Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
steriliseren vóór 1e loopsheid...(eigenlijk castreren)
Moderator: moderatorteam
-
Asta
Re: steriliseren vóór 1e loopsheid...(eigenlijk castreren)
Hier Asta ook jong laten castatreren, gewoon nooit over nagedacht en een loopse teef kon met de oppas van toen niet dus klonk wel logisch.
Bij een volgende hond weet ik het niet. Ik werk dus ik ben wel afhankelijk of de oppas die ik nu heb met een loopse teef wil lopen.
Overigens geen gewichtsproblemen, geen vachtproblemen. Wel allergieën en supergevoelige maag en darmen maar dat komt niet door de castratie.
Bij een volgende hond weet ik het niet. Ik werk dus ik ben wel afhankelijk of de oppas die ik nu heb met een loopse teef wil lopen.
Overigens geen gewichtsproblemen, geen vachtproblemen. Wel allergieën en supergevoelige maag en darmen maar dat komt niet door de castratie.
- CKS
- Zeer actief
Mijn westie is gesteriliseerd toen ze zeven maanden oud was. Geen spijt van, bij een klein ras doe ik het meteen weer.
Kees
Kees
- Big-Dogs
- Actief
- Mijn ras(sen): chihuahua en mix malt/shi
- Aantal honden: 2
Als ik zo alle ervaringen lees doe ik er goed aan om te wachten of mss wel helemaal niet te doen.
De ontwikkelijk van lichaam en geest staat voorop. Dat ze verhoogde kans op gewrichtsklachten en aandoeningen aan de botten schrik ik ook wel van..
maar ergens ook logisch, vrouwen in de overgang krijgen dit ook ( botontkalking) of bij verwijdering vd eierstokken.
Zoë is de ongelukkige uit het nest die lossen knieschijfjes heeft (PL) en neem aan dat dit alleen maar erger zal worden dan....pfff ik ben blij dat ik het forum gevonden heb!
De ontwikkelijk van lichaam en geest staat voorop. Dat ze verhoogde kans op gewrichtsklachten en aandoeningen aan de botten schrik ik ook wel van..
maar ergens ook logisch, vrouwen in de overgang krijgen dit ook ( botontkalking) of bij verwijdering vd eierstokken.
Zoë is de ongelukkige uit het nest die lossen knieschijfjes heeft (PL) en neem aan dat dit alleen maar erger zal worden dan....pfff ik ben blij dat ik het forum gevonden heb!
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Kees, weet jij of het risico op botkanker inderdaad vooral voor grote rassen opgaat? Ik meen dat in een artikel gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden. En maakt het voor het risico op botkanker nog uit of een hond op jonge leeftijd gecastreerd wordt of later?Casey schreef:Mijn westie is gesteriliseerd toen ze zeven maanden oud was. Geen spijt van, bij een klein ras doe ik het meteen weer.
Kees
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Dat heb ik echt nooit begrepen, vreselijk! Ik zou nooit een pup halen die al is gecastreerdSanne!! schreef:Als we het dan toch over vroeg castratie hebben.
Wat dachten jullie van al die schattige labradoodles die op 9 weken niet alleen geent worden maar ook maar meteen gecastreerd.....
Ik heb Gollum na de eerste loopsheid laten castreren omdat ze er ontzettend beroerd van was. Ze wilde niks meer, niet wandelen, niet eten, niet spelen, niks. En daarna werd ze ook nog eens vreselijk schijnzwanger, met melk en al. Dat heeft bij elkaar 3 maanden geduurd. Een aangezien een hond meestal 2 maal per jaar loops is besloot ik haar te castreren, de helft van het jaar een depressieve zieke hond hebben leek me voor beiden niet prettig.
- Liesbeth
- Zeer actief
Ik ben het helemaal eens met dit artikelLongFields schreef:Ik zag met betrekking tot dit onderwerp van de week een hele interessante en nuttige link, de moeite waard om door te lezen (is wel in het Engels): http://www.angryvet.com/spaying-and-neutering/
Dit is wat een Amerikaanse DA mij zo'n 15 jaar geleden ook vertelde. Hij castreerde liever niet, wilde niet snijden in gezonde honden, maar het probleem met zwervers was zo groot dat er iets moest gebeuren.
Het was/is de mentaliteit van de gemiddelde Amerikaan die er toe heeft geleid dat dit probleem zo groot werd. Vrijheid van (menings)uiting, niet alleen voor mens, maar ook voor hond.
Daar is door de overheid op gereageerd door een campagne op te stellen om Amerikanen er van te overtuigen dat castreren zoveel beter was voor de hond, gezondheid technisch
Helaas loopt Nederland vaak, als een kip zonder kop, achter Amerika aan en hebben DA'en dit 'protocol' toen overgenomen. Dit, zonder zich te realiseren dat wij geen "goede" reden hebben tot (vroeg)castreren en zonder eigen onderzoek te doen naar voor- en/of nadelen.
De Amerikaanse DA waar ik het over had, is toen hier geweest, heeft een rondje Nederland gedaan en hij zei mij toen, dat hij zelden zou castreren, als hij hier DA was. Hij zou het alleen doen als het medisch verantwoord was
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- CKS
- Zeer actief
Ja, en dat klopt. Botkanker, en dan specifiek osteosarcoom (de meest voorkomende en veruit gevaarlijkste versie) is eigenlijk uitsluitend een probleem bij grote en reuzerassen. Slechts 5% van de gevallen van osteosarcoom komt voor bij honden onder de 15 kilo. Iemand die zegt dat een Chihuahua niet gesteriliseerd moet worden wegens het risico op botkanker heeft er dus érg weinig van begrepenBelle schreef:Kees, weet jij of het risico op botkanker inderdaad vooral voor grote rassen opgaat?Casey schreef:Mijn westie is gesteriliseerd toen ze zeven maanden oud was. Geen spijt van, bij een klein ras doe ik het meteen weer.
