Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onmogelijke keuze - keuze gemaakt: DSD(?) Sam foto's p7/8

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ThaBrain
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSDraadhaar(?)
Aantal honden: 1

Onmogelijke keuze - keuze gemaakt: DSD(?) Sam foto's p7/8

Ongelezen bericht door ThaBrain »

Even vooropgesteld: ik weet niet of dit topic in het verkeerde subforum staat :19: Het eerste deel is een discussiepunt, het andere deel is een soort vraag om hulp bij de keuze van een hond :)

Wij hebben op het moment geen hond, maar zitten in een orienterende fase.
We zoeken het hele internet af naar een voor ons mogelijk geschikte hond.

Soms zien we er een van een bepaald ras. Dan kijken we eerst in de hondenencyclopedie die we thuis hebben liggen om te kijken wat voor karakter/jachtinstinct/aard en dergelijke heeft om te kijken of de hond bij ons past. Het komt alleen vaak voor dat er dan staat dat de hond een bepaalde aard/karakter heeft en als je op internet verder gaat zoeken op sites van fokkers/rasverenigingen er heel wat anders staat. Het wordt zo onmogelijk om een goede keuze te maken :P Bij ieder ras staat er wel dat het geen "beginnershond" is of iets dergelijks.

Ik zal de situatie even schetsen waarin we zitten:
Omdat dit onze eerste hond is, willen we een herplaatser en geen pup.
3 katten (ivm jachtinstinct)
eengezinswoning met tuin en een natuurgebied in aanleg vlakbij ;) Er zijn wel bossen en ander natuurgebied in de buurt (omgeving Nijmegen).
Verder zijn we geen marathonlopers ofzo, maar als het even kan, maken we een wandeling/fietstocht in het bos (waar we een hond bij missen :roll: )
We zijn op zoek naar een middelgrote hond (waarbij ik voorkeur heb voor de grotere en mijn vriendin voor de wat kleinere middelmaat :LOL: ).
We hebben ontdekt dat we vaak ruwharige honden leuk vinden.

Los gezien van het formaat vinden we de volgende rassen leuk: Berner Sennen/Grote Zwitser, Rotweiler, ruwharige teckel. Verder zijn we in onze zoektocht tegen de volgende rassen aangelopen waar we wel wat in zagen: Hovawart, Welsh springer spaniel, Boston Terrier, Franse Bulldog. Waar we niet naar op zoek zijn: Labrador, Golden Retriever, (Am.) Stafford, Amerikaanse Bulldog, Engelse Bulldog, Sharpei.

Qua beschikbare tijd zit het zo dat we beiden (4) hele dagen werken waarbij ik zelf veel reistijd heb en mijn vriendin 15 min. van deur tot deur. Voor overdag zullen we dan een uitlaatservice nemen :)

We hebben een half jaar terug een ruwharige herplaatsteckel van 1 jaar voor 2 weken in huis gehad. Deze wilde de hele tijd spelen met de katten, maar de katten werden daar bang van en moesten er niets van weten :LOL: Toen woonden we nog op een appartement in de stad. De teckel is weer terug gegaan naar de fokster. Hij heeft het nu veel beter dan dat wij hem op dat moment konden bieden: hij woont nu op Texel bij een andere hond :engel: (de mensen die ook op een ruwharige teckelforum komen, kennen hem wel denk ik :) )
Laatst gewijzigd door ThaBrain op 17 dec 2012 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Re: Onmogelijk een keuze te maken

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Ik zou ook wat meer kijken naar karaktereigenschappen die je aanspreken. Tussen een rottweiler en een ruwharige teckel zit nogal wat verschil. Wat vind je echt belangrijk aan de hond zelf?

Of misschien kan je wat afspreken met mensen in de buurt die een ras hebben wat jullie aanspreekt, zodat je zo'n hond in het echt kan meemaken.

