Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mediterrane hondenziektes besmettelijk?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lola96
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Mediterrane hondenziektes besmettelijk?

Ongelezen bericht door Lola96 »

Ik denk erover een hondje uit Spanje in de opvang te nemen.
Dit idee is een half uur geleden geboren, dus nog niet zeker.
Ik las op Marktplaats een advertentie van stichting Sphoek.
Zij vragen een opvangadres voor een bastaardje Ronda.
Haar baasje is overleden en zij kan niet tegen de drukte van het asiel.
Daarom moet ze daar zo snel mogelijk weg.
Ik lees wel vaker dit soort advertenties, maar deze.... krijg het arme beestje niet meer uit mijn hoofd.

Ik weet dat een hondje uit Spanje diverse mediterrane ziektes mee kan nemen.
Al wil ik het hondje nog zo graag helpen, mijn eigen honden mogen natuurlijk geen risico lopen!
Mijn eigen mannen zijn al op leeftijd en wil niet het risico nemen dat zij ergens mee besmet raken.
Ik heb de stichting gemaild en ze om de voorwaarden gevraagd zodat ik erover na kan denken.
Voordat ik een beslissing neem zal ik natuurlijk met mijn eigen DA overleggen of dit kwaad kan voor mijn mannen.

Natuurlijk ben ik weer ongeduldig, vandaar vast mijn oproepje hier.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen of hier ervaring mee heeft?
Lola96
Zeer actief

Re: Mediterrane hondenziektes besmettelijk?

Dank je wel Jion!
Ik was al aan het googlen, kan wel eea vinden over de ziektes zelf maar niet of ze besmettelijk zijn.
Een incubatietijd van 7 jaar! Dat is nogal wat....
Het betreffende hondje was wel goed verzorgd tot haar baasje overleed dus hopelijk is ze gezond.
Maar evengoed alle risico's indekken, als mijn eigen honden hierdoor iets oplopen vergeef ik mezelf nooit.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lola96 schreef:Dank je wel Jion!
Ik was al aan het googlen, kan wel eea vinden over de ziektes zelf maar niet of ze besmettelijk zijn.
Het betreffende hondje was wel goed verzorgd tot haar baasje overleed dus hopelijk is ze gezond.
Maar evengoed alle risico's indekken, als mijn eigen honden hierdoor iets oplopen vergeef ik mezelf nooit.
Typische mediterrane hondenziektes zijn niet besmettelijk voor andere honden omdat ze door gastheren als zandvliegjes, teken of vlooien worden overgebracht en de parasieten deze gastheren nodig hebben als tussengastheer om te overleven.
Je moet er wel rekening mee houden dat áls je een hond hebt die besmet is met één van deze ziekten, er wel levenslange da-kosten bij komen. Ik heb bijvoorbeeld een Roemeens hondje die met hartworm besmet bleek te zijn. Zij heeft de behandeling overleefd maar wel een beschadiging aan haar hart overgehouden waardoor ze de rest van haar leven aan medicatie vast zit.
Vind ik geen probleem omdat ze verder een heel gezond en levenslustig dier is maar niet iedereen zou er blij mee zijn.
Afbeelding
Gerdi
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pinscher, Mixen uit Moskou
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gerdi »

Sphoek test de hond in Spanje eerst op de Middellandse Zee ziekten. De hond komt pas naar Nederland als de testen negatief zijn (= geen ziekten). Inderdaad is er bij leishmanias een incubatietijd van 7 jaar en daarover krijgen de nieuwe eigenaren goede info mee.

Jij hebt als opvang de hond tijdelijk in huis. De ziekten zijn niet besmettelijk voor andere dieren en mensen.
Je eigen honden zijn dus veilig wat dat betreft.

Ik vang ook honden op voor Sphoek en het bevalt prima!

Succes!
Afbeelding
Lola96
Zeer actief

lieke schreef:
Lola96 schreef:Dank je wel Jion!
Typische mediterrane hondenziektes zijn niet besmettelijk voor andere honden omdat ze door gastheren als zandvliegjes, teken of vlooien worden overgebracht en de parasieten deze gastheren nodig hebben als tussengastheer om te overleven.
Je moet er wel rekening mee houden dat áls je een hond hebt die besmet is met één van deze ziekten, er wel levenslange da-kosten bij komen. Ik heb bijvoorbeeld een Roemeens hondje die met hartworm besmet bleek te zijn. Zij heeft de behandeling overleefd maar wel een beschadiging aan haar hart overgehouden waardoor ze de rest van haar leven aan medicatie vast zit.
Vind ik geen probleem omdat ze verder een heel gezond en levenslustig dier is maar niet iedereen zou er blij mee zijn.
Dank je wel Lieke!
Maar teken en vlooien hebben we hier ook.
Is het dan niet zo dat als er van het besmette hondje een vlo overspringt op de mijne, er wel kans tot besmetting is?
Ik heb de voorwaarden van de stichting nog niet ontvangen, maar mag toch aannemen dat zij eventuele DA-kosten gaan betalen.
Ik zou het hondje alleen tijdelijke opvang geven tot ze is geplaatst.
Dat wil zeggen, ik ga mijn best doen om haar weer af te staan, haha.
Mijzelf kennende bestaat er ook een kans dat dat me niet gaat lukken.
Daarom heb ik dat nog nooit eerder gedaan, maar deze....ze heeft mijn hart gestolen.
Kijk maar eens op de site van stichting Sphoek, ze heet Ronda.
Lola96
Zeer actief

