Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is vals?
Moderator: moderatorteam
- Sanne&Bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️
- Aantal honden: 2
Re: Wat is vals?
Bijten wanneer je in de buurt komt of iets doet wat m niet aanstaat...
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Als een hond bijt en niet te stoppen is door eigenaar vind ik hem al snel vals.
Ook als die zijn balletje wil beschermen of wat dan ook. Dat is gewoon ongewenst gedrag waarbij ik vind dat de eigenaar aan moet werken.
Ik vind een hond niet vals als die bijt omdat die pijn heeft. Of als die moet bijten omdat een andere hond hem aan valt en het dus op een gevecht uit komt. Waarbij hij zich moet verdedigen.
Er zullen heel veel mensen er anders over denken.
Ook als die zijn balletje wil beschermen of wat dan ook. Dat is gewoon ongewenst gedrag waarbij ik vind dat de eigenaar aan moet werken.
Ik vind een hond niet vals als die bijt omdat die pijn heeft. Of als die moet bijten omdat een andere hond hem aan valt en het dus op een gevecht uit komt. Waarbij hij zich moet verdedigen.
Er zullen heel veel mensen er anders over denken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
een hond die in zijn gedrag onberekenbaar en onbereikbaar is.
denk dat dat mijn definitie van vals is, maar misschien dat ik nog met iets anders kom als ik langer nadenk
denk dat dat mijn definitie van vals is, maar misschien dat ik nog met iets anders kom als ik langer nadenk

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik vind vals zo'n ouderwets woord. Ik vind dat je beter kunt zeggen onvoorspelbaar, of onbetrouwbaar. Dat is duidelijker. Maar goed, ik vind het dus een synoniem voor onbetrouwbaar. En dus onbetrouwbaar in een bepaalde situatie, zoals bij andere honden, of bij mensen, of kinderen. Ik vind wel dat je het moet nuanceren want elke hond is toch weer anders.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik vind "vals" een beetje een ongelukkige term. Het suggereert een bepaalde bewuste achterbaksigheid waarvan ik denk dat die alleen is voorbehouden aan mensen 

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou een hond nooit vals noemen. Ik vind dat zo'n naar woord. Ik noem het: verpest door de mens 

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik denk dan weer dat elke hond wel ergens onbetrouwbaar in is.Fizgig schreef:Ik vind vals zo'n ouderwets woord. Ik vind dat je beter kunt zeggen onvoorspelbaar, of onbetrouwbaar. Dat is duidelijker. Maar goed, ik vind het dus een synoniem voor onbetrouwbaar. En dus onbetrouwbaar in een bepaalde situatie, zoals bij andere honden, of bij mensen, of kinderen. Ik vind wel dat je het moet nuanceren want elke hond is toch weer anders.
Ik denk dat Vals beter een synoniem kan zijn voor Agressief.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Er is toch zo'n aandoening die honden kunnen hebben, meen ik eens te hebben gelezen, er was ook een woord voor, dacht ik. Iets van een stoornis in de hersenen die voor extreme agressie zorgde. Was het niet iets wat bij golden retrievers veel voorkwam ofzo? Want volgens mij kunnen honden ook best een kronkel in de kop hebben, toch? Is eigenlijk wel gek vind ik, bij mensen heb je altijd een bepaald percentage mensen met een verstandelijke beperking of een psychische stoornis, maar toch heeft niemand het daarover als het over dieren gaat. Je kunt ze ook geen IQ testje geven natuurlijk. Terwijl dat toch wel voor zal komen, lijkt me. Autisme schijnt bij sharpei's te horen, ADHD komt ook voor, dementie. Ik geloof dat wel, want de hersenen van een dier kunnen toch gewoon slecht funktioneren, net als bij mensen.
- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Oh Nanna, jij hebt besloten het eens in de groep te gooien.
Als ik de situatie van gister in mijn hoofd houd vind ik het alsnog moeilijk. Ik ben namelijk s avonds bij die mensen geweest, hond was er ook en op dat moment was er niets 'vals' aan die hond. Dus de hond is dan misschien alleen maar hondagressief?! Want als ik dus denk aan vals zijn denk ik aan een hond die niet alleen agressief is naar honden maar ook naar mensen en andere dieren.
Tsjah...moeilijke vraag eigenlijk.

