Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel/niet onder narcose *Jahoor, een grasaar*

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Wel/niet onder narcose *Jahoor, een grasaar*

Ongelezen bericht door Lin-C »

Oke, even kort het verhaal:

Afgelopen dinsdagavond liep ik met Sem, hij was aan het snuffelen in het gras en begon ineens ontzettend te niezen. Zo erg dat hij niet meer verder kon lopen. Ik heb hem opgetild en wat gekalmeerd. Het ging toen wel weer maar hij bleef de hele avond niezen. Minder heftig dan de eerste keer, dat wel. De rest van de week bleef hij niezen, niet de hele dag door maar het zijn meer 'aanvallen'.

Vanmorgen was het weer best heftig. Hij trekt er ook een gek hoofd bij (knijpt zijn oog half dicht en zijn bek half open). Ik had al opgezocht wat het eventueel zou kunnen zijn. Op internet stond dat het mogelijk was dat hij tijdens het snuffelen wat in zijn neus had gekregen en dat als dat dan gaat ontsteken de hele bek ook pijnlijk kan worden. Dit sloot naar mijn idee wel aan bij Sem. Daarom de dierenarts gebeld. Kon vandaag nog komen. De lymfklieren in zijn keel waren flink opgezet volgende de DA. Toen wilde ze natuurlijk in zijn bek en neus kijken, dit liet Sem totaal niet toe. De assistente en ik hadden hem beide vast maar hij werd zo wild/gestrest (gillen uit paniek) dat we zijn gestopt.

Nu heb ik van de DA een antibioticakuur tegen een luchtweginfectie meegekregen. Maar zij wil toch graag nog kijken of er niets in zijn neus zit. Ze wil dat ik hem maandag breng, hij moet dan onder narcose en dan gaan ze in zijn neus en bek kijken. Nu twijfel ik hier over. Ik vind het best 'ingrijpend'. Toch wil ik ook zelf zeker weten dat er niets in zijn neus zit. Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door Lin-C op 10 sep 2012 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilm@

Re: Wel/niet onder narcose, wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Lin-C schreef:Oke, even kort het verhaal:

Afgelopen dinsdagavond liep ik met Sem, hij was aan het snuffelen in het gras en begon ineens ontzettend te niezen. Zo erg dat hij niet meer verder kon lopen. Ik heb hem opgetild en wat gekalmeerd. Het ging toen wel weer maar hij bleef de hele avond niezen. Minder heftig dan de eerste keer, dat wel. De rest van de week bleef hij niezen, niet de hele dag door maar het zijn meer 'aanvallen'.

Vanmorgen was het weer best heftig. Hij trekt er ook een gek hoofd bij (knijpt zijn oog half dicht en zijn bek half open). Ik had al opgezocht wat het eventueel zou kunnen zijn. Op internet stond dat het mogelijk was dat hij tijdens het snuffelen wat in zijn neus had gekregen en dat als dat dan gaat ontsteken de hele bek ook pijnlijk kan worden. Dit sloot naar mijn idee wel aan bij Sem. Daarom de dierenarts gebeld. Kon vandaag nog komen. De lymfklieren in zijn keel waren flink opgezet volgende de DA. Toen wilde ze natuurlijk in zijn bek en neus kijken, dit liet Sem totaal niet toe. De assistente en ik hadden hem beide vast maar hij werd zo wild/gestrest (gillen uit paniek) dat we zijn gestopt.

Nu heb ik van de DA een antibioticakuur tegen een luchtweginfectie meegekregen. Maar zij wil toch graag nog kijken of er niets in zijn neus zit. Ze wil dat ik hem maandag breng, hij moet dan onder narcose en dan gaan ze in zijn neus en bek kijken. Nu twijfel ik hier over. Ik vind het best 'ingrijpend'. Toch wil ik ook zelf zeker weten dat er niets in zijn neus zit. Wat zouden jullie doen?
Doen! Ik vind het een kans om uit te sluiten dat er daadwerkelijk niets in zijn neus zit. Je kan dan wel AB geven maar je haalt (eventueel) de oorzaak niet weg.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Kan ook een grasaar zijn of zo..ik zou laten kijken.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

