Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teckels niet meer fokken?
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Teckels niet meer fokken?
Jullie mening graag; er wordt met name door de media veel gepraat over fokken met 'ongezonde' rashonden. Maar de teckel heeft, naar ik lees, een kans van 1 op 5 om een hernia te krijgen. Dus geen meer teckels meer fokken? De meeste lopers weten dit ook maar kiezen denk ik bewust voor het risico. Een vriendin heeft goedgefokte teckel die nu haar 2de hernia heeft...niet fijn voor de hond.
Teckel is met alle voorzorg samen met broer opgegroeid, die niks mankeerd. Wat is het verschil met andere afwijkingen?
Teckel is met alle voorzorg samen met broer opgegroeid, die niks mankeerd. Wat is het verschil met andere afwijkingen?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
-
Loek
- Zeer actief
Re: Teckels niet meer fokken?
Het zijn levende wezens maar volgens mij is het risico niet zo groot en wat Nanna al zegt, je moet er natuurlijk geen worsten op poten van maken want dat is vragen om ellende.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hoe erfelijk is een hernia eigenlijk? Speelt daarbij alleen de ruglengte een rol? Hoe kun je daar als fokker op letten?
Ik heb twee teckels in mijn omgeving (beide langhaar en dwerg) en die hebben allebei een hernia gehad. Met één van de twee is echt goed opgelet (op de goede manier tillen, niet van de bank laten springen, niet spelen met te lompe honden, etc.), met de andere is nergens echt op gelet. Beide honden zijn overigens altijd erg slank geweest. Toch allebei een hernia.
Ik vind teckels heel leuk, met name de korthaar dwerg, maar dit is voor mij wel een reden om er nooit één te nemen...
Ik heb twee teckels in mijn omgeving (beide langhaar en dwerg) en die hebben allebei een hernia gehad. Met één van de twee is echt goed opgelet (op de goede manier tillen, niet van de bank laten springen, niet spelen met te lompe honden, etc.), met de andere is nergens echt op gelet. Beide honden zijn overigens altijd erg slank geweest. Toch allebei een hernia.
Ik vind teckels heel leuk, met name de korthaar dwerg, maar dit is voor mij wel een reden om er nooit één te nemen...
-
_Jules_
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, dat heb ik ook vernomen, dat het te maken heeft met die kortpotigheid.
Hoe dat dan bij die Franse bullen zit weet ik niet.
Hoe dat dan bij die Franse bullen zit weet ik niet.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
de teckel heeft wel een hoge leeftijdsverwachting.
-
_Jules_
- Zeer actief
Ik zie er ook steeds meer met super korte pootjes..en soms die foto's van die mega lange ruggenInge O schreef:Het zou te maken hebben met de chondrodystrofie en daarmee samenhangende kraakbeenzwakte (van de tussenwervelschijven).Nanna schreef:Nee, niet alleen de ruglengte speelt een rol. Hernia's komen vaker voor bij Franse Bulldogjes dus go figure.DeDiana schreef:Hoe erfelijk is een hernia eigenlijk? Speelt daarbij alleen de ruglengte een rol? Hoe kun je daar als fokker op letten?
Je moet natuurlijk de lijnen een beetje kennen en niet fokken met een hond die een hernia gehad heeft.
Verder schijnt het zo te zijn dat je moet letten op flink dikke staarten, dus niet op van die dunne zweepjes selecteren. Maar of dát waar is weet ik niet.
Dus hoe leuk ik teckels ook vind : nee, niet eerder dan dat ze normaalpotig worden zou ik er één nemen (nooit dus).
Ik vind Jules heel leuk, maar een echte teckel zou ik zelf nooit nemen. Of ik moet een "mislukte" langpoot vinden

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
klinkt wel logisch.Nanna schreef: Verder schijnt het zo te zijn dat je moet letten op flink dikke staarten, dus niet op van die dunne zweepjes selecteren. Maar of dát waar is weet ik niet.
zo bestaat de klinische keuring bij paarden er o.a uit, om de kracht van de staart (in hoeverre die tegen de bil aan drukt) te testen, in combinatie met evenwicht van de achterhand. soms is dat moeilijk omdat er bij paarden soms getraint wordt, om de staart bij het ``groomen`` niet terug in de bil te plakken, als het opgepakt wordt.
maar wat ik wil zeggen, is dat daar dus bij paarden wel op gelet wordt. om zo de strerkte van de achterhand, en rug ! te beoordelen. niet dat de beoordeling altijd klopt.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
1 op 5 lijkt me erg overdreven hoor, een vriend van mij fokt al jaren teckels maar niet 1 met een hernia hoor 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
1 op de 5 is wel erg veel ja, maar die teckelkennel waar je het over hebt is toch ook al wel héél erg lang geleden of niet ? In die tussentijd kan er heel veel verknoeid zijn hoor.Nanna schreef:Ik geloof dat niet zo, van die kans van 1 op 5.
