Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste week (in het nieuwe huis) van een pup...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Char_Hugo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog x Mops
Aantal honden: 1

Eerste week (in het nieuwe huis) van een pup...

Ongelezen bericht door Char_Hugo »

Hallo allemaal,

Over ruim een maand krijgen mijn vriend en ik onze Frans Bulldog pup.
Ontzettend veel zin in natuurlijk! Maar dit wordt ons eerste huisdier samen..

We zijn van huis uit wel honden (en andere dieren) gewend, maar ik ben eigenlijk benieuwd of jullie nog tips hebben voor ons, vooral de eerste week / weken.
En hoe ging het bij jullie pups?
Ik hoor namelijk wel eens verhalen over dat pups gevoelig zijn voor verlatingsangst e.d.

We hebben een bench aangeschaft als ''veilige ruimte'' en daarnaast nog een groot kussen (soort mand).
Ook ben ik van plan een puppycursus met hem te gaan doen (we zijn gisteravond een kijkje wezen nemen bij de puppycursus)

Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips!

Groetjes,
Char_Hugo

Ps. Hugo is dan ongeveer 10 weken.
We gaan over 3 weken verhuizen, vandaar dat Hugo waarschijnlijk als één van de laatste uit het nest gaat.
Mochten we eerder klaar zijn met de verhuizing, is Hugo natuurlijk ook eerder welkom!
Hugo!
Char_Hugo
Vaste gebruiker

Re: Eerste week (in het nieuwe huis) van een pup...

Dank je voor de tip Tara!

Ik heb in totaal 3 weken vrij kunnen krijgen van het werk, om te verhuizen en de pup te laten wennen.
'Gelukkig' werk ik maar halve dagen daarna, maar sommige zeggen dat pups snel verlatingsangst hebben..

Zou een pup, na een week al dusdanig gewend kunnen zijn dat hij 4 uur (4,5 uur) in een bench alleen thuis zit?
Ik hoor graag jullie mening hierover :) Want tja, elk boekje zegt wat anders en elke pup is natuurlijk ook anders.. Maar wat was jullie ervaring of is jullie mening hierin/hierover?
Hugo!
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik zou al vanaf de eerste dag af en toe een half minuutje uit zijn zicht verdwijnen. Even naar de keuken zonder dat hij achter je aan kan lopen, of naar de wc. Zonder iets te zeggen, ook bij terugkomst niet. Zodat hij al meteen meekrijgt dat het normaal is dat je soms uit het zicht verdwijnt.
Ik vind na 3 weken al zoveel uur alleen wel lang, maar misschien maakt hij er geen punt van.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Aviva
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aviva »

Wij hebben momenteel onze nieuwe pup in huis. Ze is nu 13 weken en we hebben haar met 8 weken opgehaald.

De eerste week is belangrijk om de pup te laten wennen aan het nieuwe huis, de nieuwe mensen en de nieuwe dingen in je dagelijkse leven. Hij wordt weggetrokken van zijn moeder, broertjes en zusjes, en misschien wel ooms en tantes. Hij zal tijd nodig hebben om te beseffen wat er is gebeurt en om in jullie ritme te komen. Doe in die eerste dagen nog niet al te veel rare dingen met je pup. Laat hem eerst ruystig wennen aan de nieuwe omgeving. Sommige puppies wennen heel snel (onze Fan was innen een dag al helemaal thuis) en sommigen hebben daar even voor nodig.

Is de pup een bench gewend bij de fokker? Want als dat niet zo is zul je hem eerst moeten aanleren dat de bench leuk is. Wij doen onze pup altijd in de bench als ze al op de grond ergens ligt te slapen. Ze slapen dan vanzelf verder in de bench. Iedere avond moet zein de bench om te gaan slapen en dan krijgt ze van ons een koekje als ze erin gaat. Zet hem nooit voor straf in de bench, want dan gaat het natuurlijk erg lang duren voordat ze de bench echt leuk gaan vinden. Sommige honden wennen er heel snel aan, onze Abby kende het al toen ze bij ons kwam en had er geen enkele moeite mee. Onze Fan was het niet gewend, en het heeft zeker 2 weken geduurd voordat we haar zover hadden dat ze de bench als leuk ging zien en stopte met janken als ze erin moest. Het heeft ons tot 5 weken gekost voordat we haar er vrijwillig in kregen.

