Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inschattingsfout... pijn?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

inschattingsfout... pijn?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Okay.... nu heb ik even bevestiging nodig (of juist niet, dan weten wat dat ook meteen ;-) )

Guinnie loopt natuurlijk niet meer als een jonge Godin door de velden te huppelen maar in mijn beleving heeft ze geen pijn of ongemak anders dan dat haar leeftijd haar parten speelt. Ze krijgt Glucosamine, Primaeval Gelatinaat en Doils.
Ik krijg de tip om haar op Rymadil te zetten, "want dat hielp bij hun hondje ook zo goed". Maar dat is toch een pijnstiller? Pijn heeft ze, naar mijn beste weten, niet.
Ze is "alleen maar oud" (maar dat wel op zijn mooist natuurlijk ;-)

Zie ik iets over het hoofd? Kan het haar wel verlichting geven? Steun?

Kijk, dan kom ik meteen bij dat eeuwige dillemma.... ze moet klachtenvrij zijn, geen last hebben, NOWAY dat ze pijn mag hebben maar ik heb ook "geen zin" om alles wat je aan medicatie in een hond kunt stoppen erin te stoppen. Dat voegt niet toe in mijn idee.
Ze mag gewoon een oude hond zijn, ze hoeft niet snel te zijn of heel beweeglijk meer. Dat is niet logisch. Maar, meteen daaroverheen ... als ze WEL pijn heeft.... moet ik acuut iets gaan doen.

Roep maar 's wat?

Voor diegene die het niet weten: ze is een 15,5 jarige oude collie-dame.

Suzanne
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: inschattingsfout... pijn?

Ongelezen bericht door nathalie »

Wij dachten bij bowie ook nieT dat hij pijn had. Totdat hij bij de dierenarts uithaalde bij het betasten van zijn heupen (wat ik dus wel gewoon kon doen). Hij heeft toen ook pijnstillers gehad, om te kijken of hij pijn had. En hij knapte op. Dus ja, hij heeft pijn gehad.
Laatst gewijzigd door nathalie op 09 aug 2012 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik denk dat jij je hond het beste kent en dus ook weet wanneer zij niet meer lekker in haar vel zit of pijn heeft.
Ik kan eigenlijk niet meer zeggen dan dat je naar je eigen gevoel moet luisteren. Alhoewel ik natuurlijk begrijp dat je gaat twijfelen door tips van andere, je wilt immers het beste voor je hond.

En volgens mij is Rymadil wel een pijnstiller/ontstekingsremmer, Enzi kreeg dit twee weken toen hij groeipijn had.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Gewoon testen. eens 2 weken pijnstillers geven en kijken wat en of ze veranderd ;)
safari

Ongelezen bericht door safari »

Ik zou het een maand aankijken met die pillen. Je weet hoe ze is zonder. Merk je geen verschil stop je met de pillen.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Yep, gewoon testen. Bij een dier zie je het gewoon niet altijd, zeker niet als het langzaam gaat. Paar weekjes pijnstiller proberen en dan zie je het vanzelf.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

De kans is vrij groot dat Guinnie artrose heeft, en dat is pijnlijk. Medicatie als Rymadil kan de kwaliteit van leven enorm verbeteren. Het heeft ook nadelen, dus het gebruik kan het beste in overleg met een dierenarts gebeuren.
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

hou er rekening mee dat een hond niet snel zal laten merken dat hij ergens pijn heeft. Dat is een teken van zwakte en wordt in de natuur niet getollereerd. Dus een hond kan heeeeeeeeeel lang doen alsof alles prima is terwijl hij al wel verrekt van de pijn. Als je goed weet hoe je hond normaal is dan kun je als eigenaar snel genoeg zien als er iets mis is. Ik zie het al aan de hond als ie misselijk is en dan hoeft ie nog niet gespuugd te hebben. Ogen vertellen een hoop en ook zijn lichaamstaal.
Ik ken een vrouwtje waarvan de hond een kankergezwel had aan zijn achterste. Zo erg dat het helemaal kapot ging en af en toe bloedde...maar volgens de dierenarts had het dier geen pijn. Ja amehoela...kanker is vaak al pijnlijk laat staan als er ook nog eens wonden ontstaan. Dus je kunt ook niet altijd op de dierenarts vertrouwen is mijn mening. Luister naar je gevoel en hou de hond scherp in de gaten..
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Hm... ze wordt "ouder" en "slechter ter been"... maar ja, dat wordt mijn pa van 86 ook ;-)