Als ik de situatie van gister in mijn hoofd houd vind ik het alsnog moeilijk. Ik ben namelijk s avonds bij die mensen geweest, hond was er ook en op dat moment was er niets 'vals' aan die hond. Dus de hond is dan misschien alleen maar hondagressief?! Want als ik dus denk aan vals zijn denk ik aan een hond die niet alleen agressief is naar honden maar ook naar mensen en andere dieren.
Tsjah...moeilijke vraag eigenlijk.

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Dat is wel een goede.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.

-
- Zeer actief
Zoiets had een hond bij ons op het asiel ook een keer. Zo uit het niets ging die dan ineens tegen ons grommen enzo, terwijl hij het andere moment gewoon lekker kwam knuffelen. Ik denk dat zo'n hond dan wel "vals" is. Al kon hij er zelf niks aan doen. Verder vind ik honden die onvoorspelbaar zijn in hun gedrag vals. Dus zomaar uit het niets naar mensen uitvallen enzo. Van die dingen die heel moeilijk weer uit de hond te krijgen zijn.Fizgig schreef:Er is toch zo'n aandoening die honden kunnen hebben, meen ik eens te hebben gelezen, er was ook een woord voor, dacht ik. Iets van een stoornis in de hersenen die voor extreme agressie zorgde. Was het niet iets wat bij golden retrievers veel voorkwam ofzo? Want volgens mij kunnen honden ook best een kronkel in de kop hebben, toch?
-
- Zeer actief
Ik vind dat er geen valse honden zijn. De uitdrukking vind ik te globaal om er een zinnig antwoord te geven want het is situatie en persoons afhankelijk hoe en waarom een hond reageert. Van een waakhond word verwacht dat hij waakt maar als fikkie de huishond datzelfde doet is het een vals kreng 

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Zeer actief
ik vind een hond ook niet gauw vals, wel vind ik sommigen echt rothonden, mot ik ze niet, maar dat is niet vals
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Goede omschrijving.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.

Een kinderloze tante van mij had vroeger zo'n abrikoospoedeltje die de hele dag op de bank lag te grommen en uitviel als je als kind dichter dan een twee meter in de buurt langs liep. Dat vond (en vind) ik een enorm vals kreng en wij waren als kind bang voor dat beest. Maar ja, Katinka'tje was hun baby en alles werd vergoelijkt.

En dat wellicht ook direct de reden dat Katinka'tje zo waslieke schreef:Goede omschrijving.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.![]()
Een kinderloze tante van mij had vroeger zo'n abrikoospoedeltje die de hele dag op de bank lag te grommen en uitviel als je als kind dichter dan een twee meter in de buurt langs liep. Dat vond (en vind) ik een enorm vals kreng en wij waren als kind bang voor dat beest. Maar ja, Katinka'tje was hun baby en alles werd vergoelijkt.

Ik geloof niet zo in valse honden , ik ken er in ieder geval weinig en denkt dat het maar heel zelden voorkomt.
Orson zou trouwens zonder veel waarschuwingen behoorlijk hebben kunnen uitpakken in een situatie waarin hij vond dat dat nodig was
Als eigenaar dus de taak te zorgen dat je dat voorkomt dan wel begeleid.
Maar een onverlaat die mij de hersens zou ingeslagen hebben,waardoor dat niet meer mogelijk zou zijn van mijn kant uit, zou hij hoogswaarschijnlijk behoorlijk te grazen hebben genomen.
Maar zou ik een hartaanval krijgen en daardoor niet meer kunnen optreden zou de ziekenbroeder wellicht hetzelfde lot kunnen ondergaan.
Hij zou daar toch echt geen verschil in hebben kunnen zien.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
tineke schreef:En dat wellicht ook direct de reden dat Katinka'tje zo waslieke schreef:Goede omschrijving.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.![]()
Een kinderloze tante van mij had vroeger zo'n abrikoospoedeltje die de hele dag op de bank lag te grommen en uitviel als je als kind dichter dan een twee meter in de buurt langs liep. Dat vond (en vind) ik een enorm vals kreng en wij waren als kind bang voor dat beest. Maar ja, Katinka'tje was hun baby en alles werd vergoelijkt.![]()
Ik geloof niet zo in valse honden , ik ken er in ieder geval weinig en denkt dat het maar heel zelden voorkomt.
Orson zou trouwens zonder veel waarschuwingen behoorlijk hebben kunnen uitpakken in een situatie waarin hij vond dat dat nodig was
Als eigenaar dus de taak te zorgen dat je dat voorkomt dan wel begeleid.
Maar een onverlaat die mij de hersens zou ingeslagen hebben,waardoor dat niet meer mogelijk zou zijn van mijn kant uit, zou hij hoogswaarschijnlijk behoorlijk te grazen hebben genomen.
Maar zou ik een hartaanval krijgen en daardoor niet meer kunnen optreden zou de ziekenbroeder wellicht hetzelfde lot kunnen ondergaan.
Hij zou daar toch echt geen verschil in hebben kunnen zien.
Dat zal vast wel de reden zijn in het geval van dat rotpoedeltje.
Oké, dan zal ik het nuanceren: ik vind iedere hond een vals rotbeest die mij of mijn honden bijt.

