Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maagkanteling
Moderator: moderatorteam
- pinguin20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): leonberger
- Aantal honden: 1
Maagkanteling
Wij hebben van de week te horen gekregen dat ayla's moeder overleden is aan een maagkanteling. Nu weet ik dat grote honden daar toch al veel kans op hebben, maar is de kans nog groter als een ouder daar aan overlijdt? En zijn er voorzorgsmaatregelen die we kunnen nemen?
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Maagkanteling
ai dat is niet leuk, hoe oud was mams?
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- pinguin20
- Zeer actief
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
pinguin20 schreef:Ze was pas 4
snotverdorie
ik heb wel eens gelezen dat je ook preventief de maag kunt vast zetten, maar of dat helpt?
groetjes Annemie
- pinguin20
- Zeer actief
Ik ga er eens wat over lezen. Zijn er misschien mensen hier die daar ervaring mee hebben?jores schreef:ik heb wel eens gelezen dat je ook preventief de maag kunt vast zetten, maar of dat helpt?
- Kat1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Akita
Ja.
Turner, mijn shar-pei heeft een operatie moeten ondergaan. Na de operatie kon ik hem lekker mee naar huis nemen om hem bij te laten komen. Het leek allemaal wel goed te gaan, tot diezelfde nacht. Ik had mezelf bij hem genesteld en was van plan om op de bank te blijven slapen.
Hij werd stikberoerd, zijn buik zette op en hij legde zijn kop in mijn handen.
Als een gek heb ik toen de dierenarts gebeld, vervoer geregeld en mijn man uit bed getrommeld, die binnen een halve minuut beneden stond.
Het mocht allemaal niet meer baten. Turner is in zijn armen gestorven op weg naar de dierenarts.
Het bleek dat hij een maagkanteling heeft gekregen ter gevolge van de operatie (die niks met zijn maag te maken had, maar wel bij zijn buik) De maag had hierdoor ruimte om te kantelen.
Ik had nog nooit zoiets zieligs gezien. Het leek alsof hij bewust zijn kop in mijn handen legde om om hulp te vragen, en ik kon hem niet redden. alleen maar sussen. Man, wat heb ik me hier lang schuldig om gevoeld.
Turner, mijn shar-pei heeft een operatie moeten ondergaan. Na de operatie kon ik hem lekker mee naar huis nemen om hem bij te laten komen. Het leek allemaal wel goed te gaan, tot diezelfde nacht. Ik had mezelf bij hem genesteld en was van plan om op de bank te blijven slapen.
Hij werd stikberoerd, zijn buik zette op en hij legde zijn kop in mijn handen.
Als een gek heb ik toen de dierenarts gebeld, vervoer geregeld en mijn man uit bed getrommeld, die binnen een halve minuut beneden stond.
Het mocht allemaal niet meer baten. Turner is in zijn armen gestorven op weg naar de dierenarts.
Het bleek dat hij een maagkanteling heeft gekregen ter gevolge van de operatie (die niks met zijn maag te maken had, maar wel bij zijn buik) De maag had hierdoor ruimte om te kantelen.
Ik had nog nooit zoiets zieligs gezien. Het leek alsof hij bewust zijn kop in mijn handen legde om om hulp te vragen, en ik kon hem niet redden. alleen maar sussen. Man, wat heb ik me hier lang schuldig om gevoeld.
- pinguin20
- Zeer actief
- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik kende een paar honden die gestorven zijn aan een maagkanteling allemaal grote honden inderdaad, Leonberger duitse dog, ambull,cane corso
Bij een berghond waren ze er op tijd bij en die maag hebben ze teruggedraaid en vastgezet inderdaad...maar dat was dus niet preventief ...maar hond heeft er nooit meer last van gehad.
het gebeurt vooral als de maag vol zit en de honden druk zijn dacht ik..dus na het eten altijd laten rusten of alleen rustig lopen, ik heb ook eens gelezen dat naarmate honden ouder worden er meer kans is omdat de buikspieren dan verslappen en de maag meer ruimte krijgt.
