Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Glucosamine mensenmerk?
Moderator: moderatorteam
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
- Aantal honden: 1
Re: Glucosamine mensenmerk?
Word hier ook gegeven aan onze oude bouvier. Wel even goed om het aantal mg werkzame stof kijken of dat overeen komt met de dosering die nodig is voor jou hond. Anders geef je snel te veel of te weinig.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- hewi
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Hier krijgen ze idd gewoon een pil voor mensen{ kruidvat eigen merk} Leo krijgt een hele,donna een halve.
Over de nieren weet ik niet.
Over de nieren weet ik niet.
-
Jacq
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
- Aantal honden: 3
hier ook een tijd van de hema gehad gewoon voor mensen.
nu poeder van puur.
poeder vind ik fijner.
nu poeder van puur.
poeder vind ik fijner.
- CKS
- Zeer actief
Dat heb ik geschreven. Mijn redenering is als volgt: glucosamine bestaat uit twee delen: 1 molecuul glucose (suiker) en 1 amine-groep. Die aminegroep is gewoon ammoniak. Ammoniak komt in het bloed veel voor, als afvalproduct van de verbranding van eiwitten. In de lever worden twee ammoniak-moleculen samengevoegd tot 1 ureum, en die ureumolecuul wordt vervolgens door de nieren uitgescheiden. Bij honden met nierfalen gaat dat laatste deel niet goed, waardoor de hoeveelheid ureum in het bloed toeneemt waardoor de typische verschijnselen van ureum-vergiftiging ontstaan.Canis Sapiens schreef: Trouwens, tijdje terug las ik iets over dat glucosamine niet goed zou zijn voor honden met nierproblemen, ik kan dat niet terugvinden maar weet iemand daar iets over?
Bij een patiënt met nierfalen is extra ammoniak toevoegen dus het laatste wat ik zou doen. Hetzelfde geldt overigens voor patiënten met leverfalen, omdat de lever verantwoordelijk is voor het omzetten van ammoniak naar ureum. Ik heb trouwens nooit de moeite genomen om te kijken of het bewezen is dat glucosamine slecht is voor deze patienten maar vooruit, uit pure logica zou ik dit dus wel afraden.
Kees
- CKS
- Zeer actief
Ik kan op de (tenenkrommende) site niet vinden wat de ingrediënten of werkzame stof is. Wel zie ik suggesties dat het om omega 3,6 en 9 vetzuren zou gaan? Als dat zo is kan het inderdaad werken. Deze verzuren gelden als voorlopers van stoffen die bij ontstekingsreacties gevormd worden (cytokinen). Met de aantekening dat als je deze vertzuren gebruikt, de uiteindelijke cytokinen minder reactief zijn dan wanneer je arachidonzuur gebruikt, wat de 'ideale' voorloper is. Uiteindelijk is er dus een minder sterke ontstekingsreactie en minder pijn.Canis Sapiens schreef:Dan wordt glucosamine toch niet de eerste keus. Heb je toevallig ook verstand van hoe gelatinaat zou werken?
Aantekening: cytokinen zijn ook een onmisbaar onderdeel van het stollingsysteem. Dit soort vetzuren gebruiken kan dus problemen opleveren met de stolling van het bloed. Dus zeker niet gebruiken voor of vlak na operaties, bij honden die vaak blessures oplopen, of als de bloedstolling toch al minder is (leverfalen bijv.).
Specifiek overr nierfalen: soms gaat dat samen met bloedarmoede. Als dat zo is moet je dus ook geen omega 3 of 6 vetzuren geven. Bloedarmoede ontstaat echter vaak pas na lange tijd, dus als je tevoren een bloedbeeld laat nemen (en dan vooral goed kijkt naar hematokrietwaarde en bloedplaatjes) zou je als alles in orde is dit supplement wel kunnen geven.
Groetjes,
Kees
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik heb een tijdje Treedo met Boswelia aan de hond gegeven werkte toen prima, Boswelia is pijn stillend 
- CKS
- Zeer actief
Baarlijke nonsenseCanis Sapiens schreef:Kees, voor zover ik duidelijk kan maken, heb je verschillende soorten. Degene die ik bedoel is:
PrimeVal Gelatinaat bestaat voor 66,57% uit collageenhydrolysaat, dat een bijzonder aminozurenspectrum bevat. Aminozuren verbinden zich met elkaar in ketens waarvan duizenden combinaties mogelijk zijn. Veel van deze combinaties komen overeen met een soort eiwit dat zich in het hondenlichaam bevindt. De bijzondere aminozurenketen van PrimeVal Gelatinaat correspondeert met die van het kraakbeen in de gewrichten van de hond en is een hoofdbestanddeel van het bindweefsel, de nagels, botten, pezen, banden en de huid.
Sowieso heb je voor de aanmaak van kraakbeen geen 'oud' collageen nodig want de bouwstenen, de aminozuren, zitten in ieder eiwit. Collageen is in die zin bijzonder dat het erg veel lysine en proline bevat. Maar laten dat nou net niet-essenciële aminozuren zijn, die het lichaam zelf aan kan maken.
Kortom, onzin.
