Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Minimale leeftijd reu om te dekken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Minimale leeftijd reu om te dekken?

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb het zelf niet aan de hand hoor, maar wat vinden jullie nou de minimale leeftijd waarop je een reu zou laten dekken?

Gewoon als alle onderzoeken gedaan zijn? Of daarna toch nog wachten hoe hij daadwerkelijk uitgroeit?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re: Minimale leeftijd reu om te dekken?

Ongelezen bericht door Badu »

Dat laatste :ok:
Drie jaar lijkt mij een mooie leeftijd....
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Minimaal twee jaar maar het liefst langer. Inderdaad uitgroeien maar ook het karakter laten ontwikkelen. Bij een hond in de puberteit kun je sommige dingen toch net iets anders inschatten :wink:
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het ermee eens hoor (vooral bij grote rassen..). Hoorde vandaag toen ik even op de show was in rotterdam al van reuen die al snel na onderzoeken gaan dekken. Dan heb je het (afhankelijk van het ras) over honden van 12 of 18 maanden..
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Inderdaad helemaal volwassen in karakter. En dat hangt van het ras af natuurlijk. Voor sommige rassen is dat misschien wel 4 jaar.

Ken een nest waar een erg jonge reu voor is gebruikt. Alle gezondheidstesten waren goed. Maar met echt volwassen worden kwamen er toch wat niet zo leuke karaktertrekjes naar boven die ook aan een paar pups zijn doorgegeven helaas. Reu zal ook niet meer gebruikt worden heb ik begrepen.
Afbeelding
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

3 jaar lijkt mij toch wel het minimum, voor zowel een reu als teefje...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dancingdaydream schreef:3 jaar lijkt mij toch wel het minimum, voor zowel een reu als teefje...
Drie jaar voor een teef?

Het hangt af van het ras maar een jaar of twee vind ik prima.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dancingdaydream
Zeer actief

Oh, ik had altijd begrepen dat 2 het échte minimum was, maar rond de 3 beter..
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dancingdaydream schreef:Oh, ik had altijd begrepen dat 2 het échte minimum was, maar rond de 3 beter..
Hoe bedoel je, het echte minimum?

Minimum is de leeftijd waarop ze getest kunnen worden wat mij betreft, maar bij de meeste rassen is het 16 of 18 maanden (voor reuen).
Maar als iemand dat zou willen is het minimum natuurlijk zodra een hond het snapt :19:
Dat is meestal rond een maand of 6-8.

Of 3 jaar beter is, hangt er denkt ik vanaf waarvóór dat beter zou moeten zijn.
Als je vanuit de hond redeneert is er geen beter of slechter volgens mij.
Voor de fokkerij/het ras natuurlijk wel, want op 6 maanden weet je nog niks van een hond.

Afbeelding

Asta

Ongelezen bericht door Asta »

2 jaar is een mooie leeftijd,3 vind ik wat overdreven. Niet dat ik er verstand van heb trouwens maar waarom wachten tot 3?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Asta schreef:2 jaar is een mooie leeftijd,3 vind ik wat overdreven. Niet dat ik er verstand van heb trouwens maar waarom wachten tot 3?
Om even alleen uit eigen ervaring te spreken: Nilo was met twee jaar absoluut nog niet volledig ontwikkeld. Niet qua lichaam maar ook niet qua karakter. Hij is een stuk zwaarder geworden en ook minder tolerant naar andere reuen, met twee jaar liet hij gerust over zich heen lopen zeg maar, eenmaal volwassen gebeurt dat niet meer :wink: En er vanuit gaande dat een hond jaren mee gaat zou ik dan de voorkeur geven te wachten tot drie jaar.
dancingdaydream
Zeer actief

Marjoleine schreef:
dancingdaydream schreef:Oh, ik had altijd begrepen dat 2 het échte minimum was, maar rond de 3 beter..
Hoe bedoel je, het echte minimum?

Minimum is de leeftijd waarop ze getest kunnen worden wat mij betreft, maar bij de meeste rassen is het 16 of 18 maanden (voor reuen).
Maar als iemand dat zou willen is het minimum natuurlijk zodra een hond het snapt :19:
Dat is meestal rond een maand of 6-8.

Of 3 jaar beter is, hangt er denkt ik vanaf waarvóór dat beter zou moeten zijn.
Als je vanuit de hond redeneert is er geen beter of slechter volgens mij.
Voor de fokkerij/het ras natuurlijk wel, want op 6 maanden weet je nog niks van een hond.
Ik bedoel meer dat het onder die leeftijd niet/minder goed is voor de teef, bijvoorbeeld bij een eerste loopsheid (+- 1 jaar dus), is nog te jong voor het teefje.. dat bedoelde ik meer.
Afbeelding
Asta

