Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voor het eerst fietsen met de hond, hoe doe ik dat?
Moderator: moderatorteam
- mirretje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een mechelse herder
- Aantal honden: 1
voor het eerst fietsen met de hond, hoe doe ik dat?
Rocco is nu bijna 8 maanden en ik wil beginnen met kleine stukjes fietsen. Hoe pak ik dat aan? We hebben al gewandeld met de fiets en dat gaat redelijk. Hij blijft het een raar ding vinden die fiets. Ik heb nog geen beugel voor aan de fiets en wil eerst gewoon met de riem oefenen. Iemand tips?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

- mirretje
- Zeer actief
Re: voor het eerst fietsen met de hond, hoe doe ik dat?
okidoki. Dan moet ik maar wachten tot mijn vriend thuis is want dan moet de fiets dus in de auto ( bos is een kwartiertje bij ons vandaan)

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen
Misschien heb ik natuurtalenten... of ze nooit anders gedaan hadden.
Niet in galop maar in draf
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Bos is te ver weg & fiets past niet in de auto. Ik fiets in de polder... ook leukKruimel53 schreef:Zo kan het idd ook, en als ik eerst met de auto met fiets naar het bos zou moeten deed ik dat ook zo. Tis dat ik op 600m van het bos woon en dus de puber ff in de fietskar kan kiepen om daar te komen, alwaar ik de kar afkoppel en aan een boom bindt (vakantie hèBadu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()
Niet in galop maar in draf) en ga fietsen.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Ik heb het bij al mijn honden ook zo gedaanBadu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()
de enige die het hier niet kan is Zena, omdat zij keer op keer mijn banden aan gort wilt bijten en dat echt niet gemakkelijk fiets, nu is zij al een beetje op leeftijd (8.5) en hoeft het voor mij ook niet
ik fiets ook gerust met 2 honden (Guapa en Jänta) maar dat is omdat ze wat het zelfde tempo hebben
daar straks nog met beide naar de winkel gefietst en dan heb ik wel veel bekijks met 2 bullenbakken losjes aan de lijn naast mij, waarschijnlijk ook omdat ze mij constant "rustig, rustig, rustig" horen zeggen, maar anders ben ik op 5min aan de winkel en kunnen de dames niet meer terug (winkel is 2.7km heen en ik ga via het bos (dus los) terug en dat is een km of 3.5 denk ik)
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Gut dat scheelt weer typewerk, het is dus echt zo eenvoudig.Badu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()
- lijn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV
- Aantal honden: 3
Het lijkt me wel dat het belangrijk is dat de hond niet trekt aan de lijn? Vedette is nog te jong voor de fiets en trekt en is niet af te leiden op sommige dagen, andere dagen gaat het weer super. Of lost dat trekken zich vanzelf op als ze harder gaan? Heb met de eerste hond van mijn ouders wel geoefend met fietsen, maar die kon alleen maar galopperen en trok mij zeg maar vooruit
Hoe is Rocco gewoon aan de lijn? Loopt hij wel netjes naast je zonder te trekken?
Hoe is Rocco gewoon aan de lijn? Loopt hij wel netjes naast je zonder te trekken?
- __Martine__
