Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cherish schreef:In België zijn al die contracten niet rechtsgeldig, je kan ze opstellen en ze volgen, of je kan er foert tegen zeggen.
Is natuurlijk hoe je het zelf wil, goed contact met de fokker behouden of die cent niet betalen.
Nou, als ik geld moet betalen om met iemand op goede voet te blijven hoeft het van mij niet hoor. Dat zal effe lekker worden zeg. Dan maar niet op goede voet.
Mijn vraag is of het redelijk is dat ik er geld voor betaal. niet of ze mij daardoor aardig blijft vinden
bouvierpoedel schreef:Krijg je toch een heel andere insteek als je zzelf aangeboden hebt om de hond te kopen.
Zo krijg je praatjes in de wereld waar niemand blij mee zou zijn.,
Had het gelijk in je begin bericht gezet en je had andere reakties gehad dan nu.
Dit snap ik niet
Voor zover ik weet strooi ik geen praatjes in de rondte maar stel ik een vraag.
bouvierpoedel schreef:Krijg je toch een heel andere insteek als je zzelf aangeboden hebt om de hond te kopen.
Had het gelijk in je begin bericht gezet en je had andere reakties gehad dan nu.
Dit snap ik niet
Je eerste post:
Wildflower schreef:Onlangs vroeg de fokker van mijn hond of ik Ben officieel op mijn naam wilde hebben.
Zij vond een bedrag tussen de 200 en 250 euro redelijk.
Je latere post:
Wildflower schreef:
Het stomme van mij is dat ik in datzelfde mailtje gezegd heb dat ik Ben wel van haar wil kopen
Ik had daarbij een symbolisch bedrag in mijn hoofd. Of een paar zakken voer oid. Maar er is geen moment bij me opgekomen dat ik honderden euro's zou betalen
Maar goed, het was natuurlijk geen dichtgetimmerde opmerking van mij dus op allerlei manieren te interpreteren.
Het eerste was, de fokker vroeg het jouw, de tweede insteek is dat je het zelf aanbiedt om hem te kopen. Dit is een heel verschil. Als je zelf aangeeft je hond te willen kopen, is een bedrag heel redelijk en netjes. je hoeft niet eens de volle pup prijs te betalen. Wanneer de fokker het aan jou vraagt, zonder verzoek van jou, krijg je toch een ander verhaal.
Cherish schreef:In België zijn al die contracten niet rechtsgeldig, je kan ze opstellen en ze volgen, of je kan er foert tegen zeggen.
Is natuurlijk hoe je het zelf wil, goed contact met de fokker behouden of die cent niet betalen.
Nou, als ik geld moet betalen om met iemand op goede voet te blijven hoeft het van mij niet hoor. Dat zal effe lekker worden zeg. Dan maar niet op goede voet.
Mijn vraag is of het redelijk is dat ik er geld voor betaal. niet of ze mij daardoor aardig blijft vinden
Nee, in mijn ogen is het niet redelijk. Nu heeft jouw hond 1 keer gedekt, maar dit had net zo goed 10 keer kunnen zijn geweest. Dit is 'het verlies' voor de fokker. Normaal gesproken houd jij je reu voor haar beschikbaar voor een bepaalde tijd en daarna krijg je je hond op jouw naam gezet. Dit verzorgd de fokster.
Nu heb je in een mail aangegeven dat je wel iets wilde betalen. Dit begrijp ik, je wist vooraf niet hoe om te gaan met co-ownerschap. En daar zit de angel! Je fokker had jou hierin moeten begeleiden. Dit is van meet af aan niet goed gegaan terwijl jij waarschijnlijk dacht wél goed bezig te zijn.
