Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
N.a.v. de Fokkerstour 2012.
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: N.a.v. de Fokkerstour 2012.
duidelijk stuk..
ik vind hem wel altijd alleen maar beschuldigen van, hoogstwaarschijnlijk, kloppende feiten maar eigenlijk nooit met opbouwende zaken komen.
ok meneer dat het kut is is nu duidelijk, en nu?
hij zou bijvoorbeeld voorbeelden kunnen geven van rassen waar ze er wel echt mee bezig zijn zoals de wetterhoun volgens mij
ik vind hem wel altijd alleen maar beschuldigen van, hoogstwaarschijnlijk, kloppende feiten maar eigenlijk nooit met opbouwende zaken komen.
ok meneer dat het kut is is nu duidelijk, en nu?
hij zou bijvoorbeeld voorbeelden kunnen geven van rassen waar ze er wel echt mee bezig zijn zoals de wetterhoun volgens mij

- M@scha
- Zeer actief
Nanna schreef:Daar zijn weer anderen voormassam schreef: ik vind hem wel altijd alleen maar beschuldigen van, hoogstwaarschijnlijk, kloppende feiten maar eigenlijk nooit met opbouwende zaken komen.Ik zie hem meer als klokkenluider.
En er is maar één opbouwende zaak die iedereen nu wel kent: stamboeken open.
Maar ja, heilige huisjes, puur en zuiver bloed en vergeet de geldbelangetjes niet
oh je de oplossing ben ik met je eens en is ook logisch maar ik zou dat weleens daarvandaan willen zien komen omdat hij nu alleen roept zeg maar.
wat trouwens niet wegneemt dat roepen ook oke is

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Nou bij deze vanaf de fokkerskant, ik zou absoluut geen tegenstander zijn van het open gooien van de stamboeken
... bij ons gaat het nu gelukkig nog relatief goed en kun je nog aardig wat kanten op om je Coi percentage laag te houden, maar hoe lang blijft dat nog zo?
Daar en tegen snap ik geen ruk van fokkers binnen ons ras die het lef hebben om nesten te fokken met een coi efficiënt van zo'n om en na bij de 23 procent.
Waarom vraag ik me dan af, als je nog zoveel kanten op kunt. Puur en alleen maar omdat er zo'n mooi mogelijk hondje uit moet komen??? Schijnbaar, maar ik zou zeker met de epilepsie die zo nu en dan voorkomt bij ons, dat risico absoluut niet durven en willen nemen.

Daar en tegen snap ik geen ruk van fokkers binnen ons ras die het lef hebben om nesten te fokken met een coi efficiënt van zo'n om en na bij de 23 procent.

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- M@scha
- Zeer actief
ik wil ook weleens weten of zij het eens zijn met deze klokkenluider

- Suuz!
- Zeer actief
De fokkerstour (voornamelijk het gedeelte over verwantschap) vond ik overigens een grote flop.
... Hoe vaak kan je middelbare school materiaal uitleggen in verschillende manieren. Nou vaak dus...
En dan vraag ik me echt af, zijn er fokkers die dit soort basis kennis niet hebben??

