Dank u. (Stelletje spamteven)

Moderator: moderatorteam
Klopt, netjes kaal geschoren....Dazwa84 schreef:Tssss. Je hebt er zelf nog niet eens haar op.
Nop, eerst hondje uitzoeken, en daarna eens kijken hoe ernstig dat dan wel allemaal niet is, hondjes kunnen idd ziek worden, maar ook gewoon gezond blijven, heeft niets met het ras van doen, maar meer met de faktor "geluk"En het lijkt mij wel degelijk nuttig om veel voorkomende ziektes op te noemen.
Allemaal aan de king charles cavalier dan maarInge O schreef:silvester schreef:hondjes kunnen idd ziek worden, maar ook gewoon gezond blijven, heeft niets met het ras van doen, maar meer met de faktor "geluk"![]()
![]()
Omdat Ome Henk ruim 90 geworden is met het roken van een pakje sigaretten per dag, wil dat niet zeggen dat roken onschadelijk is voor de gezondheid van de mens. Oftewel: één voorbeeld bevestigt weinig. Overigens zijn het natuurlijk niet alle rashonden en dat roept ook niemand hier volgens mij. Ik vind het alleen niet getuigen van goed advies als je niet ook de mogelijke mindere kanten van een ras belicht. Bij het ene ras is dat het omgaan met andere honden, bij een ander ras is dat de gezondheid etc.silvester schreef:Jajaja, het zijn altijd die rashonden die vroeg sterven, vol met ziektes zitten, al piepen en kraken voor de geboorte, tja, de oudste hond ter wereld is dus dan ook een.....? Juist ja, goed geraden, een Berner Senner...
http://www.merkur-online.de/nachrichten ... 58212.html
En die andere dan die vermoedelijk net zo oud is? Ja, die uit Australië? Ook toevallig een rashond?
Daarom schrijf ik ook dat er een zekere faktor geluk bij komt kijken, ze lopen hier te schreeuwen dat de Berner Senner maar 6 a 7 jaar oud wordt, terwijl de oudste hond dus net een BS is.luna2906 schreef:Omdat Ome Henk ruim 90 geworden is met het roken van een pakje sigaretten per dag, wil dat niet zeggen dat roken onschadelijk is voor de gezondheid van de mens. Oftewel: één voorbeeld bevestigt weinig. Overigens zijn het natuurlijk niet alle rashonden en dat roept ook niemand hier volgens mij. Ik vind het alleen niet getuigen van goed advies als je niet ook de mogelijke mindere kanten van een ras belicht. Bij het ene ras is dat het omgaan met andere honden, bij een ander ras is dat de gezondheid etc.silvester schreef:Jajaja, het zijn altijd die rashonden die vroeg sterven, vol met ziektes zitten, al piepen en kraken voor de geboorte, tja, de oudste hond ter wereld is dus dan ook een.....? Juist ja, goed geraden, een Berner Senner...
http://www.merkur-online.de/nachrichten ... 58212.html
En die andere dan die vermoedelijk net zo oud is? Ja, die uit Australië? Ook toevallig een rashond?
De gemiddelde leeftijd is 6 à 7 jaar.silvester schreef:ze lopen hier te schreeuwen dat de Berner Senner maar 6 a 7 jaar oud wordt,
Volgens mij werd er over 7 jaar gesproken, niet over 6. En het ging idd over de gemiddelde leeftijd.silvester schreef: Daarom schrijf ik ook dat er een zekere faktor geluk bij komt kijken, ze lopen hier te schreeuwen dat de Berner Senner maar 6 a 7 jaar oud wordt, terwijl de oudste hond dus net een BS is.
En het gaat niet over wel/niet fokken maar om of je zo'n ras wel of niet moet kopen. En daarom is het zeker heel belangrijk om een discussie als deze te voeren, met relevante argumenten/overwegingen. Het is geen aanval op het ras, het zijn voor- en nadelen. Die zijn er bij ieder ras.Het is waar dat er bij bepaalde rassen vervelende erfelijke ziektes voorkomen, doch, bij mensen is dat net zo, en toch (helaas) voor de mens geen reden om niet te fokken met mensen uit die lijnen. Dus dat verhaal van je opoe is dus gewoon bull shit.