Persoonlijk zou ik niets betalen omdat dit niet gebruikelijk is. Je fokster heeft haar kans gehad om haar dekreu optimaal in te zetten in de dek. Dat dit niet is gebeurd is financieel jou niet aan te rekenen. Daarnaast heb je bepaalde entingen betaald welke zij al had moeten voldoen, zonder te vragen. Fokster heeft dus op jouw emoties ingewerkt en de juiste informatie mbt co-ownerschap vanaf dag één (geen contract) achterwege laten. En daar kan ik niet zo goed tegen.
Dit snap ik niet
Je eerste post:
Wildflower schreef:Onlangs vroeg de fokker van mijn hond of ik Ben officieel op mijn naam wilde hebben.
Zij vond een bedrag tussen de 200 en 250 euro redelijk.
Je latere post:
Wildflower schreef:
Het stomme van mij is dat ik in datzelfde mailtje gezegd heb dat ik Ben wel van haar wil kopen
Ik had daarbij een symbolisch bedrag in mijn hoofd. Of een paar zakken voer oid. Maar er is geen moment bij me opgekomen dat ik honderden euro's zou betalen
Maar goed, het was natuurlijk geen dichtgetimmerde opmerking van mij dus op allerlei manieren te interpreteren.
Het eerste was, de fokker vroeg het jouw, de tweede insteek is dat je het zelf aanbiedt om hem te kopen. Dit is een heel verschil. Als je zelf aangeeft je hond te willen kopen, is een bedrag heel redelijk en netjes. je hoeft niet eens de volle pup prijs te betalen. Wanneer de fokker het aan jou vraagt, zonder verzoek van jou, krijg je toch een ander verhaal.
Dat mailtje is van een tijd geleden en het verzoek van de fokker is van deze week.
Voor mij kwam het idd als donderslag bij heldere hemel.
Nee, in mijn ogen is het niet redelijk. Nu heeft jouw hond 1 keer gedekt, maar dit had net zo goed 10 keer kunnen zijn geweest. Dit is 'het verlies' voor de fokker. Normaal gesproken houd jij je reu voor haar beschikbaar voor een bepaalde tijd en daarna krijg je je hond op jouw naam gezet. Dit verzorgd de fokster.
Nu heb je in een mail aangegeven dat je wel iets wilde betalen. Dit begrijp ik, je wist vooraf niet hoe om te gaan met co-ownerschap. En daar zit de angel! Je fokker had jou hierin moeten begeleiden. Dit is van meet af aan niet goed gegaan terwijl jij waarschijnlijk dacht wél goed bezig te zijn.
Persoonlijk zou ik niets betalen omdat dit niet gebruikelijk is. Je fokster heeft haar kans gehad om haar dekreu optimaal in te zetten in de dek. Dat dit niet is gebeurd is financieel jou niet aan te rekenen. Daarnaast heb je bepaalde entingen betaald welke zij al had moeten voldoen, zonder te vragen. Fokster heeft dus op jouw emoties ingewerkt en de juiste informatie mbt co-ownerschap vanaf dag één (geen contract) achterwege laten. En daar kan ik niet zo goed tegen.
ik weet niet wat de pupprijs is van een BC (het gaat om de BC toch?) ?
maar als je een pup koopt, betaal je uiteraard ook alle kosten zelf. alleen heb je dan niks met de fokker te maken. maar was je dan ziek geweest, en je had onderdak en verzorging voor je hond nodig, dan had je dat geld gekost. nu kon de hond terug naar de fokker, en is er nog 1 enting betaalt ook.
de hond is voor twee nesten gebruikt. ik weet niet of jij toen de hond gebracht heeft, of daar veel tijd en/of kosten aan gehad hebt.
maar ik vind het eigenlijk niet zo gek om co-ownership af te betalen. dus dat de hond echt van jou wordt. Tenzij de hond heel veel gebruikt is voor dekkingen. want dan heb jij je hond af moeten staan voor de fokker. en dan doe je de fokker meer een ``gunst``.
ik zou dus eigenlijk een contract willen tekenen over dit soort regelingen. want nu is er veel onduidelijkheid.
