Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Barf voor Sam, maar dan anders?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Barf voor Sam, maar dan anders?

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik zit al lange tijd na te denken over het eten van Sam. Hij krijgt gemiddeld van de zeven dagen zes dagen KVV (afwisselend carnibest, rodi, smuldier enz.)

Toen Sam zijn blessure kreeg, was Sam wat aan de stevige kant, 23 kilo. Dat is voor een schapendoes met Sam z'n schothoogte (48cm) wel flink. Met zijn blessure mocht hij maar 50% van zijn voeding hebben. Dat betekende dat hij van 400 gram brokken in die tijd vaak.......... naar 200 gram brokken ging. (of 200gram KVV) Hij liep per dag amper, vandaar die maatregel.

Maar nu krijgt Sam nog altijd rond de 200 a 250 gram, omdat hij daarmee op gewicht blijft. (nu rond de 20/21 kilo.

Toch heb ik het idee, dat Sam erg gefocust is op eten, alsof hij altijd honger heeft. Nu snap ik dat elke hond altijd wel mogelijk honger kan hebben of zin............, maar Sam krijgt gewoon niet veel.

Nu vroeg ik me af, als ik het eten samenstel met moeilijker te eten 'barf', i.p.v. hapklaar KVV, of hij dan niet meer gram per dag kan hebben zonder in gewicht aan te komen.

Ik hoorde van Jessica bijv., dat haar Lijfje 600gram barf per dag krijgt. Nou, daar zou Sam van dromen, werkelijk.............

Concrete vraag is dus, of het kan, dat hij meer gram vlees per dag krijgt en moeilijker 'op' krijgt, zonder te groeien in lichaamsgewicht/hondengewicht............ En of het dan wel zodanig vlees/barf kan zijn, wat ik niet herken qua vorm, want dat durf ik niet te geven. (vissekop etc.)
Afbeelding
Marion.

Re: Barf voor Sam, maar dan anders?

Ongelezen bericht door Marion. »

Hilly45 schreef:Ik zit al lange tijd na te denken over het eten van Sam. Hij krijgt gemiddeld van de zeven dagen zes dagen KVV (afwisselend carnibest, rodi, smuldier enz.)

Toen Sam zijn blessure kreeg, was Sam wat aan de stevige kant, 23 kilo. Dat is voor een schapendoes met Sam z'n schothoogte (48cm) wel flink. Met zijn blessure mocht hij maar 50% van zijn voeding hebben. Dat betekende dat hij van 400 gram brokken in die tijd vaak.......... naar 200 gram brokken ging. (of 200gram KVV) Hij liep per dag amper, vandaar die maatregel.

Maar nu krijgt Sam nog altijd rond de 200 a 250 gram, omdat hij daarmee op gewicht blijft. (nu rond de 20/21 kilo.

Toch heb ik het idee, dat Sam erg gefocust is op eten, alsof hij altijd honger heeft. Nu snap ik dat elke hond altijd wel mogelijk honger kan hebben of zin............, maar Sam krijgt gewoon niet veel.

Nu vroeg ik me af, als ik het eten samenstel met moeilijker te eten 'barf', i.p.v. hapklaar KVV, of hij dan niet meer gram per dag kan hebben zonder in gewicht aan te komen.

Ik hoorde van Jessica bijv., dat haar Lijfje 600gram barf per dag krijgt. Nou, daar zou Sam van dromen, werkelijk.............