-
- Zeer actief
Vals is voor mij voor naar gedrag wat onvoorspelbaar is.
Een hond die (al of niet zelf) aangeleerd gedrag laat zien waar logica in zit, dat is voor mij niet vals, ook niet als het agressief gedrag is. Zulk gedrag kan je in een aantal gevallen ook aanpassen of je kan maatregelen nemen om nare gevolgen te voorkomen.
Wij hadden vroeger thuis 3 rode cocker spaniels (ik zal het vast niet goed schrijven maar even te lui voor google en jullie weten vast wel wat ik bedoel), en 1 daarvan was vals. Ze was verschrikkelijk lief, knuffelig, grappig. en zo ineens, zonder aankondiging greep ze. Nooit dusdanig dat er gehecht moest worden, geen drama's, wat kleine plekjes/wondjes, maar je schrok je altijd een hoedje, juist door de onvoorspelbaarheid.
Ze is er oud mee geworden, het hoorde gewoon bij haar. Maar prettig vond ik het niet.
Een hond die (al of niet zelf) aangeleerd gedrag laat zien waar logica in zit, dat is voor mij niet vals, ook niet als het agressief gedrag is. Zulk gedrag kan je in een aantal gevallen ook aanpassen of je kan maatregelen nemen om nare gevolgen te voorkomen.
Wij hadden vroeger thuis 3 rode cocker spaniels (ik zal het vast niet goed schrijven maar even te lui voor google en jullie weten vast wel wat ik bedoel), en 1 daarvan was vals. Ze was verschrikkelijk lief, knuffelig, grappig. en zo ineens, zonder aankondiging greep ze. Nooit dusdanig dat er gehecht moest worden, geen drama's, wat kleine plekjes/wondjes, maar je schrok je altijd een hoedje, juist door de onvoorspelbaarheid.
Ze is er oud mee geworden, het hoorde gewoon bij haar. Maar prettig vond ik het niet.
Laatst gewijzigd door Murphy op 22 sep 2012 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
nou, dat duslieke schreef: ik vind iedere hond een vals rotbeest die mij of mijn honden bijt.![]()

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Dit dus.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.
Maar ik vind ook dat er honden zijn die keer op keer bepaald gedrag laten zien. Waar sommige honden dus op kunnen reageren. Die honden vind ik dan niet vals, maar ook niet sociaal.
Hier bedoel ik mee, honden die dus doelbewust patsend, kop op schouderleggend, snauwend, grommend enz bij een hond staan. Het dus in mijn ogen uitlokken.
Ik zie soms honden loslopen waarvan ik echt denk, je moet echt niet de verkeerde hond tegenkomen want die gaat dat niet pikken.
O.a. honden die het broodnodig vinden om keihard op Diesel af te denderen en gelijk hun hele kop onder zijn buik steken, al likken aan zijn pielie. Enige reactie van Diesel is grom geven en wegrennen. Maar ik kan zomaar begrijpen dat andere honden dat dus NIET accepteren en dus wel een hap nemen. Dan vind ik dus in die situatie de aanstichter net zo onsociaal als de bijter.