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever x Friese Stabij
Die ervaring heb ik ook bij meerdere honden opgedaan.Ennath schreef:Gut dat scheelt weer typewerk, het is dus echt zo eenvoudig.Badu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, wel even goed uitlaten van tevoren, als je hond ineens gaat zitten kakken schiet jij van je fiets__Martine__ schreef:Die ervaring heb ik ook bij meerdere honden opgedaan.Ennath schreef:Gut dat scheelt weer typewerk, het is dus echt zo eenvoudig.Badu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()
Heeft Balou me een keer geflikt, die was wel net uitgelaten maar had wat opgespaard
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ja hèEnnath schreef:Gut dat scheelt weer typewerk, het is dus echt zo eenvoudig.Badu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Liesbeth
- Zeer actief
Gewoon je hond laten wennen aan het fenomeen fiets en dan gaan met die banaan (in draf).
Van te voren uitlaten doe ik niet en ik doe ook niet aan opwarmen. Luuk en Tessa warmen zich al op als ze merken dat we met de fiets weggaan
.
Wat dat kakken aangaat heb ik nog geen probleem ondervonden, ik zie aan mijn honden dat ze moeten gaan poepen en hou daar dan rekening mee
.
Van te voren uitlaten doe ik niet en ik doe ook niet aan opwarmen. Luuk en Tessa warmen zich al op als ze merken dat we met de fiets weggaan
Wat dat kakken aangaat heb ik nog geen probleem ondervonden, ik zie aan mijn honden dat ze moeten gaan poepen en hou daar dan rekening mee
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Wij hebben geen bos hier. Dus gewoon eerst laten wennen aan het naast de fiets lopen. En toen al snel gaan fietsen.
Afstand langzaam op gebouwd en nooit problemen gehad. De ene hond geniet er meer van dan de andere hond, dat wel.
Afstand langzaam op gebouwd en nooit problemen gehad. De ene hond geniet er meer van dan de andere hond, dat wel.
- dagmar88
- Zeer actief
Badu schreef:Fiets pakken, hond er naast aan de riem & fietsen![]()
Met Pluis en mijn oppas hondje hetzelfde als jij doet.
En Niko de eerste keer meegenomen met Charlie samen. De weg was toevallig afgesloten en zonder ander verkeer wil dat nog wel lukken.
Niko, Charlie en Blanca zitten wel met hun tuig aan de springer en heb de riem in mijn hand.
Maar die zijn ook alle drie niet zo braaf
- mirretje
- Zeer actief
rocco doet het prima aan de lijn. Hij trekt alleen als hij een loops vrouwtje ruikt en dat plekje waar die dan net niet bij kan verder wil onderzoeken. Maar ja daar is ie reu en jong voor natuurlijk.
Mm dat uitlaten van te voren is in het begin misschien ook wel een idee. Ben nl net zwanger en als de dood om te vallen. En dat gaat natuurlijk gebeuren als Rocco ineens in de remmen gaat omdat ie moet poepen. Bedankt voor de tips en ik moet het dus gewoon gaan doen. Hup naast de fiets en gaan met die banaan. Ben benieuwd!
Mm dat uitlaten van te voren is in het begin misschien ook wel een idee. Ben nl net zwanger en als de dood om te vallen. En dat gaat natuurlijk gebeuren als Rocco ineens in de remmen gaat omdat ie moet poepen. Bedankt voor de tips en ik moet het dus gewoon gaan doen. Hup naast de fiets en gaan met die banaan. Ben benieuwd!