Bij een berghond waren ze er op tijd bij en die maag hebben ze teruggedraaid en vastgezet inderdaad...maar dat was dus niet preventief ...maar hond heeft er nooit meer last van gehad.
het gebeurt vooral als de maag vol zit en de honden druk zijn dacht ik..dus na het eten altijd laten rusten of alleen rustig lopen, ik heb ook eens gelezen dat naarmate honden ouder worden er meer kans is omdat de buikspieren dan verslappen en de maag meer ruimte krijgt.

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)
in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
-
Gipsy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Mijn Dobermannmeisje heeft er 2 gehad met 3 maanden tussen.
Ze was toen 10 jaar...en 10 jaar lang hebben wij opgepast en voorzichtig geweest.... nooit lopen na het eten, verschillende kleine maaltijden per dag zodat maag nooit te zwaar geladen was, rusten/slapen na t eten, geen te zotte spingbeurten etc.
In januari had ze een eerste maagkanteling, ik herkende het dadelijk en vloog naar de DA. Maag gedraaid maar niet vastgezet...(nooit begrepen waarom niet)
+- 3 maand later opnieuw...schuim uit de mond en wij vliegen naar de DA. Destijds afgesproken dat ik haar deze OP geen 2de keer zou laten ondergaan want ze had echt afgezien na die eerste OP.
Uiteindelijk toch laten overhalen, maag deze keer wel vastgezet...
Amper een goeie maand later is ze ingeslapen...waarschijnlijk invaginatie, symptomen waren hevige buikkrampen dus weer naar urgenties gevlogen, daar nog aan baxter gelegen, geen symptomen van maagkanteling, maar enkele uren later kwam er bloed bij haar stoelgang, nam ze afscheid van mij en Gipsy om net zoals Pineau vorige week, in een subcoma te gaan (zo noem ik dat), dan haar vlug laten inslapen...
Nooit zal ik dit nog een hond aandoen, 1 OP is meer dan genoeg, hoewel ze stukken beter was na de 2de OP en die laatste maand nog echt heeft kunnen genieten en spelen en ravotten met de rescues.
Er staat hier zeker nog een topic over op het HF.
Hopelijk overkomt het jullie nooit !
Ze was toen 10 jaar...en 10 jaar lang hebben wij opgepast en voorzichtig geweest.... nooit lopen na het eten, verschillende kleine maaltijden per dag zodat maag nooit te zwaar geladen was, rusten/slapen na t eten, geen te zotte spingbeurten etc.
In januari had ze een eerste maagkanteling, ik herkende het dadelijk en vloog naar de DA. Maag gedraaid maar niet vastgezet...(nooit begrepen waarom niet)
+- 3 maand later opnieuw...schuim uit de mond en wij vliegen naar de DA. Destijds afgesproken dat ik haar deze OP geen 2de keer zou laten ondergaan want ze had echt afgezien na die eerste OP.
Uiteindelijk toch laten overhalen, maag deze keer wel vastgezet...
Amper een goeie maand later is ze ingeslapen...waarschijnlijk invaginatie, symptomen waren hevige buikkrampen dus weer naar urgenties gevlogen, daar nog aan baxter gelegen, geen symptomen van maagkanteling, maar enkele uren later kwam er bloed bij haar stoelgang, nam ze afscheid van mij en Gipsy om net zoals Pineau vorige week, in een subcoma te gaan (zo noem ik dat), dan haar vlug laten inslapen...
Nooit zal ik dit nog een hond aandoen, 1 OP is meer dan genoeg, hoewel ze stukken beter was na de 2de OP en die laatste maand nog echt heeft kunnen genieten en spelen en ravotten met de rescues.
Er staat hier zeker nog een topic over op het HF.
Hopelijk overkomt het jullie nooit !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
-
Muk
Ja, als een hond ouder wordt, verslappen de spieren.pinguin20 schreef:Wij hebben van de week te horen gekregen dat ayla's moeder overleden is aan een maagkanteling. Nu weet ik dat grote honden daar toch al veel kans op hebben, maar is de kans nog groter als een ouder daar aan overlijdt? En zijn er voorzorgsmaatregelen die we kunnen nemen?
De voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen zijn onder andere:
Minimaal 2x per dag voeren
De etensbak op een standaard zetten, zodat de hond niet van de grond hoeft te eten (al zijn de meningen hierover verdeelt)
Het geven van kvv of barf in plaats van brok
Nu moet ik wel zeggen dat onze vorige hond helaas ook aan de gevolgen van een maagtorsie is overleden, ondanks dat hij kvv kreeg. Hij was 10 jaar (ook een Newfy).
-
Muk
Ik zou dat niet doen. Het is een zware operatie en de complicaties kunnen behoorlijk zijn. Ook biedt dit geen 100% garantie dat een maagkanteling nooit meer voorkomt.pinguin20 schreef:Ik ga er eens wat over lezen. Zijn er misschien mensen hier die daar ervaring mee hebben?jores schreef:ik heb wel eens gelezen dat je ook preventief de maag kunt vast zetten, maar of dat helpt?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Uit een onderzoek dat studenten van IngeO hebben uitgevoerd, kwam dit niet naar voren. De twee honden van mij die zijn overleden aan een maagtorsie hebben het allebei pas uren na het eten gekregen.RachelleAmericanBulldog schreef: het gebeurt vooral als de maag vol zit en de honden druk zijn dacht ik..dus na het eten altijd laten rusten of alleen rustig lopen,
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
Muk
Onze hond kreeg de maagkanteling ook uren (4 uur) na het eten en hij had ook geen gekke dingen gedaan na het eten.Belle schreef:Uit een onderzoek dat studenten van IngeO hebben uitgevoerd, kwam dit niet naar voren. De twee honden van mij die zijn overleden aan een maagtorsie hebben het allebei pas uren na het eten gekregen.RachelleAmericanBulldog schreef: het gebeurt vooral als de maag vol zit en de honden druk zijn dacht ik..dus na het eten altijd laten rusten of alleen rustig lopen,
Je kan het helaas niet altijd voorkomen, hoezeer je ook je best doet.
-
Gipsy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
- Contacteer:
Ook hier pas uren na het eten, kleine maaltijd, niet gespeciaal gespeeld of gelopen...dus maag zat niet vol, niet druk,....
Maar sedert ik mijn eerste "eigen hond" genomen heb, heb ik mijn kantoor altijd thuis gehad zodat ik mijn honden nooit lang alleen zou moeten laten en ze goed in t oog kon/kan houden...anders had ik Vita destijds én dood teruggevonden én had ik er mee moeten leven dat ze de laatste uren voor haar dood vreselijk zou hebben moeten afzien...
Ik wil er niet aan denken
Maar sedert ik mijn eerste "eigen hond" genomen heb, heb ik mijn kantoor altijd thuis gehad zodat ik mijn honden nooit lang alleen zou moeten laten en ze goed in t oog kon/kan houden...anders had ik Vita destijds én dood teruggevonden én had ik er mee moeten leven dat ze de laatste uren voor haar dood vreselijk zou hebben moeten afzien...
Ik wil er niet aan denken
- pinguin20
- Zeer actief
Oftewel, de oorzaak is nog steeds niet echt bekend en het is niet bekend wat je er echt tegen kunt doen :s
-
Gipsy
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee maar je kan wel voorzorgen nemen. Ik leg uit.... het risico is zekers groter als je grote hond maar 1 maaltijd per dag heeft of direct loopt en druk is na het eten etc etc....pinguin20 schreef:Oftewel, de oorzaak is nog steeds niet echt bekend en het is niet bekend wat je er echt tegen kunt doen :s
En ik denk wel dat bij Vita de ouderdom een rol heeft gespeeld en ze het anders misschien wel veel vroeger zou hebben gehad.
Mijn principes van destijds ben ik ALTIJD blijven toepassen bij al de honden die hier thuis rondlopen, nu enkel nog geredde en ook Boomer bijvb is zelfs groter dan Vita was.
Bij mij wordt er s morgens gespeeld en gelopen terwijl ik naar de paarden ga en deze voeder.
Daarna komen we allemaal even tot rust
Dan wordt er ontbeten (door de honden op z'n minst
's Avonds rond 18-19 u t zelfde...