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- Suuz!
- Zeer actief
Cru of niet.... ik weet dat het gebeurd. Nee ik ga geen namen noemen maar ik vind het rond uit ziek dat je als Fokker dat risico wil nemen. Ik fok ook ja. En ik hoop ook op een mooi hondje in een nest maar niet ten koste van gezondheid . Dan maar een wat minder homogeen nest maar gezonde huishonden gelukkig denken veel fokkers er binnen ons ras zo over maar helaas niet allemaal.Nanna schreef:Epilepsie? Detail. Met een tinteling in het kruis achter bordje 1 plaats kunnen nemen, dáár draait het om.Suuz! schreef:... fokkers binnen ons ras die het lef hebben om nesten te fokken met een coi efficiënt van zo'n om en na bij de 23 procent.Waarom vraag ik me dan af, als je nog zoveel kanten op kunt. Puur en alleen maar omdat er zo'n mooi mogelijk hondje uit moet komen??? Schijnbaar, maar ik zou zeker met de epilepsie die zo nu en dan voorkomt bij ons, dat risico absoluut niet durven en willen nemen.
En veel geld beuren voor pups en dekkingen.
Als de honden uit dat nest later schokkend neerdonderen zien we dat dán wel weer![]()
Ik stel het nu erg cru, maar denk er om dat het wel gebeurt
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Zijn er mensen van dit forum bij de fokkerstour geweest en was dit de moeite waard?
Binnenkort is er dus de herhaling en ivm vakantie kon ik niet naar de vorige sessies. Nu is mijn vraag, is het de moeite waard, of niet?
Binnenkort is er dus de herhaling en ivm vakantie kon ik niet naar de vorige sessies. Nu is mijn vraag, is het de moeite waard, of niet?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Maar dat is nu net het risico dat die fokkers niet willen lopen want het moeten allemaal mooie pups zijn en er mag geen misser tussen zitten zoals een langpoot (al kun je dat dan zelfs nog niet uitsluiten) een zieke pup dat zie je niet aan de buitenkant en hopelijk wordt het niet aan de grote klok gehangen door de eigenaar...........Suuz! schreef:Cru of niet.... ik weet dat het gebeurd. Nee ik ga geen namen noemen maar ik vind het rond uit ziek dat je als Fokker dat risico wil nemen. Ik fok ook ja. En ik hoop ook op een mooi hondje in een nest maar niet ten koste van gezondheid . Dan maar een wat minder homogeen nest maar gezonde huishonden gelukkig denken veel fokkers er binnen ons ras zo over maar helaas niet allemaal.Nanna schreef:Epilepsie? Detail. Met een tinteling in het kruis achter bordje 1 plaats kunnen nemen, dáár draait het om.Suuz! schreef:... fokkers binnen ons ras die het lef hebben om nesten te fokken met een coi efficiënt van zo'n om en na bij de 23 procent.Waarom vraag ik me dan af, als je nog zoveel kanten op kunt. Puur en alleen maar omdat er zo'n mooi mogelijk hondje uit moet komen??? Schijnbaar, maar ik zou zeker met de epilepsie die zo nu en dan voorkomt bij ons, dat risico absoluut niet durven en willen nemen.
Als de honden uit dat nest later schokkend neerdonderen zien we dat dán wel weer![]()
Sandra

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Renske schreef:Zijn er mensen van dit forum bij de fokkerstour geweest en was dit de moeite waard?
Ik ben alleen bij Piter Bijma geweest en vond hem een reëel beeld schetsenSuuz! schreef:De fokkerstour (voornamelijk het gedeelte over verwantschap) vond ik overigens een grote flop.... Hoe vaak kan je middelbare school materiaal uitleggen in verschillende manieren. Nou vaak dus...
En dan vraag ik me echt af, zijn er fokkers die dit soort basis kennis niet hebben??
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik kan voor mij persoonlijk wel uitleggen waarom het stil blijft. Omdat ik als fokker geen enkele zin heb om energie te steken in discussies met mensen die zo verschrikkelijk vooringenomen en ongenuanceerd zijn.
Nanna schreef: Epilepsie? Detail. Met een tinteling in het kruis achter bordje 1 plaats kunnen nemen, dáár draait het om.En veel geld beuren voor pups en dekkingen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch vrees ik helaas dat Nanna gelijk heeft en heeft het dus niets met ongenuanceerd of vooringenomen zijn te maken..........under the red sky schreef:Ik kan voor mij persoonlijk wel uitleggen waarom het stil blijft. Omdat ik als fokker geen enkele zin heb om energie te steken in discussies met mensen die zo verschrikkelijk vooringenomen en ongenuanceerd zijn.
Nanna schreef: Epilepsie? Detail. Met een tinteling in het kruis achter bordje 1 plaats kunnen nemen, dáár draait het om.En veel geld beuren voor pups en dekkingen.
Ik weet niet hoe lang je zelf (al) fokt maar misschien heb je nog niet genoeg gezien ???
Sandra

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik vond de lezingen wel de moeite waard.
Op elke wandeling is
- Suuz!
- Zeer actief
Geen idee wie Pieter Bijlma is..Rosita Compagner schreef:Renske schreef:Zijn er mensen van dit forum bij de fokkerstour geweest en was dit de moeite waard?
Binnenkort is er dus de herhaling en ivm vakantie kon ik niet naar de vorige sessies. Nu is mijn vraag, is het de moeite waard, of niet?Ik ben alleen bij Piter Bijma geweest en vond hem een reëel beeld schetsenSuuz! schreef:De fokkerstour (voornamelijk het gedeelte over verwantschap) vond ik overigens een grote flop.... Hoe vaak kan je middelbare school materiaal uitleggen in verschillende manieren. Nou vaak dus...

