bouvierpoedel schreef:Toots als je terug leest heeft Marjoleine daar al op geantwoord.
Ja, inderdaad.
Maar mijn vraag aan Toots is nog niet door haar beantwoord: wat is volgens jou een erfelijke ziekte?
Want zoals ik dus al heb uitgelegd, er zijn symptomen die door specifieke bouw komen en daar is PL er een van.
Dat is dus geen erfelijke ziekte, het is een fout in de bouw met gevolgen. Net als bij mensen bijvoorbeeld platvoeten: fout in de bouw van de voet, en je krijgt er wel rugklachten van. Ligt dat aan die rug? Nee, aan die platvoeten

En die rugklachten krijg je dus tenzij je steunzolen gaat dragen.
Zo is dat met PL ook: dat is geen ziekte, het is een symptoom van een fout in de bouw. En het heeft best lan geduurd voor mensen dat wisten.
Je kunt uitsluiten op het symptoom, net zoals je bij mensen zou kunnen uitsluiten op rugklachten.
Maar of je daar die platvoeten bij mensen en PL bij honden wegkrijgt is zeer de vraag.
Je kunt ook selecteren op goede bouw (of goede voeten). Dát heeft veel sneller effect.
Dat laatste is dus wat TS wil en ik vind dat heel verstandig. Want de uitslag van een test is subjectief en niet zaligmakend, en selectie op domweg goed gebouwde achterhanden gaat echt veel sneller effect hebben volgens mij (en met mij denken meerdere orthopeden er zo over).
Kortom: ik denk niet dat TS het zo verkeerd doet.
En jij, Toots, wat denk jij na deze uitleg?