Ik bedoel.. ik wordt nu ernstig aan het twijfelen gebracht. Natuurlijk wil ik het beste voor haar. Natuurlijk wil ik haar houden tot ze 30 is ;-) en al even natuurlijk wil ik niet alles wat ik erin kan duwen aan medicatie erin duwen om haar maar zo lang mogelijk 12 te houden (of terug te brengen op een conditie die ze had toen ze 12 was); dat is gewoon niet logisch.

Ze mag gewoon een oud, hondje zijn ;-)
Maar ja... als ik pijn/ongemak kan verlichten....

Ik wacht andere reakties ook nog even af en zal dan 's overleggen met de DA... kijken wat hij vindt.

Zelf.. ik ben er nog niet uit ;-(

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

ZorroMax schreef:De kans is vrij groot dat Guinnie artrose heeft, en dat is pijnlijk. Medicatie als Rymadil kan de kwaliteit van leven enorm verbeteren. Het heeft ook nadelen, dus het gebruik kan het beste in overleg met een dierenarts gebeuren.
Wat zijn de nadelen?

Artrose heeft ze volgens de DA niet/nauwelijks maar goed, eh... pompom... dat wil niet zeggen dat ze geen pijn KAN hebben natuurlijk!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ik kom niet heel veel verder dan "ze wordt minder / ouder" maar vond /vind dat gezien haar leeftijd nou niet meteen iets om van te schrikken...

In die zin merk ik dus wel verandering.

Suzanne
mirretje schreef:hou er rekening mee dat een hond niet snel zal laten merken dat hij ergens pijn heeft. Dat is een teken van zwakte en wordt in de natuur niet getollereerd. Dus een hond kan heeeeeeeeeel lang doen alsof alles prima is terwijl hij al wel verrekt van de pijn. Als je goed weet hoe je hond normaal is dan kun je als eigenaar snel genoeg zien als er iets mis is. Ik zie het al aan de hond als ie misselijk is en dan hoeft ie nog niet gespuugd te hebben. Ogen vertellen een hoop en ook zijn lichaamstaal.
Ik ken een vrouwtje waarvan de hond een kankergezwel had aan zijn achterste. Zo erg dat het helemaal kapot ging en af en toe bloedde...maar volgens de dierenarts had het dier geen pijn. Ja amehoela...kanker is vaak al pijnlijk laat staan als er ook nog eens wonden ontstaan. Dus je kunt ook niet altijd op de dierenarts vertrouwen is mijn mening. Luister naar je gevoel en hou de hond scherp in de gaten..
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

2 weken geven en kijken of ze opleeft.. Geeft ze je zelf antwoord.. Dat is 10x meer waard dan alles wat wij hier neerzetten.

De bouvier van mij pa van 11,5 jaar vol atrose in haar ellebogen krijgt al een jaar dagelijks rimadyl. Ze. Voelt zich er duidelijk beter door en ach op die leeftijd als het helpt lekker doen!
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
mirretje
Zeer actief

ja dat zou ik ook doen. Gewoon eens een maandje proberen en kijken hoe je hond erop reageerd..
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Inge O schreef:
Suzanne123 schreef: Ze mag gewoon een oud, hondje zijn ;-)
en heel oud worden zonder pijn bestaat zo goed als niet.

wat is nou het probleem om dat even uit te testen een paar weekjes, ze gaat toch niet aan de heroïne of zo?
Nee, natuurlijk niet en nee, natuurlijk is dat geen probleem.
Ik moet alleen even schakelen merk ik... ;-(

