt om te combineren met vers, omdat ze niet zijn doorgebakken.
Dus Juist handig, brokken en vers;-)

Ieder op zijn eigen manier toch;-) als de hond zich er maar goed bij voelt.

Blijf ik nog met de vraag:
Hoeveel vlees zit er in Prins en is Prins beter dan RC :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”