Het aanleren om alleen te zijn is voor iedere hond anders. Wij hebben 5 weken afwisselend vrij/vakantie voordat ze echt alleen moet zijn. De meeste pups kunenn niet meteen vanaf de eerste dag 4 uur alleen zijn. De eerste week is heel erg spannend voor een pup. Ze zullen even een terugval hebben in dingen die ze geleerd hebben en bijvoorbeeld even iets minder zindelijk zijn. Ze zullen in die eerste week dus moeite hebben om hun plasje echt 4 uur op te houden.
Daarnaast moet je het alleen zijn echt aanleren. Stapje voor stapje. In het begin heb je ook nog het bijkomende 'probleem' dat hij de bench misschien niet leuk vind. Dus dan heb je én het alleen zijn én de vervelende bench. Vandaar dat je even moet kijken hoe je pup erop reageert. Dat is bij ieder hondje anders.

Verdere tip.
Laat het hondje nooit alleen in de kamer zonder toezicht. Je weet nooit wat ze uitvreten. Fan sprong met 11 weken al óp de stoel en óver de leuning alweer op de grond. :O:
Groetjes van Kim, Fan, Abby en Juf
Bordercollie kennel By Blues and Browns: http://www.bybluesandbrowns.nl
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Het is per pup verschillend hoe snel ze alleen kunnen zijn. Bij Lumi was het een ramp en heeft het vrij veel tijd gekost. Die kon na 3 weken nog geen 4 uur alleen zijn.

Spelenderwijs opvoeden van uw pup, door Peter Beekman vind ik een aanrader om van te voren te lezen.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Hou er inderdaad rekening mee dat het misschien te lang gaat zijn en dat je nu al kijkt voor een eventuele oplossing.

Wij krijgen volgende week onze pup, ik heb zelf 2 weken vrij en daarna werk ik ook maar halve dagen. Maar ik werk dan wel vanuit thuis, dus dan is ze natuurlijk niet alleen.
Voor de dagen dat ik echt naar kantoor moet hebben we oppas geregeld, want ook al is dat maar een halve dag, met reistijd etc erbij vind ik het toch te lang nog voor zo'n kleine hummel.
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Let er op dat je mand het waarschijnlijk niet lang uit houdt :D
Sla een hele berg keukenpapier in voor 'ongelukjes' binnenshuis
En beslis écht van tevoren wat je wel en niet toe wil staan als de pup volwassen is. En laat dat de pup ook niet doen.

Flynn blijft inmiddels rustig een halve dag thuis, gisteren was ik 4 uren weg, de buren hebben niks gehoord en hij lag op zn rug te snurken toen ik binnen kwam. Dat hebben we niet rustig opgebouwd, ik ben gewoon vanaf het begin zo nu en dan weg gegaan. Eerst naar de schuur, waar mijn muizen staan, en vervolgens even boodschappen doen, even de stad in etcetera. Maar elke hond is anders- dus kijk eerst wat bij je eigen hond past.

En hou er rekening mee dat je weinig slaapt :D Dat viel mij het meeste tegen- elke nacht er 2 of 3 keer uit moeten omdat de hond moest plassen.

Heel veel succes met je pup!
Char_Hugo
Vaste gebruiker

Dank jullie voor alle tips!
Ik ga er zeker wat mee doen :)
Hugo!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zou de eerste week het pupje naast je bed zetten. Is hij niet gelijk zo alleen. Hij wordt opeens weg gehaald van zijn moeder en broers en zusjes. (al is hij waarschijnlijk als laatste over als hij iets langer blijft ivm jullie verhuizing)
Maar naast bed geeft hem (en ook jij) wat rust. Je hoort hem gelijk als hij echt nodig wat moet doen.

Ik heb het bij de eerste pup niet gedaan, bij de volgende pups wel. En dat laatste is veel beter bevallen. Het alleen zijn heb ik gewoon op gebouwd. Bench in, weg gaan of er niets aan de hand is. Het wisselde per hond of ze het makkelijk af ging of niet. Indy had er minder moeite mee dan een vorige pup bv.