Succes met de zoektocht, geniet ervan :cheer:
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
ThaBrain
Vaste gebruiker

Wat ons bij de teckel een beetje tegenstond was de (oostindische) doofheid ;)
Het wordt onze eerste hond, dus hij moet wel een beetje redelijk luisteren en niet al te eigenwijs zijn :)

Ow en wat ons verder trouwens tegenstaat zijn al die stichtingen die honden naar Nederland halen! Ze doen vast goed werk hoor, maar in Nederland zelf zijn vast ook genoeg honden die een nieuw huis zoeken!
Verder las ik ook op dit forum over gemengde ervaringen met Dieren zonder Dak in belgie,...dubieus allemaal, terwijl die wel gewoon op dierenasiels.com staan.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wat kun en wil je de hond nog meer bieden dan een wandeling in het bos? Hondensport bijvoorbeeld en / of cursussen?

Wij hebben destijds voor een oudere herplaatser gekozen (een Newfoundlander) omdat wij bang waren dat de vachtverzorging tegen zou vallen. Dat viel allemaal mee, dus vandaar dat er weer een rondloopt. Dus de keuze voor een herplaatser snap ik en kan ik alleen maar toejuichen. :ok:

Wat voor een karakter zoek je? Dat de hond geen of weinig jachtinstincht mag hebben is duidelijk en dat het ras voor beginners ook niet te lastig moet zijn begrijp ik ook. Maar zoek je bevoorbeeld een ras dat makkelijk gehoorzaamd (herders) of juist makkelijk leert of mag de hond best wat eigenwijs zijn?

Ik denk dat een Newfoundlander ook wel in jullie wensenlijst zou kunnen passen.
Succes met de zoektocht.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou de hond nemen waar Nanna zometeen ongetwijfeld mee komt. Nanna heeft een neus voor leuke passende herplaatsers :wink:

En inderdaad, wat zoek je verder in een hond? rustig in huis of juist graag willen spelen. Zelfstandiger of graag willen werken (trainen) met jullie? Heel sociaal naar mensen of gereserveerder?
Houd er ook rekening mee dat niet iedere hond geschikt is voor een uitlaat-service en ook met een volwassen herplaatser heb je een paar weken nodig om het wennen aan jullie en thuis alleen zijn goed op te bouwen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

het luisteren heb je ook zelf in de hand, er zijn -voor zover mij bekend- geen honden die afgericht en opgevoed geboren worden ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

renee-uk schreef:het luisteren heb je ook zelf in de hand, er zijn -voor zover mij bekend- geen honden die afgericht en opgevoed geboren worden ;)
Klopt, maar sommige rassen hebben nu eenmaal een grotere will to please dan andere rassen.
renee-uk
Zeer actief

Muk schreef:
renee-uk schreef:het luisteren heb je ook zelf in de hand, er zijn -voor zover mij bekend- geen honden die afgericht en opgevoed geboren worden ;)
Klopt, maar sommige rassen hebben nu eenmaal een grotere will to please dan andere rassen.
ja dat klopt ook, maar dan zullen ze toch moeten weten wat ze moeten doen om hun baas te 'pleasen' anders heb je toch echt een heleboel kans dat ze dat voornamelijk zichzelf doen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ThaBrain
Vaste gebruiker

We zijn eigenlijk op zoek naar een iets rustigere hond...we zijn vanuit onszelf niet heel erg druk. Speelsheid mag er wel in zitten hoor ;)
Het is vooral van belang dat ie niet achter de katten aan gaat als die weer eens achter elkaar aan door het huis heen rennen van zolder naar de benedenverdieping en weer terug :LOL:

Ik denk wel dat het leuk is om recreatief aan hondensport te doen. Maar dan niet perse via een hondenschool.
We zijn niet zo'n hele grote fan van herders eigenlijk. De hond mag best een beetje eigenwijs zijn, maar hij moet wel gewoon luisteren zonder al te veel dralen ;) Hij moet zichzelf wel een beetje bezig kunnen houden, dus geen border collie die je bezig moet houden :)

Hoeveel tijd kost de vachtverzorging van een Newfoundlander eigenlijk?? :) Ik vind ze er wel heel leuk uit zien altijd :)
Laura & Leroy
Zeer actief

Dan zou ik lekker zoeken naar een hond die je aanspreekt, en me niet vasthouden aan een ras. Misschien kom je wel een leuke kruising tegen?!
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Je zoekt ene golden retriever in een ander jasje...
Toch wonderlijk, veel mensen willen een hond met dat karakter maar perse geen golden retriever...