- dagmar88
- Zeer actief
toots schreef:Ik denk dan weer dat elke hond wel ergens onbetrouwbaar in is.Fizgig schreef:Ik vind vals zo'n ouderwets woord. Ik vind dat je beter kunt zeggen onvoorspelbaar, of onbetrouwbaar. Dat is duidelijker. Maar goed, ik vind het dus een synoniem voor onbetrouwbaar. En dus onbetrouwbaar in een bepaalde situatie, zoals bij andere honden, of bij mensen, of kinderen. Ik vind wel dat je het moet nuanceren want elke hond is toch weer anders.
Ik denk dat Vals beter een synoniem kan zijn voor Agressief.

Ze is super stabiel en berekenbaar, dus het is niet moeilijk in de hand te houden.
De andere hond agressieve hond waar ik mee loop zou je vals kunnen noemen noemen.
Vanuit angst/instabiliteit onberekenbaar naar vreemden en vreemde honden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat .renee-uk schreef:een hond die in zijn gedrag onberekenbaar en onbereikbaar is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Dat dikgedrukte vind ik interessant. Heb er hier 2 die dat dus niet zullen pikken. Maar die hebben toch wel een wat lagere tolerantiegrensJudith-Diesel schreef:Dit dus.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.
Maar ik vind ook dat er honden zijn die keer op keer bepaald gedrag laten zien. Waar sommige honden dus op kunnen reageren. Die honden vind ik dan niet vals, maar ook niet sociaal.
Hier bedoel ik mee, honden die dus doelbewust patsend, kop op schouderleggend, snauwend, grommend enz bij een hond staan. Het dus in mijn ogen uitlokken.
Ik zie soms honden loslopen waarvan ik echt denk, je moet echt niet de verkeerde hond tegenkomen want die gaat dat niet pikken.
O.a. honden die het broodnodig vinden om keihard op Diesel af te denderen en gelijk hun hele kop onder zijn buik steken, al likken aan zijn pielie. Enige reactie van Diesel is grom geven en wegrennen. Maar ik kan zomaar begrijpen dat andere honden dat dus NIET accepteren en dus wel een hap nemen. Dan vind ik dus in die situatie de aanstichter net zo onsociaal als de bijter.

Daar hou ik zelf dus rekening mee, maar vaak worden die dus als vals bestempeld omdát ze zo weinig accepteren van een ander.
Anderzijds laat ik ze dus niet zomaar op een andere vreemde hond afgaan, juist om die reden.
Gebeurd het andersom, dan ben ik degene met de honden die dus vals zijn in veel mensen hun ogen.
Zag het hier best gebeuren dat de vrolijke reu die met álle andere honden kon en op mijn reu afkwam om "kennis" te maken toch in conflict raakte. Juist dus omdat er toch een houding werd aangenomen om af te tasten wie de meerdere zou zijn. Dan zag ik Finn stoïcijns staan, maar op het moment dat die ander een poot of nek op of over de rug wilde leggen was het klaar. Weet dat van hem dus ontwijk ik dat soort confrontaties liever. Maar goed, je loopt niet alleen op de wereld.
Vandaag zag ik iemand met een lab teefje balletje gooien. Had ze vaker gezien en wist inmiddels dat die hond alleen geïnteresseerd was in het balletje, en dus niet naar mijn stel zou komen.
Ik liet de honden dus ook los en gooide bal voor Bluf en Finn was her en der aan het snuffen.
Op een moment steek ik over naar het andere veld en komt er iemand met 2 goldens aan. Prima. Ik stak over en hij liet ze los op dat andere veld. De twee gingen eigenlijk direct af op de lab die balletje achterna ging. De lab ging direct op de rug en de twee goldens heel druk kwispelend hingen er boven. Zag baas van lab kijken naar de man van de goldens maar die keek niet op of om. Labje stond weer op om rustig en in een lage houding naar baas te lopen, hup goldens er weer achteraan. Lab weer op de rug. Baas weer kijken naar de man van de goldens maar die deed echt geen poging om de honden mee te roepen.
Kijk er gebeurde niets

In mijn achterhoofd ook dat als de goldens zo op die van mij hadden afgekomen terwijl ik balletje aan het gooien ben dat er een andere reactie had gekomen. Heb ik dan de valse hond(en).
- StephanieR
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basenji
Vals is voor mij een hond die een mens bijt uit het niets/zonder enige waarschuwing.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Inge O schreef:vals is voor mij 'het ene laten zien maar het andere doen'.
'vals' als term zou ik dus alleen gebruiken voor een hond die vrolijk en vriendelijk zelf op me af zou komen maar me dan toch meteen lelijk zou bijten.
heb ik nog nooit gezien of meegemaakt dus de kans dat ik ooit van een hond vind dat hij vals is acht ik uitermate klein.