Concrete vraag is dus, of het kan, dat hij meer gram vlees per dag krijgt en moeilijker 'op' krijgt, zonder te groeien in lichaamsgewicht/hondengewicht............ En of het dan wel zodanig vlees/barf kan zijn, wat ik niet herken qua vorm, want dat durf ik niet te geven. (vissekop etc.)
Ik weet het niet hoor. Ik ben juist met Saar begonnen met barf omdat ze geen brokken at. Ik heb ongeveer alle soorten in huis gehad, en alles kon ik de kliko in flikkeren. Voor haar gewicht was het niet nodig hoor, want ze was stevig genoeg. Maar ik wilde toch wel graag dat ze als opgroeiende, grote hond, haar stofjes binnen kreeg. En dus ben ik in 2002 gaan barfen. En ja, toen at ze eindelijk met smaak. Maar kwam er ook wel op aan natuurlijk.
Maar dat ze met smaak at vond ik belangrijker. Nu, 10 jaar later, ziet ze er eigenlijk gewoon goed uit voor een 12-jarige. Er bestaan dunnere Goldens, dat wel. Maar goed eten vind ik ook wel belangrijk, en ze mankeert niets. Mijn honden krijgen overigens niet zoveel als Kief en Lijfje hoor. Ze krijgen hooguit 300 gram per dag. Met een hele kip van een kilo moeten ze samen 2 dagen doen.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Hoi Hilly, misschien kun je hier wat informatie vinden? Ik heb er een tijdje rondgekeken toen ik overwoog om Luna over te zetten op Barf. Ik weet verder niet of barf een hond meer voldoening geeft. Wellicht dat het voor Sam wel helpt als hij meer moeite moet doen om zijn maaltijd te verorberen?

Voer je trouwens één of twee keer per dag? Misschien is het namelijk een idee om de hoeveelheid te verdelen over drie maaltijden o.i.d.?
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Je kunt ook, als je dat wilt, een wat magerder kvv geven. Ik had met Romis en Nawosh het zelfde probleem, ze wegen zo'n 55-60 kilo en kregen maar 500gr vlees per dag en toch bleven ze aankomen.
Ik geef nu Tammenga (wordt in Tynaarlo gemaakt) en eindelijk vallen ze af op de 500gr. vlees. Ik durf ze nu zelfs af en toe wat extra te geven.
Een vriendin van me heeft haar hond ook overgezet op Tammenga met het zelfde resultaat. Zij moet haar hond nu extra voeren om haar op gewicht te laten blijven.
Het is mooi vlees dat vrij grof is gesneden.
Groetjes, Marjan
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

KVV hield hij juist wel meer honger van en heel veel water drinken dat is gelukkig een stuk minder sinds hij barf eet :)

Sinds hij barf eet krijgt hij in verhouding wel meer dan brokken of kvv en is zelfs veel eenvoudiger op gewicht te houden moet zelfs opletten dat hij er niet onder gaat zitten ;)

Hij is nu ook veel meer verzadigd zeg maar omdat hij meer moeite moet doen om het naar binnen te werken vooral als hij botvlees krijgt, je kunt het ook echt zien aan hem het lijkt heel raar zijn ogen draaien helemaal weg zo geniet hij ervan :E:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Sam kreeg dus al carnibest light, 2x per dag 100gram, soms 2x per dag 125 gram...........

Maar het is echt peanuts, zo weinig vlees. Nu geef ik het al vaak in zo'n bak, waarbij hij het niet hap slik weg heeft, maar toch........ Geeft 100 gram wel de verzadiging, dat vraag ik me dus af, aangezien hij wel erg op eten gericht is geraakt........
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

KVV in de kong een optie? Otto doet er wel even over als hij het daarin krijgt. Geef ik hem een flinke lamsrib dan is het toch tamelijk snel hapschrokweg.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Hilly45
Zeer actief

[Sandra] schreef:KVV in de kong een optie? Otto doet er wel even over als hij het daarin krijgt. Geef ik hem een flinke lamsrib dan is het toch tamelijk snel hapschrokweg.
Ja, dat zou idd nog wel weer een optie zijn, al blijft de hoeveelheid hoe dan ook, dan nog steeds weinig.

Ik dacht dus, met een samengestelde barf als menu, dat hij dan misschien meer gram mag hebben, maar misschien is dat verkeerd gedacht.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hilly45 schreef:
[Sandra] schreef:KVV in de kong een optie? Otto doet er wel even over als hij het daarin krijgt. Geef ik hem een flinke lamsrib dan is het toch tamelijk snel hapschrokweg.
Ja, dat zou idd nog wel weer een optie zijn, al blijft de hoeveelheid hoe dan ook, dan nog steeds weinig.