Nog even ter aanvulling: collageenhydrolisaat is overigens gewoon een duur woord voor... jawel, gelatine. Mocht je dus toch denken dat dit wel gaat werken kun je ook gelatinetoetjes kopen en die gaan voeren, krijg je hetzelfde effect
Dan de laatste aanvulling: qua bron van eiwit is gelatine of 'collageenhydrolisaat' knap waardeloos, omdat de aminozuren precies die zijn die het lichaam probleemloos zelf aan kan maken. Het enige wat het lichaam met collageenhydrolisaat kan doen is het dus als bron voor energie gebruiken. Dat is in principe geen probleem, hoewel bepaald niet ideaal (koolhydraten en vetten zijn geschikter als energiebron). Maar in dit geval, bij nierfalen, dus totaal niet aan te bevelen. Ieder aminozuur heeft 1 amine-groep, ammoniak dus... dat vrij komt bij verbranding en vervolgens door de lever omgezet moet worden en door de nieren afgevoerd moet worden. Komen we dus terug op het verhaal van de glucosamine. Speciaal voer voor nierpatiënten wordt juist zeer zorgvuldig gebalanceerd zodat er precies de juiste hoeveelheid van de correcte aminozuren in zit. Door dit erbij te geven doe je dat werk dus weer teniet. Ik zou dat dus absoluut afraden.
Groetjes,
Kees
- CKS
- Zeer actief
Als er geen nierproblenen zijn zou ik aanraden: een pijnstiller/onstekingsremmer zoals meloxicam, rechtlijnige beweging en evt omega 3 en 6 vetzuren.
Bij twijfel over de nieren de meloxicam vervangen door tramadol.
Wat evidence based medicine betreft is dat dan zo'n beetje alles, en dat is knap frustrerend weet ik uit ervaring. Alternatief zijn er uiteraard een miljoen opties maar kijk tenminste of die geen kwaad kunnen (zoals de genoemde opties).
Kees
Bij twijfel over de nieren de meloxicam vervangen door tramadol.
Wat evidence based medicine betreft is dat dan zo'n beetje alles, en dat is knap frustrerend weet ik uit ervaring. Alternatief zijn er uiteraard een miljoen opties maar kijk tenminste of die geen kwaad kunnen (zoals de genoemde opties).
Kees
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Of het geschikt is voor nierpatienten houd ik me buiten maar dat Primeval een probaat middel is bij gewrichtsklachten kan ik uit ervaring bevestigen.Casey schreef:Baarlijke nonsenseCanis Sapiens schreef:Kees, voor zover ik duidelijk kan maken, heb je verschillende soorten. Degene die ik bedoel is:
PrimeVal Gelatinaat bestaat voor 66,57% uit collageenhydrolysaat, dat een bijzonder aminozurenspectrum bevat. Aminozuren verbinden zich met elkaar in ketens waarvan duizenden combinaties mogelijk zijn. Veel van deze combinaties komen overeen met een soort eiwit dat zich in het hondenlichaam bevindt. De bijzondere aminozurenketen van PrimeVal Gelatinaat correspondeert met die van het kraakbeen in de gewrichten van de hond en is een hoofdbestanddeel van het bindweefsel, de nagels, botten, pezen, banden en de huid.Sorry. Dat wil zeggen, wat ze zeggen klopt wel ongeveer maar dat wil niet zeggen dat je door (gehydroliseerd) collageen te voeren opeens nieuw kraakbeen aan gaat maken (wat hier zonder zoveel woorden toch een beetje wordt gesuggereerd).
Sowieso heb je voor de aanmaak van kraakbeen geen 'oud' collageen nodig want de bouwstenen, de aminozuren, zitten in ieder eiwit. Collageen is in die zin bijzonder dat het erg veel lysine en proline bevat. Maar laten dat nou net niet-essenciële aminozuren zijn, die het lichaam zelf aan kan maken.
Kortom, onzin.
Nog even ter aanvulling: collageenhydrolisaat is overigens gewoon een duur woord voor... jawel, gelatine. Mocht je dus toch denken dat dit wel gaat werken kun je ook gelatinetoetjes kopen en die gaan voeren, krijg je hetzelfde effect
Dan de laatste aanvulling: qua bron van eiwit is gelatine of 'collageenhydrolisaat' knap waardeloos, omdat de aminozuren precies die zijn die het lichaam probleemloos zelf aan kan maken. Het enige wat het lichaam met collageenhydrolisaat kan doen is het dus als bron voor energie gebruiken. Dat is in principe geen probleem, hoewel bepaald niet ideaal (koolhydraten en vetten zijn geschikter als energiebron). Maar in dit geval, bij nierfalen, dus totaal niet aan te bevelen. Ieder aminozuur heeft 1 amine-groep, ammoniak dus... dat vrij komt bij verbranding en vervolgens door de lever omgezet moet worden en door de nieren afgevoerd moet worden. Komen we dus terug op het verhaal van de glucosamine. Speciaal voer voor nierpatiënten wordt juist zeer zorgvuldig gebalanceerd zodat er precies de juiste hoeveelheid van de correcte aminozuren in zit. Door dit erbij te geven doe je dat werk dus weer teniet. Ik zou dat dus absoluut afraden.
Groetjes,
Kees
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close