Hoef ik het niet te doen

- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Vals is voor mij de hond die uit het niets mijn hond aan viel en die zelfs na schoppen tegen zijn kop door zijn baas weigerde om los te laten. Zijn baas was zelf bang voor hem, dit kun je volgens mij vals noemen.
Onbetrouwbaar zal ik een angst bijter noemen, hij bijt niet uit agressie en zal niet snel zelf de confrontatie aan gaan. Maar als hij zich in het nauw gedreven voelt is hij onbetrouwbaar en kan aanvallen, de kans hierop is aan zijn gedrag meestal wel goed te zien.
Uiteindelijk ben ik het gevoelsmatig met Lieke eens. Ik vind ook iedere hond een vals rot beest die mij of mijn honden aanvalt.
Onbetrouwbaar zal ik een angst bijter noemen, hij bijt niet uit agressie en zal niet snel zelf de confrontatie aan gaan. Maar als hij zich in het nauw gedreven voelt is hij onbetrouwbaar en kan aanvallen, de kans hierop is aan zijn gedrag meestal wel goed te zien.
Uiteindelijk ben ik het gevoelsmatig met Lieke eens. Ik vind ook iedere hond een vals rot beest die mij of mijn honden aanvalt.

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Vals.. tja, ik vind niet zo snel een hond vals. Ik denk dat als je tot op iedere haar een hond kan lezen een hond altijd met een reden iets zal doen. Bijten? Er zal vást een reden zijn. Niet dat wij die altijd begrijpen, maar om er gelijk vals aan te hangen dat kan en wil ik niet.
-
- Zeer actief
Hier ben ik het mee eens. Alleen ik geloof wel dat er, naast honden die een slecht verleden of een slechte opvoeding gekend hebben, ook zo nu en dan honden zijn die van nature buitengewoon dominant, fel of wantrouwend van aard zijn. Dan ligt het dus niet zozeer aan (verkeerd) menselijk ingrijpen. Ik denk dat je bij deze honden gewoon op moet letten dat je ze niet in de verkeerde situaties terecht laat komen :]Jaap* schreef:Ik vind "vals" een beetje een ongelukkige term. Het suggereert een bepaalde bewuste achterbaksigheid waarvan ik denk dat die alleen is voorbehouden aan mensen
-
- Zeer actief
Zo denk ik er ook over. Hoewel ik het met Jaap ook eens ben.Naima schreef:Een valse hond vind ik een hond die zonder waarschuwen buitenproportioneel agressief reageert in situaties.
Onze oude opvanger was een onopgevoede rotzak die in je handen beet als je hem wou hanteren, uit de zetel wilde sturen of bij willekeurige dingen die hem niet aanstonden.
Maar die was niet vals, die had geleerd altijd zijn zin te krijgen. Na training is het nu gewoon een leuke hond.
Ik ken maar één hond in mijn omgeving die ik heel moeilijk kan lezen en die al heeft bewezen zonder waarschuwing te bijten en dat is een cocker die onbetrouwbaar wordt in de prodrome fase van zijn epilepsie.
- Aviva
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Volgens mijn schoonouders heb ik een valse hond. Voornamelijk omdat ze zo fel reageert op hun teef.
Tja, twee teven van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar, dat kan lekker knallen ja. Mijn teefje is opgevoed in een groot roedel (9 stuks) en is als pup van 8 weken in ons roedel terecht gekomen (3 stuks). Hun hondje komt bij een broodfokker weg waar ze totaal geen socialisatie heeft gehad en is als enig hondje terecht gekomen bij mijn schoonouders. Ik blijf erbij dat hun teefje een beetje een achterstand heeft wat betreft sociale honden manieren. Ze blijft druk doen en geeft zich niet 100% over, waardoor mijn teef vind dat ze haar gezag moet laten gelden. Daarbij vinden mijn schoonouders het zielig als mijn hondje haar 'aanvalt' en gaan haar troosten. Lekker handig, maar niet heus.