- mirretje
- Zeer actief
haha dank je. Ben nu dus extra voorzichtig maar wil graag dat hij leert 'fietsen' omdat straks het lopen waarschijnlijk wat moeilijker zal gaan op het eind. Dus dan krijgt hij door het fietsen toch nog genoeg beweging..

- dagmar88
- Zeer actief
mirretje schreef:rocco doet het prima aan de lijn. Hij trekt alleen als hij een loops vrouwtje ruikt en dat plekje waar die dan net niet bij kan verder wil onderzoeken. Maar ja daar is ie reu en jong voor natuurlijk.
-
Ennath
- Zeer actief
Ik vind de springer een ondingdagmar88 schreef:mirretje schreef:rocco doet het prima aan de lijn. Hij trekt alleen als hij een loops vrouwtje ruikt en dat plekje waar die dan net niet bij kan verder wil onderzoeken. Maar ja daar is ie reu en jong voor natuurlijk.
Met de springer niet hoor.
- mirretje
- Zeer actief
wat zijn de voor en nadelen van zo'n springer? En hoe kan het dat je dan niet omvalt als ie in de remmen gaat?

-
Ennath
- Zeer actief
Het voordeel schijnt te zijn dat je op de achternaaf van je fiets vastzit en dus (?) veel minder makkelijk omver getrokken wordt.mirretje schreef:wat zijn de voor en nadelen van zo'n springer? En hoe kan het dat je dan niet omvalt als ie in de remmen gaat?
Het nadeel vind ik dat je de touwtjes uit handen geeft: je koppelt de hond aan de fiets vast en als het echt erg mis gaat spuit de hond in paniek over de weg met een fiets achter zich aan. Dan is het echt blinde paniek (heb ik één keer zien gebeuren)
Mijn honden lopen naast de fiets met hun schouder ter hoogte van mijn been: de riem in een lichte greep in mijn rechterhand (vasthouden alsof het een teugel is) en met genoeg overlengte om de riem te kunnen laten vieren als dat nodig is. Ik stuur mijn fiets met mijn linkerhand (of met mij gewicht, ik laat het stuur ook wel eens helemaal los) en ik stuur mijn honden met mijn rechterhand en een paar commando's: rustig, hup(sneller), komkom (links) wijken(rechts) maar eigenlijk zeg ik alleen iets als we iets echt onverwachts gaan doen voor de hond.
Ik kan heel makkelijk de hond sturen, de riem korter maken/langer maken en in geval van nood de riem loslaten.
Ik kan al rijdende de hond losmaken (vooroverbuigen en musketon los maken) en één van de honden kan ik ook weer al rijdende aanlijnen (de ander niet dat is net buiten bereik).
Ik fiets eigenlijk bijna altijd met twee honden naast de fiets maar ik heb ook een periode gehad dat ik er zeven bij me had (en twee in de bolderkar achter de fiets) En zeven honden kunnen niet aan één springer.
-
lets have fun
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Floor en Saartje hebben mij namelijk een keer van de fiets getrokkenmirretje schreef:wat zijn de voor en nadelen van zo'n springer? En hoe kan het dat je dan niet omvalt als ie in de remmen gaat?
Maar met een springer kan zoiets niet gebeuren, begrijp ik?
- dagmar88
- Zeer actief
Ennath schreef:Het voordeel schijnt te zijn dat je op de achternaaf van je fiets vastzit en dus (?) veel minder makkelijk omver getrokken wordt.mirretje schreef:wat zijn de voor en nadelen van zo'n springer? En hoe kan het dat je dan niet omvalt als ie in de remmen gaat?
Het nadeel vind ik dat je de touwtjes uit handen geeft: je koppelt de hond aan de fiets vast en als het echt erg mis gaat spuit de hond in paniek over de weg met een fiets achter zich aan. Dan is het echt blinde paniek (heb ik één keer zien gebeuren)![]()
Mijn honden lopen naast de fiets met hun schouder ter hoogte van mijn been: de riem in een lichte greep in mijn rechterhand (vasthouden alsof het een teugel is)
Heb het standaard koordje vervangen voor een hele sterke elastische lijn.
Die vangt samen met de springer eigenlijk alles op. Springer zit aan hun tuig.
Daar bij dragen ze een halsband of halti en heb ik de riem daar van los in mijn hand.
Mocht er iets gebeuren, dan kan ik bijsturen.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Zou je niet eerst wachten tot hij volwassen en uitgegroeid is?
Ik meende dat ze nooit eerder dan een jaar naast de fiets mogen lopen...
Ik meende dat ze nooit eerder dan een jaar naast de fiets mogen lopen...

