Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Henk heeft last van kapotte oogleden en ik vroeg me af of iemand weet waar het vandaan zou kunnen komen?
Dinsdag heeft hij aan de rand van de parkvijver lopen polderen. Speuren door het riet, zijn neus in de blubber steken, af en toe kopje onder struikelen en door het struikgewas racen. Er stond oa een bramenstruik. Daarna is de jeuk begonnen en krabt hij met zijn pootjes aan zijn ogen. Net zag ik dat het dus helemaal kapot is.
kun je daar niet van die honingzalf op doen. Volgens mij doet mijn moeder dat bij haar hond zodra die weer een irritatieplekje heeft. Weet alleen niet of dat bij de ogen gesmeerd mag worden...
mijn hond had dat in juni ook, wel stukken erger. Begon hetzelfde bij beid eogen (ook zo vreemd) en zette daarna bij een oog door. Direct gedacht aan Leishmania (werd uitgesloten omdat ze nooit in het buitenland is geweest) en er is een schaafsel gecontroleerd op Demodex. was het ook niet. Kuurtje gehad die niets hielp, daarna ander kuurtje, weer geen resultaat. Dus..inmiddels 6 weken verder toch maar verder en een afspraak gemaakt in Utrecht bij een dermatoloog. Ik was als laatste op maandagavond bij de DA met een hond die er niet uitzag, woensdag afspraak gemaakt in Utrecht voor de dinsdag erop en je zal het altijd zien: in het weekend was het weg. Net zo snel vertrokken als het gekomen was.
Kortom: wat het nu was? geen flauw idee, waarschijnlijk toch 'gewoon'een allergische reactie. Schiet mij maar lek.
Is het niet een allergie of iets? Yuna heeft op het moment ook traanoogjes aan beide kanten en zit er veel in te wrijven, en Chell ook sinds gisteren. Ik heb een vit. A oogzalfje gehaald bij de dierenarts, misschien dat proberen?
SannePP schreef:Dacht ik ook zus, maar tis aan beide kanten...
Hoe zit het met leishmania?
Idd leishmania en demodex geven ook dit beeld. Izzy heeft helaas beide ziektes. Toen ze hier aankwam was de leish aktief en had ze ook kapotte/kale oogranden, nu met de demodex helaas weer
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Als het net op deze manier is ontstaan zou ik het gewoon zo goed mogelijk schoonmaken (afgekoelde kamillethee misschien?) en even afwachten.
Er zijn meerdere mogelijkheden voor kapotte oogleden.
Voorlopig zou ik het op dat riet houden
Wel even (laten?) controleren of er niets is achtergebleven onder de oogleden.
Zeker als hij blijft krabben.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje schreef:Als het net op deze manier is ontstaan zou ik het gewoon zo goed mogelijk schoonmaken (afgekoelde kamillethee misschien?) en even afwachten.
Oh heb nog kamillethee liggen, zal dat eens proberen! Inmiddels heeft hij bijna al de korstjes eraf gekrabt en is het lichtroze, geirriteerd. Hij blijft krabben, maar kan me dat ook wel voorstellen met die korstjes. Ik kijk het nog even aan...
ranetje schreef:Als het net op deze manier is ontstaan zou ik het gewoon zo goed mogelijk schoonmaken (afgekoelde kamillethee misschien?) en even afwachten.
Oh heb nog kamillethee liggen, zal dat eens proberen! Inmiddels heeft hij bijna al de korstjes eraf gekrabt en is het lichtroze, geirriteerd. Hij blijft krabben, maar kan me dat ook wel voorstellen met die korstjes. Ik kijk het nog even aan...
Contoleer je ook even onder de oogleden?
Je kunt daar eventueel ook spoelen met kamillethe.
Spoelen vanaf de binnenooghoek naar buiten toe.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Als er iets onder de oogleden is achtergebleven, zie je bijna altijd een dusdanige zwelling dat het oog (bijna) dichtzit.
Ik denk ook dat het geïrriteerd of beschadigd is door het riet. Goed schoonhouden, zodat er geen bacteriële infectie bijkomt en dan zal het wel in orde komen.