Het is eerlijk gezegd volkomen aan mij voorbij gegaan dat ze pijn zou kunnen hebben.... en da's ruk genoeg want als ze het straks "beter" gaat doen op een pijnstiller betekent dat dus dat ik een fout heb gemaakt... en ik HAAT dit soort fouten ;-(

Suzanne
safari

Suzanne123 schreef:Hm... ze wordt "ouder" en "slechter ter been"... maar ja, dat wordt mijn pa van 86 ook ;-)

Ik bedoel.. ik wordt nu ernstig aan het twijfelen gebracht. Natuurlijk wil ik het beste voor haar. Natuurlijk wil ik haar houden tot ze 30 is ;-) en al even natuurlijk wil ik niet alles wat ik erin kan duwen aan medicatie erin duwen om haar maar zo lang mogelijk 12 te houden (of terug te brengen op een conditie die ze had toen ze 12 was); dat is gewoon niet logisch.

Ze mag gewoon een oud, hondje zijn ;-)
Maar ja... als ik pijn/ongemak kan verlichten....

Ik wacht andere reakties ook nog even af en zal dan 's overleggen met de DA... kijken wat hij vindt.

Zelf.. ik ben er nog niet uit ;-( Suzanne
Bij je vader zou je toch ook pijn en ongemak verlichten? Met dit verschil dat je vader iets kan zeggen en je hondje niet. Halve pil zou ook al kunnen. Ik denk dat je niet direct aan de hoogste dosering gaat.
Het zal zeker niet de bedoeling zijn om haar weer achter de bal aan te laten vliegen maar achter een bal aan vliegen en niet zo stram overeind komen zijn twee verschillende dingen.
Laatst gewijzigd door safari op 09 aug 2012 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Nee joh, zo moet je dat niet zien. Denk aan wat er te winnen valt. Dat is toch even een cadeautje dan! Gewoon paar weekjes proberen en als ze niets laat zien, ben je ook direct gerustgesteld dat ze geen pijn heeft.
~Suzanne~
Zeer actief

Inge O schreef:
Suzanne123 schreef:en ik HAAT dit soort fouten ;-(
Je bent een mens, suzanne.
:O:
Nee toch?

Ik was toch diegene die nooit fouten maakt... mag maken...?

Suzanne
mirretje
Zeer actief

ja dat kan ik me voorstellen. Daarom gewoon proberen en dan weet je gelijk of je fout zat en kun je het dus goed gaan doen vanaf dat punt.
Afbeelding
safari

Suzanne123 schreef:
Inge O schreef:
Nee toch?

Suzanne
Niet zo streng voor jezelf. Je bent een heel betrokken baasje.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Gewoon proberen, mijn opaatje van 13 had ook nergens last van,ja arthrose en hij liep wat stijf,totdat hij eens pijnstillers
kreeg omdat hij een rare sprong maakte,sindsdien zit hij op een halve pijnstiller per dag en hij heeft duidelijk veel meer lol.

Je bent ook maar een mens en als ze ineens met grote sprongen vooruit gaat wil dat niet zeggen dat ze enorm geleden heeft
hoor,gewoon ff uitproberen. Ik herken je gevoel wel....
Groetjes Heidi
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Olivier van ruim 14 jaar staat al ruim een jaar op rymadil. Ik weet niet helemaal zeker of hij pijn heeft maar uitsluiten kan ik het ook niet.
Wellicht met een risico en niet helemaal goed voor z'n gestel maar het risico dat hij pijn heeft wil ik absoluut niet lopen. Ik heb hem door de DA vorig jaar helemaal laten nakijken omdat ik hem soms wat uit z'n hum vond. 1 heup beweegt duidelijk niet soepel meer volgens haar. Haar advies was rimadyl voor de zekerheid, dus krijgt hij rimadyl. Erg veel verschil merk ik niet. Hij liep niet mank en was niet stijf. Wel heb ik het idee dat hij wat ontspannender is. Maar dat kan ook verbeelding zijn natuurlijk :wink:
Afbeelding
Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Liselore »

Suzanne123 schreef:
Inge O schreef:
Nee toch?

