Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Obstipatie na KVV.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Obstipatie na KVV.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik geef mijn pup Balou van 15 weken nog niet zo lang KVV (smuldier), maar nu heeft hij duidelijk moeite om zijn ontlasting kwijt te raken, hij piept er zelfs bij. Eten en drinken doet hij slecht, ik moet hem geregeld voeren om het bij hem naar binnen te krijgen. Hij kreeg eerst dieetbrokken van RC tegen struviet, ook dit at hij moeilijk ik deed hier kippenbouillon over met stukjes kip om het naar binnen te krijgen, hij had toen geen obstipatie klachten. Ik ben hier mee gestopt omdat hij door de brokken heel veel plaste en hierdoor niet zindelijk te krijgen was, hierbij zijn de brokken eigenlijk ook niet geschikt voor een pup. Ik houd nu zijn PH in de gaten, zijn PH schommelt erg over de dag van goed 6 tot te hoog 71/2. Omdat Balou een vrolijke drukke zeker niet zieke pup is, wil ik toch door gaan met de KVV. Wat zou ik eventueel aan het vlees kunnen toevoegen om een einde aan de obstipatie klachten te maken?
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Re: Obstipatie na KVV.

Ongelezen bericht door freskin »

Inderdaad wat zonnebloem olie of visolie capsule over zijn kvv doen ( ik heb meestal de visoliecapsules van de Hema).

Als hij kvv eet drinkt hij niet veel. Mijn honden krijgen ook smuldier en drinken ook niet veel. Mijn collie lijkt ook altijd wat meer te moeten persen op zijn ontlasting. (maar dat houdt de anaalklieren weer schoon :wink: ) Je kan de complete versies van smuldier zo nu en dan afwisselen met de enkele versies. Van de kip versie gaan ze vaak wat dunnere ontlasting krijgen meestal. Maar omdat het nog een pup is zou ik dat niet meer dan twee/drie keer per week doen nog.

Ik zou hem ook niet gaan voeren. Daardoor kan hij juist moeilijker gaan eten. Het eten aanbieden. Eet hij het niet binnen 10 minuten op: weghalen en in de koelkast bewaren. Je kan het hem desnoods nog een keer aanbieden, anders pas de volgende dag. Verder geen punt van maken. Hij heeft het snel genoeg door: Niet willen eten is pas weer de volgende dag een maaltijd. Pups hebben dat ook snel door, hoor! :wink: Het kan echt geen kwaad om een dag over te slaan.

Je zou ook nog een andere kvv kunnen proberen: Rodi of lotgering bijvoorbeeld. Lotgering is wat vetter dus wellicht wat beter voor de stoelgang. (probeer de zoekfunctie van het forum maar hiervoor, of google op lotgering) Er zijn aardig wat verschillende kvv's op de markt.

succes!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

Het is vooral het % bot wat van belang is voor een harde keutel of niet. Als je pens extra geeft bijvoorbeeld, dan zou het al minder moeten zijn. Wij voeren verschillende merken KVV en ik kan aan de ontlasting al aardig gokken wel merk we op t moment voeren ;)
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Veel honden hebben dunnere ontlasting als ze pens eten. Je zou kunnen kijken of de pensvarianten verbetering geven. Ze zijn er ook in de compleet-variant.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Nanna schreef:Ik zou er een eetlepel zonnebloemolie bij doen.
:80: een eetlepel voor een chi/pincher pup van 15 weken, lijkt me wat veel?
Ik zou Lotgering proberen is van zichzelf al vetter. Beetje zalm- of zonnebloemolie kan op zich ook, maar een eetlepel .... :scratch:
freskin
Zeer actief