Je zou mijn Luca moeten hebben, die past perfect! Maar dat is een kruising (ha, met een golden retriever :mrgreen: )
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:ik lees vooral wat de hond zou moeten doen en liever niet zou moeten doen maar niet dat jullie wel willen investeren in hem om hem dat ook allemaal bij te brengen.
ja dat bedoel ik dus :ok:
de ideale hond bestaat niet hoor en zoals ik al zei, zelfs honden van een volgzaam ras worden niet afgericht en opgevoed geboren.
Afbeelding

Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Middelmaat, weinig jachtinstinct, rustig doch speels, geen werkhond (moet zichzelf kunnen vermaken), gehoorzaam (niet eigenwijs), gemiddelde tot lage bewegingsbehoefte.

Zo moet je je lijstje een beetje opstellen.

En dan pakken we het rassenlijstje:
Berner Sennen/Grote Zwitser (in elk geval te groot; verder ? Wat denken de HF leden die bekend zijn met deze rassen? Grote zwitser lijkt me hoge bewegingsbehoefte)
Rotweiler (ongeschikt. Te groot, hoge bewegingsbehoefte, grens van werkhond)
Ruwharige teckel (ongeschikt. Eigenwijs, jachtdrift)
Hovawart (? Wat denken de HF leden die bekend zijn met dit ras? Wel te groot, hogere bewegingsbehoefte)
Welsh springer spaniel (Hogere bewegingsbehoefte, vaak werkhond, wat denken de HF leden die bekend zijn met dit ras?)
Boston Terrier (Niet erg rustig maar ook niet erg druk, soms eigenwijs. Kunnen vaak moeilijk alleen zijn.)
Franse Bulldog (Niet erg rustig maar ook niet erg druk, soms eigenwijs. Kunnen vaak moeilijk alleen zijn.)

Er zullen hier leden zijn die dit wat aan kunnen vullen en/of een andere mening hebben, dus ik hoop dat er veel reacties komen. :)
Ik las dat een uitlaatservice wel een optie is, dus misschien kan een iets hogere bewegingsbehoefte nog wel... maar het is even puzzelen.
Afbeelding
Muk

ThaBrain schreef:We zijn eigenlijk op zoek naar een iets rustigere hond...we zijn vanuit onszelf niet heel erg druk. Speelsheid mag er wel in zitten hoor ;)
Het is vooral van belang dat ie niet achter de katten aan gaat als die weer eens achter elkaar aan door het huis heen rennen van zolder naar de benedenverdieping en weer terug :LOL:

Ik denk wel dat het leuk is om recreatief aan hondensport te doen. Maar dan niet perse via een hondenschool.
We zijn niet zo'n hele grote fan van herders eigenlijk. De hond mag best een beetje eigenwijs zijn, maar hij moet wel gewoon luisteren zonder al te veel dralen ;) Hij moet zichzelf wel een beetje bezig kunnen houden, dus geen border collie die je bezig moet houden :)

