Ilupa schreef:bouvierpoedel schreef:
Het zijn geen leeuen of tijgers ,maar beesten die al wat generatie's gevangen worden gehouden en daar geen moeite mee hebben .
Anders was het zooitje toch allang van de stress de pijp uitgegaan.
Net als bij huishonden die ook maar in gevangenschap worden gehouden omdat wij dat leuk vinden en het gezag over hem/haar voeren..
Wat jij "al heel wat generaties" noemt is op vlak van evolutie _totaal_ betekenisloos. Honden hebben er 15 000 jaar over gedaan om te evolueren tot onze hedendaagse gezelschapsroofdieren die in symbiose leven met mensen.
Vijf-tien-duuuiiiiizend jaar, Kees.

En met heel wat meer "natuurlijke" selectie aangezien enkel bepaalde, minder schichtige dieren als aaseters in de nabijheid van mensen zijn gaan leven.
Hoe kun je dat nu vergelijken met een wasbeer die nog geen 50 jaar als huisdier wordt gehouden?!

gaan we dan ook in het vervolg al die schichtige honden uit het buitenland daar maar gewoon laten lopen ipv ze hier naartoe halen, dat zijn ook geen honden die te vergelijken zijn met onze hedendaagse gezelschaprshonden die in symbiose leven met mensen, getuige het aantal ontsnappingen (en dan let ik er nog niet eens op, maar alleen al wat ik voor bij zie komen) & zoals recent bv een hond die hier op het forum bij iemand zat die wegens ongewenst sociaal gedrag maar weer terug moest naar de stichting, dat was verdomme nog een pup........
Ilupa schreef:
Volgens mij bestaan er niet echt fokprogramma's voor wasberen en stinkdieren met andere bedoelingen dan gewoon meer exotische huisdieren creëren. Ze zijn als soort totaal niet bedreigd of zo, dus zo'n fokprogramma is ook daarmee niet goed te praten. Integendeel zelfs, in Amerika zorgen die dieren zelfs voor overlast. (Niet dat ik daar van wakker lig, maar 't is wel illustratief voor het feit dat ze niet bedreigd zijn.)
Jullie willen er gewoon meer kweken om er meer te hebben in kooitjes.
En ik vind het ook wel vreemd dat aaaaaalle jongen teruggaan naar waar de oudere vandaan kwamen.

Daar is er dus een soort onmetelijk wasberenparadijs voor een onbeperkt aantal dieren of zo?
Ook bij datgene wat jij heel onschuldig als een "ruilcircuit" omschrijft heb ik toch wat vraagtekens. Dat ze worden geplaatst bij nieuwe eigenaren die er OOK verstand van hebben en OOK zo goed mogelijk voor willen zorgen geloof ik wel en ook dat jullie dat persoonlijk controleren, maar dat is en blijft wel kwestie van vraag en aanbod hoor. En door meer wasberen in gevangenschap te fokken creëer je meer vraag door particulieren en vroeg of laat is dat heel lullig voor de wasberen...
als je er geen verstand van hebt ook niet "lullen" dierentuinen verkopen niete aan particulieren, dus meer fok van wasberen in gevangenschap geeft enkel idd meer ruilhandel tussen tuinen onderling dus dat hoeven we ook niet persoonlijk te controleren....
Assie schreef:Als alles doorgaat is er vanaf 2013 in Nederland ook een zogenaamde 'witte lijst' van dieren, net als in België. Voor alle dieren die niet op die witte lijst staan ga je dan vergunningen nodig hebben.
Ben benieuwd of ze die regelgeving er echt door gaan krijgen.
Verder vind ik het verblijf er nog enigszins kaal uitzien en is 20 vierkante meter slechts 2 meter groter dan mijn kamer. Niet echt een groot verblijf om dag en nacht in te moeten wonen. Zeker niet voor dieren die zo onderzoekend zijn als stinkdieren. Ik geloof best dat jullie de beste bedoelingen ehbben, maar mijn keuze zou het niet zijn.
het verblijf wordt nog aangepast met stenen, stokken, stammen etc, maar het had "wat haast" om af te geraaken omdat ze ook maar in de quarantaine opvang zaten ivm dat de groep te groot werd.....& dan is dit (met nog te verwachten aanpassingen) altijd een betere oplossing
Cash schreef:Machie schreef:Ik snap alleen niet waar je de tijd vandaan haalt om 16 honden + zoveel 'wilde' dieren hun aandacht te geven en er nog een baan naast te hebben

