Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren vóór 1e loopsheid...(eigenlijk castreren)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Big-Dogs
Actief
Mijn ras(sen): chihuahua en mix malt/shi
Aantal honden: 2

steriliseren vóór 1e loopsheid...(eigenlijk castreren)

Ongelezen bericht door Big-Dogs »

Ik heb het forum proberen uit te spitten of hier al een topic over was....er staat zoveel, dat ik hem toch open.

Er wordt vaak best negatief gereageerd over uberhaupt castreren.
Als er geen nestje komt, is dit toch beter voor de gezondheid vh teefje?

Zoë mijn chihuahua mag geen pups krijgen, dus wil ik haar laten helpen. Nou was ik bij de DA en ze adviseerde dit voor de 1e loopsheid te doen! Zoë is nu dik 6 mnd, en dit zou het moment zijn pfff
Wie heeft dit ook zo vroeg laten doen?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: steriliseren vóór 1e loopsheid...(eigenlijk castreren)

Ongelezen bericht door fes/lou »

Niemand met gezond verstand lijkt me...
Je laat een hond toch gewoon eerst geestelijk en lichamelijk uitgroeien? Dus eerst een loopsheid, liever 2, dan evt sterilisatie..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

zoveel meningen zoveel mensen, ik vind het persoonlijk veel te vroeg, laat een hond eerst maar volwassen worden, mentaal en lichamelijk uitgroeien. om pups krijgen te voorkomen zijn natuurlijk nog wel meer mogelijkheden, bv. gewoon opletten? hondje niet los laten lopen wanneer ze loops is, als er een reu in huis is , ze uit elkaar houden ( kan bv ook door 1 van de 2 uit logeren te doen oid) je hoeft echt niet te laten snijden in een dier om te zorgen dat ze niet drachtig wordt :wink:
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik heb ze eerst uit laten groeien en na de 2e loopsheid laten steriliseren.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik niet en zou dat ook nooit laten doen.

er staat voldoende op het forum
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zag met betrekking tot dit onderwerp van de week een hele interessante en nuttige link, de moeite waard om door te lezen (is wel in het Engels): http://www.angryvet.com/spaying-and-neutering/
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb mijn boxer destijds voor de 1e leeftijd gecastreerd en ik zou het nooit meer doen.
Maar i ben inmiddles ook geen voorstander meer van castratie tenzij medisch noodzakelijk.
Nika heeft er volgens mij verder weinig last van gehad, ze is alleen altijd wat "pupperig" gebleven.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fes/lou schreef:Niemand met gezond verstand lijkt me...
Je laat een hond toch gewoon eerst geestelijk en lichamelijk uitgroeien? Dus eerst een loopsheid, liever 2, dan evt sterilisatie..

:ok:

Je kunt prima voorkomen dat je teefje gedekt wordt.
Ik ken maar 1 teef echt goed die voor de eerste loopsheid is gecastreerd.
Erg puppig, onzeker en geen flauw idee wat ze op sociaal gebied met zichzelf en anderen aan moet.
Daarbij heeft ze een infantiele vulva = onvolgroeide flamoes.

Ik zou zeker met zo'n uk ook bang zijn dat andere honden in negatieve zin op haar gaan reageren.
Big-Dogs
Actief

Jammer dat er gelijk zo'n opmerking komt. Ik laat het toch ook niet klakkeloos doen...daarom zet ik het hier neer.
Mijn DA adviseerde om het zo te doen, ik had dit nog nooit gehoord.
Ze legde uit dat het de kans op veel aandoeningen (baarm ontst, tepelkanker ed) hiermee gereduceerd wordt. En ik wil echt het beste voor die kleine!
Hoe ik moet voorkomen dat ze zwanger wordt weet ik ook wel, ze loopt nooit los...ik kijk wel uit!
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Mijn dierenarts (en mijn baas) is ook een voorstander van steriliseren voor de eerste loopsheid omdat dit volgens haar de enige garantie is dat er geen kwaadaardige melktumoren ontstaan. Ze heeft nu zelf een jonge zwitserse herder en die gaat ook voor de 9 maanden onder het mes.......... Dit is dus een punt waar ik niet in mee kan gaan want ik vind ook dat een hond eerst lichaamelijk en mentaal volwassen moet kunnen worden en dan neem ik dat risico van melklijsttumoren maar op de koop toe want die zijn in veel gevallen niet eens heel kwaadaardig of ontstaan pas op oudere leeftijd.
Sandra
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Big-Dogs schreef:
Jammer dat er gelijk zo'n opmerking komt. Ik laat het toch ook niet klakkeloos doen...daarom zet ik het hier neer.
Ze legde uit dat het de kans op veel aandoeningen (baarm ontst, tepelkanker ed) hiermee gereduceerd wordt. En ik wil echt het beste voor die kleine!
Hoe ik moet voorkomen dat ze zwanger wordt weet ik ook wel, ze loopt nooit los...ik kijk wel uit!