Anyway. Mijn idee van een 'valse' hond is een hond met een kronkel in zijn kop. Eentje die zelf niet volledig op de hoogte is van wat hij doet en dus ook niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn acties. Ik vond de opmerking die hiervoor gemaakt is erg goed dat er ook bij honden wel eens psychische problemen kunnen ontstaan zoals autisme of iets dergelijks. Een 'valse hond' is in mijn ogen een hond zonder natuurlijke reactie.
Dat veel honden, die wij mensen als vals betitelen, een reactie geven die wij niet zien aankomen of kunnen begrijpen is tot daar aan toe. Wij mensen zien maar de helft van de communicatiemiddelen die honden gebruiken en kunnen ons dan ook moeilijk inleven in, en reageren op, de belevingen van de hond. Daarbij komt nog dat door het missen van kennis en begrip voor de hondentaal veel honden door ons mensen opgevoed worden tot dieren die sociaal geen correct gedrag kunnen/mogen vertonen. Veel gedrag tussen honden wordt door ons mensen als onacceptabel gezien (het grommen naar honden/mensen bv is van oorpsrong niet agressief bedoeld maar eerder een waarschuwingssignaal dat de hond het niet prettig vind wat er gebeurt). Dat betekend dat wij mensen vaak dit soort signalen gaan 'wegtrainen' waardoor de hond in situaties waarin hij het nodig acht vaak terug zal grijpen naar de reacties die nog een stap verder gaan (bijv het echt bijten).
En nu kom ik van mijn zeepkist af...
Tja, twee teven van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar, dat kan lekker knallen ja. Mijn teefje is opgevoed in een groot roedel (9 stuks) en is als pup van 8 weken in ons roedel terecht gekomen (3 stuks). Hun hondje komt bij een broodfokker weg waar ze totaal geen socialisatie heeft gehad en is als enig hondje terecht gekomen bij mijn schoonouders. Ik blijf erbij dat hun teefje een beetje een achterstand heeft wat betreft sociale honden manieren. Ze blijft druk doen en geeft zich niet 100% over, waardoor mijn teef vind dat ze haar gezag moet laten gelden. Daarbij vinden mijn schoonouders het zielig als mijn hondje haar 'aanvalt' en gaan haar troosten. Lekker handig, maar niet heus.
Anyway. Mijn idee van een 'valse' hond is een hond met een kronkel in zijn kop. Eentje die zelf niet volledig op de hoogte is van wat hij doet en dus ook niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn acties. Ik vond de opmerking die hiervoor gemaakt is erg goed dat er ook bij honden wel eens psychische problemen kunnen ontstaan zoals autisme of iets dergelijks. Een 'valse hond' is in mijn ogen een hond zonder natuurlijke reactie.
Dat veel honden, die wij mensen als vals betitelen, een reactie geven die wij niet zien aankomen of kunnen begrijpen is tot daar aan toe. Wij mensen zien maar de helft van de communicatiemiddelen die honden gebruiken en kunnen ons dan ook moeilijk inleven in, en reageren op, de belevingen van de hond. Daarbij komt nog dat door het missen van kennis en begrip voor de hondentaal veel honden door ons mensen opgevoed worden tot dieren die sociaal geen correct gedrag kunnen/mogen vertonen. Veel gedrag tussen honden wordt door ons mensen als onacceptabel gezien (het grommen naar honden/mensen bv is van oorpsrong niet agressief bedoeld maar eerder een waarschuwingssignaal dat de hond het niet prettig vind wat er gebeurt). Dat betekend dat wij mensen vaak dit soort signalen gaan 'wegtrainen' waardoor de hond in situaties waarin hij het nodig acht vaak terug zal grijpen naar de reacties die nog een stap verder gaan (bijv het echt bijten).
En nu kom ik van mijn zeepkist af...

Groetjes van Kim, Fan, Abby en Juf
Bordercollie kennel By Blues and Browns: http://www.bybluesandbrowns.nl

Bordercollie kennel By Blues and Browns: http://www.bybluesandbrowns.nl