250 euro vind ik teveel. (voor een hond van 5 jaar) maar ik zou er zelf best wel een lager bedrag (100) voor over hebben. uiteindelijk heb je geen pupprijs hoeven te betalen, en heb je ook niet veel tijd en geld hoeven te betalen voor eventuele dekkingen. (reiskosten, vrije dagen etc.)
nathalie schreef:Hoorde laatst wel over een fokker die regelmatig hondjes op haar naam houdt. Als de hond binnen twee jaar niet fokgeschikt blijkt te zijn, moeder de "houder" alsnog de pupprijs betalen. Het hoefde niet als dat na het eerste nestje was.
Sooooooooooooo, lekker dan! Die durft! De gok dat de pup fokgeschikt is (want dat weet je gewoon niet als ze 8 weken zijn) gewoon volledig op een ander afschuiven. Te idioot voor woorden
ik blijf toch maar bij mijn heel lang geleden al genomen beslissing dat ik geen co owner wil zijn
wat een gedoe zeg, ik betaal wel gewoon voor mijn hond kan ik doen en laten wat ik wil
you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Emma schreef:ik weet niet wat de pupprijs is van een BC (het gaat om de BC toch?) ?
maar als je een pup koopt, betaal je uiteraard ook alle kosten zelf. alleen heb je dan niks met de fokker te maken. maar was je dan ziek geweest, en je had onderdak en verzorging voor je hond nodig, dan had je dat geld gekost. nu kon de hond terug naar de fokker, en is er nog 1 enting betaalt ook.
de hond is voor twee nesten gebruikt. ik weet niet of jij toen de hond gebracht heeft, of daar veel tijd en/of kosten aan gehad hebt.
maar ik vind het eigenlijk niet zo gek om co-ownership af te betalen. dus dat de hond echt van jou wordt. Tenzij de hond heel veel gebruikt is voor dekkingen. want dan heb jij je hond af moeten staan voor de fokker. en dan doe je de fokker meer een ``gunst``.
ik zou dus eigenlijk een contract willen tekenen over dit soort regelingen. want nu is er veel onduidelijkheid.
250 euro vind ik teveel. (voor een hond van 5 jaar) maar ik zou er zelf best wel een lager bedrag (100) voor over hebben. uiteindelijk heb je geen pupprijs hoeven te betalen, en heb je ook niet veel tijd en geld hoeven te betalen voor eventuele dekkingen. (reiskosten, vrije dagen etc.)
Met een dekreu heb je geen reiskosten. Teef gaat naar de reu. Vrije dagen is op te vangen door een dekking in de avond te laten plaatsvinden.
renee-uk schreef:ik blijf toch maar bij mijn heel lang geleden al genomen beslissing dat ik geen co owner wil zijn
wat een gedoe zeg, ik betaal wel gewoon voor mijn hond kan ik doen en laten wat ik wil
Dit was voor mij de eerste en de laatste keer. Ik doe het nóóit meer.
Wilm@ schreef:Met een dekreu heb je geen reiskosten. Teef gaat naar de reu. Vrije dagen is op te vangen door een dekking in de avond te laten plaatsvinden.
Ook niet altijd (dat de teef naar de reu komt). En je vrije avonden door te laten brengen met een schouwspel van 2 parende honden... mwah, ik kan me iets gezelligers voorstellen.
Maar goed, dat alles weet je natuurlijk wel wanneer je kiest voor een hond in co-ownership.
Emma schreef:ik weet niet wat de pupprijs is van een BC (het gaat om de BC toch?) ?
Voor mij was de enige voorwaarde (voordat ik definitief besloot Ben in ons gezin op te nemen) dat Ben meteen terug kon naar de fokker als ik weer ziek zou worden. Ik werd inderdaad weer ziek en Ben is is toen meteen naar de fokker gegaan.
Dít was dus wel dichtgetimmerd.
Ik heb me nooit bemoeit met show's en dekafspraken en dergelijke. Dat was van de fokker.