Veel plezier en luister naar je eigen gevoel!
Char_Hugo
Vaste gebruiker

Dank je wel voor je tips Daisy@
Hugo!
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Char_Hugo schreef:Dank je voor de tip Tara!

Ik heb in totaal 3 weken vrij kunnen krijgen van het werk, om te verhuizen en de pup te laten wennen.
'Gelukkig' werk ik maar halve dagen daarna, maar sommige zeggen dat pups snel verlatingsangst hebben..

Zou een pup, na een week al dusdanig gewend kunnen zijn dat hij 4 uur (4,5 uur) in een bench alleen thuis zit?
Ik hoor graag jullie mening hierover :) Want tja, elk boekje zegt wat anders en elke pup is natuurlijk ook anders.. Maar wat was jullie ervaring of is jullie mening hierin/hierover?
Als je de pup ook s'nachts in de bench gaat doen betekend het dat hij al meer dan 12 uur van zijn jonge leventje opgesloten zit. Is hett dan niet verstandiger om overdag een opvang te zoeken ?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Char_Hugo schreef:Dank je voor de tip Tara!

Het is mijn persoonlijke mening dat 3 weken vrij heel erg karig is; ik zou opteren voor het dubbele en nee, zeker niet na een week al 4,5 uur alleen!!!

Wat het boekje ook zegt, dat vind ik geen optie ;-) Zelfs als je niet volgens het boekje werkt.

Wij kregen de pup met ruim 8 weken en hebben er in totaal 7 weken over gedaan om 'm die tijd alleen te kunnen laten. Niet zozeer omdat pup dat niet aankon, maar omdat ik het stomweg niet eerlijk vind. Daarbij hebben pups nog lang niet de controle over de sluitspier en je kunt er dus "donder" op zeggen dat het fout gaat.

Als je echt niet meer dan die 3 weken vrij kunt nemen zou ik ervoor kiezen om een "opvang" te regelen zodat pup niet zolang alleen zit, aandacht krijgt, op tijd naar buiten kan....

Suzanne
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hoeveel tijd kun je aan de pup besteden in die drie weken. Ik begrijp dat je dan ook moet verhuizen? Ik zou echt de tweede dag al beginnen om de hond een paar minuutjes alleen te laten en zo langzaam opbouwen. De ene hond kan het wel de andere niet. Hier is het 2 keer goed gelukt, maar ik hem mijn vakanties toen ook alleen aan de puppies besteed om ze èn zindelijk te krijgen èn ervoor te zorgen dat ze alleen kunnen zijn.
Poffertje
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Poffertje »

ik kreeg laatst van iemand het advies om juist eerst halve dagen te werken, omdat de pup dan nog veel slaapt en je er niet veel mee kan doen. En dan iets later pas een paar weken vrij nemen.
Afbeelding
Aviva
Actief
Contacteer:

De pup slaapt inderdaad nog veel, maar ook heel kort. Ze spelen n half uurtje, schijten midden in de kamer, vallen 2 meter verder in slaap, spelen dan weer een kwartier, pissen waar ze staan op het moment dat ze moeten, en vallen dan weer pardoes in slaap.
Bij een pup van 8 tot 10 weken moet je er bijna ieder moment van de dag bij kunnen zijn als ze een plasje of poepje moeten doen, anders wordt zindelijk maken echt heel moeilijk. Een half uurtje boodschappen doen kun je nog wel mee wegkomen. Maar langer dan een uur wegblijven kun je pas echt opbouwen vanaf 10 weken is mijn ervaring.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Probeer het inderdaad niet te krampachtig volgens het boekje te doen en zorg dat Hugo de bench vanaf dag 1 als zijn vertrouwde plekje kan gaan zien.
Toen wij Luna & Xavi als pup hadden, hadden we ze vaak op schoot als ze in slaap vielen. Vervolgens legden we ze in de bench en sliepen ze door. Zodra we hoorden dat ze langzaam wakker werden, maakten we het deurtje open. Zo gingen ze het slapen koppelen aan de bench en na een tijdje vanzelf in de bench als ze moe waren.
Als ze tussendoor even in de bench moesten, ging er een gevulde kong mee.

