aman.en.don schreef:Uiteraard heb ik mijn kinderen geleerd om slapende honden met rust te laten, net als geen pijn doen, geen speeltjes afpakken, geen ruige spelletjes, niet bij het voer of botten komen etc etc etc. Ook al laat de hond het 9 van de 10 keer toe, 1 keer shago zijn en het gaat wel fout. Helaas zijn kinderen nog wel eens impulsief en doen ze soms eerst voor ze denken. Tje, ongelukjes zijn dan snel gebeurt. Voorkomen kan je dat niet want ik weiger om de honden op te gaan sluiten als de kinderen thuis zijn of andersom en de hond muilkorfen in huis gaat me te ver. wie niet horen wil moet maar voelen denk ik dan en beide leren daarvan. Mijn aandeel in het verhaal is er in dit geval bijna niet want ik heb mijn kinderen altijd gedragsregels geleerd wbt omgang met honden maar ook kinderen zijn net als honden nou eenmaal geen robots. Het is een ander verhaal als mijn kinderen nooit geleerd hebben hoe je met honden om moet gaan want dan had ik wel alle schuld gehad! Denk maar aan het incident van macho, daar lag vind ik de schuld bij de ouders van het kindje. mijn kinderen weten dat ze altijd eerst moeten vragen of ze een hond mogen aaien en weten dat ze ze ook met toestemming rustig moeten benaderen.
Sorry, had dit nog niet gelezen
Een hond kan idd een keer chagrijnig zijn (wat in dit geval overigens NIET relevant is), kinderen kunnen idd ook soms niet doen wat ze geleerd is. Dat weet je, en juist daarom dus ligt bij jou (als volwassene) de verantwoordelijkheid een situatie te creeeren die voor iedereen veilig is en waarbij iedereen in zijn waarde wordt gelaten. Ongelukjes (waar je m.i., nogmaals, een hond niet voor zou moeten straffen) kun je m.i. beter voorkomen namelijk

En dat is helemaal niet zo moeilijk hoor. Waar lees jij dat je jouw hond volgens mij altijd op moet sluiten als de kinderen thuis zijn

Als pup (of iig als je de hond net hebt) breng je hem/haar gewoon naar zijn (door jou aangewezen) plek wanneer je ziet dat hij of zij moe wordt. Dat kan een bench zijn, maar hoeft helemaal niet (daarom zeg ik ook "door jou aangewezen"

). Dat wordt voor je hondje dan al heel snel normaal hoor

Net als dat een kind leert in zijn bed te slapen.
Je kind leren dat hij/zij de hond met rust moet laten en ireeele/onduidelijke regels opstellen voor de hond pleit je i.m.o geenszins vrij van schuld. Dat zou pas zo zijn als je je alles zou doen wat in je vermogen ligt om dergelijke volstrekt logische ongelukken te voorkomen, en dat doe je wat mij betreft op de manier die je hier beschrijft zeker niet. Je kunt niet van een hond (geen enkele hond dus!) verwachten dat hij jouw regels volgt op het moment dat hij zich niet bewust is van wat er gebeurd. De hond in deze situatie straffen is net zo nutteloos en kwalijk als je kind straffen omdat hij of zij in bed heeft geplast
Niet elk incident of ongelukje is altijd maar de schuld van de eigenaar en zoals ik al eerder schreef, ook niet altijd maar van het kind waarbij de hond heilig word verklaard of andersom.
En je punt is?

Dit verkondigde je al eerder, en daar ben ik in mij eerdere post al even op ingegaan