fes/lou schreef:Kan ook een grasaar zijn of zo..ik zou laten kijken.
Daar dacht ik ook aan :ok: Ik denk dat ze een heel licht roesje geven.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Inderdaad, naar laten kijken hoor! Hij zal waarschijnlijk geen volle "operatienarcose" krijgen, gewoon een lichte narcose om hem even in slaap te krijgen. Komt goed!
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Ik neig zelf ook meer naar wel dan niet hoor.
Dat van die grasaar had ik inderdaad ook bedacht. Een hond van een kennis heeft dat ook gehad.
Stel, er zit wat in zijn neus, wordt dat (zo mogelijk) er dan met een pincet uitgehaald ofzo?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Doen!
Liever het zekere voor het onzekere!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Waarschijnlijk met een lang, dun grijpertje, afhankelijk van hoe diep er wat zit..
Lin-C
Zeer actief

Ik vind het ook gewoon zo sneu voor hem. Hij moet dan om half 9 gebracht worden. Mijn vriend zou hem dan moeten brengen en die mag er niet bij blijven. Sem heeft een hekel aan de dierenarts. Vandaar ook dat hij zo wild werd. Dat beest gaat volgens mij op van de stress...
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Lin-C schreef:Ik vind het ook gewoon zo sneu voor hem. Hij moet dan om half 9 gebracht worden. Mijn vriend zou hem dan moeten brengen en die mag er niet bij blijven. Sem heeft een hekel aan de dierenarts. Vandaar ook dat hij zo wild werd. Dat beest gaat volgens mij op van de stress...
Gewoon vragen of je vriend er bij mag blijven tot ie onder narcose gebracht wordt. Hier mocht dat altijd. Bij verschillende artsen/praktijken. Als je aangeeft dat het anders teveel stress voor je hond oplevert mag het meestal wel is mijn ervaring.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou het doen.Waarschijnlijk krijgt hij een roesje en is hij even onder zeil.
Gezondheid gaat voor,dus dan maar even wat stress.Kiki had vorig jaar een zaadje onder het 3e ooglid zitten en dat draaide ook uit op een roesje waarna het onding snel verwijderd kon worden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Doen, als je er niet bij kunt zijn dan is dat jammer meer niet.
Een AB kuur zal niets uithalen als er werkelijk "iets" in de neus zit.
Dus zonder meer doen!!!!
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Vriend is vandaag ook aan het werk dus ik heb het nog niet echt met hem kunnen bespreken.
Ben er wel over uit dat ik het wel ff laat checken, vriend zal hem alleen moeten brengen en halen. Komt wel mooi uit, hij is vrij.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

ik zou het ook doen. ik blijf trouwens altijd bij mijn hond, als ze onder narcose gaan, tijdens de ingreep
en ik merk dat ze het erg fijn vinden als ik er meteen ben als ze wakker worden.
veel succes!
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Grasaar is ook het eerste wat mij te binnen schoot.Ik zou er ook idd naar laten kijken onder narcose,gewoon vragen
of je vriend erbij mag blijven als hij onder narcose gaat. Mijn hond Ollie is zo bang en agressief dat als hij onder narcose moet
ik er zelf bij blijf tot hij in slaap is. Wat ik trouwens wel altijd een naar gezicht vind maar dat terzijde.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Ik ben eerlijk gezegd ook blij dat mijn vriend met hem gaat, ik kan er zelf denk ik niet erg goed tegen om hem onder zeil te zien gaan... :ugh: . Vriend en ik hebben afgesproken dat hij heel duidelijk maakt dat hij er perse bij wil zijn als hij onder narcose gaat (en zo mogelijk ook bij de ingreep misschien). Vriend wil dat zelf ook echt, hij weet ook hoe Sem bij de dierenarts is. Hem alleen laten zorgt echt alleen voor nog meer stress.
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Hier mogen we er ook bij blijven als de hond onder narcose gaat en als hij wakker wordt.
Dus dat kan vast geregeld worden ;)
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ik liet wel kijken en probeerde wel te regelen dat ik bij het onder narcose brengen mocht blijven.
Bij veel praktijken zijn ze natuurlijk niet gelijk aan de beurt en zitten ze eerst even in het hok. Dus kan me wel indenken dat het niet altijd even praktisch is dat de eigenaar bij de ingreep is.
En als iedere eigenaar bij elke praktijk bij iedere ingreep er bij wou blijven, lijkt me wel een gedoe worden..
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zeg ook 'Doen'. Heb het bij een vorige hond ook ooit gedaan nadat ik het vermoeden had dat er een grasaar in zat.
Die had er dus gezeten, een stukje neus was van binnen nog behoorlijk geirriteerd. Het was er dan al wel uit, maar dat is niet altijd zo.
Hij heeft ook een lichte narcose gehad hiervoor.
Lin-C
Zeer actief