:wink: Niet meteen op de kast zitten hoor.
Fes/lou reageert op de vraag 'wie heeft dit ook zo vroeg laten doen'.

Heb je de link van Longfields gelezen?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

En de hond nooit los? Da's pas echt sneu...
Big-Dogs
Actief

dagmar88 schreef:
Big-Dogs schreef:

:wink: Niet meteen op de kast zitten hoor.
Fes/lou reageert op de vraag 'wie heeft dit ook zo vroeg laten doen'.

Heb je de link van Longfields gelezen?
Was ik even vergeten, maar ik heb hem nu gelezen...
Moet eerlijk zeggen dat ik zover niet nagedacht had. Eigenlijk is het logisch dat de ontwikkeling wordt onderbroken ja...
Wat raar dat ze het dan toch blijven adviseren he. Als ik niet was gaan inlezen, had ik het gewoon gedaan.... :( Al ging het wel tegen mijn gevoel in :scratch:

@Fes/lou

Ze mag in de tuin losrennen, maar buitenshuis daar luisterd ze gewoon nog niet goed genoeg voor.Het is een heel siociaal hondje, die echt alles en iedereen leuk vindt, en ik ben bang dat als ze op de verkeerde afrent( kwispelent) ik haar niet op tijd terug geroepen krijg. Oefen wel met lange lijn, vaak is ze oostindisch doof...
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Er zijn veel voor- en nadelen aan castreren. Vooral vroegcastratie lijkt veel nadelen te hebben. Mamatumoren zijn over het algemeen goed te behandelen. Maar botkanker, waarop de kans vergroot wordt bij vroegcastratie, is nauwelijks te behandelen.

Als je wil castreren (ik overweeg het nu ook voor mijn witje) doe dat dan 3 maanden ná de tweede loopsheid. Dat is een ideaal moment.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ik zou maar is gaan oefenen met dat loslopen. Zonde als ze nooit los zou kunnen lopen. Neem hele lekkere hapjes mee en veel belonen! Of anders eerst aan de lange lijn oefenen met het 'hier komen'.

Voor de eerste loopsheid laten helpen, zou ik ook niet voor kiezen. Veel te jong. Zou sowieso wachten tot ze een keer loops is geweest.
Ik wou mijn chihuahua niet laten steriliseren, omdat ik dat niet nodig vond. Nu kreeg ze een baarmoederontsteking dus moest het wel. Mijn volgende hond zou ik gelijk na de eerste loopsheid laten steriliseren, volgens mij moet dat ongeveer 3 maanden na de loopsheid.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Als ik al castreren zou ik het niet voor de tweede loopsheid laten doen. De hond moet eerst de kans krijgen om geestelijk en lichamelijk volwassen te worden. Logisch dat je je dierenarts vertrouwd. Maar dierenartsen hebben ook niet alle waarheid in pacht. Blijf altijd kritisch. Ook met entingen. Dierenartsen willen je hond tegen van alles en wat vaccineren, maar dat is niet altijd de bestie optie. Vaccineren ondermijnt het immuunsysteem. Lees je alsjeblieft in. Als je googled kom je er al gauw achter dat vaccineren niet altijd zaligmakend is. Wees gerust kritisch naar je dierenarts toe. Vaak zijn de middelen erger dan de kwaal. Natuurlijk laat ik mijn honden ook wel enten. Maar ik pas wel op dat ze niet teveel entingen achter elkaar erin jassen: bijvoorbeeld de cocktail enting en rabies.Ik vind de weil enting en de parvo enting dan wel weer belangrijk. Vooral de weil enting. Die kan je het beste in her voorjaar laten zetten. Dan is het virus het meest actief. Je kan je hond ook laten titeren. Dan nemen ze wat bloed af en kijken dan hoeveel antistoffen hij nog in zijn bloed heeft voor bepaalde ziektes. Vaak is het dan dat de hond jaren niet geent hoeft te worden omdat hij genoeg antistoffen heeft. Elke enting is een aanslag op het immuunsysteem moet je maar denken :wink:
Als beginnende hondenliefhebber ga je klakkeloos achter je dierenarts aan. Maar nogmaals, lees je goed in. En die castratie echte niet te vroeg laten doen, hoor :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Big-Dogs
Actief

wat de sterilisatie aangaat ben ik om!! Het gaat niet gebeuren voorlopig...pff weer een zorg minder!