Ik vind 2 honden al zoveel tijd kosten

Hier kan ik mij ook heel erg over verbazen hoor.
Hoe je 16 honden allemaal hun aandacht kunt geven en er dan nog zoveel andere dieren naast hebben.[
die "andere dieren" hebben geen/weinig persoonlijke aandacht nodig, het blijven wilde dieren
wel zorgen dat de voeding in orde is, dat er uitdaging genoeg is (& ja, het stinkdieren verblijf wordt nog aangepast (stammen, stenen etc), maar moest nu snel af zijn, aangezien ze in de quarantaine verblijven zaten bij de tuin waar ze vandaan komen)
Cash schreef:Volgens mij kan het niet anders als dat er dan honden/dieren bij inschieten.
Dat trainen klinkt wel leuk maar daarvan liggen ze het merendeel ook maar gewoon in de autokooi te liggen.
weet niet waar jij altijd getraind hebt & wat je bereikt hebt, maar trainen is hier zeer intensief & ik denk niet dat mn hond die het verste staat tijdens het trainen een half uur in de auto ligt
ja de jonge honden hebben enkel een contact momentje (plagen & wat appel), maar liggen daarnaast indrukken op te doen aan de stek die ze ook moeten verwerken
met in de autokooi liggen richt je nl nog steeds geen hond af......
Denk niet dat als we er te weinig mee zouden doen wat jij nu schetst dat we zomaar even een hond of 8 klaar hebben voor demo's, vandaag bellen, morgen draaien (als het in de verdere planning qua werk etc past....
2 gepensioneerde honden waarvan er 1 echt oud, die gaat niet eens meer mee op demo's, want hij wil wel, maar is gewoon op & oud (echt een oude hond qua lijf/bespiering, maar goed, ook wrs een jaar of 13/14, minder goed op de heupen & zn hele leven gewerkt voor diverse beveiligers voordat hij hier kwam & ook veel wedstrijden gelopen, die verdient zn rust & zolang hij nog blij rondhobbelt buiten echt nog geen spuitje)
2 diensthonden die volledig klaar zijn met de opleiding & 4-6 dagen in de week mee gaan met beide beveiligers hier naar het werk & dus ook nog 1x in de week op peil gehouden worden qua training.
2 jongere diensthonden in opleiding die in december voor moeten, dat lukt ook niet met alleen maar in de kooi laten zitten (al is het programma idd niet zo heel zwaar, maar wil gewoon netjes werk laten zien)
mijn eigen volwassen sporthond + 2 pups erachter (3 & 7 mnd, die van 3 mnd is van Frank & nu we een clubje hebben die ook alle dagen van de week overdag trainen heeft hij als beveiliger dus ook weer meer mogelijkheden om een hond af te richten, daarom is MaxII gebleven)
& idd 1 fokteef, maar die wordt ook op de demo's gebruikt, dus moet ook conditioneel goed zijn & gaat lekker met de trainingen van de beveiligers mee om het stel&bijtwerk (en het lossen) op peil te houden.
De rest zijn jachthonden, waar de passie niet ligt bij papiertjes halen, maar bij praktijk & die krijgen ze genoeg......in NL is de hele jacht gewoon wat minder omdat er veel mensen op tegen zijn, maar gelukkig hebben we de mogelijkheid om in Dld (niet heel ver over de grens) te jagen waar we ook veel gebruik van maken....in de wintermaanden ligt t met de herders allemaal wat rustiger nl (niet de intensiteit van het trainen, maar wel wat minder er om heen zoals keuringen, wedstrijden, oefendagen & ook het werk zelf) waardoor het dan makkelijker is om enkele malen per maand in Dld te zitten voor de jacht....
Cash schreef:Verder ook met IngeO eens. Dierentuindieren doen niet anders als stereotyp gedrag laten zien.
dat is dus het streven van het juist huisvesten van de dieren, dat ze geen steriotup gedrag meer laten zien
Anne&Taar schreef:Ik deel de mening van een aantal posters vwb het houden van wilde dieren absoluut, en nee, de hond (en ook de fret) valt wat mij betreft niet onder het kopje 'wild dier'. Die hebben een domesticatie achter de rug.
Maar, heel eerlijk gezegd, als ik ergens een zwak voor heb is het wel een stinkdiertje...

En ik snap heel goed dat je zo'n diertje neemt. Persoonlijk denk ik dat zo'n diertje houden 'als een kat' zoals hier gesuggereerd wordt, geestelijk uitdagender kan zijn dan een buitenverblijf. Maar ja; veruit de meeste binnendiertjes zijn dan wel van hun anaalklieren ontdaan...En ik heb er dan ook wel weer wat moeite mee dat een dergelijke ingreep plaats moet vinden voor een diertje in de huiskamer kan...Plus dat dat wel verboden is in Nederland.
In Overijssel zat een winkel in exoten die ze vaak te koop aanbood. En ik heb ze vaak in mijn handen gehad..Maar toch niet gekocht.
waarom zou binnen (alleen) houden uitdagender zijn dan in een buitenverblijf (met soortgenoot/genoten)? & ook voor binnen hoeven ze niet ontklierd te zijn, een stinkdier zal nl niet heel snel sproeien, enkel als hij zich echt bedreigd voelt, dat is een groot misverstand dat veel mensen hebben, dat ze te pas & te onpas sproeien......
toots schreef:En waarom zou je alles Tam willen maken ?
het hoeft toch ook niet tam te zijn, toevallig hebben we hier nu dan 1 tamme wasbeer (die nu over me heen kruipt overigens), maar dat was omdat moeders ze in de regen liet liggen ipv in het nachthok & we het wel grappig vonden. De andere 4 zijn er 3 van nu nog in leven, dus het is toch goed gekomen, maar toch....
Natuurlijk is het niet zeker dat het met onze wasbeer binnen goed blijft gaan, maar dat geeft niet, dan maken we voor haar een heel mooi buitenverblijf hier op de plaats boven & komt ze gewoon nog regelmatig een uurtje of wat binnen, zou dat ook niet gaan dan krijgt ze er lekker een maatje bij (vrouwelijk, zodat er geen jong komen, want dat is het vervelende van een handopfok wasbeer, als de jong er af moeten & ze wil ze beschermen heeft ze geen natuurlijke angst meer voor mensen en zal je dus aanvallen).
Verder ga ik jullie gewoon niet meer lastig vallen hier mee en zal ook niet meer reageren, want ben eigenlijk nu al veel te ver gegaan in verantwoorden hoe en wat vind ik eigenlijk.....ga me weer met belangrijke zaken bezig houden