Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Brokken en KVV
Moderator: moderatorteam
- silversomali
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Podenco Andaluz + Whippet
- Aantal honden: 2
Brokken en KVV
Hallo! Ik heb een vraagje!
Ik geef nu brokken en wil graag KVV ernaast gaan voeren (in de avond). Ik wil liever niet alleen kvv voeren omdat ik en een kleine vriezer heb en financieel niet heel ruim zit zegmaar
Ik geef nu Fokker brokken en dat gaat best goed, maar ik las iets over dat je als je KVV voert dan als je nog brokken voert geperste brokken moet voeren? Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?
groetjes
Ik geef nu brokken en wil graag KVV ernaast gaan voeren (in de avond). Ik wil liever niet alleen kvv voeren omdat ik en een kleine vriezer heb en financieel niet heel ruim zit zegmaar
Ik geef nu Fokker brokken en dat gaat best goed, maar ik las iets over dat je als je KVV voert dan als je nog brokken voert geperste brokken moet voeren? Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?
groetjes

- lijn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV
- Aantal honden: 3
Re: Brokken en KVV
Hallo! 
Je hoort heel wisselende berichten over brokken samen met KVV. Ik voer ook brok en KVV door elkaar en gaat prima. Ik heb alleen niet eerder gehoord dat de brok geperst moet zijn als je het samen voert met KVV... Overigens is Smuldier redelijk goedkoop. Vlees compleet is geloof ik 50 cent?
Je hoort heel wisselende berichten over brokken samen met KVV. Ik voer ook brok en KVV door elkaar en gaat prima. Ik heb alleen niet eerder gehoord dat de brok geperst moet zijn als je het samen voert met KVV... Overigens is Smuldier redelijk goedkoop. Vlees compleet is geloof ik 50 cent?
- silversomali
- Vaste gebruiker
Ik hoorde iets van dat het wel kon als je er 8 uur tussen laat. Ik ga ze ook niet mengen, 's ochtends wil ik brok doen en 's avonds vlees (of andersom). Lotgering schijnt ook wel goedkoop te zijn, maar goed om te weten dat Rodi ook betaalbaar is

- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
hier krijgen ze al jaren brok ( caracroc) en kvv (wisselende merken) op een dag.
en ze doen het er super op (de jongste hond inmiddels 5 kent niet anders dan zo)
en ze doen het er super op (de jongste hond inmiddels 5 kent niet anders dan zo)
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nee, kan niemand je uitleggen want er is geen onderbouwing voor. Gewoon lekker door elkaar roeren dus en zelf een keus maken in brokken.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nee, dit is volkomen achterhaalde informatie dat maar blijft rondzingen op internet. Er klopt echt helemaal niks van dat verhaal.silversomali schreef:maar ik las iets over dat je als je KVV voert dan als je nog brokken voert geperste brokken moet voeren? Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?
Al wil je een geexpandeerde brok mengen met kvv, dan nog is het geen enkel probleem.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
TomCee
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
wij geven ook brokken en smuldier. Overigens is het wel vreemd dat Lotgering dit op hun website heeft staan:
Geef NOOIT vlees en brokken samen
Dit is zeer slecht voor de hond. Vlees is snel verterend en brokken zijn langzaam verterend.
( http://www.lotgering.nl/Vlees.aspx )
Doet mijn vertrouwen in Lotgering geen goed.....
Dit is zeer slecht voor de hond. Vlees is snel verterend en brokken zijn langzaam verterend.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
dat staat nog op zoveel sites, ook bij Naturis bijv.TomCee schreef:wij geven ook brokken en smuldier. Overigens is het wel vreemd dat Lotgering dit op hun website heeft staan:
Wat dat met het vertrouwen in Lotgering te maken heeft is mij een raadsel...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Toch zijn er honden oud geworden, onder andere een bulletje van mij in het verleden die 16 1/2 geworden is, die vlees samen met brokken kregen/krijgen.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het kan ook gewoon gecombineerd gegeven worden, het is achterhaald dat het niet zou kunnen.JYBD schreef:Toch zijn er honden oud geworden, onder andere een bulletje van mij in het verleden die 16 1/2 geworden is, die vlees samen met brokken kregen/krijgen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
TomCee
- Zeer actief
Wat ik uiteraard bedoel is het bedrijf van Lotgering, aangezien dit blijkbaar al langere tijd achterhaalde informatie is roept het bij mij de vraag op hoe aktueel de rest van de informatie op hun site is.malinois schreef:dat staat nog op zoveel sites, ook bij Naturis bijv.TomCee schreef:wij geven ook brokken en smuldier. Overigens is het wel vreemd dat Lotgering dit op hun website heeft staan:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vrij oud, want ze vernieuwen de site niet vaak, dat blijkt bijv. uit de discussie of de nieuwe pens versie die ze aanbieden nu wel of niet compleet zou zijn. Dat is hij dus wel maar dat staat (stond?) nog niet op de site.TomCee schreef:Wat ik uiteraard bedoel is het bedrijf van Lotgering, aangezien dit blijkbaar al langere tijd achterhaalde informatie is roept het bij mij de vraag op hoe aktueel de rest van de informatie op hun site is.malinois schreef:dat staat nog op zoveel sites, ook bij Naturis bijv.TomCee schreef:wij geven ook brokken en smuldier. Overigens is het wel vreemd dat Lotgering dit op hun website heeft staan:
En dat zeggen ze ook gewoon hoor, ze hebben hun handen vol aan het vlees zelf dus de site schiet er weleens bij in.
Dat zal mij dan weer een wordt zijn dan, ik kijk naar het vlees zelf, of ik alles krijg en of het goed is en nog belangrijker of de honden het er goed op doen. Dat vind ik vele malen belangrijker dan een site (waar ik persoonlijk verder nooit op kijk alleen om te bestellen kom).