Dat stukje vd entingen ben ik geheel met je eens. Mijn katten hebben alleen de kitten entingen gehad en daarna niks meer....eentje is al 16 en de ander 3. Moet ik wel zeggen dat ze nauwelijks buiten lopen...mag wel maar willen ze niet :scratch:
goed kosthuis

De honden laat ik dan wel weer enten, meer omdat ze vaak mee naar buitenland gaan...weet niet of ik geen problemen ga krijgen als ik het dan niet doe. Al is er nog nooit naar paspoort gevraagt...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Big-Dogs schreef:wat de sterilisatie aangaat ben ik om!! Het gaat niet gebeuren voorlopig...pff weer een zorg minder!

Dat stukje vd entingen ben ik geheel met je eens. Mijn katten hebben alleen de kitten entingen gehad en daarna niks meer....eentje is al 16 en de ander 3. Moet ik wel zeggen dat ze nauwelijks buiten lopen...mag wel maar willen ze niet :scratch:
goed kosthuis

De honden laat ik dan wel weer enten, meer omdat ze vaak mee naar buitenland gaan...weet niet of ik geen problemen ga krijgen als ik het dan niet doe. Al is er nog nooit naar paspoort gevraagt...
voor het buitenland volstaat eens per 3 jaar de rabies-enting als je niet naar Engeland of Zweden gaat maar in Europa blijft.

Ik zal geen honden castreren zonder medische noodzaak. De kans op wat je dierenarts zegt, klinkt heel leuk, maar laat jij je lichaam ook maar preventief leeghalen omdat je later wat zou kunnen krijgen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Big-Dogs schreef:Ik heb het forum proberen uit te spitten of hier al een topic over was....er staat zoveel, dat ik hem toch open.

Er wordt vaak best negatief gereageerd over uberhaupt castreren.
Als er geen nestje komt, is dit toch beter voor de gezondheid vh teefje?

Zoë mijn chihuahua mag geen pups krijgen, dus wil ik haar laten helpen. Nou was ik bij de DA en ze adviseerde dit voor de 1e loopsheid te doen! Zoë is nu dik 6 mnd, en dit zou het moment zijn pfff
Wie heeft dit ook zo vroeg laten doen?
Ik niet. Ik vind dat je een hond eerst moet laten uitgroeien. Castreren is niet per definitie beter voor de hond. Het heeft allebei voor- en nadelen, dus die zou ik eens doornemen als ik jou was en dan een beslissing nemen. Geen nestje = castreren als automatisme en logisch gevolg, blijft voor mij een vreemde gedachtegang. Ik ben niet tegen castreren, maar dan wel doordacht en niet 'omdat de dierenarts dat nou eenmaal zegt' of 'omdat je geen nestje wilt'. Een dierenarts is niet alwetend en er zijn meer methodes om een nestje te voorkomen dan alleen castratie.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Miranda schreef:Er zijn veel voor- en nadelen aan castreren. Vooral vroegcastratie lijkt veel nadelen te hebben. Mamatumoren zijn over het algemeen goed te behandelen. Maar botkanker, waarop de kans vergroot wordt bij vroegcastratie, is nauwelijks te behandelen.

Als je wil castreren (ik overweeg het nu ook voor mijn witje) doe dat dan 3 maanden ná de tweede loopsheid. Dat is een ideaal moment.
Belle is vroeg gecastreerd (voor de eerste loopsheid) en heeft inderdaad botkanker gekregen. Wel heb ik ooit gelezen dat dat vooral bij grote rassen een risico is.
De verdere nadelen van castratie, zoals dik worden en een lelijke vacht, komen volgens mij ook voor bij castratie op latere leeftijd. Als er geen medische noodzaak is, worden bij mij de honden dan ook niet meer gecastreerd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Big-Dogs schreef:wat de sterilisatie aangaat ben ik om!! Het gaat niet gebeuren voorlopig...pff weer een zorg minder!
:ok:
Niet alle DA's zijn trouwens voor hele vroege castratie gelukkig.

Wel is het vrij normaal om jong te castreren helaas.
Kwam gisteren nog iemand tegen met een hele leuke mix labrador/dog en nog het e.e.a. van een maand of 8.
Daar gaan volgende maand ook zijn ballen af want nu is hij nog rustig en te hanteren :U:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Vriendin van mij heeft een diensthond, die is met 5 maanden gecastreerd. Ik heb hem gezien, hij is nu anderhalf en hij is gewoon mooi uitgegroeid.
Ik vind 5 maanden erg vroeg, maar de hond heeft een prima karakter en werkt goed
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

het kan nog eerder :(
hier een Hollandse herder teefje, amper 4,5 maand en het mes ging erin :cry:
ach hun Westie was ook vroeg gecastreerd zonder problemen dus .... en we willen er toch niet mee fokken, :blah: :blah:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

hier ook gesteriliseerd na 2e loopsheid.
ik heb al veel teefjes als klant verloren aan allerlei kanker
in de baarmoeder/tepels enz.
ik ben blij dat ze geholpen zijn.
en lekker geen last meer van de loopsheid.
en ze waren beiden zo schijnzwanger dat was zo zielig.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Jion schreef:
Belle schreef:
Miranda schreef:Er zijn veel voor- en nadelen aan castreren. Vooral vroegcastratie lijkt veel nadelen te hebben. Mamatumoren zijn over het algemeen goed te behandelen. Maar botkanker, waarop de kans vergroot wordt bij vroegcastratie, is nauwelijks te behandelen.