Hoeveel tijd kost de vachtverzorging van een Newfoundlander eigenlijk?? :) Ik vind ze er wel heel leuk uit zien altijd :)
Wekelijks ben je een paar uur bezig met het uitkammen. Dat hoef je maar 1x per week te doen. Al hangt het af van de lijn, sommige lijnen staan erom bekend dat de vachten wat langer en dikker zijn en dat kost meer tijd.
Ik zie bij jullie best een oudere newf. Vanaf een jaar of 5 zijn die wel rustig. Je moet er wel wat mee
doen natuurlijk, maar dat geld voor elke hond. Ietwat eigenwijs zijn ze wel, absolute gehoorzaamheid zit niet in het ras. :mrgreen:
Via de rasvereniging NNFC ( www.nnfc.nl) kun je meer informatie krijgen, en zij bemiddelen ook bij herplaatsing.
ThaBrain
Vaste gebruiker

Het hoeft geen golden te zijn hoor :) Hij mag best een beetje eigenwijs zijn ;)
Tuurlijk zullen we in de hond investeren om hem dingen aan te leren. Het is alleen dat dat wel relatief eenvoudig mogelijk moet zijn ivm dat het onze eerste hond is :) .
Doordat we voor een herplaatser gaan, betekent dat ook dat het misschien iets moeilijker is om hem nieuwe dingen aan te leren (denk ik).
Muk

Je zult overigens zelf moeten investeren in het luisteren. Zeker bij een herplaatser. Als je zoveel belang aan een 100% gehoorzame hond (die bestaan niet) hecht is een newf wellicht minder geschikt.
renee-uk
Zeer actief

ThaBrain schreef:Het hoeft geen golden te zijn hoor :) Hij mag best een beetje eigenwijs zijn ;)
Tuurlijk zullen we in de hond investeren om hem dingen aan te leren. Het is alleen dat dat wel relatief eenvoudig mogelijk moet zijn ivm dat het onze eerste hond is :) .
Doordat we voor een herplaatser gaan, betekent dat ook dat het misschien iets moeilijker is om hem nieuwe dingen aan te leren (denk ik).
cursus lijkt me dan de aangewezen weg, daar wordt niet alleen de hond getraind maar ook de eigenaar :ok:
Afbeelding

Muk

ThaBrain schreef:Het hoeft geen golden te zijn hoor :) Hij mag best een beetje eigenwijs zijn ;)
Ah ok, dan zou een newf nog wel kunnen. Bij een herplaatser gaat het erom dat je eerst een band opbouwt. Zodra die er is kun je meer gehoorzaamheid verwachten. En een band bouw je op door veel met de hond te doen (cursussen, sport, wandelen).
Muk

renee-uk schreef:
cursus lijkt me dan de aangewezen weg, daar wordt niet alleen de hond getraind maar ook de eigenaar :ok:
Dat is zooo waar!
En het is nog leuk ook. Wij waren met onze vorige hond (oude herplaatser) een van de slechtste van de groep. Vind en vond ik niet erg, ik genoot en leerde veel. Over onszelf en over de hond. En als je ook de humor inziet en je hond niet gaat vergelijken met een makkelijk lerende hond is het prima.
ThaBrain
Vaste gebruiker

Even voor de duidelijkheid:

ik snap dat geen enkele hond 100% gehoorzaam is. De hond die wij zoeken moet luisteren wanneer dat nodig is. Hij mag best een beetje eigenwijs zijn, maar niet zo eigenwijs dat hij/zij "weigert" te luisteren. In de hondenencyclopedie ben ik rassen tegengekomen die, volgens de omschrijving, alleen luisteren als ze het er zelf mee eens zijn...daar zijn we niet naar op zoek ;)

Cursus lijkt me ook heel leuk om te doen hoor :)
Laura & Leroy
Zeer actief

Nou, dat is 'em dan Nanna :ok:
Wat een schatje :I:
En als ThaBrain hem niet wil, wil ik hem wel!
Afbeelding
ThaBrain
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
ThaBrain schreef: We zijn op zoek naar een middelgrote hond (waarbij ik voorkeur heb voor de grotere en mijn vriendin voor de wat kleinere middelmaat :LOL: ).
We hebben ontdekt dat we vaak ruwharige honden leuk vinden.