Maeve schreef:
Asta schreef:2 jaar is een mooie leeftijd,3 vind ik wat overdreven. Niet dat ik er verstand van heb trouwens maar waarom wachten tot 3?
Om even alleen uit eigen ervaring te spreken: Nilo was met twee jaar absoluut nog niet volledig ontwikkeld. Niet qua lichaam maar ook niet qua karakter. Hij is een stuk zwaarder geworden en ook minder tolerant naar andere reuen, met twee jaar liet hij gerust over zich heen lopen zeg maar, eenmaal volwassen gebeurt dat niet meer :wink: En er vanuit gaande dat een hond jaren mee gaat zou ik dan de voorkeur geven te wachten tot drie jaar.
Maar verschilt dat niet per geslacht of ras? asta met 1 jaar was net als asta met 1,5 en 2 jaar en 3 jaar. Ons hondje van vroeger ook, teefje van mijn ouders nu ook. Was een dominant kreng en is een dominant kreng :LOL:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ligt een beetje aan het ras, en ook de individuele hond, iig als je het hebt over volwassen zijn/karakter.

qua eventuele aandoeningen, tja.. er zijn bepaalde oogafwijkingen die pas later tot uiting kunnen komen, maar dat geld dan voor zowel reu als teef natuurlijk en zou je altijd moeten wachten tot een jaar of 4/5 .

wat ik wel vind, is dat als er een jonge reu ingezet word, laat hem b.v 3 keer dekken, liefst met teven uit diverse lijnen en wacht dan even, totdat al die nakomelingen volwassen zijn.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Asta schreef:
Maeve schreef:
Maar verschilt dat niet per geslacht of ras? asta met 1 jaar was net als asta met 1,5 en 2 jaar en 3 jaar. Ons hondje van vroeger ook, teefje van mijn ouders nu ook. Was een dominant kreng en is een dominant kreng :LOL:
Toller reuen staan er wel om bekend dat ze er vrij lang over doen om zich volledig te ontwikkelen, dat klopt wel. En per individu verschilt het, Nilo's lijn staat er ook om bekend maar hij heeft ook halfbroers die vanaf een jaar of anderhalf amper zijn verandert. Maar dat kun je dus niet voorspellen, toen Nilo twee was vonden we het een vrij licht gebouwde reu. Dat zeggen we nu maar niet meer :mrgreen:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik heb met Lune gewacht tot 3,5. O.a. om de reden dat ze echt nog niet volwassen was met 2 a 2,5, dat kwam pas toen ze 3 was. Daarnaast ook i.v.m. gezondheid.

Bij ons is de stelregel binnen de club dat een reu vanaf 18 maanden mag dekken. Hij mag 1 x per kalenderjaar dekken gerekend vanaf het moment dat zijn eerste nest is geboren, tot dat het eerste nest de leeftijd van 3 jaar heeft bereikt en alles gezond is. Dan mag de reu onbeperkt ingezet worden voor de fok, maar eigenlijk kun je er dus vanuit gaan dat als een reu met 18 maanden voor het eerst dekt dekt dat de reu tot 4,5 moet wachten voor hij vrijgegeven wordt voor de fok en onbeperkt mag dekken. Tussentijd mag hij dus per kalender jaar nog 1 dekking doen, in totaal komt dat dan op 3 dekkingen. Dit om te zorgen dat mochten er gezondheidsproblemen naar voren komen, er niet al heel veel gebruik gemaakt is van een reu.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dancingdaydream schreef: Ik bedoel meer dat het onder die leeftijd niet/minder goed is voor de teef, bijvoorbeeld bij een eerste loopsheid (+- 1 jaar dus), is nog te jong voor het teefje.. dat bedoelde ik meer.
Ha ja, dat dacht ik al.
Ja, voor teven is de minimum leeftijd (volgens de regels van de Raad) 18 maanden.
Per ras kan dat nog schelen in de regels van de RV.
Voor reuen is er geen minimum leeftijd, maar binnen RV's meestal wel. Althans, ze moeten aan gezondheidseisen voldoen en daarvoor moeten ze dan van de Raad weer een jaar zijn (soms 18 maanden).

Of het wel of niet goed is om jong dan wel ouder te zijn voor een eerste nest is een discussie waar men wereldwijd nog niet uit is, en waar voor zover ik weet ook nog nooit iets wetenschappelijk onderbouwd aan bewezen is. ;)

Suuz, wat ingewikkeld :?
Bij de stabij mogen reuen 3 nesten, en daarna maximaal 2 per jaar, mits de eerste drie nesten op de fokkersdag zijn geweest en geen problemen hebben gehad.
Maximaal mogen stabijs in Nederland 8 x dekken, in hun leven dus, en bij de eerste dekking moeten ze 18 maanden zijn.

Afbeelding

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nou ingewikkeld valt wel mee.. ik leg het gewoon krom uit denk ik... vermoeidheid ;-)

Eerste dekking in kalender jaar van bijv. 18 maanden (dus zeg bijv. dec. 2010)
2e dekking in kalenderjaar er na (mag van jan tot dec 2011)
3e dekking in kalenderjaar daarna (mag van jan tot dec 2012)

Als het 1e nest de leeftijd van 3 jaar heeft bereikt (4e kalenderjaar dus) en het nest gezond is, zonder afwijkingen als epilepsie, wordt de reu vrijgegeven. Anders niet. ;)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Asta

Dat vind ik persoonlijk erg goed dan geen beperking in dekken hoe dan ook.