Bij het ene ras alleen veel meer dan bij het andere. Het zou mi erg kwalijk zijn dat te ontkennen en in de doofpot te stoppen. Dan kan er ook nooit verbetering optreden nml (want er is immers geen probleem...).Je kan geluk hebben met je hond, je kan pech hebben, maar om daar je keuze naar te bepalen lijkt me niet echt zinvol, in bijna elk honderas zit wel een erfelijke ziekte. (Net zoals bij de mens).
Dit. Zeker i.v.m de katten zou ik gewoon eens wat asiels gaan bezoeken. Bij een mogelijke klik kijken of er thuis ook nog de klik is met de katten.Laura & Leroy schreef:Dan zou ik lekker zoeken naar een hond die je aanspreekt, en me niet vasthouden aan een ras. Misschien kom je wel een leuke kruising tegen?!
Ik vind een hovawart zo leuk, maar ik ben ook bang dat ik daar niet geschikt voor ben, jammer welInge O schreef:ik lees vooral wat de hond zou moeten doen en liever niet zou moeten doen maar niet dat jullie wel willen investeren in hem om hem dat ook allemaal bij te brengen.
ik zou een hovawart maar al van je lijstje schrappen want die zullen ook te eigenwijs zijn.
Je hebt vast volkómen gelijk, ik ben niet enorm ingevoerd in de materie. En acht jaar is natuurlijk een enórm verschil met de zes à zeven jaar die ik uit mijn geheugen oplepelde. Mijn excuses.kooi schreef:De gemiddelde leeftijd van de berner sennen is nog altijd 8 jaar...
excuses aanvaard!Miranda schreef:Je hebt vast volkómen gelijk, ik ben niet enorm ingevoerd in de materie. En acht jaar is natuurlijk een enórm verschil met de zes à zeven jaar die ik uit mijn geheugen oplepelde. Mijn excuses.kooi schreef:De gemiddelde leeftijd van de berner sennen is nog altijd 8 jaar...
Dus, de BS wordt gemiddeld niet heel erg oud, en kanker is een van de voornaamste doodsoorzaken. Kunnen we het daar over eens zijn?
Berfhond dus.Inge O schreef:heb je daar ook dalhondenNanna schreef:Inge O schreef: maar een berner sennen is geen berghond maar een erfhondHij komt uit de Zwitserse bergen, en dan is het al gauw een berghond hè
?
Boutje schreef:on topic: ik vind een schotse herder langhaar qua karakter perfect in het lijstje passen, of ts ze mooi vind geen idee
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk zomaar dat dat helemaal uit den boze is... die staat wel mijlenver van een rottweiler afNanna schreef:Ja, maar wel een barbieherderIrta schreef:Boutje schreef:on topic: ik vind een schotse herder langhaar qua karakter perfect in het lijstje passen, of ts ze mooi vind geen ideeDat is een herder...
Inge O schreef:maar a/ een berner sennen is geen berghond maar een erfhond (net zoals de hovawart dus die (gelukkig) een veel hogere levensverwachting heeft) en b/ wat je zegt over die kanker klopt van geen kanten - het al of niet frequent voorkomen verschilt heel erg per diersoort.kooi schreef: Laten we zeggen dat de bs een voor een berghond gemiddelde leeftijd behaalt en dat bij álle levende wezens kanker één van de voornaamste doodsoorzaken is.
De Berner sennenhond is een grote, krachtig gebouwde berghond van Zwitserse afkomst.
http://www.rashonden.be/breeds.asp?choi ... &breed=162Algemeen voorkomen:De berner sennen hond, die tot 1908 'dürrbachler' werd genoemd, is de bekendste en meest geliefde van de vier Zwitserse berghonden -
http://www.akc.org/breeds/bernese_mount ... /index.cfmDe Berner Sennen is de bekendste van de Zwitserse berghonden. Hij werd als waak- en herdershond gebruikt in de Zwitserse Alpen.