Toen Vita nog een pup was heeft ze lange tijd zelfs 4x per dag gegeten en zo langzaam afgebouwd naar 2x per dag.
Anders gezegd...ik zal dit ritme nooit wijzigen omdat er zogezegd nog niet genoeg bewijzen zijn wat tot maagkanteling kan leiden. Ik weet zelf hoe slecht ik me voelen kan als ik met volle maag zou gaan joggen (kan ik niet hoor)...maar je snapt wel wat ik bedoel...
- CKS
- Zeer actief
Maagkanteling is deels genetisch bepaald dus in jouw geval zou ik zeker aanraden de maag preventief vast te zetten. Doe dat bij een arts die hier veel ervaring mee heeft dan is dat een snelle niet al te ingrwikkelde operatie. De kans erna is niet nul maar wel veel kleiner, bij honden die al een torsie gehad hebben neemt na vastzetten de kans op herhaling af van 80%, naar 15%.
Kees
Kees
-
Gipsy
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is een andere kwestie misschien maar als je al preventief een maag moet gaan vastzetten dan denk ik toch dat er iets essentieels fout is om dit ras zo te blijven doorfokken...Casey schreef:Maagkanteling is deels genetisch bepaald dus in jouw geval zou ik zeker aanraden de maag preventief vast te zetten. Doe dat bij een arts die hier veel ervaring mee heeft dan is dat een snelle niet al te ingrwikkelde operatie. De kans erna is niet nul maar wel veel kleiner, bij honden die al een torsie gehad hebben neemt na vastzetten de kans op herhaling af van 80%, naar 15%.
Kees
Of ben ik nu gek ?
- pinguin20
- Zeer actief
Ik geef sowieso 2 à 3 keer per dag eten, want ze heeft last van te veel maagzuur en dan is het ook beter om altijd iets in de maag te hebben. Na de brok wordt rustig gedaan, maar na het vlees wordt ze altijd binnen 10 minuten actief en moet er even gespeeld worden, vooral trekspelletjes.
- pinguin20
- Zeer actief
Ik ga eens met de DA overleggen, wil liever niet zomaar in mijn hond gaan snijdenCasey schreef:Maagkanteling is deels genetisch bepaald dus in jouw geval zou ik zeker aanraden de maag preventief vast te zetten. Doe dat bij een arts die hier veel ervaring mee heeft dan is dat een snelle niet al te ingrwikkelde operatie. De kans erna is niet nul maar wel veel kleiner, bij honden die al een torsie gehad hebben neemt na vastzetten de kans op herhaling af van 80%, naar 15%.
Kees
- CKS
- Zeer actief
Gipsy; natuurlijk heb je gelijk, en het wordt ook afgeraden te fokken met honden die een torsie gehad hebben en hun nakomelingen. Doodgaan aan torsie moet ongeveer de allernaarste dood zijn. Brrrr.
Kees
Kees
-
Muk
Geef je geperste of geëxtruheerde brok?pinguin20 schreef:Ik geef sowieso 2 à 3 keer per dag eten, want ze heeft last van te veel maagzuur en dan is het ook beter om altijd iets in de maag te hebben. Na de brok wordt rustig gedaan, maar na het vlees wordt ze altijd binnen 10 minuten actief en moet er even gespeeld worden, vooral trekspelletjes.
- pinguin20
- Zeer actief
Eh, geen idee, watis het verschil. Ze krijgt nu Bosch lam en rijst maar ben aan het denken om over te gaan naar jarco want deze eet ze niet graag.
-
Gipsy
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik zie hoe jong je hond is en nu al zoveel last v maagzuur, dan zou ik al beginnen om dat probleem aan te pakken.pinguin20 schreef:Ik geef sowieso 2 à 3 keer per dag eten, want ze heeft last van te veel maagzuur en dan is het ook beter om altijd iets in de maag te hebben. Na de brok wordt rustig gedaan, maar na het vlees wordt ze altijd binnen 10 minuten actief en moet er even gespeeld worden, vooral trekspelletjes.
Als je liever geen medicijnen gebruikt is er nog steeds de alternatieve geneeskunde en hulpmiddelen.