MariskaB schreef:Ik liet wel kijken en probeerde wel te regelen dat ik bij het onder narcose brengen mocht blijven.
Bij veel praktijken zijn ze natuurlijk niet gelijk aan de beurt en zitten ze eerst even in het hok. Dus kan me wel indenken dat het niet altijd even praktisch is dat de eigenaar bij de ingreep is.
En als iedere eigenaar bij elke praktijk bij iedere ingreep er bij wou blijven, lijkt me wel een gedoe worden..
Maar dát is nu net het probleem. Sem 'even' in een hok bij de dierenarts stoppen gaat hem niet worden. Dat is gewoon mishandeling. Ik snap het ook wel hoor, maar ze hebben gister zelf gezien hoe hij in paniek raakt. Lijkt me dat zij dan ook wel moeten begrijpen dat het geen goed idee is hem daar alleen te laten.
Lin-C
Zeer actief

Daisy@ schreef:Ik zeg ook 'Doen'. Heb het bij een vorige hond ook ooit gedaan nadat ik het vermoeden had dat er een grasaar in zat.
Die had er dus gezeten, een stukje neus was van binnen nog behoorlijk geirriteerd. Het was er dan al wel uit, maar dat is niet altijd zo.
Hij heeft ook een lichte narcose gehad hiervoor.
Ik ga het ook doen. Ben toch zelf ook te bang dat er wel wat zit/heeft gezeten. Het niezen komt echt met vlagen. Maar hij voelt zich dan duidelijk rot.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Dan idd absoluut Lin-C. Kay zou het niks interesseren, op vakantie gaat ie naar het asiel en dan zit ie ook in een kennel. Kay vindt dat alleen maar gezellig :)
Als je hond compleet in paniek raakt is het een hele andere zaak. Het is niet de bedoeling dat de hond er een trauma aan over houdt lijkt me.
Alhoewel in sommige gevallen de hond soms ook heel anders zijn als de eigenaar ineens weg is en de eigenaar zich er soms nog drukker om maakt dan de hond zelf (bedoel ik niet jou dus mee hoor!)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Lin-C
Zeer actief

Het zou best kunnen hoor, dat hij anders is als ik er niet bij ben. Dat weet ik natuurlijk niet.
Maar de angst is ontstaan nadat ik hem een keer alleen heb achtergelaten daar, omdat er foto's moesten worden gemaakt van zijn rug en knieën (dus dat trauma is er al een beetje misschien :ugh: ) . Ik heb het altijd geprobeerd het niet te voeden, die angst. Zelfs gister, dat ik hem samen met de assistente in bedwang moest houden, wat me toch best aan het hart gaat op dat moment, toch blijf ik dan rustig.