De eerste lezing vond ik wel interessant. Dat ging over o.a. epilepsie. Absoluut iets van kunnen leren. Maar de 2e lezing vond ik dus 3 x niks. Ik heb nog nooit in zoveel verschillende vormen middelbaar school materiaal voorbij zien komen m.b.t. verwantschap

- Suuz!
- Zeer actief
Tja, tot zover heb ik 2 complete outcross nesten gedaan met Lune, en ben ik zeer tevreden over het resultaat van de pups. Meer dan verwacht zelfs. Ik teken er voor dat ik gezonden honden fok, en ja ook bij mij is er in het eerste nest iets mis gegaan m.b.t. het hart van 1 van de pups, maar ik neem wel mijn verantwoording daarin als fokker. En dat is iets wat je van bepaalde fokkers niet kan zeggen helaas.empyree schreef:Maar dat is nu net het risico dat die fokkers niet willen lopen want het moeten allemaal mooie pups zijn en er mag geen misser tussen zitten zoals een langpoot (al kun je dat dan zelfs nog niet uitsluiten) een zieke pup dat zie je niet aan de buitenkant en hopelijk wordt het niet aan de grote klok gehangen door de eigenaar...........Suuz! schreef:Cru of niet.... ik weet dat het gebeurd. Nee ik ga geen namen noemen maar ik vind het rond uit ziek dat je als Fokker dat risico wil nemen. Ik fok ook ja. En ik hoop ook op een mooi hondje in een nest maar niet ten koste van gezondheid . Dan maar een wat minder homogeen nest maar gezonde huishonden gelukkig denken veel fokkers er binnen ons ras zo over maar helaas niet allemaal.Nanna schreef:Epilepsie? Detail. Met een tinteling in het kruis achter bordje 1 plaats kunnen nemen, dáár draait het om.Suuz! schreef:... fokkers binnen ons ras die het lef hebben om nesten te fokken met een coi efficiënt van zo'n om en na bij de 23 procent.Waarom vraag ik me dan af, als je nog zoveel kanten op kunt. Puur en alleen maar omdat er zo'n mooi mogelijk hondje uit moet komen??? Schijnbaar, maar ik zou zeker met de epilepsie die zo nu en dan voorkomt bij ons, dat risico absoluut niet durven en willen nemen.
Jeukend achter een bordje op de show interesseert me al helemaal niks. Was het leuk dat Lune een keer eerste werd op de Nationale? Ja geweldig! God wat was ik trots op mijn meisje, en terecht. Maar was ze 3e of 8e geworden bij wijze van, had ik dat ook prima gevonden en mijn weekend was er niet minder leuk om geweest