Ik dacht dus, met een samengestelde barf als menu, dat hij dan misschien meer gram mag hebben, maar misschien is dat verkeerd gedacht.
Ik stel in elk geval niet zelf samen, maar doe zo eens per week een dagje. Misschien is het anders wat om hem juist een extra maaltijd in de kong te geven.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hilly45 schreef:

je kunt wel magere diersoorten gaan geven, een parelhoenkarkasje bv, en paardenvlees, lamsribbetje, etc. daarnaast kun je ook 1 keer per week een yoghurt-groente-fruit-rauwe eierenprut geven, dat vult wel, is gezond maar zet niet aan. de overige 6 dagen kun je dan per dag wat meer geven ;). je kunt ook 2 keer per week verse pens geven, daar mogen ze ook wat meer van hebben.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Hutsje schreef:
Hilly45 schreef:

je kunt wel magere diersoorten gaan geven, een parelhoenkarkasje bv, en paardenvlees, lamsribbetje, etc. daarnaast kun je ook 1 keer per week een yoghurt-groente-fruit-rauwe eierenprut geven, dat vult wel, is gezond maar zet niet aan. de overige 6 dagen kun je dan per dag wat meer geven ;). je kunt ook 2 keer per week verse pens geven, daar mogen ze ook wat meer van hebben.
Maar hoeveel geef je dan? Tel je dan karkasjes en geef je er 1 of 2 per dag of per keer? Of weeg je het af?

Verse pens is zo'n lap zeker? Dat is denk ik wel lastig, omdat ik niet een 'buiten' heb en op het balkon is geen optie. In de woonkamer zoiets vind ik denk ik wel een twijfelgevalletje, omdat ik zoveel over de stank al heb gehoord. Maar goed, in de keuken zou kunnen........... (deur dicht, haha........)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Hilly45 schreef:
Hutsje schreef:
Hilly45 schreef:

Maar hoeveel geef je dan? Tel je dan karkasjes en geef je er 1 of 2 per dag of per keer? Of weeg je het af?

Verse pens is zo'n lap zeker? Dat is denk ik wel lastig, omdat ik niet een 'buiten' heb en op het balkon is geen optie. In de woonkamer zoiets vind ik denk ik wel een twijfelgevalletje, omdat ik zoveel over de stank al heb gehoord. Maar goed, in de keuken zou kunnen........... (deur dicht, haha........)
dat ligt eraan, in jouw geval zou ik voor een week een menuutje maken, dus 1 orgaandag met bv gevogeltekarkas, 2 pensdagen (ik kan voor jou hele mooie verse grofgemalen pens bestellen), 1 visdag (zet ook niet zo aan) en 2 dagen met spiervlees en bot. als je dan inkoopt kun je het per portie invriezen. maar je kunt bv ook nog 1 of 2 dagen kvv voeren.
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Het voeren van grotere stukken vlees/bot/orgaan/pens etc verzadigd idd meer dan kvv of brok. Laatstgenoemden passeren het maag-darmstelsel namelijk veel sneller, waardoor je hond weer sneller honger heeft :wink:
Hilly45
Zeer actief

Hutsje schreef:
Hilly45 schreef:
Hutsje schreef:
Hilly45 schreef: Ja, dat zou idd nog wel weer een optie zijn, al blijft de hoeveelheid hoe dan ook, dan nog steeds weinig.

dat ligt eraan, in jouw geval zou ik voor een week een menuutje maken, dus 1 orgaandag met bv gevogeltekarkas, 2 pensdagen (ik kan voor jou hele mooie verse grofgemalen pens bestellen), 1 visdag (zet ook niet zo aan) en 2 dagen met spiervlees en bot. als je dan inkoopt kun je het per portie invriezen. maar je kunt bv ook nog 1 of 2 dagen kvv voeren.
Bedoel je met visdag herkenbare vis?

Zo'n menu lijkt me wel wat. Ik ga daar over na denken, want ik zou het toch best fijn vinden, als Sam meer kan eten of meer verzadiging kan krijgen van het eten.

Een orgaandag, bijv. met gevogeltekarkas, krijgt hij dan een x aantal karkasjes, weeg je dat in z'n totaliteit of eet hij alleen het vlees ervan af en laat hij de botjes liggen? Ik heb geen flauw idee. (net zoals wij spareribs eten.........?) En hoeveel mag hij dan in totaal hebben op zo'n dag, als hij nu met 200 a 250 gram KVV 'net' op gewicht blijft?