One of four varieties of Swiss Mountain Dog, the Bernese Mountain Dog is the only variety that possesses a long, silky coat. A hardy dog that thrives in cold weather, the "Berner's" intelligence, strength and agility helped him perform the drafting and droving work in the mountainous region where he originated
bron de nederlandse berner sennen verenigingBerner Sennenhonden waren en zijn ook nog vandaag de dag 'verbonden' met het huis waar zij wonen. Het zijn typische erfhonden, die nauwelijks over de grens van het eigen erf zullen gaan. Daarnaast werd de Berner in Zwitserland ook regelmatig gebruikt om de melkkar te trekken en zodoende werd ervoor gezorgd dat de melk met of zonder begeleiding van de boerderij naar de kaasmakerij werd vervoerd. In Zwitserland wordt deze tak van arbeid nog steeds uitgevoerd. Op het moment van schrijven van deze informatie (januari 2000) is het in Nederland bij wet verboden om de hond als trekdier te gebruiken.
In de late middeleeuwen begonnen boeren de beboste hoogvlakten in de Zwitserse Alpen te ontginnen om zo weidegrond voor hun vee te krijgen.
Het hoeden van de kudde werd gedaan door een 'Küher' of 'Senner', die tegen een vergoeding het vee verzorgde en de kaas, boter en melk bij de alpenbezitter moest afleveren. In de winterperiode verbleef de kudde in het dal, in de stallen van de (veelal verschillende) eigenaren.
Een kudde bestond dikwijls uit zo'n 100 melkkoeien, en daarbij kwamen dan nog ettelijke geiten en varkens. De wegen waren slecht en liepen dikwijls door rivieren en beken. Zonder hun honden, die 'Sennenhonden' werden genoemd, kon zo'n omvangrijke kudde onmogelijk bij elkaar gehouden worden.
Een duidelijke scheiding tussen de 'honden van de Senner' en de 'boerenhonden' was er uiteraard niet. Zeven maanden lang leefde de Senner in het dal en vijf maanden lang verbleef hij op de bergweide.
Ja en als de R uit de maand is dan beunt hij wat, bij Gretel und Heidi.h a n s schreef:Berfhond dus.Inge O schreef:heb je daar ook dalhondenNanna schreef:Inge O schreef: maar een berner sennen is geen berghond maar een erfhondHij komt uit de Zwitserse bergen, en dan is het al gauw een berghond hè
?
Ik vind een Wawa ook in sommige gevallen een berghond ,ligt wel aan de cupmaat van het vrouwtje.Nanna schreef:Je begint te brabbelenkooi schreef:Natuurlijk wordt de berner gebruikt als erfhond, maar dat wil nog niet zeggen dat het geen berghond is.
Hetzelfde kun je ook beweren van de pyrenese berghond.
Dat is ook een hond die als erfhond gebruikt wordt.
Zoals de naam al zegt, is de Pyreneese berghond thuis in de Franse Pyreneeën. Zijn taak was het om de kuddes vee, meestal schapen, in de bergen te bewaken en te verdedigen. Zowel tegen dierlijke als ook tegen menselijke rovers.
Tot de vijanden hoorden vooral beren, wolven en lynxen.
Die kan een broodfokkerij beginnen huisvesten .Nanna schreef:bouvierpoedel schreef: Ik vind een Wawa ook in sommige gevallen een berghond ,ligt wel aan de cupmaat van het vrouwtje..
![]()
Een typische wawa eigenaar. Dié kan nog eens een ruime behuizing bieden.
Een eigenschap, die de Berners met de meeste dogachtige berghonden gemeen hebben, is hun eigenwijsheid en zelfstandigheid als zij volwassen zijn.
Het is goed, Nanna...Gedurende vele eeuwen waren er in Zwitserland grotere en kleinere meer of minder dogachtige honden, die vrij veel op elkaar leken. Het waren boerenhonden die allerlei werk deden, zoals het bewaken van huis en erf, het hoeden, drijven en verdedigen van het vee als dit 's zomers met de sennen - de herders - op de hooggelegen alpenweiden verbleef. Ook vergezelden zij het vee dat naar de markt gebracht werd en, op de 'terugweg', de baas met de goedgevulde beurs.
Beetje suf argument, aangezien de gemiddelde berghond ook een stukkie groter is.kooi schreef:Ik brabbel niks....
de berner is een berghond in de zin dat deze afstamt van de molossers, een zwaar hondentype.
Dat voerde ik aan als argument dat dit type gemiddeld geen erg hoge leeftijd bereikt.