Een paar weken terug zette ik de bench op voor onze nieuwe pup en binnen 5 minuten lag Luna er in. Die is nu 4,5. :wink: Nog altijd haar veilige plekje.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik had 8 weken vrij toen Diesel kwam. En hij was al 2 jaar en zindelijk. Ik ben de eerste dagen om 5 uur opgestaan om hem te laten plassen maar ik had al snel door dat dat niet nodig was, meneer ligt rustig tot 's middags te pitten.

Toch ben ik blij dat ik zolang vrij had om hem te leren alleen zijn. Ik heb het rustig opgebouwd en hij kan nu zonder moeite een hele dag alleen zijn als dat nodig is. Ik werk twee halve en drie hele dagen per week maar er is hier regelmatig iemand thuis.

Ik zou drie weken te kort vinden om een pupje al halve dagen alleen te laten. Het kan dat Hugo er geen problemen mee heeft maar het kan ook dat hij dat wel zal hebben en dan kan je maar beter iets van opvang voorzien. Kan je het niet opbouwen, bijvoorbeeld elke week een dag meer gaan werken zodat je na vijf weken uiteindelijk weer 5 halve dagen werkt oid?
Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Balou was bij de fokker al een bench gewend en zag dit ook echt als zijn plekje.
De eerste nacht heb ik hem met de bench naast mijn bed gezet.
De tweede nacht heb ik hem gelijk beneden laten slapen.
Voor ik dan zelf naar bed ging, ging ik bij zijn bench zitten en kriebelde ik hem in slaap en ging dan zelf naar boven.
Midden in de nacht hoorde ik hem soms janken en dan ging ik er weer even uit en bleef ik bij hem tot hij weer sliep en dit duurde nog geen 5 minuutjes en dan kon ik zelf weer naar boven.
Het heeft 3 nachten geduurd en daarna sliep hij lekker door.
Nu besef ik wel dat ik mazzel heb met Balou omdat hij een ontzettend makkelijk hondje is wat dat betreft, vanaf begin af aan nooit problemen gehad met alleen thuis blijven.

Ik zelf heb trouwens oppas voor de dagen dat ik moet werken.
Dan breng ik ze naar mijn ouders voor ik naar mijn werk ga, en uit het werk haal ik ze weer op.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Char_Hugo
Vaste gebruiker

Bedankt voor al jullie tips!
Ik heb een oplossing gevonden: Ik ben 5 weken vrij van m'n werk, met een enkele ochtend terugkomen om de deadlines te halen. De ochtenden dat ik terug kom heb ik een oppas voor hem geregeld, zodat we een goed begin maken samen.

Echter heb ik nog wel een vraag over 't voer van de puppy...
Dierenspeciaalzaken raden allemaal wat anders aan, en merk dat de medewerkers vaak zelf slecht weten wat ze vertellen...
Wat hebben jullie gebruikt en welke hoeveelheid?

In het nest krijgen ze ''Health Choice'', maar dit kan in hier in de omgeving nergens krijgen, dus trek stiekem al m'n twijfels.
Natuurlijk krijg ik wel wat mee voor de eerste dagen vanuit het nest, maar wil graag weten welk voer jullie mij kunnen aanraden, en welke hoeveelheid (verdeelt over 5x per dag?)
Hugo!
Aviva
Actief
Contacteer:

Ow dat is weer een heel ander koekblik met slangen die je nu opentrekt :mrgreen:
De een zweert bij Royal Canin, de ander bij Bonzo, en ik zweer bij vers vlees. Dat is net wat je zelf het fijnste vind en waar je hond het t beste op doet. :D
Afbeelding
Char_Hugo
Vaste gebruiker

@Aviva:
Bedankt voor je reactie.
Hahaha ja, k spring vaker van de hak op de tak hihi.

Heb jij een indicatie van de hoeveelheid voer die Hugo zou moeten krijgen? Hij is nu bijna 8 weken, z'n gewicht weet ik niet precies (Franse Bulldog)
Hugo!
Aviva
Actief
Contacteer:

Ik heb al gereageerd in je andere topic :wink:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=251194
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Je hebt al een heleboel goede tips gekregen ook kwa voeding :wink:
Omdat alles nieuw is huis en hondje zou ik je nog iets willen aanraden,
ga eens bij de hondenziektenkosten verzekeringen rond neuzen...
Verder sterkte met verhuizen en veel plezier met je hondje Hugo :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”