Jessica, ik kom toch nog bij je, ik neem dan pen en papier mee, misschien kun jij me dan wat helpen, ik ben hierin echt onhandig. Ondertussen lees ik ook op het barf forum, zodat ik de kloe van de samenstelling van barf ook beter door heb.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

luna2906 schreef:Hoi Hilly, misschien kun je hier wat informatie vinden? Ik heb er een tijdje rondgekeken toen ik overwoog om Luna over te zetten op Barf. Ik weet verder niet of barf een hond meer voldoening geeft. Wellicht dat het voor Sam wel helpt als hij meer moeite moet doen om zijn maaltijd te verorberen?

Voer je trouwens één of twee keer per dag? Misschien is het namelijk een idee om de hoeveelheid te verdelen over drie maaltijden o.i.d.?
Dat is een mooie site, heb net even gekeken, maar daar kan ik me wel in verdiepen om meer te weten over barf. Dank je wel.
Afbeelding
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Hilly45 schreef:Sam kreeg dus al carnibest light, 2x per dag 100gram, soms 2x per dag 125 gram...........

Maar het is echt peanuts, zo weinig vlees. Nu geef ik het al vaak in zo'n bak, waarbij hij het niet hap slik weg heeft, maar toch........ Geeft 100 gram wel de verzadiging, dat vraag ik me dus af, aangezien hij wel erg op eten gericht is geraakt........
Kvv verlaat het maag/darmkanaal heel snel waardoor de hond sneller honger krijgt.
Ik zou af en toe een lekker lap pens geven, een kippebout, wat ribben maar wel pas nadat je de hond aan botten hebt gewend :wink:
Hilly45
Zeer actief

Loek schreef:
Hilly45 schreef:Sam kreeg dus al carnibest light, 2x per dag 100gram, soms 2x per dag 125 gram...........

Kvv verlaat het maag/darmkanaal heel snel waardoor de hond sneller honger krijgt.
Ik zou af en toe een lekker lap pens geven, een kippebout, wat ribben maar wel pas nadat je de hond aan botten hebt gewend :wink:
Sam krijgt al wel met regelmaat een kippenpoot of vleugel, die verbrijzelt hij in no time tussen z'n tanden en kiezen en smult dan nog lang na met z'n tong langs z'n lippen..............
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Heb al 1,5uur gelezen op het forum van het barf gebeuren............ Boeiend.........

Zo'n yoghurt, groente, fruit, rauwe ei mix dag die Jessica voorstelt, lijkt me wel wat........
Voor Sam zou dat betekenen 2% van 20kilo lichaamsgewicht is 400gram per dag.......... 2800gram per week.......... 15% per week groente.......... dus rond de 420gram 'prutje' begrip ik dan....... van groente en fruit, aangemengd met bijv. 2 rauwe eieren (1ei per 10kg lichaamsgewicht p.w., dus voor Sam 2 eieren) en wat biogarde yoghurt.........

2 dagen pens stelt Jessica voor, dat valt dus onder orgaanvlees............. Hij mag 15% orgaanvlees hebben van zijn weekmenu, dat zou dan 420gram pens bijv. zijn........... Per dag dan 210gram pens. Dat is niet echt veel meer, dan nu zijn kvv vlees, maar mogelijk heeft hij meer werk aan de pens en geeft het een langer verzadigd gevoel? (ik snap dat ik pens ook kan vervangen door ander orgaanvlees, zoals hart, long, lever, maag, nier)

Vleesbotten 50% dus......... dat is dan 1400gram per week voor Sam......... Dat zal hij dan moeten opbouwen met eerst zachte botten. (de helft van het bot moet dan bestaan uit vlees, jonge botten, geen dragende botten)

Spiervlees 20% dus............ dat is voor Sam 560gram. Ik vind het nog lastig, wat spiervlees is....... Ik lees dan wel over sprot, geen flauw idee, wat dat is, maar verder ook over vleesmix rund of kipmix......... Is spiervlees gewoon vlees zonder bot??

Waar valt vis onder? (orgaanvlees of????)
En ei?
Afbeelding
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

kun je geen kvv voeren wat niet veel vet bevat? ROcco krijgt vaak kippennekken extra en gedroogde kipfilet omdat daar niet zoveel inzit.
En zo zijn er volgens mij wel meer dingen waar niet veel vet of energie inzit...
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Spiervlees is wat mensen eten. Die dingen die het skelet bij elkaar houden. Dat is meestal meteen het duurste onderdeel van een barf-menu, juist omdat mensen het eten.
Sprot is een visje, het bevat nauwelijks graatjes of orgaan dus door de bank genomen kun je dat als spiervlees rekenen. Dat geldt ook voor de gemiddelde hele vis. Zalmkop of -graat valt dan weer onder vleesbot, dat is ongeveer 50%graat en 50% spiervlees.