Gerdi schreef:Sphoek test de hond in Spanje eerst op de Middellandse Zee ziekten. De hond komt pas naar Nederland als de testen negatief zijn (= geen ziekten). Inderdaad is er bij leishmanias een incubatietijd van 7 jaar en daarover krijgen de nieuwe eigenaren goede info mee.

Jij hebt als opvang de hond tijdelijk in huis. De ziekten zijn niet besmettelijk voor andere dieren en mensen.
Je eigen honden zijn dus veilig wat dat betreft.

Ik vang ook honden op voor Sphoek en het bevalt prima!

Succes!
Dank je wel Gerdi!
Vang jij al lang honden op voor deze stichting?
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat zo'n hondje wordt herplaatsd?
Hoeveel opvanghonden heb jij al gehad?
Heb jij het wel eens meegemaakt dat je je teveel hebt gehecht aan de hond en er geen afstand meer van wilde doen?
Als er mensen voor het hondje komen kijken neem ik aan dat dat bij jou thuis gebeurd.
Is er dan iemand van de stichting bij aanwezig?
Stel dat jij de aanstaande eigenaar niet geschikt vindt, heb jij daar zeggenschap in?
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

wij vangen voor een andere stichting op, maar antwoord geven op je vragen kan ong wel.

het klopt dat je hier ook teken en vlooien heb maar de kans is maar minimaal dat deze vlooien/teken eerst op je opvanger besmet raken om vervolgens je eigen honden te besmetten.

wat betreft de tijd dat je een opvanghondje in huis heb verschilt per hondje, het kortste bij ons was 3 dagen het langste 8,5 week.

2 van onze opvangertjes zijn blijven plakken waren broer en zus zusje zou zowiezo blijven maar bleek achteraf beter als ze niet gescheiden zouden worden.

bij onze stichting ontvang je zelf de mensen gewoon en heb jij de uiteindelijke keus of de hond daadwerkelijk met deze mensen mee gaat. bij ons is het 1 keer voor gekomen dat we een hondje niet hebben laten gaan en 1 keer dat het hondje na 2,5 terug kwam. we hebben ong 20 honden opgevangen tot nu toe,
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Hier kun je wat lezen over de ziektes Mirel :wink:

http://www.dierenhulpcadiz.nl/ziekten/
Lola96
Zeer actief

bellabeest schreef:wij vangen voor een andere stichting op, maar antwoord geven op je vragen kan ong wel.

het klopt dat je hier ook teken en vlooien heb maar de kans is maar minimaal dat deze vlooien/teken eerst op je opvanger besmet raken om vervolgens je eigen honden te besmetten.

wat betreft de tijd dat je een opvanghondje in huis heb verschilt per hondje, het kortste bij ons was 3 dagen het langste 8,5 week.

2 van onze opvangertjes zijn blijven plakken waren broer en zus zusje zou zowiezo blijven maar bleek achteraf beter als ze niet gescheiden zouden worden.

bij onze stichting ontvang je zelf de mensen gewoon en heb jij de uiteindelijke keus of de hond daadwerkelijk met deze mensen mee gaat. bij ons is het 1 keer voor gekomen dat we een hondje niet hebben laten gaan en 1 keer dat het hondje na 2,5 terug kwam. we hebben ong 20 honden opgevangen tot nu toe,
Wow, 20 honden opgevangen, dat is top!
De honden zijn wel snel geadopteerd dan zeg!
Hadden jullie dan allemaal jonge honden of ook oudere die in verhouding toch minder snel geadopteerd worden?
8,5 week vind ik persoonlijk nog erg snel, dat had ik niet verwacht.
Als het langer zou duren zou ik zeker niet terugkrabbelen hoor maar de kans wordt wel steeds kleiner dat ik hem nog af ga staan.
Lola96
Zeer actief

tineke schreef:Hier kun je wat lezen over de ziektes Mirel :wink:

http://www.dierenhulpcadiz.nl/ziekten/

Thanks Tien!
Ben hier weer wat wijzer van geworden.
balou2000
Actief

Ongelezen bericht door balou2000 »

ik ben in januari in Spanje bij het asiel geweest van Sphoek we gingen honderden zakken eten brengen , ik zag er ontzettend tegen op al die zielige honden in hokjes en zo.
maar tot mijn grote verbazing zaten ze er zo geweldig bij, schone grote hokken ,verschillende honden bij elkaar geselecteerd op grote en rassen , er waren 2 Engelse vrijwilligsters en 1 Nederlandse het zweet liep van ze af wat werkte die keihard
petje af voor dit asiel
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Lola96 schreef:
bellabeest schreef:wij vangen voor een andere stichting op, maar antwoord geven op je vragen kan ong wel.