Ik heb in een grote teckelfokkerij gewerkt (meer dan 100 teckels) en dan zouden dus ruim 20 teckels een hernia gehad moeten hebben. Dat was dus gelukkig niet zo
In de bijna 3 jaar dat ik er gewerkt heb , heb ik 2 hernia's meegemaakt.![]()
En ja, tulijk is een teckel door die lange rug/korte pootjes gevoeliger voor een hernia dan een normaler gebouwde hond. daarom is het ook zaak om ze slank te houden (dat mankeert er nogal eens aan) en ze niet gillend van de lach als pup over glad laminaat achter ballen aan te laten rennen.
Er zit natuurlijk ook een erfelijke aanleg bij, zo is de korthaar dwerg gepredisponeerd. Daar moet op gelet worden in de fok.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de FB komt het ook héél veel voor. Maar bij een FB heb je buiten chondrodystrofie ook nog te maken met die gekke roach bij heel veel honden. Lijkt me ook niet erg gezond.Inge O schreef:Het zou te maken hebben met de chondrodystrofie en daarmee samenhangende kraakbeenzwakte (van de tussenwervelschijven).Nanna schreef:Nee, niet alleen de ruglengte speelt een rol. Hernia's komen vaker voor bij Franse Bulldogjes dus go figure.DeDiana schreef:Hoe erfelijk is een hernia eigenlijk? Speelt daarbij alleen de ruglengte een rol? Hoe kun je daar als fokker op letten?
Je moet natuurlijk de lijnen een beetje kennen en niet fokken met een hond die een hernia gehad heeft.
Verder schijnt het zo te zijn dat je moet letten op flink dikke staarten, dus niet op van die dunne zweepjes selecteren. Maar of dát waar is weet ik niet.
Dus hoe leuk ik teckels ook vind : nee, niet eerder dan dat ze normaalpotig worden zou ik er één nemen (nooit dus).
- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef:Euh, 'roach', wasda?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- dagmar88
- Zeer actief
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik heb weleens gehoord dat het bij de FB ook samenhangt met dat gekke staartje? Vriendin van me heeft ook een FB, ook een hernia gehad (nog wel toen ik op hem paste..)
-
_Jules_
- Zeer actief
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Die staart kan er ook wel mee te maken hebben ja. Een geknikte korte staart tot schoonheidsideaal maken is wel een beetje apart.sbientje schreef:ik heb weleens gehoord dat het bij de FB ook samenhangt met dat gekke staartje? Vriendin van me heeft ook een FB, ook een hernia gehad (nog wel toen ik op hem paste..)
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mijn ruwhaar dwergteckel is ruim 14 jaar nu en behalve wat ouderdomskwaaltjes in goede gezondheid.Emma schreef:de teckel heeft wel een hoge leeftijdsverwachting.
Maar, hij heeft met 6 jaar wel een hernia gehad. Verlamd vanaf z'n achterhand en gruwelijk veel pijn heeft hij gehad. Herstel was na een week wel heel langzaam te zien, dus besloten door te zetten. Heeft een paar maanden geduurd maar hij is er weer bovenop gekomen. Hij zwabbert soms iets in de achterhand maar dat ziet niemand behalve ik
Mijn langhaar standaard is bijna 15 jaar geworden. Wel eens wat gevoelig in de nek en rug geweest maar dat was altijd na domme acties van haarzelf. (van trap 'springen', niet luisteren en een partijtje beuken met een dobermann pincher aangaan, op eettafel klimmen en eraf springen, etc
De (langhaar) teckel heeft denk ik voor altijd mijn hart gestolen
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ziet er wel haast zo uit maar die teckel staat toch niet altijd zo ?_Inge_ schreef:sirene schreef:
Is dat hetzelfde?
Mijn honden kunnen er ook belachelijk bij staan en lopen hoor
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
-
_Jules_
- Zeer actief
Die hond loopt altijd raar, die kan ook niet normaal rennen ofzo. Het is echt een mega teckel.sirene schreef:
Het ziet er wel haast zo uit maar die teckel staat toch niet altijd zo ?
Mijn honden kunnen er ook belachelijk bij staan en lopen hoor

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als die foto zijn normale manier van staan is zit ie niet zo lekker in elkaar nee.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ging me er eigenlijk om dat er niet meer met overdreven raskenmerken gefokt mag worden die welzijn van rassen benadelen, helemaal mee eens hoor. Maar ' iedereen' weet al jaren dat ' teckels hernia's krijgen' toch is het ras nog steeds goed verkocht.
Misschien wel omdat er gewoon openlijk over gepraat wordt itt tot de glijbaan ruggen van sommige DH's die als zijnde ideaal worden gesteld.
Misschien wel omdat er gewoon openlijk over gepraat wordt itt tot de glijbaan ruggen van sommige DH's die als zijnde ideaal worden gesteld.