Een Gunther ;-)
Gunther is door een vrijwilliger van de weg gehaald, hij liep met een ijzeren ketting om tussen velden en bossen. Hij was uitgeput en uitgehongerd. Gunther is een sociaal, speelse en opgewekte hond. Altijd in voor dingen te doen en altijd grappig. Hij is daarnaast goedgemanierd, delicaat en heel vriendelijk. Gunther is graag in het gezelschap van mensen. Hij kan ook prima overweg met andere honden, katten en kinderen.
Naam: Gunther
Leeftijd: 6 jaar
Geslacht: reu
Hoogte: ong. 35 cm

AfbeeldingAfbeelding
ahw wat een leuk beest :D
Is hij al in Nederland?
Misschien ben ik heel vervelend hoor, maar we zouden graag eerst een proefperiode willen om te kijken hoe de hond op onze katten reageert (en andersom). Hoe gaan die stichtingen daarmee om?
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Een Golden kan ook flink eigenwijs zijn hoor :wink: .

Precies wat al gezegd is, het maakt zo veel uit hoe jij als baas met de hond omgaat of een hond gehoorzaam is of niet, of hij veel uitdaging nodig heeft of niet (en op wat voor manier je die kan bieden), of je een band met de hond krijgt, enz.

Ik zou zéker een cursus met je toekomstige hond gaan doen. Als baas leer je daar zo veel over je hond (goede hondenschool uitkiezen, dat wel) en zeker als beginner heb je dat gewoon nodig om een goede baas te worden en de band met je hond te krijgen die je graag wilt.

Verder zou ik gewoon eens rond gaan kijken op sites, asiels, stichtingen, enz. Er zitten vaak hele leuke (wat oudere) kruisingen tussen en vaak kunnen ze ook wat meer over de hond zelf vertellen en het gedrag van de hond.

Ik zou vooral denken in wat je graag wil met je hond, niet denken in termen van wat je níet wil.

Succes!
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom staat een herder jullie tegen? Want als ik zo je "lijstje" lees staan daar toch aardig wat punten bij die best bij een herder zouden kunnen passen.

Verder is het miss de moeite waard om ook eens naar kruisingen te kijken. Aangezien je een herplaatser zoekt weet je dus wat voor vlees je in de kuip hebt. Zijn vaak ook hele leuke (en mooie) honden.

Edit: wat miss ook nog zou passen is een bullmastiff. Zelf heb ik totaal geen ervaring met dit ras, maar wat ik er van gelezen heb denk ik dat het qua karakter wel past (rustig, gehoorzaam, goed met andere dieren (incl. katten) e.d.. Maar nogmaals, dit is dus niet uit eigen ervaring...
Laatst gewijzigd door Irta op 20 sep 2012 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ohhh Gunther is écht leuk. :) Wat een snoepje. :I:
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

echt, als ik ooit een andere hond zoek, vraag ik Nanna eerst te kijken. Niet normaal, deze is ook weer zo leuk!!!!!
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

ThaBrain schreef:Misschien ben ik heel vervelend hoor, maar we zouden graag eerst een proefperiode willen om te kijken hoe de hond op onze katten reageert (en andersom). Hoe gaan die stichtingen daarmee om?
Hoe lang zou de proefperiode in jullie ogen moeten zijn en wat willen jullie in die proefperiode bereiken? Ik vind een proefperiode an sich niet verkeerd, maar ik vind dat katten nogal verschillend op de komst van een nieuweling in huis kunnen reageren. Bij onze Appie is iedereen (mens én dier) gelijk welkom. Aylin daarentegen heeft echt maanden nodig voordat ze contact zoekt etc. Wij vonden het genoeg als kat en hond niet met elkaar in de clinch lagen, maar als je wilt dat ze binnen een bepaalde tijd vriendjes zijn, loop je misschien een fantastische hond mis. Vandaar mijn vraag :wink: Kattenjagen is overigens ook iets dat je kunt afleren, maar daar heb je dan dus wel tijd, energie en doorzettingsvermogen voor nodig.