Wow, 20 honden opgevangen, dat is top!
De honden zijn wel snel geadopteerd dan zeg!
Hadden jullie dan allemaal jonge honden of ook oudere die in verhouding toch minder snel geadopteerd worden?
8,5 week vind ik persoonlijk nog erg snel, dat had ik niet verwacht.
Als het langer zou duren zou ik zeker niet terugkrabbelen hoor maar de kans wordt wel steeds kleiner dat ik hem nog af ga staan.
wij hebben voornamelijk de jonge honden in huis gehad zo tussen de 3,5 maand tot een jaar maar ook een paar volwassene en echt verschil zit er niet in hoor qua tijd dat ze bij ons zijn geweest.
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

Ook oudere hondjes gaan nog redelijk snel weg valt ons op.
Zorg ervoor dat je een heel sociaal hondje krijgt dat is veel belangrijker
dan de leeftijd. laat je goed informeren over het karakter van de hond
en vraag desnoods een filmpje waar je de hond goed kan zien in verschillende
situaties.
Lola96
Zeer actief

Dank jullie wel voor de reacties en het meedenken! :E:
Ik heb inmiddels antwoord gekregen van de stichting.
Voor Ronda hebben ze al een opvanggezin gevonden.
Ze komt deze maand naar Nederland.
Harstikke goed nieuws natuurlijk, hoop dat de arme schat hier een gouden mandje vindt.
Dat geeft mij ook even meer tijd hier goed over na te denken en me in een aantal zaken te verdiepen.
Ik had de stichting gevraagd om de voorwaarden.
Zij antwoorden hierop: De voorwaarden zijn heel simpel, wij zoeken leuke gezinnen met of zonder kinderen die de tijd en energie hebben om de honden te geven wat zij in Spanje tekort zijn gekomen.
Eerlijk gezegd had ik mij bij deze voorwaarden iets anders voorgesteld.
Ik wil bijv. weten, wie betaald er eventuele DA-kosten, heb ik inspraak als er iemand voor het hondje komt kijken die er in mijn ogen niet goed voor kan zorgen, wat als ik geen afstand meer wil doen voor het hondje, wat als het hondje bij mij komt te overlijden enz.
Je hoopt natuurlijk dat het niet nodig is maar dat soort dingen zou ik wel vastgelegd willen hebben.
Bij mij is het zo dat wanneer er een hond ziek wordt hij linea recta naar de DA gaat, ook als het een opvanghondje betreft.
Een paar honderd euro is tegenwoordig niks bij een DA.
Dat zijn wel dingen om even goed over na te denken.
Dus ga me hier nog maar even goed in verdiepen en wie weet vang ik binnenkort wel een ander hondje op.
Ik houd jullie op de hoogte!
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

wat naar mijn mening ook een goeie is om desbetreffende stichting te vragen wie de kosten vergoed als het opvangertje een bijtincident ofzo veroorzaakt daardoor een ander naar de da moet of je met je eigen hond naar de da moet.

wij hebben dit voorval helaas gehad, was geen opzet en gewoon in het spel maar helaas waren de kosten wel 150 euro waar we niks van terug hebben gehad is wel iets om bij stil te staan.
Afbeelding
Lola96
Zeer actief

bellabeest schreef:wat naar mijn mening ook een goeie is om desbetreffende stichting te vragen wie de kosten vergoed als het opvangertje een bijtincident ofzo veroorzaakt daardoor een ander naar de da moet of je met je eigen hond naar de da moet.

wij hebben dit voorval helaas gehad, was geen opzet en gewoon in het spel maar helaas waren de kosten wel 150 euro waar we niks van terug hebben gehad is wel iets om bij stil te staan.
Dat soort dingen bedoel ik dus, dat zou ik toch wel vastegelegd willen hebben.
Je gaat ervanuit dat er niks gebeurd maar het kan altijd natuurlijk.
De huidige DAkosten zijn niet misselijk en zolang dat boompje niet bloeien wil :19:
Maar stel, jij hebt een tijd voor zo'n hondje gezorgd, bent er toch stiekum van gaan houden, komt er iemand (bij jou) thuis voor kijken, is het iemand waarvan jij zeker weet dat hij niet goed voor het hondje kan zorgen, wat dan?
Heb je dan inspraak? En wat als je zo aan het hondje gehecht ben geraakt dat je het zelf wilt adopteren.
Ik wil dat soort dingen toch echt zwart op wit hebben.
Ik heb nog geen tijd gehad om me daar mee bezig te houden maar ga uitzoeken hoe het zit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”