Op elke wandeling is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik begrijp je niet helemaal. Waar wordt openlijk over gepraat ?Es schreef:Het ging me er eigenlijk om dat er niet meer met overdreven raskenmerken gefokt mag worden die welzijn van rassen benadelen, helemaal mee eens hoor. Maar ' iedereen' weet al jaren dat ' teckels hernia's krijgen' toch is het ras nog steeds goed verkocht.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien rare gedachtenkronkel van mij hoor, maar:sirene schreef:Ik begrijp je niet helemaal. Waar wordt openlijk over gepraat ?Es schreef:Het ging me er eigenlijk om dat er niet meer met overdreven raskenmerken gefokt mag worden die welzijn van rassen benadelen, helemaal mee eens hoor. Maar ' iedereen' weet al jaren dat ' teckels hernia's krijgen' toch is het ras nog steeds goed verkocht.
Er wordt gezegd dat rashonden ongezond zijn en dat dit komt door inteelt en fokken met overdreven raskenmerken. De teckel is dus een ras dat bekend staat om de hernia's, toch blijft het een populair ras. Dus als je zegt dat 'men' een gezonde hond kiest boven uiterlijk enz......geldt dat blijkbaar niet voor de teckel.
Op elke wandeling is
- miekemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckel
- Contacteer:
wij fokken al 20 jaar teckels en ja ook een hernia meegemaakt wel na een wildspel met een grote hond maar ja verder vind ik het erg vreemd dat het verhoudingsgewijs meer voorkomt bij partculieren als bij fokkers Tuurlijk zijn er fokkers die erniet voor uit komen maar ik vind at altijd wel opvallend verder denk ik dat voer en de omstandigheden waar de hond opgroeid ook mee spelen als ik zie hoe lang er met jonge pups gewandeld word en hoe wild ze spelen met grote honden en hoeveel brokken ( hier vlees ) ze eten dan denk ik vaak het is ook logisch dat de hond er last van krijgt verder vind ik het jammer dat de rasvereninging er niets mee doet wel hoor ik het vaker bij dwergjes als bij de standaards ja jammer een ras waarbij het voor kan komen maar voor ons een heerlijk ras om te hebben te showen en af en toe een nestej mee te fokken Hier zullen altijd teckels rondlopen
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou als je vna iemand goed advies en steun krijgt is het wel van de rasvereniging. Het gaat me ook niet om schuld of id. het gaat om het idee van wat is een gezond ras.
Op elke wandeling is
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Misschien moet je dat inn je fokkerij dan een beetje aanhouden , het dagelijkse leven wat bij een partikulier gebeurt.miekemuis schreef:wij fokken al 20 jaar teckels en ja ook een hernia meegemaakt wel na een wildspel met een grote hond maar ja verder vind ik het erg vreemd dat het verhoudingsgewijs meer voorkomt bij partculieren als bij fokkers Tuurlijk zijn er fokkers die erniet voor uit komen maar ik vind at altijd wel opvallend verder denk ik dat voer en de omstandigheden waar de hond opgroeid ook mee spelen als ik zie hoe lang er met jonge pups gewandeld word en hoe wild ze spelen met grote honden en hoeveel brokken ( hier vlees ) ze eten dan denk ik vaak het is ook logisch dat de hond er last van krijgt verder vind ik het jammer dat de rasvereninging er niets mee doet wel hoor ik het vaker bij dwergjes als bij de standaards ja jammer een ras waarbij het voor kan komen maar voor ons een heerlijk ras om te hebben te showen en af en toe een nestej mee te fokken Hier zullen altijd teckels rondlopen
Dacht je dat teckels vroeger ontzien werden .?
Je kunt als fokker wel alles zo netjes doen in niet spelen of raggen en watt ik al niet omdat beest te beschermen voor iets wat ooit eens zou kunnen gebeuren.
Maar dan ben je ook om de werkelijkheid heen aan het brouwen.
Als een hond door het dagelijkse leven in elkaar stort dan is het waarschijnlijk toch geen goed fokdier.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Das niet om te lachen.Nanna schreef:Es schreef:Nou als je vna iemand goed advies en steun krijgt is het wel van de rasvereniging.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
sorry.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- miekemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckel
- Contacteer:
ja wel juist lachen ik zie dat de gewone teckelliefhebbers hun honden volstoppen met brokken de buik hangt op de grond en dan is het weekend en dan moet hij 2 uur wandelen, op de lessen want ja hij moet wel luistern word hij onder de voet gelopen door de lompe labrador ik denk dat je daat wel rekening mee kunt houden laat ze lekker elke dag rennen in het bos zodat de hond ook een goed conditie heeft en de rasvereninging stopt het allemaal in de doofpot ja erkomt niet sboeven tafel waarom worden aleen meldingen niet gewoon openbaar gemaakt daar kun je een hoop van leren