En Manon ik ken alleen de hondjes hier, 3 leek mij zoveel. Maar dat verschilt dus per ras.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Tien.

en toen stierven er vanzelf wat rassen uit, is ook een methode :mrgreen: :mrgreen:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Cleva schreef:
yamie schreef:

en toen stierven er vanzelf wat rassen uit, is ook een methode :mrgreen: :mrgreen:
Hahahaha!
Dat bedoelde ik precies! :LOL:
Fusca's vader gaf zijn eerste nest op 13 jarige leeftijd, vanaf 10 jaar dekken zorg je juist dat rashonden ouder gaan worden :wink:.

Zelf vind ik het belangrijk dat een hond zowel lichamelijk als geestelijk 'klaar' is. Mijn teefjes waren allemaal met 2 jaar nog erg jong. Vanaf 3 jaar vind ik zowel voor een reu als voor een teef een mooie leeftijd om voor het eerst ingezet te worden.

Suuz! de regel bij jullie vind ik absoluut goed, vooral dat jonge reuen nog niet te veel nakomelingen in korte tijd mogen krijgen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
Cleva schreef:
yamie schreef:

Hahahaha!
Dat bedoelde ik precies! :LOL:
Fusca's vader gaf zijn eerste nest op 13 jarige leeftijd, vanaf 10 jaar dekken zorg je juist dat rashonden ouder gaan worden :wink:.

Zelf vind ik het belangrijk dat een hond zowel lichamelijk als geestelijk 'klaar' is. Mijn teefjes waren allemaal met 2 jaar nog erg jong. Vanaf 3 jaar vind ik zowel voor een reu als voor een teef een mooie leeftijd om voor het eerst ingezet te worden.

Suuz! de regel bij jullie vind ik absoluut goed, vooral dat jonge reuen nog niet te veel nakomelingen in korte tijd mogen krijgen.
jajaja, er zijn meer rassen dan alleen de kooiker natuurlijk en laten sommige daarvan nou niet eens de 10 halen, dat werd ermee bedoeld :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bij een teef zou ik even wachten die heeft er lichamelijk van te lijden .
Bij een jonge reu zou ik niet zo moeilijk doen.
Leeftijd van 18 maanden kan je ook een boel vertellen ,daar hoef je niet gaan zitten wachten tot hij 3 jaar is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Vaak geeft een reu gemiddeld gezien meer nakomelingen dan een teef. Voor een teef vind 2,5/3 jaar een mooie leeftijd voor de wat grotere rassen. Voor ushi heb ik ook expres geen hele jonge reu gekozen, je weet inderdaad niks van hem.
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

voor de DH eerst de IPO certificaten halen, clubmatch lopen, UV en fokgeschiktheids keuring, dan nog heupen, ellebogen en rug screenen, dan nog DNA en als alles goed is mag de reu dekken. Dan zijn ze toch minimaal 2,5 jaar.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

in Belgie mag een reu dekken vanaf 12 maanden en een teef mag gedekt worden vanaf 15 maanden
ik zelf vind reuen van grote rassen meestal met 12 maanden "te jong", het karakter kan nog een hele hoop veranderen en ook qua uiterlijk verandert hij nog wel
teven vind ik ook veel te jong op 15 maanden

Darko was met 12 maanden bijlange na nog niet "af", dat was hij pas toen hij 4 was, Guapa heeft haar 1ste nest gehad net na ze 3 geworden was, eigenlijk was het de loopsheid daarvoor de bedoeling maar toen was madam niet drachtig, Guapa was wel heel snel "af", zij is na haar 12 maanden zowel qua karakter als uiterlijk niet heel veel meer verandert, het enige dat verandert is is dat ze gespierder is geworden

Jänta word in september 2, maar zij is mentaal nog lang niet volwassen, maar ik denk ook dat Jänta nooit niet volwassen gaat worden :engel: , Jänta word in november aangekeurd en dan eens kijken wanneer de DA tijd heeft om haar heupen te doen en afhankelijk daar van, zal zij ergens in de loop van volgend jaar gedekt worden
Afbeelding
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Minstens 2jaar, dan is zowel de bouw als het karakter gevormd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

1,5 jaar vind ik wel het minimum, als leek..
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Runar was 14 maanden bij zijn eerste dekking.
Eigen reu op eigen teef, alles heel normaal verlopen (indien hij geen aanstalten ging maken, ging ik naar een andere reu, zijn vader).

Het heeft hem helemaal niet veranderd, idealer ging zijn moest het 6 maanden later geweest zijn, maar goed, de teef ging ik dan al te oud gevonden hebben voor een eerste nest.
Een vreemde reu zou ik zo vroeg niet gebruiken, die ken je toch een stuk minder op kwaliteit dan een eigen hond.

voor een teef vind ik tussen de 3 en 4 jaar ideaal voor een eerste nest.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”