Alleen pens als orgaan is niet aan te raden. Orgaan is hart, lever, nier, evt milt, hersens, en ja, magen. Pens maakt daar deel van uit maar er is dus meer. Elk orgaan bevat zijn eigen onmisbare voedingsstoffen dus als je voor volledig barf wilt gaan is het zaak om ook de verschillende organen op te nemen in het menu.
Oke, dat is helder. W.b. pens, zou je dus niet een complete pens dag moeten doen als orgaanvlees, maar deels dus pens en deels andere organen, zoals ik het nu begrijp..........

Zalmkop zal Sam niet krijgen, dat is uitgesloten, ik krijg er nachtmerries van, als ik vissen met ogen zie of staarten....... Dan zal het al sprot worden of stukken vis die niet herkenbaar zijn, de visboer kan dat wel in stukjes voor mij snijden ofzo, die kent mijn angst ondertussen wel......

Is spiervlees dan bijv. ook een runderlapje, een biefstukje, dat soort dingen (mensenvlees), kipfilet enz.?
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

mirretje schreef:kun je geen kvv voeren wat niet veel vet bevat? ROcco krijgt vaak kippennekken extra en gedroogde kipfilet omdat daar niet zoveel inzit.
En zo zijn er volgens mij wel meer dingen waar niet veel vet of energie inzit...
Carnibest light zou ook niet veel vet bevatten, maar toch mag hij dan maar weinig om hem op gewicht te houden en ik wil zo graag, dat hij gewoon wat meer mag en langer een verzadigd gevoel houdt.......
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Hilly45 schreef:
Kruimel53 schreef:Spiervlees is wat mensen eten. Die dingen die het skelet bij elkaar houden. Dat is meestal meteen het duurste onderdeel van een barf-menu, juist omdat mensen het eten.
Sprot is een visje, het bevat nauwelijks graatjes of orgaan dus door de bank genomen kun je dat als spiervlees rekenen. Dat geldt ook voor de gemiddelde hele vis. Zalmkop of -graat valt dan weer onder vleesbot, dat is ongeveer 50%graat en 50% spiervlees.

Alleen pens als orgaan is niet aan te raden. Orgaan is hart, lever, nier, evt milt, hersens, en ja, magen. Pens maakt daar deel van uit maar er is dus meer. Elk orgaan bevat zijn eigen onmisbare voedingsstoffen dus als je voor volledig barf wilt gaan is het zaak om ook de verschillende organen op te nemen in het menu.
Oke, dat is helder. W.b. pens, zou je dus niet een complete pens dag moeten doen als orgaanvlees, maar deels dus pens en deels andere organen, zoals ik het nu begrijp..........

Zalmkop zal Sam niet krijgen, dat is uitgesloten, ik krijg er nachtmerries van, als ik vissen met ogen zie of staarten....... Dan zal het al sprot worden of stukken vis die niet herkenbaar zijn, de visboer kan dat wel in stukjes voor mij snijden ofzo, die kent mijn angst ondertussen wel......

Is spiervlees dan bijv. ook een runderlapje, een biefstukje, dat soort dingen (mensenvlees), kipfilet enz.?
pens kun je ook zien als complete maaltijd, dat doe ik dus ook en ik reken orgaan apart (dus lever-nier, hart beide, is ook spiervlees). dus ze krijgen hier pens en niks anders. maar ik voer nrv ;)zie link die ik je toegestuurd heb. sprot is overigens een heel visje he? en ik kan je melden dat het echt went hoor :J:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Nou, wel fijn jullie reacties, ik vind het wel leuk denk ik, om e.e.a. te lezen erover en uit te pluizen. Ik heb nu stukken pony gekregen van Jessica en Sam scheurde de zak al bijna kapot.

Je geeft het denk ik altijd in ontdooide versie toch? (Sam krijgt nl. wel eens een mergpijpje in bevroren toestand)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”