Ik denk dat je ook realistisch moet kijken naar wat je een hond kunt bieden. Qua beweging per dag, qua cursussen etc. Je wilt graag een hond die relatief makkelijk op te voeden is, maar je geeft niet aan hoeveel tijd je bereid bent daar in te steken. Ik denk dat herders over het algemeen leergierig zijn en in dat kader zijn ze makkelijk iets bij te brengen, maar als je daar niet genoeg tijd en energie in steekt, gaan ze zelf dingen bedenken. Dan is zo'n leergierige hond toch wat minder leuk :)
De honden die je tot nu toe noemt (hovawart, rottweiler, Welsh en bij mijn weten ook de Grote Zwitserse Sennen) hebben de nodige beweging nodig. Ik dacht altijd (sorry Inge :mann: ) dat hovawarts een soort golden retrievers waren in een mooier (sorry GR-liefhebbers :mann: ) jasje. Nu ik een paar keer met Tamara (ook van het forum) heb gewandeld moet ik daar toch op terug komen :LOL: Ik zou denk ik voor een leuke kruising gaan en inderdaad Nanna maar eens vragen, want die tovert de leukste kruisingen tevoorschijn. Gunther is ook leuk :ok:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Inge O schreef:
luna2906 schreef: Ik dacht altijd (sorry Inge :mann: )
:mep:

attack staat hier haar tanden al bij te vijlen Afbeelding .
:schrik: Is zij nog enger dan Fien? Die overigens als je eenmaal binnen en goedgekeurd bent een heerlijke lieve blik heeft, zolang je je hond maar in de auto laat :mrgreen:

Maar ik vind ze leuk hoor die wartjes :E: Alleen niet de makkelijke honden die ik dacht dat het waren :wink: Dat maakt ze voor TS minder leuk en geschikt denk ik.
ThaBrain
Vaste gebruiker

Wij vonden een hovawart qua uiterlijk lijken op een rottweiler, maar dan een wat vriendelijkere vorm ;)
Een herder hebben we niet zo veel mee omdat we niet zoveel hebben met het uiterlijk.

Gunther lijkt mij in ieder geval wel een leukerd ;) ik zal het er hier eens over hebben. We hebben opzich geen haast met het nemen van een hond

Als we een hond nemen, gaan we er wel volledig voor. ' s ochtends een wandeling van minimaal een half uur. In de middag de uitlaatservice. In de avond minimaal 1 wandeling van een uur, en waarschijnlijk nog een wandelingetje voor het naar bed gaan. In de weekenden is er tijd om meer te doen :) daarnaast nemen we natuurlijk ook tijd om hem/haar dingen te leren en te spelen ;)
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

ThaBrain schreef:Wij vonden een hovawart qua uiterlijk lijken op een rottweiler, maar dan een wat vriendelijkere vorm ;)
Een herder hebben we niet zo veel mee omdat we niet zoveel hebben met het uiterlijk.

Gunther lijkt mij in ieder geval wel een leukerd ;) ik zal het er hier eens over hebben. We hebben opzich geen haast met het nemen van een hond

Als we een hond nemen, gaan we er wel volledig voor. ' s ochtends een wandeling van minimaal een half uur. In de middag de uitlaatservice. In de avond minimaal 1 wandeling van een uur, en waarschijnlijk nog een wandelingetje voor het naar bed gaan. In de weekenden is er tijd om meer te doen :) daarnaast nemen we natuurlijk ook tijd om hem/haar dingen te leren en te spelen ;)
Ik heb het idee dat je heel erg af gaat op het uiterlijk van een hond. Ik kan je zeggen: Niet doen! Kijk wat voor karakter je aanspreekt, wat je zoekt in een hond. Een hond kan er nog zo mooi uitzien, maar als het niet klikt qua karakter hebben jullie beide geen leuke tijd samen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”