Daar heb ik ook geen kosten voor hoeven maken.
Wilm@ schreef:Met een dekreu heb je geen reiskosten. Teef gaat naar de reu. Vrije dagen is op te vangen door een dekking in de avond te laten plaatsvinden.
Ook niet altijd (dat de teef naar de reu komt). En je vrije avonden door te laten brengen met een schouwspel van 2 parende honden... mwah, ik kan me iets gezelligers voorstellen.
Maar goed, dat alles weet je natuurlijk wel wanneer je kiest voor een hond in co-ownership.
Als Ben moest dekken gebeurde dat bij de fokker thuis. Ik bracht Ben of hij werd opgehaald. Hij logeerde dan een paar dagen bij de fokker.
Met de ervaring die ik heb zou ik het niet meer doen. Dat heeft niks met met de fokker te maken maar alles met mijzelf.
Ik ben gewoon niet geschikt om een huisdier sámen met iemand te hebben
Heb wel alle benodigde papieren van Bluf maar heb haar eerlijk gezegd ook niet officieel op mijn naam laten zetten.
Heb haar gekregen toen ze 2 1/2 was onder de voorwaarden dat ik de nodige papieren zou halen en de aankeuring/cm daarna is ze gedekt en heeft ze de pups bij de fokker gekregen.
Al die tijd dat ik haar had voor het nest is eten betaald, alle examens, clubmatch en evt. dierenartskosten zelfs ook nog. Toen de pups groot genoeg waren heb ik haar opgehaald en heb de papieren meegekregen en nog zelfs de helft van het puppengeld.
Voor mijn hond die ik op fokkersvoorwaarden had heb ik dus niets betaald.
Ik heb een teefje uit het nest van Donna en Jagga "uitgezet", ze woont bij een vriendin maar staat op mijn naam.
Het is helemaal haar hond, ook in die zin dat ze alle kosten zelf betaalt.
Maar ik mag haar één keer laten dekken, kosten en baten zijn voor mij, en dan schrijf ik haar kosteloos over op de naam van de vriendin in kwestie. Daar hebben we een contract voor opgesteld. Voelen we ons allebei lekker bij.
Het fijne is, als mijn teefje (het zusje dus van het teefje dat bij de vriendin zit) iets overkomt, ben ik toch mijn lijn niet kwijt. En bovendien is het een heel knap hondje, wil er ook graag een keer pups van.
Nou kom ik nog maar net kijken in de fokkerswereld, maar ik ben er wel blij mee dat ik twee knappe teven op mijn naam heb kunnen houden, maar ze niet allebei in huis heb. Ik wil zelf maar een beperkt aantal honden houden om ze alle persoonlijke aandacht te kunnen geven.
Annemarie Rouw schreef:Ik heb een teefje uit het nest van Donna en Jagga "uitgezet", ze woont bij een vriendin maar staat op mijn naam.
Het is helemaal haar hond, ook in die zin dat ze alle kosten zelf betaalt.
Maar ik mag haar één keer laten dekken, kosten en baten zijn voor mij, en dan schrijf ik haar kosteloos over op de naam van de vriendin in kwestie. Daar hebben we een contract voor opgesteld. Voelen we ons allebei lekker bij.
Het fijne is, als mijn teefje (het zusje dus van het teefje dat bij de vriendin zit) iets overkomt, ben ik toch mijn lijn niet kwijt. En bovendien is het een heel knap hondje, wil er ook graag een keer pups van.
Nou kom ik nog maar net kijken in de fokkerswereld, maar ik ben er wel blij mee dat ik twee knappe teven op mijn naam heb kunnen houden, maar ze niet allebei in huis heb. Ik wil zelf maar een beperkt aantal honden houden om ze alle persoonlijke aandacht te kunnen geven.