Suzanne
Niet zo streng voor jezelf Suzanne!!! Je denkt er nu toch over na? Er zijn maar genoeg mensen die dat pas gaan doen als hun hond al weken op 3 pootjes loopt!! Ik vind juist dat je er heel goed mee bezig bent!
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Cujo liep ong net zo, ik dacht als een oude Rottweiler, met 2 geopereerde knieen, maar gaf verder geen pijn aan. Ze moest voor controle nog een keer terug naar Kerkelande voor haar knie en zij zei dat ze wel degelijk pijn had, niet heel erg, maar wel zo dat ze inhoudt. Dat klopt, ze hield wat in met lopen. Ze staat nu op de previcox en jawel, ze huppelt weer vrolijk mee en ik zie echt meer plezier bij haar. Tuurlijk heeft ze, met het warmere weer, wat meer meite dan de rest en hijgt ze sneller, maar ze trekt toch echt wel eens een sprintje.
Ik wilde haar ook niet op de pijnstiller zetten, bang dat ik haar nieren belast (verhaal van Kaya van Caro bv), maar nu laten we een keer in de 3 maanden even haar nieren nakijken, in 5 minuten gebeurd.
Dus ja ik ben achteraf wel blij dat ze een pijnstiller krijgt
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Gewoon proberen hoor... Een ouwetje zonder artrose is denk ik net zo onwaarschijnlijk als de Lotto winnen. Ik ben heel erg van de natuurlijke producten en zo, maar Amy van 15/16? Is toen ze bij ons kwam gelijk op de pijnstillers gegaan. Ze krijgt de maandelijkse trocoxil en we merken in de laatste week van zo'n maand altijd verandering in gedrag en eetlust. Dus ook voor haar maakt het zeker wat uit, net als anderevoorbeelden. Zou me wel laten voorlichten over het soort pijnstiller; er zijn nieuwere medicijnen op de markt dan rimadyl met mogelijk minder bijwerking (maag wordt vaak genoemd).

Enne... Je niet schuldig voelen! Als 1e ben je idd ook maar mens en als 2e overweeg je het nu toch? Zou anders zijn als je er niet over na zou willen denken..

Succes!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik geef het Sam ook als ze wat stram is na een lange wandeling oid. Die is nog een stukje jonger. Ik zou het, net zoals de anderen zeggen, gewoon een tijdje proberen!
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Ik zou het ook een tijdje proberen,Suzanne.

Toen bijv. Candy's pootje in gruzelementen lag (jij weet hoe erg het was)
liet ze ook geen echte pijn zien.
Maar na het zien van de foto's vertelde de orthopeed dat ze verschrikkelijke pijn moest hebben.
Honden kunnen erg hard zijn voor zichzelf.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ik ben overtuigd; ik bel vanmiddag ff de DA.

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, kwou net zeggen, als ik mijn vader van 90 vraagt of ie pijn heeft: nee.
Maar hij is niet meer zo vlot als vroeger. Als ik vraag waarom: ja, als ik het ga forceren krijg ik daar last van :19:

Dat is eigenlijk het antwoord toch? Hij beperkt zich omdat het anders pijn doet.
Zo redeneren kan een hond minder goed, dus zal die (lijkt mij) eerder gebaat zijn bij uitproberen van een pijnstiller doet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
~Suzanne~
Zeer actief

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn (vaste) DA en pijnstilling wordt geregeld.

Probleemloos mag ik wel zeggen.

Ze hoeven de hond niet te zien omdat "er niets aan te zien is" in feite en de assistente overlegt even met de DA of het middel A of B wordt en dat wordt toegestuurd; dan heb ik dat volgende week in huis.

Jullie hebben gelijk; dit moeten we gewoon doen.

Ik weet nu al dat ik me schuldig ga voelen (al voel) als blijkt dat ze verbetert... dan moet ze dus "last" of "pijn" hebben gehad in welke graad dan ook.

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, dan krijgt ze geen last meer als ze over haar grenzen gaat. En dat doen honden nu eenmaal, zo redeneren als mensen kunnen ze niet.
Dat is jou niet te verwijten.

Laten we eerst maar eens afwachten wat er gebeurt voor jij aan de schandpaal gaat ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”