Belle is vroeg gecastreerd (voor de eerste loopsheid) en heeft inderdaad botkanker gekregen. Wel heb ik ooit gelezen dat dat vooral bij grote rassen een risico is.
De verdere nadelen van castratie, zoals dik worden en een lelijke vacht, komen volgens mij ook voor bij castratie op latere leeftijd. Als er geen medische noodzaak is, worden bij mij de honden dan ook niet meer gecastreerd.
Bij hoeveel procent komt dat dik worden en een slechte vacht eigenlijk voor? Is daar onderzoek naar gedaan? Die van mij (allebei gecastreerd) hebben namelijk een prachtige lijn en een schitterende vacht.
(En nee, ik ben helemaal niet subjectief. :engel: )
Belle is ook niet dik, maar kan wel maar weinig eten, minder dan de twee kleintjes. Vachtverandering ligt denk ik ook aan het type vacht.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Inge schreef:Ik heb mijn boxer destijds voor de 1e leeftijd gecastreerd en ik zou het nooit meer doen.
Maar i ben inmiddles ook geen voorstander meer van castratie tenzij medisch noodzakelijk.
Nika heeft er volgens mij verder weinig last van gehad, ze is alleen altijd wat "pupperig" gebleven.

Helemaal eens!
Ook voor eerste loopsheid laten doen, doe ik nooit meer... :oohja:
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Als we het dan toch over vroeg castratie hebben.

Wat dachten jullie van al die schattige labradoodles die op 9 weken niet alleen geent worden maar ook maar meteen gecastreerd.....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

onvoorstelbaar...
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

empyree schreef:Mijn dierenarts (en mijn baas) is ook een voorstander van steriliseren voor de eerste loopsheid omdat dit volgens haar de enige garantie is dat er geen kwaadaardige melktumoren ontstaan. Ze heeft nu zelf een jonge zwitserse herder en die gaat ook voor de 9 maanden onder het mes.......... Dit is dus een punt waar ik niet in mee kan gaan want ik vind ook dat een hond eerst lichaamelijk en mentaal volwassen moet kunnen worden en dan neem ik dat risico van melklijsttumoren maar op de koop toe want die zijn in veel gevallen niet eens heel kwaadaardig of ontstaan pas op oudere leeftijd.
Ik kan toch niet anders denken dan dat deze dierenartsen "ouderwetse" ideeën hebben? Ik weet dus echt al minstens 12 jaar, dat die theorie over kanker achterhaald is. Ja natuurlijk kun je geen kanker krijgen aan organen die je niet meer hebt, en natuurlijk kun je geen ontsteking aan je baarmoeder krijgen als je die niet meer hebt.

Maar waarom halen ze dan niet voor je 10e jaar je borstklieren weg? Voor ze tot rijkdom kunnen komen, en voor ze voor kanker kunnen zorgen? Mijn eierstokken hadden ook op mijn 10e al weggehaald kunnen worden, want die rijpe eitjes iedere maand heb ik niets aan. Zorgen alleen maar voor ellende. En toch zou het me vreselijk veel moeite kosten - als het me al lukt - om die zooi uit mijn buik te halen.

Eigenlijk moet er een polletje opgestart worden over honden met melklijsttumoren. Ik ken er eentje. Die kreeg een prikpil tijdens haar loopsheid en was 8.
Mijn dames zijn 10 en 12. De jongste is vorig jaar geopereerd, baarmoederontsteking. De oudste is nog intact, en geen problemen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Overigens had de castratie van Nika destijds niks te maken met angst voor kanker oid. :wink: Nika ging naar mijn ouders als ik moest werken en zij hadden een complete reu (Danco).
Mijn ouders zagen heel erg tegen die loopsheid op en waren bang dat het mis zou gaan. Daarom destijds (13 jaar geleden) overlegd met mijn dierenarts en toen gekozen voor vroegtijdige castratie.
Mijn volgende teef Marouck is met 4,5 jaar gecastreerd vanwege hevige schijnzwangerschappen en tot 2x toe melkklierontstekingen daardoor. Mijn huidige teef Biène is een paar maanden geleden, bijna 7 jaar oud, gecastreerd vanwege een baarmoederontsteking.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”