Nu moet ik ook zeggen dat hij gister ook heftiger reageerde doordat hij gewoon pijn aan zijn hele bek lijkt te hebben, zelfs als wij eraan zitten om te kijken trekt hij zijn kop weg. Het doet gewoon zeer.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik zou het zeker doen
Toen ik je topic titel las dacht ik dat je misschien een kort-snuit had die het niet zo lekker doen op narcose, maar dat is niet zo toch?
Als er geen medische redenen of leeftijd of wat dan ook meespeelt om huiverig te zijn voor die narcose dan zou ik zeker in zijn neus laten kijken.
Het laten nakijken en weten of er wel of niet wat in zit weegt in dat geval mijn inziens zwaarder dan de evt nadelige effecten van een narcose
Lin-C
Zeer actief

mercedes2803 schreef:Ik zou het zeker doen
Toen ik je topic titel las dacht ik dat je misschien een kort-snuit had die het niet zo lekker doen op narcose, maar dat is niet zo toch?
Als er geen medische redenen of leeftijd of wat dan ook meespeelt om huiverig te zijn voor die narcose dan zou ik zeker in zijn neus laten kijken.
Het laten nakijken en weten of er wel of niet wat in zit weegt in dat geval mijn inziens zwaarder dan de evt nadelige effecten van een narcose
Nee hoor, ik heb een kerngezonde 'van-alles-en-nog-wat' met gewone snuit. :engel:
Het is niet eens de narcose waar ik mij het meest druk om maak, meer de stress die het met zich meebrengt voor hem.
Maar we gaan het zeker ook doen hoor, morgen om 8:30 wordt hij verwacht. :ok:
Lin-C
Zeer actief

Re: Wel/niet onder narcose *Jahoor, een grasaar*

Alle vermoedens van een grasaar bleken inderdaad zo te zijn! Hij is eruit gehaald en Sem is nu aan het bijkomen van zijn roesje.
Vriend was met hem heen, die vond het helemaal niets en zei dat hij nooit meer onder narcose mocht. :lol1:
Hij had echt een brok in zijn keel, Sem was ook weer ontzettend over de zeik dus dat maakt het niet makkelijker.

Ben wel een beetje pissig over hoe het is gegaan. Dierenarts had tegen mij gezegd dat hij er om 8:30 moest zijn. Toen vriend keurig om die tijd aankwam zeiden ze; 'Kom 9:30 maar terug'. Om 9:50 stuurde ik mijn vriend een berichtje hoe het ervoor stond. Hij zat op dat moment nog steeds met Sem in de wachtkamer te wachten tot ze aan de beurt waren. Belachelijk, vind ik. Zal vanavond nog wel even vragen hoe dat dan precies is gegaan, anders ga ik daar wel even over bellen.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Lin-C schreef:Alle vermoedens van een grasaar bleken inderdaad zo te zijn! Hij is eruit gehaald en Sem is nu aan het bijkomen van zijn roesje.
Vriend was met hem heen, die vond het helemaal niets en zei dat hij nooit meer onder narcose mocht. :lol1:
Hij had echt een brok in zijn keel, Sem was ook weer ontzettend over de zeik dus dat maakt het niet makkelijker.

Ben wel een beetje pissig over hoe het is gegaan. Dierenarts had tegen mij gezegd dat hij er om 8:30 moest zijn. Toen vriend keurig om die tijd aankwam zeiden ze; 'Kom 9:30 maar terug'. Om 9:50 stuurde ik mijn vriend een berichtje hoe het ervoor stond. Hij zat op dat moment nog steeds met Sem in de wachtkamer te wachten tot ze aan de beurt waren. Belachelijk, vind ik. Zal vanavond nog wel even vragen hoe dat dan precies is gegaan, anders ga ik daar wel even over bellen.
Hoera 't kreng is eruit!!!!
Da's 't belangrijkste de rest is vervelend maar bijzaak.
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Rea schreef:
Lin-C schreef:Alle vermoedens van een grasaar bleken inderdaad zo te zijn! Hij is eruit gehaald en Sem is nu aan het bijkomen van zijn roesje.

Hoera 't kreng is eruit!!!!
Da's 't belangrijkste de rest is vervelend maar bijzaak.
Dat is ook het belangrijkst hoor! Zal een hele opluchting voor hem zijn.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Kan natuurlijk een spoedje voorgepiept zijn, maar het is wel vervelend in deze situatie. Gelukkig is hij nu dat nare ding kwijt, verwen hem maar even lekker vandaag :D
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Fijn dat het achter de rug is!
Dat wachten was misschien omdat je vriend erbij wilde blijven - anders was hij rustig in een hok gestopt?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”