Shima schreef:
Ik zou Lotgering proberen is van zichzelf al vetter. Beetje zalm- of zonnebloemolie kan op zich ook, maar een eetlepel .... :scratch:
Gaat ie lekker van af, joh :lol1: :wink: Nee hoor, alle gekheid op een stokje, ik denk dat Nanna niet zo snel heeft gezien dat het een x chi pup is. Dan kan je wel volstaan met een halve eetlepel tot een kwart. Ik zou eerst een kwart proberen. En andere kvv die te koop is bij dierenwinkels. Maar andere kvv varianten zijn ook goed te proberen. Wat een ander al zei: de pens varianten kunnen wat meer laxerend werken. Misschien kan het ook helpen om wat vezels aan de maaltijd toe te voegen in de vorm van bv wat geblancheerde andijvie (andijvie snijden en wassen en even de kook erover .Dat zet de darmen in werking zodat de stoelgang weer op gang kan komen.Je moet het een beetje aftasten.Op een gegeven moment is je hond aan de kvv gewend en zal het goed gaan. Je kan hem ook af en toe wat kwark over het eten geven om de darmbacterien op peil te houden. Na brokken moeten de darmen weer anders gaan werken, dus dat heeft even tijd nodig. De ene hond is in een dag gewend, en de ander doet er wat langer over. :wink:
groetjes, ingrid

freskin
Zeer actief

Nanna schreef:
freskin schreef: ik denk dat Nanna niet zo snel heeft gezien dat het een x chi pup is.
Dat heb ik wel gezien. Ik ben alleen niet van het gezanik en gefrot met theelepeltjes. Gewoon ,een eetlepel. Daar krijgt ie verder niks van hoor ;-) Ja, zachte poep :ok:
:lol1: Ja, dat is ook weer zo! Dan maar een beetje zachte poep. Ze zal er niet van aan de dunne gaan direct, denk ik. Ik ben ook niet zo van het afwegen, hoor. Meestal doe ik maar wat. En dat gaat meestal nog goed ook :D Mijn gevoel zegt meestal genoeg.

Net als met de hoeveelheid eten. Doe ik ook altijd op het oog. De ene keer krijgen ze meer dan de andere keer.. Net zoals het uitkomt. Ze zien er goed uit en zijn goed gezond. Maar dat leer je denk ik in de loop der jaren. Ik zie meteen als een van mijn honden niet goed in zijn vel zit. Dat zie je gewoon.Het is een tweede natuur geworden, denk ik. Maar als je net begint is het wat aftasten. :wink:
groetjes, ingrid

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Bedankt voor de reacties.

Ik had gisteren al een reactie geplaatst, dacht ik, maar bij het plaatsen zal wel iets zijn mis gegaan.

Het voeren gaat spelenderwijs, hij krijgt een beetje vlees als hij een opdracht heeft uitgevoerd.

Balou eet helemaal geen pens en kip is hij ook niet wild van, alleen de vlees variant eet hij zo af en toe in een keer op. Ik ga nu wat andere merken uitproberen, misschien zit er iets tussen wat hij wel lekker vind.

Ik heb gisteren wat kippenbouillon over het kip gedaan, toen at hij het wel op en vanmorgen de andere helft ervan ook, kijken hoe het straks met het vlees gaat. Anders doe ik hier ook wat bouillon over, hij is een pup en ik wil wel graag dat hij zijn eten binnen krijgt, hij moet er nog van groeien.

De obstipatie komt door de vlees variant, met kip geen harde konijnen knikkertjes meer. Ik ga wat zonnebloem of slaolie aan het vlees toevoegen, en hoop dat het probleem dan minder word.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Shima schreef:
Krijgen ze niks van hoor, mijn honden krijgen altijd een hele scheut door hun KVV en zijn zeer zelden aan de diarree, zelfs met de olie hebben ze af en toe nog last van obstipatie.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Barbabelle
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier

Ongelezen bericht door Barbabelle »

Ik heb ook erg lopen klooien met welk voer madame blieft.. Werkelijk alle merken KVV hebben hier de revue al gepasseerd, uiteindelijk is Renske overgebleven (ik weet het; geen KVV). Renske vindt ze heerlijk, ze eet met smaak alle varianten en d'r ontlasting is iets zachter dan met KVV, maar wel goed. Dit wissel ik wel af met smuldier wat ze redelijk eet.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Je kan verschillende dingen uitproberen. Je kan bijvoorbeeld wat extra orgaan geven, dit zorgt voor een zachtere ontlasting en dan hoef je geen olieen toe te voegen.
Mocht je dan toch vaak olien toe voegen, dan zou ik denk ik zalmolie geven.

En op zoek naar een kvv waar hij geen last van heeft.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”