-
TomCee
- Zeer actief
Dat begrijp ik, maar ik verzamel veel informatie via internet, waaronder hier op HHFmalinois schreef: vrij oud, want ze vernieuwen de site niet vaak, dat blijkt bijv. uit de discussie of de nieuwe pens versie die ze aanbieden nu wel of niet compleet zou zijn. Dat is hij dus wel maar dat staat (stond?) nog niet op de site.
En dat zeggen ze ook gewoon hoor, ze hebben hun handen vol aan het vlees zelf dus de site schiet er weleens bij in.
Dat zal mij dan weer een wordt zijn dan, ik kijk naar het vlees zelf, of ik alles krijg en of het goed is en nog belangrijker of de honden het er goed op doen. Dat vind ik vele malen belangrijker dan een site (waar ik persoonlijk verder nooit op kijk alleen om te bestellen kom).
-
S@ndr@
- Zeer actief
als jij waarde hecht aan betrouwbare informatie kun je he helft van het internet al gelijk overslaan, want juist daar zingt een hele hoop meuk in de rondte, waar niets van klopt. niet iemand de schuld geven, want die hebben in het verleden, waarschijnlijk het zelfde gedaan als jij, info gehaald van het internet
je zult dus zelluf na moeten denken
-
TomCee
- Zeer actief
en jij geleuft dat ik dat niet doe ?S@ndr@ schreef:als jij waarde hecht aan betrouwbare informatie kun je he helft van het internet al gelijk overslaan, want juist daar zingt een hele hoop meuk in de rondte, waar niets van klopt. niet iemand de schuld geven, want die hebben in het verleden, waarschijnlijk het zelfde gedaan als jij, info gehaald van het internet![]()
- JYBD
- Zeer actief
Dat dacht ik ook ondertussen begrepen te hebben, die 8 uur ertussen is ook niet relevant meer.malinois schreef:het kan ook gewoon gecombineerd gegeven worden, het is achterhaald dat het niet zou kunnen.JYBD schreef:Toch zijn er honden oud geworden, onder andere een bulletje van mij in het verleden die 16 1/2 geworden is, die vlees samen met brokken kregen/krijgen.

- Miranda
- Erelid
Dan heb je niet goed genoeg gezocht, want hier op het forum is er beslist wel (wetenschappelijke) onderbouwing voor gegeven dat het mengen van brok en kvv geen enkel kwaad kan.Jion schreef:De één zegt met de grootste stelligheid dat je brokken en KVV niet mag mengen (omdat brokken langzamer verteren) en de ander zegt met de grootste stelligheid dat het juist geen enkel probleem is. Voor beide stellige stellingen heb ik, behalve individuele ervaringen, nog geen onderbouwing gelezen.
Auteur was destijds Inge O.
And few will ever climb
- Miranda
- Erelid
Nou. Graag gedaan hoorJion schreef:Maar goed, geef me nog effe een maand of 8, tegen die tijd heb ik alle berichten van Inge wel doorgespit.![]()
En bedankt hè!
En voor de mensen die niet zo snel hints oppikken: Volgens mij kan Inge ook gebruik maken van de PB-functie op dit forum.
And few will ever climb
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
duh, er worden honden oud op frolic. Wat heeft dat er nu mee te maken??JYBD schreef:Toch zijn er honden oud geworden, onder andere een bulletje van mij in het verleden die 16 1/2 geworden is, die vlees samen met brokken kregen/krijgen.
- JYBD
- Zeer actief
Rosita Compagner schreef:duh, er worden honden oud op frolic. Wat heeft dat er nu mee te maken??JYBD schreef:Toch zijn er honden oud geworden, onder andere een bulletje van mij in het verleden die 16 1/2 geworden is, die vlees samen met brokken kregen/krijgen.

- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Hier ook een topfitte hond die 's ochtends vlees/KVV krijgt van verschillende merken en 's avonds een geexpandeerde brok 
Meneer blieft geen geperste brok, enkel een krokante dus ja...
Meneer blieft geen geperste brok, enkel een krokante dus ja...
- Liesbeth
- Zeer actief
Wat maakt het nou uit of kvv sneller of langzamer verteerd dan welke brok dan ook
???
Als ik een broodje hamburger eet verteerd het broodje ook anders dan de hamburger, de augurk en de kaas.
Als ik een 'verantwoorde' maaltijd nuttig verteren de verschillende componenten van die maaltijd ook verschillend.
Als een hond een hele kip of konijn te vreten krijgt verteerd het vlees ook sneller dan de botten.
Verschillend voedsel verteerd nou eenmaal verschillend
.
Als ik een broodje hamburger eet verteerd het broodje ook anders dan de hamburger, de augurk en de kaas.
Als ik een 'verantwoorde' maaltijd nuttig verteren de verschillende componenten van die maaltijd ook verschillend.
Als een hond een hele kip of konijn te vreten krijgt verteerd het vlees ook sneller dan de botten.
Verschillend voedsel verteerd nou eenmaal verschillend
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk je nu dat er een topic geopend gaat worden "Voor Jion" waarin al dat soort dingen neergezet worden?Jion schreef:We zitten hier op een openbaar forum, dus als er een onderzoek is geweest naar het effect van het combineren van brokken en KVV op de vertering, dan is het wel zo handig dat dat onderzoek hier op het forum wordt neergezet. Dat scheelt de auteur heel veel PB's en als je een broodje aap verhaal echt uit de wereld wil helpen lijkt het me logischer dat onderzoek hier bij voeding in een sticky te zetten, zodat het ook makkelijk te vinden is.
Ik kijk onderzoeken graag zelf even in voordat ik klakkeloos de conclusie overneem en met de meute 'broodje aap' ga schreeuwen.
Zit er geen Google op jouw computer of een knopje Zoeken op het HF?
Niet alles hoeft je in de bek te vliegen hoor, je kunt ook best zelf wat doen.
Ik geef al jaren brok en vlees gemengd, ik geloof niet zo in dat sneller en langzamer verteren gedoe...
Daar heb ik geen onderzoek voor nodig om dat te bedenken.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik reageer gewoon op wat je zelf zegt:
Als ik jouw posts lees, verbaas ik me er altijd over hoe erg iemand er naast kan zitten en toch net doet of er heel veel hondenverstand aanwezig is. ik mensen bijna willen adviseren om precies het tegenovergestelde te doen van wat jij beweert...Jion schreef: dus als er een onderzoek is geweest naar het effect van het combineren van brokken en KVV op de vertering, dan is het wel zo handig dat dat onderzoek hier op het forum wordt neergezet.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- silversomali
- Vaste gebruiker
Dank voor alle advies. Ik geef nu 's ochtends brok en 's avonds meestal kvv. Ik wissel de merken wat af (ben ook nog aan het proberen waar hij het goed op doet etc). Ik had ook een aantal diepvriesproducten die niet compleet waren en als aanvullend worden gebruikt, die meng ik dan wel met brokken (krokante). Tot zover gaat alles goed
En hij vindt het vlees heel erg lekker
(Tot nu toe Bibi en Runner gegeven, vanavond Alaska)