Succes
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik geloof niet dat het hebben van maagzuur iets zegt over de kans op een torsie. Mijn honden die een torsie hebben gehad, hadden allebei vrijwel nooit last van maagzuur. Belle die nu 9 is, heeft van pup af aan al last van maagzuur als haar maag te lang leeg is. Dat is heel simpel op te lossen door haar voor het slapen gaan nog een paar droge koekjes of een boterham te geven, daar zijn geen medicijnen voor nodig.Gipsy schreef:Als ik zie hoe jong je hond is en nu al zoveel last v maagzuur, dan zou ik al beginnen om dat probleem aan te pakken.pinguin20 schreef:Ik geef sowieso 2 à 3 keer per dag eten, want ze heeft last van te veel maagzuur en dan is het ook beter om altijd iets in de maag te hebben. Na de brok wordt rustig gedaan, maar na het vlees wordt ze altijd binnen 10 minuten actief en moet er even gespeeld worden, vooral trekspelletjes.
Als je liever geen medicijnen gebruikt is er nog steeds de alternatieve geneeskunde en hulpmiddelen.
Succes
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- pinguin20
- Zeer actief
Zijn er ook al voor bij de DA geweest, heeft een dieet voorgeschreven waarbij ze laat in de avond nog iets slecht verteerbaars moet eten zodat er de hele nacht iets in de maag blijft zitten. Lijkt alleen niet echt te helpen want 99 van de 100 keer wil ze pas rond 15u iets eten en dus wordt het doel voorbijgegaan. Daarom zijn we een beetje met voer aan het spelen om te kijken of er brokken zijn die ze wel wil en ook erover na aan het denken om toch maar volledig vlees te gaan voeren, maar weet niet waar ik dat zou moeten halen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoorde het toevallig een paar weken geleden in de kliniek van Utrecht.Belle schreef:Uit een onderzoek dat studenten van IngeO hebben uitgevoerd, kwam dit niet naar voren. De twee honden van mij die zijn overleden aan een maagtorsie hebben het allebei pas uren na het eten gekregen.RachelleAmericanBulldog schreef: het gebeurt vooral als de maag vol zit en de honden druk zijn dacht ik..dus na het eten altijd laten rusten of alleen rustig lopen,
Hond (teef) werd uit voorzorg al daar gecastreerd vanwege risico op maagkanteling.
Tijdens de operatie kantelde de maag en die kon toen meteen worden vastgezet.
Die hond was vanwege de operatie al nuchter.
Dus absoluut geen volle maag.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kijk eens op barfplaatspinguin20 schreef:Zijn er ook al voor bij de DA geweest, heeft een dieet voorgeschreven waarbij ze laat in de avond nog iets slecht verteerbaars moet eten zodat er de hele nacht iets in de maag blijft zitten. Lijkt alleen niet echt te helpen want 99 van de 100 keer wil ze pas rond 15u iets eten en dus wordt het doel voorbijgegaan. Daarom zijn we een beetje met voer aan het spelen om te kijken of er brokken zijn die ze wel wil en ook erover na aan het denken om toch maar volledig vlees te gaan voeren, maar weet niet waar ik dat zou moeten halen.
Volgens mij staan daar ook alle merken kvv met link naar hun site.
Kan je zien of er iets in de buurt te koop is.
- pinguin20
- Zeer actief
Thanksranetje schreef: Kijk eens op barfplaats
Volgens mij staan daar ook alle merken kvv met link naar hun site.
Kan je zien of er iets in de buurt te koop is.
-
Gipsy
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedoelde niet dat het er iets mee te maken zou hebben, maar gewoon een opmerking dat dit ook bekeken moet wordenBelle schreef:
Ik geloof niet dat het hebben van maagzuur iets zegt over de kans op een torsie. Mijn honden die een torsie hebben gehad, hadden allebei vrijwel nooit last van maagzuur. Belle die nu 9 is, heeft van pup af aan al last van maagzuur als haar maag te lang leeg is. Dat is heel simpel op te lossen door haar voor het slapen gaan nog een paar droge koekjes of een boterham te geven, daar zijn geen medicijnen voor nodig.