De intensie van de fokker en die van mij was ook goed maar wij merkten in de praktijk dat het toch, wederzijds, irritaties opleverde. Dat hoeft natuurlijk niet per definitie zo te zijn. Het gebrek aan een goed contract heeft zeker bijgedragen aan de onrust die het met zich meebrengt in onze situatie.
Hier hoeft niks betaald te worden voor op naam stelling, maar ik heb dan ook een iets andere constructie dan gemiddeld. In de eerste instantie koopt de pup eigenaar de hond wel, met de afspraak in het contract dat indien de hond goed uit groeit, en zij dit zien zitten, er eventueel eenmalig een nest onder onze kennelnaam wordt gefokt in overleg. Als dit het geval is, zal bij het fokken van het nest het aankoop bedrag terug worden gegeven. Na het nest wordt de hond direct overgeschreven op naam van de eigenaar die de hond nu verzorgd. Mocht de eigenaar er toch vanaf zien, dan wordt de hond alsnog overgeschreven, maar wordt het aankoop bedrag dus niet terug betaald.
Laatst gewijzigd door Suuz! op 22 aug 2012 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
nathalie schreef:Hoorde laatst wel over een fokker die regelmatig hondjes op haar naam houdt. Als de hond binnen twee jaar niet fokgeschikt blijkt te zijn, moeder de "houder" alsnog de pupprijs betalen. Het hoefde niet als dat na het eerste nestje was.
Sooooooooooooo, lekker dan! Die durft! De gok dat de pup fokgeschikt is (want dat weet je gewoon niet als ze 8 weken zijn) gewoon volledig op een ander afschuiven. Te idioot voor woorden
Zo denk ik er dus ook over. Vind het niet kunnen. Sowies zou ik dat hele co-own niet doen, of ik moet de fokker goed kennen, persoonlijk. Als ushi's fokker me zoiets zou vragen, en er zou rumte zijn voor nog een hond, dan zou ik het doen. Maar niet bj een fokker die ik niet ken en waarvan ik niet wee hie ze met bepaalde situaties omgaan.
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15 True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10 Candy, voor altijd in mijn gedachten http://www.greyblessings.nl
renee-uk schreef:ik blijf toch maar bij mijn heel lang geleden al genomen beslissing dat ik geen co owner wil zijn
Nou inderdaad. Nog geen hond gehad en weet nu al dat ik dat niet wil.
Al vind ik de manier van Suuz! wel opzich goed klinken. Klinkt niet alsof je er zo 'vast' aan zit, aan dat hele fokgebeuren.
Biène is hier ook onder fokkersvoorwaarden gekomen.
Ik heb haar dus gratis gekregen en de 1e anderhalf jaar heeft de fokker alle kosten betaald (medische kosten en voer).
Daarna hebben we gezamenlijk besloten om haar niet in te zetten en heb ik haar papieren gekregen.
Ik heb haar overigens nooit officieel op mijn naam laten zetten, omdat ik het nogal een gedoe vond (Biène heeft een Belgische stamboom en moest dus officieel geïmporteerd worden).
Ik heb haar later wel laten chippen, die chip staat wel op mijn naam.
Al vind ik de manier van Suuz! wel opzich goed klinken. Klinkt niet alsof je er zo 'vast' aan zit, aan dat hele fokgebeuren.
Het voelt voor mij als de eerlijkste manier. Maar ik vond het ook moeilijk om een goede constructie te bedenken, en na veel praten met andere fokkers kwam ik hier op uit. Nu zet ik ook niet bij iedereen zomaar een teef onder fokkers voorwaarden. De onderlinge verhouding moet goed voelen en de eigenaren moeten er volledig achter staan, en er zelf ook interesse in hebben. Wat mij betreft is de optie dan ook open dat ze zelf een nest fokken (wel in overleg welke reu er gebruikt wordt) onder eigen kennelnaam ipv mijn kennelnaam, dat staat ook in het contract verwerkt, alleen dan krijgen ze de aankoop prijs niet terug, maar wil ik wel eerste keus uit het nest wat ze fokken zodat ik op mijn de bloedlijn van Lune terug kan pakken (uiteraard betaal ik de pup dan ook gewoon).