Stap 1 is shows afschaffen....er zijn nou eenmaal een heleboel mensen die daar niet normaal mee om kunnen gaan en er alles voor doen achter bordje 1 te mogen plaatsnemen
Zoals altijd zullen de goede onder de kwade lijden, het is niet anders.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof er echt niets van dat dàt nou zoveel uit gaat maken.Angelique. schreef:Stap 1 is shows afschaffen....er zijn nou eenmaal een heleboel mensen die daar niet normaal mee om kunnen gaan en er alles voor doen achter bordje 1 te mogen plaatsnemen![]()
In de eerste plaats omdat men dan onofficiële shows gaat houden, kijk maar naar de Bully Pitbulls en de OEB's etc.
Ten tweede is zulk gedrag helemaal niet voorbehouden aan showmensen. Ook bij werkhonden en sporthonden kan men er wat van.
Iemand vertelde mij dat hij vroeger een hond had met zware epilepsie waar hij hoog behendigheid mee liep. Die hond werd gewoon gevraagd te dekken want hij liep zo goed. Dit komt in alle takken van hobby voor.
Er zijn mensen die bewust fokken met zieke honden omdat ze willen scoren en/of geld willen verdien. Er zijn ook zat mensen die fokken met zieke honden omdat ze blind zijn voor alles wat hun hond mankeert. Niet eens uit kwade wil maar gewoon uit onwetendheid of naïviteit. Jij hij heeft dit maar hij heeft er geen last van. Oja, hij heeft epilepsie of allergie of een hartaandoening maar met medicijnen is hij klachtenvrij. Oja, ze heeft wel een beetje PL maar dat komt omdat ze ooit ondersteboven is gelopen. Enz enz.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik gok dat degenen die deze kennis wel hebben veruit in de minderheid zijn. Véruit.Suuz! schreef:En dan vraag ik me echt af, zijn er fokkers die dit soort basis kennis niet hebben??
Toch gek dat hij daar nooit iets over zegt als het zijn eigen ras betreft.Inge O schreef:ben ik het mee eens - hij is heel erg duidelijk in wat hij wel wil : weg met de gesloten populaties, lijkt me vrij duidelijk dat dat alleen maar kan via open stamboeken.
En inderdaad was Marcel Nijland 3 x niks. Een en al onzin en goedkoop scoren.
Maar Mandigers en Bijma zijn zeker de moeite waard en de rest ook. Op Nijland na dus.
Ik geloof trouwens niet dat niemand dit wil horen.
Maar alles kost tijd, dit dus ook. De luisterende groep groeit nog steeds.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Suuz! schreef:Tja, tot zover heb ik 2 complete outcross nesten gedaan met Lune, en ben ik zeer tevreden over het resultaat van de pups. Meer dan verwacht zelfs. Ik teken er voor dat ik gezonden honden fok, en ja ook bij mij is er in het eerste nest iets mis gegaan m.b.t. het hart van 1 van de pups, maar ik neem wel mijn verantwoording daarin als fokker. En dat is iets wat je van bepaalde fokkers niet kan zeggen helaas.empyree schreef:Maar dat is nu net het risico dat die fokkers niet willen lopen want het moeten allemaal mooie pups zijn en er mag geen misser tussen zitten zoals een langpoot (al kun je dat dan zelfs nog niet uitsluiten) een zieke pup dat zie je niet aan de buitenkant en hopelijk wordt het niet aan de grote klok gehangen door de eigenaar...........Suuz! schreef:Cru of niet.... ik weet dat het gebeurd. Nee ik ga geen namen noemen maar ik vind het rond uit ziek dat je als Fokker dat risico wil nemen. Ik fok ook ja. En ik hoop ook op een mooi hondje in een nest maar niet ten koste van gezondheid . Dan maar een wat minder homogeen nest maar gezonde huishonden gelukkig denken veel fokkers er binnen ons ras zo over maar helaas niet allemaal.Nanna schreef: Epilepsie? Detail. Met een tinteling in het kruis achter bordje 1 plaats kunnen nemen, dáár draait het om.En veel geld beuren voor pups en dekkingen.
Jeukend achter een bordje op de show interesseert me al helemaal niks. Was het leuk dat Lune een keer eerste werd op de Nationale? Ja geweldig! God wat was ik trots op mijn meisje, en terecht. Maar was ze 3e of 8e geworden bij wijze van, had ik dat ook prima gevonden en mijn weekend was er niet minder leuk om geweest... Ik snap die hele 'show' wereld niet zo denk ik. Ik loop shows om te zien wat er rond loopt, wat ik interessante lijnen vind, en welke honden mij aanspreken. Maar shows lopen omdat je verplicht moet winnen, want anders is het niet leuk... nee. Geef me dan maar een nest met langpoten en minder homogeen, maar wel gezond. De pup eigenaren zijn uiteindelijk allemaal stuk voor stuk gek met hun honden, of het nu een kampioen zou kunnen zijn of niet.

Sandra

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik ook, en heel veel andere fokkers die ik ken. Maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om de shows de schuld te geven van de problemen in de rashondenfokkerij en alle deelnemers af te schilderen als geldbeluste en titelgeile idioten. De zgn. klokkenluider opent overigens zelf zijn homepage met een prijzenkast vol bekersSuuz! schreef:Ik loop shows om te zien wat er rond loopt, wat ik interessante lijnen vind, en welke honden mij aanspreken. Maar shows lopen omdat je verplicht moet winnen, want anders is het niet leuk... nee. Geef me dan maar een nest met langpoten en minder homogeen, maar wel gezond. De pup eigenaren zijn uiteindelijk allemaal stuk voor stuk gek met hun honden, of het nu een kampioen zou kunnen zijn of niet.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Bedankt, het fokkerscongres was dus zeker de moeite waard en de lezing van Nijland kan overgeslagen worden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een van de grotere Havanezerfokkers, hoewel dat nog steeds geen gigagrote fokker is, hoorInge O schreef: oh, is hij ook fokker? ik ken die hele man natuurlijk niet.