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb geen onderzoeken nodig, ik kijk liever naar ervaringen en hoe het normaal zou gaan... door een wolf wordt ook gewoon netjes zoveel mogelijk opgevreten wat er te vreten valt en daar wordt echt geen verschil gemaakt tussen langzaam en snel verteren... ook niet in de tijd dat ze de afvalrestjes van de mens meekregen....Jion schreef:We zitten hier op een openbaar forum, dus als er een onderzoek is geweest naar het effect van het combineren van brokken en KVV op de vertering, dan is het wel zo handig dat dat onderzoek hier op het forum wordt neergezet. Dat scheelt de auteur heel veel PB's en als je een broodje aap verhaal echt uit de wereld wil helpen lijkt het me logischer dat onderzoek hier bij voeding in een sticky te zetten, zodat het ook makkelijk te vinden is.
Ik kijk onderzoeken graag zelf even in voordat ik klakkeloos de conclusie overneem en met de meute 'broodje aap' ga schreeuwen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar de spijsvertering van de wolf en de hond zijn zo goed als hetzelfde gebleven...Jion schreef:En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.malinois schreef: ik heb geen onderzoeken nodig, ik kijk liever naar ervaringen en hoe het normaal zou gaan... door een wolf wordt ook gewoon netjes zoveel mogelijk opgevreten wat er te vreten valt en daar wordt echt geen verschil gemaakt tussen langzaam en snel verteren... ook niet in de tijd dat ze de afvalrestjes van de mens meekregen....![]()
Ik zou zelf de spijsvertering van de hond en de wolf niet meer met elkaar willen vergelijken, die zijn denk ik behoorlijk van elkaar af ge-evolueerd. Wij eten ook totaal anders dan chimpansees.
Eventjes op internet zoeken:
(tik ook op google eens in DAVID MECH WOLF). Of Werner Freund. En lees bijv. boeken van Donath. Daarin kun je bijv. lezen dat het hele spijsverteringssysteem van de hond en de wolf 99,999% gelijk is. De darmen van de hond zijn 5 cm langer dan die van de wolf. That's it. Meer verschillen zijn er niet.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=4073.0
Wel Wikipedia maar daar staat ook een onderzoeksvermelding bij:
Afstamming
De wolf is de voorvader van de hond
Volgens genetisch onderzoek van Caries Vila (1997) zijn er op grond van verschillen in het mitochondriaal DNA vier verschillende groepen hondenrassen te onderscheiden, die mogelijk het resultaat zijn van vier verschillende domesticaties in het verleden.
Wel is duidelijk dat de hond afstamt van de wolf (Canis lupus) en niet van de coyote, de jakhals of een andere hondachtige: de verschillen van hond en wolf met al deze soorten zijn veel groter dan die tussen hond en wolf onderling. De grijze wolf komt, althans kwam, over een groot verspreidingsgebied voor in de Verenigde Staten van Amerika, Europa en Azië. Het is op grond van de genetische analyse niet duidelijk of de hond nog van een specifieke ondersoort van de wolf afstamt zoals de Perzische wolf (C. lupus pallipes), omdat die bij de gebruikte methode genetisch niet te onderscheiden was van de andere typen wolven.
Groep één van de vier door Vila onderscheiden categorieën is weer in verschillende takken onder te verdelen, waarvan een zuidoostelijke tak o.a. de Australische dingo bevat, een primitieve hond die ook in het wild leeft en zich van de meeste gedomesticeerde honden onder meer nog onderscheidt door een jaarlijkse voortplantingscyclus.
Genetisch onderzoek naar verschillen in het mitochondriaal DNA van de hond toont een nagenoeg identieke (0.2% verschil) basenvolgorde met die van de grijze wolf, wijzend op een directe afstamming in het (evolutionair gezien) recente verleden. Het verschil tussen wolven en coyotes was met 4% veel groter[1][2].
Voeding
De huidige gezelschapshond is van nature vleeseter, met een spijsverteringsstelsel dat bijna identiek is aan dat van wilde honden en wolven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond

-
Loek
- Zeer actief
De vergelijking van wolven en huishonden gaat totaal mankmalinois schreef: ik heb geen onderzoeken nodig, ik kijk liever naar ervaringen en hoe het normaal zou gaan... door een wolf wordt ook gewoon netjes zoveel mogelijk opgevreten wat er te vreten valt en daar wordt echt geen verschil gemaakt tussen langzaam en snel verteren... ook niet in de tijd dat ze de afvalrestjes van de mens meekregen....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wat is er anders in de spijsvertering van een wolf en van een huishond? Want daar ging het hier over...Loek schreef:De vergelijking van wolven en huishonden gaat totaal mankmalinois schreef: ik heb geen onderzoeken nodig, ik kijk liever naar ervaringen en hoe het normaal zou gaan... door een wolf wordt ook gewoon netjes zoveel mogelijk opgevreten wat er te vreten valt en daar wordt echt geen verschil gemaakt tussen langzaam en snel verteren... ook niet in de tijd dat ze de afvalrestjes van de mens meekregen....
(misschien ff de links lezen die hierboven staan

-
Loek
- Zeer actief
Een huishond ligt zijn halve leven op de bank, een wolf is altijd in beweging, heeft een aktievere spijsvertering en eet wanneer hij de kans krijgt, lijkt me nogal een verschilmalinois schreef:wat is er anders in de spijsvertering van een wolf en van een huishond? Want daar ging het hier over...Loek schreef:De vergelijking van wolven en huishonden gaat totaal mankmalinois schreef: ik heb geen onderzoeken nodig, ik kijk liever naar ervaringen en hoe het normaal zou gaan... door een wolf wordt ook gewoon netjes zoveel mogelijk opgevreten wat er te vreten valt en daar wordt echt geen verschil gemaakt tussen langzaam en snel verteren... ook niet in de tijd dat ze de afvalrestjes van de mens meekregen....
(misschien ff de links lezen die hierboven staan)