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Het voelt voor mij als de eerlijkste manier. Maar ik vond het ook moeilijk om een goede constructie te bedenken, en na veel praten met andere fokkers kwam ik hier op uit. Nu zet ik ook niet bij iedereen zomaar een teef onder fokkers voorwaarden. De onderlinge verhouding moet goed voelen en de eigenaren moeten er volledig achter staan, en er zelf ook interesse in hebben. Wat mij betreft is de optie dan ook open dat ze zelf een nest fokken (wel in overleg welke reu er gebruikt wordt) onder eigen kennelnaam ipv mijn kennelnaam, dat staat ook in het contract verwerkt, alleen dan krijgen ze de aankoop prijs niet terug, maar wil ik wel eerste keus uit het nest wat ze fokken zodat ik op mijn de bloedlijn van Lune terug kan pakken (uiteraard betaal ik de pup dan ook gewoon).
Met een dekreu heb je geen reiskosten. Teef gaat naar de reu. Vrije dagen is op te vangen door een dekking in de avond te laten plaatsvinden.
Meestal wel maar niet altijd. Jim Jam is ook weleens bij de teef blijven logeren en dan betaalde ik de reiskosten voor hem te brengen ook gewoon zelf , of we deden het 50-50
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding ~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~ (met dank aan Desi)
Precies , dit veranderd de zaak. Hoewel ik zelf denk ik niet op haar aanbod was ingegaan om haar voor Ben te laten betalen.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding ~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~ (met dank aan Desi)
Ik wilde me alweer registreren, maar mijn oude registratie stond nog. Aangezien ik nog zelden op forums zit, bijvoorbeeld door wat hier dus o.a. gebeurt, lees ik met knikkende knieen alle opmerkingen die er over en weer gaan. Ik ben nl. de fokker van Ben (oftewel Bran, zo door ons genoemd).
Wat Wildflower al zelf aangaf, is dat ze aanbood hem te kopen en daar ben ik toen niet op ingegaan. Wilde hem nog beschikbaar houden voor een evt. dekking. Die dekking gaat niet door, ik ga naar een reu van een collega in Duitsland - waar ik dus dekgeld voor moet betalen, wat ik met Ben niet hoef te doen, dus hoezo word ik hier als 'geldwolf' afgeschilderd.
Wildflower heeft toen Ben 1 jaar was aangedrongen op een contract, waar ik toen positief op gereageerd heb, alleen toen ik haar er daar later op aansprak, heeft ze niet meer gereageerd. Ik had zelfs een kopie van een collega gekregen en dat was niet misselijk wat daar instond. Dus ik denk ook niet dat ze dat had getekend. En niet om Wildflower af te vallen, we hebben het uitgepraat, maar dat vond ik toen best wel jammer. Zeker omdat er nogal wat frustratie bij kwam kijken.
Nog even een vraagje aan Jessica3787: jij zegt ,,Ik ken de fokker en het verbaast me niets". Ik vind dit nogal een botte opmerking. Hoezo ken jij mij? Ik ken jou niet. Als jij mij echt zou kennen, had je deze uitspraak nooit gedaan. Je mag me bellen hoor, of mailen, ik zou best graag willen weten, hoe je aan zo'n uitspraak komt. Van horen zeggen misschien.... ja, zo krijg je de praatjes in de wereld. En vergeet vooral niet de andere kant van het verhaal ook te checken, als er weer wat ,,weerzinwekkends'' over die-en-die fokker wordt verteld.
Bran/Ben gaat naar Wildflower, ik denk dat ze daar heel erg blij mee is, we kennen elkaar vrij goed. Ik wil er geen cent voor hebben. Zulke toestanden om een paar euro. Dat is het me echt niet waard.