En ook al jaren actief en prominent bestuurslid van enkele RV's.
Ja, dat is jammer. En daar helpt het ageren van mensen niet tegen ben ik bang.Inge O schreef:gelukkig wel. laatst was het hier zelfs een item in het nieuws.
alleen jammer dat ze dan als conclusie steeds weer ongenuanceerd uitkomen bij 'de straathond' is beter.
Nuanceren is erg moeilijk, hoor

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een van de grotere Havanezerfokkers, hoewel dat nog steeds geen gigagrote fokker is, hoorInge O schreef: oh, is hij ook fokker? ik ken die hele man natuurlijk niet.

En ook al jaren actief en prominent bestuurslid van enkele RV's.
Ja, dat is jammer. En daar helpt het ageren van mensen niet tegen ben ik bang.Inge O schreef:gelukkig wel. laatst was het hier zelfs een item in het nieuws.
alleen jammer dat ze dan als conclusie steeds weer ongenuanceerd uitkomen bij 'de straathond' is beter.
Nuanceren is erg moeilijk, hoor

sirene schreef:Ik geloof er echt niets van dat dàt nou zoveel uit gaat maken.Angelique. schreef:Stap 1 is shows afschaffen....er zijn nou eenmaal een heleboel mensen die daar niet normaal mee om kunnen gaan en er alles voor doen achter bordje 1 te mogen plaatsnemen![]()
In de eerste plaats omdat men dan onofficiële shows gaat houden, kijk maar naar de Bully Pitbulls en de OEB's etc.
Ten tweede is zulk gedrag helemaal niet voorbehouden aan showmensen. Ook bij werkhonden en sporthonden kan men er wat van.
Iemand vertelde mij dat hij vroeger een hond had met zware epilepsie waar hij hoog behendigheid mee liep. Die hond werd gewoon gevraagd te dekken want hij liep zo goed. Dit komt in alle takken van hobby voor.
Er zijn mensen die bewust fokken met zieke honden omdat ze willen scoren en/of geld willen verdien. Er zijn ook zat mensen die fokken met zieke honden omdat ze blind zijn voor alles wat hun hond mankeert. Niet eens uit kwade wil maar gewoon uit onwetendheid of naïviteit. Jij hij heeft dit maar hij heeft er geen last van. Oja, hij heeft epilepsie of allergie of een hartaandoening maar met medicijnen is hij klachtenvrij. Oja, ze heeft wel een beetje PL maar dat komt omdat ze ooit ondersteboven is gelopen. Enz enz.
Dat geloof ik per direct en toch geloof ik dat het vele malen minder is (uiteraard is zelfs 1 nog teveel) wat heb je aan een sport/werkhond die niet gezond is ? Ik ben ervan overtuigd dat dat showen meer kapot maakt dan dat je lief is bij heel heel veel mensen, nee echt niet bij iedereen, goddank zijn er ook nog mensen die niet achter die 1 aanjagen en het echt gewoon voor de leuk doen....
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Gister was in Zwolle (mooi gebouw van de KC!) de lezing met Windig en Oldenbroek.
De lezing van Oldenbroek komt erg overeen met die van Bijma.
Gehoord dat er voor aangesloten RV's een gratis monitoringsprogramma komt om inteelt en mate van verwantschap van een ras te bekijken ze zijn hier over ook in gesprek met Zoo-easy om de gegevens samen te voegen.
Er was ook iemand van de Rashondenwijzer die ook met Windig gaat praten over het onderzoek van de rashondenwijzer te praten.
De lezing van Oldenbroek komt erg overeen met die van Bijma.
Gehoord dat er voor aangesloten RV's een gratis monitoringsprogramma komt om inteelt en mate van verwantschap van een ras te bekijken ze zijn hier over ook in gesprek met Zoo-easy om de gegevens samen te voegen.
Er was ook iemand van de Rashondenwijzer die ook met Windig gaat praten over het onderzoek van de rashondenwijzer te praten.
Op elke wandeling is