-
lets have fun
Dat is ook alweer achterhaalt Jinke. Je kan met 8 maanden best een begin maken met fietsen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
lets have fun schreef:Dat is ook alweer achterhaalt Jinke. Je kan met 8 maanden best een begin maken met fietsen.
Als je de hond aan de springer zet en ook nog halsband met lijn losjes in de hand houdt gaat de hond er echt niet met de fiets vandoor Ennath
Je houdt de regie
-
Ennath
- Zeer actief
En als je van je fiets af gereden wordt zit je hond nog aan die fiets vast, dát is dus wat ik ooit heb zien gebeuren. En het was een sterke hond: vloog met die fiets achter zich aan de hele weg over en raakte steeds meer in paniek.dagmar88 schreef:Ennath schreef:Het voordeel schijnt te zijn dat je op de achternaaf van je fiets vastzit en dus (?) veel minder makkelijk omver getrokken wordt.mirretje schreef:wat zijn de voor en nadelen van zo'n springer? En hoe kan het dat je dan niet omvalt als ie in de remmen gaat?
Het nadeel vind ik dat je de touwtjes uit handen geeft: je koppelt de hond aan de fiets vast en als het echt erg mis gaat spuit de hond in paniek over de weg met een fiets achter zich aan. Dan is het echt blinde paniek (heb ik één keer zien gebeuren)![]()
Mijn honden lopen naast de fiets met hun schouder ter hoogte van mijn been: de riem in een lichte greep in mijn rechterhand (vasthouden alsof het een teugel is)Dat ding van mij zit vastgemaakt onder het zadel. Aan de naaf lijkt mij inderdaad heel vervelend.
Heb het standaard koordje vervangen voor een hele sterke elastische lijn.
Die vangt samen met de springer eigenlijk alles op. Springer zit aan hun tuig.
Daar bij dragen ze een halsband of halti en heb ik de riem daar van los in mijn hand.
Mocht er iets gebeuren, dan kan ik bijsturen.
Nee dank je: ik hou ze wel gewoon vast.
-
lets have fun
Precies, een beginranetje schreef:lets have fun schreef:Dat is ook alweer achterhaalt Jinke. Je kan met 8 maanden best een begin maken met fietsen.![]()
Als je de hond aan de springer zet en ook nog halsband met lijn losjes in de hand houdt gaat de hond er echt niet met de fiets vandoor Ennath
Je houdt de regie
-
Ennath
- Zeer actief
IK heb pas echt de regieranetje schreef:lets have fun schreef:Dat is ook alweer achterhaalt Jinke. Je kan met 8 maanden best een begin maken met fietsen.![]()
Je houdt de regie
Nee ik vind het ondingen en hoe meer ik mensen zonder controle (want de meeste mensen hebben helemaal geen controle) met die dingen zie rijden hoe meer ik een hekel aan de springer krijg.
En als je hem dan al zelf aan een touwtje houd: waarom bind je hem dan aan je fiets vast?
- Liesbeth
- Zeer actief
Om te voorkomen dat je door je hond van je fiets wordt getrokken.Ennath schreef:IK heb pas echt de regieranetje schreef:lets have fun schreef:Dat is ook alweer achterhaalt Jinke. Je kan met 8 maanden best een begin maken met fietsen.![]()
Je houdt de regie
Nee ik vind het ondingen en hoe meer ik mensen zonder controle (want de meeste mensen hebben helemaal geen controle) met die dingen zie rijden hoe meer ik een hekel aan de springer krijg.
En als je hem dan al zelf aan een touwtje houd: waarom bind je hem dan aan je fiets vast?
Ik heb dat ding nooit gebruikt en ook nooit nodig gehad, maar als je je hond niet helemaal onder controle hebt/ kan houden, dan is zo'n ding wel handig.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik zou nu gewoon niet beginnen met fietsen met je hond. Waarom niet? Omdat je hier die vraag stelt dus het ontbreekt je op dit moment aan het vertrouwen om op de fiets te springen en weg te crossen. Je zegt dat je net zwanger bent en bang om te vallen, logisch maar wel angstig dus, dus de kans is groot dat je beren op de weg ziet en paniekerig gaat reageren en je geeft aan dat je wilt fietsen met hem omdat je op het eind van je zwangerschap hem dan de nodige beweging wilt blijven geven op de fiets. Geloof mij, op t eind van de zwangerschap fiets jij niet meer confortabel met je enorme buik en je hondje naast de fiets. Plus dat hij ook dan nog niet ernstig oud genoeg is om 15km te fietsen, dus al te veel energie kwijtraken gaat ie dan nog niet doen, jij ook niet meer de puf daarvoor hebt, plus nog meer angst om te vallen.
Ik zou mooi wachten met fietsen tot na je zwangerschap en de ballenwerper werd mijn vriend aan het eind van de zwangerschap......
Ik zou mooi wachten met fietsen tot na je zwangerschap en de ballenwerper werd mijn vriend aan het eind van de zwangerschap......
Gr. Aniek

- dagmar88
- Zeer actief
Ennath schreef:IK heb pas echt de regieranetje schreef:lets have fun schreef:Dat is ook alweer achterhaalt Jinke. Je kan met 8 maanden best een begin maken met fietsen.![]()
Je houdt de regie
Hoe jij het doet werkt vast voor een beetje normale hondjes. Maar daar fiets ik nu niet mee.
De springer vangt dus het gewicht op en de riem gebruik ik alleen om kort te corrigeren of bij te suren.
Zo staat er minder kracht op en wordt je niet uit evenwicht getrokken.