Kees
Ja, in ieder geval bij de Rottweiler is daar uitgebreid onderzoek naar gedaan, mede omdat de Rott ook als dierlijk model voor menselijk osteosarcoom gebruikt wordt. Klik voor de link naar die studie.En maakt het voor het risico op botkanker nog uit of een hond op jonge leeftijd gecastreerd wordt of later?
Uit deze studie is zeer duidelijk gebleken dat de leeftijd waarop de castratie/sterilisatie uitgevoerd wordt van beslissend belang is. Castreren vóór de leeftijd van 1 jaar geeft inderdaad een véél hogere kans op osteosarcoom, tussen 1 en 3 1/2 jaar oud geeft het iets meer kans maar dat maakt klinisch weinig meer uit, en ná 3 1/2 jaar is de kans na castratie zelfs ietsjes kleiner (klinisch ook niet relevant overigens). Persoonlijk denk ik dat de eerste loopsheid beslissend is, omdat niet alle Rotts op 1 jaar al een keer loops geweest zijn zie je tussen 1 en 3 1/2 nog een iets verhoogde kans, daarna niet meer.
Plaatje.
Er is bij deze studie overigens ook gekeken naar de levensverwachting van Rottweilers, waarbij intacte reuen, gecastreerde reuen, intacte teven en gesteriliseerde teven met elkaar vergeleken zijn. Met nogal schokkende uitkomsten
Age at Death (mean± SD)
Intact male 9.3 ± 2.5 yr
Castrated male 9.2 ± 2.5 yr
Intact female 7.5 ± 2.4 yr
Spayed female 9.8 ± 2.4 yr
Dogs with bone sarcoma 8.8 ± 2.0 yr
Dogs without bone sarcoma 9.5 ± 2.6 yr
Dus ondanks de verhoogde kans op osteosarcoom leven gesteriliseerde Rottweilerteven volgens deze studie dus dik meer dan twee jaar langer dan hun intacte ras- en sexegenootjes. En voor reuen maakt castratie in de praktijk niets uit qua levensverwachting. Zo dan, die zag ik niet aankomen, moet ik zeggen. Twee jaar!!! En zélfs een hond mét botkanker leeft gemiddeld ruim een jaar langer dan de gemiddelde intacte teef.
Goed wat iedereen hier van vindt mag hij/zij zelf weten maar als ik sterilisatie van een teef adviseer wegens gezondheidsrisicos dan heb ik iig in het geval van Rottweilers een goede onderbouwing voor mijn verhaal. Zeker als ik die sterilisatie adviseer ná de eerste loopsheid (en ervoor adviseerde ik dat toch al niet dus niets aan de hand).
Groetjes,
Kees
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Kees, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- CKS
- Zeer actief
Even uit het artikel gequote:Liesbeth schreef:Ik ben het helemaal eens met dit artikelLongFields schreef:Ik zag met betrekking tot dit onderwerp van de week een hele interessante en nuttige link, de moeite waard om door te lezen (is wel in het Engels): http://www.angryvet.com/spaying-and-neutering/.
Het zal aan mij liggen maar intacte katers en poezen houden is iets meer dan 'een uitdaging'. Als je tenminste niet binnen een jaar 7 miljard kittens in Nederland wilt hebbenThis does pose challenges. Male cats mark and spray. .... Female cats, when they are in heat, will drive you nuts!
Jij bedankt voor je vraag want dankzij jou ben ik gaan zoekenBelle schreef:Kees, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Kees
- Framboise
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradoodle
Gollum schreef:Dat heb ik echt nooit begrepen, vreselijk! Ik zou nooit een pup halen die al is gecastreerdSanne!! schreef:Als we het dan toch over vroeg castratie hebben.
Wat dachten jullie van al die schattige labradoodles die op 9 weken niet alleen geent worden maar ook maar meteen gecastreerd.....![]()
Ik heb Gollum na de eerste loopsheid laten castreren omdat ze er ontzettend beroerd van was. Ze wilde niks meer, niet wandelen, niet eten, niet spelen, niks. En daarna werd ze ook nog eens vreselijk schijnzwanger, met melk en al. Dat heeft bij elkaar 3 maanden geduurd. Een aangezien een hond meestal 2 maal per jaar loops is besloot ik haar te castreren, de helft van het jaar een depressieve zieke hond hebben leek me voor beiden niet prettig.
Dit is ook de reden dat ik mijn labradoodle via een omweg heb gekocht. Afschuwelijk en verachtelijk is dat castratiebeleid.
Ik laat mijn meisje dus ook niet castreren, tenzij daar een solide medische reden voor opduikt.
- Framboise
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradoodle
Gollum schreef:Dat heb ik echt nooit begrepen, vreselijk! Ik zou nooit een pup halen die al is gecastreerdSanne!! schreef:Als we het dan toch over vroeg castratie hebben.
Wat dachten jullie van al die schattige labradoodles die op 9 weken niet alleen geent worden maar ook maar meteen gecastreerd.....![]()
Dit is ook de reden dat ik mijn labradoodle via een omweg heb gekocht. Afschuwelijk en verachtelijk is dat castratiebeleid.
Ik laat mijn meisje dus ook niet castreren, tenzij daar een solide medische reden voor opduikt.