Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gesprongen cyste

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

panthera
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Aantal honden: 2

Gesprongen cyste

Ongelezen bericht door panthera »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik met mijn hond naar de dierenarts geweest omdat zij een bult in haar nek had. De dierenarts heeft toen een punctie gedaan waarbij er heel veel, helder vocht uit kwam. Volgens haar is er waarschijnlijk sprake van een cyste. Ze heeft de cellen onder de microscoop bekeken en zo op het eerste oog leek het onschuldig vocht te zijn. Nu is vandaag ineens de cyste gesprongen en bloedt deze, ze likt er steeds aan. Omdat het op zo'n rotplek zit lukt het mij niet een verband aan te leggen dat blijft zitten, ik heb het wel ontsmet maar ze likt er steeds aan nu. Heeft iemand al eerder zoiets meegemaakt en tips wat te doen? Ik wil zo snel mogelijk met haar naar de dierenarts maar heb zelf geen auto dus moet zien dat ik wat kan regelen, normaliter ga ik met mijn ouders maar die zijn op vakantie. Maar misschien weet iemand intussen wat ik zou kunnen doen om het bloeden te stoppen en/ of het haar comfortabeler te maken. Iedere tip is welkom.

Bedankt alvast,
Afbeelding Afbeelding

Groetjes Panthera & pootje van Thierry
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Gesprongen cyste

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou de da bellen en overleggen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
panthera
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Siberische Husky

Ongelezen bericht door panthera »

Hallo

Dat heb ik gedaan inmiddels, en ze adviseren de wond goed schoon te houden, haar een shirtje aan te trekken of iets zodat ze er niet bij kan en dan moet ze waarschijnlijk volgende week geopereerd worden volgens de DA maar ik las zojuist het verhaal van iemand anders hier dat een gesprongen cyste misschien ook niet geopereerd hoeft te worden en dat ze met medicatie kunnen werken dus daar hoop ik dan maar op want ze is 9 jaar, best op leeftijd. We wachten begin volgende week even af want eerder kan ik niet terecht en kan het geen kwaad begreep ik mits de wond blijft schoon gehouden. Bedankt voor het meedenken iig!

Mvg
Afbeelding Afbeelding

Groetjes Panthera & pootje van Thierry
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mirretje »

ik heb al vaker cystes gehad bij mijn katten en de kat van mijn ouders. Meestal na een vechtpartij. Die zijn ook weleens gesprongen. Meestal was dat een goed teken. Dan kon het vuil er goed uit. Ik zou zeggen goed schoonhouden met afgekoeld gekookt water en de hond een beetje afleiden als hij teveel gaat likken. Mocht het likken een probleem worden dan kun je altijd nog vragen aan de DA of je tijdelijk zo'n kap om kunt doen
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

mirretje schreef:ik heb al vaker cystes gehad bij mijn katten en de kat van mijn ouders. Meestal na een vechtpartij. Die zijn ook weleens gesprongen. Meestal was dat een goed teken. Dan kon het vuil er goed uit. Ik zou zeggen goed schoonhouden met afgekoeld gekookt water en de hond een beetje afleiden als hij teveel gaat likken. Mocht het likken een probleem worden dan kun je altijd nog vragen aan de DA of je tijdelijk zo'n kap om kunt doen
jij hebt het over abcessen volgens mij...In principe zit in een cyste helder "steriel" lichaamsvocht zeg maar
Afbeelding
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

Jeannettebo schreef:
mirretje schreef:ik heb al vaker cystes gehad bij mijn katten en de kat van mijn ouders. Meestal na een vechtpartij. Die zijn ook weleens gesprongen. Meestal was dat een goed teken. Dan kon het vuil er goed uit. Ik zou zeggen goed schoonhouden met afgekoeld gekookt water en de hond een beetje afleiden als hij teveel gaat likken. Mocht het likken een probleem worden dan kun je altijd nog vragen aan de DA of je tijdelijk zo'n kap om kunt doen
jij hebt het over abcessen volgens mij...In principe zit in een cyste helder "steriel" lichaamsvocht zeg maar
je hebt helemaal gelijk. Sorry ik heb het inderdaad verward met een abces! Dan negeer mijn berichtje maar gauw want dat klopt dus niet in jou geval denk ik.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Is het misschien een fistel?
In dat geval zou je kunnen uitdrukken en goed schoonhouden.
Ik spoel dan met een sopje van badedas groen
Maar wel naar de DA morgen en overleggen of het weggehaald moet worden.

Soms hoeft dat niet.
Rana heeft er diverse gehad.
Bij eentje veranderde de structuur van het weefsel nadat hij steeds terug kwam.
Die heb ik weg laten halen en dat was maar goed ook :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”