Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Atopica ervaringen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Buster
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): West Highland White terrier
Aantal honden: 2

Atopica ervaringen

Ongelezen bericht door Buster »

Ik ben op zoek naar ervaringen van andere hondenbezitters die hun hond ook Atopica geven tegen allergieen.

Onze hond Buster (10 jaar, west highland white terrier) is allergisch voor de copamijt, meelmijt, huisstofmijt, kattenepiteel, vlo en schimmels.
Allergieen zijn een bekend probleem bij oa Westies.

Medische historie:
Buster had vanaf zijn 5e jaar rode opgezwollen poten, zwarte plekken tussen en op zijn pootjes. Hij schuurde zijn bek tot bloedens toe over de grond, nare geur om zich heen hangen en ontstoken oren. Verschrikkelijk om te zien dat je hondje zoveel jeuk heeft, hij werd ook down aangezien hij altijd een kap om moest zodat hij niet aan zijn poten kon bijten.

Onze eerste stap was een eliminatie dieet, wat betekent dure brokken en vlees bij de dierenarts kopen (hypoallergenic). Na 6 maanden nog geen verbetering. Ondertussen wel veel homeopatische middeltjes op zijn pootjes gesmeerd, maar niks hielp. Pootjes wassen met schimmel shampoo en betadine, verlichte enigszins.

Onze tweede stap was een allergie test bij de dierenarts (a 200 euro). Hij kreeg verschillende allergenen ingesporten en hij reageerde positief op alle mijten, kattenepiteel (?) en schimmel/vlo. Voor ons een opluchting omdat we eindelijk wisten wat er met onze hond aan de hand was.

Toen werden ons de drie bekende opties gegeven:
1) Sensibilisatiekuur. Dit betekend spuiten geven zodat je je hondje imuum maakt. Onze hond was onderhand al 9 jaar, en we vonden dit niet fair tegenover hem. Hij wordt eerst zieker en krijgt meer jeuk, voordat het eventueel beter gaat. Bij 70 % van de honden is er een verbetering (jeuk gaat niet altijd weg).
2) Prednison. Voordeel: Goedkoop (€0,13 p. stuk). Maar onze vorige westie is er heel ziek van geworden, uiteindelijk overleden aan leukemie. Hij werd heel dik en lusteloos. het werd een ander hondje in negatieve zin. Dus geen optie.
3) Atopica. Kosten 90 euro per maand in het begin (via internet ook te koop voor 70 euro met recept). Hiervoor hebben we gekozen omdat dit de minste bijwerkingen zou hebben.

Situatie nu:
Buster krijgt nu 6 weken Atopica. In het begin ging het echt beter met hem. Hij knaagde veel minder aan zijn poten en was weer meer aan het spelen (zat lekker in zijn vel). Bijwerkingen zoals diarree waren er niet.
Helaas gaat het de laatste week weer heel slecht. Hij heeft weer opgezwollen poten, oorontsteking en lusteloos. Hij moet zijn kap weer om zodat hij niet gaat bijten en schuren. En het ergste, overwoekerend tandvlees. Tandvlees is opgezwollen.

Volgende week gaan we weer naar de dierenarts. We hebben tot nu toe echt alles geprobeerd, en we zijn echt benieuwd naar andere ervaringen. wat kunnen we nu nog doen? Het is zo verschrikkelijk om je hondje zo te zien.

Heeft iemand ervaringen met homeopatische middelen? Bijvoorbeeld Efavet? Hoor ik goede verhalen over.

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen. :help:

Update:
:cheer: Ik wil iedereen bedanken voor de reacties! We hebben er echt wat aan! Buster is direct gestopt met brokken en krijgt nu vers vlees (lotgering.nl). en inderdaad, laatste jaartjes van zijn leven wat leefbaarder maken door hem maar Prednison te geven.
Bedankt allemaal!!!
Laatst gewijzigd door Buster op 20 aug 2012 10:12, 5 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Re: Atopica ervaringen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heeft hij altijd brokken gegeten?
Buster
geregistreerd lid

Ja, als pup kreeg hij Smolke brokken met pens.
Vanaf zijn 1e jaar overgegaan op Smolke met Cesar.
Toen hij op zijn vijfde klachten kreeg, hebben we biologische brokken geprobeerd. Werd het alleen maar erger van (logisch blijkt achteraf, aangezien daar veel meelmijten inzitten)
Daarna de hyperallergenic brokken van de dierenarts (6 maanden) ook geen verbetering.
We zijn nu al weer 2 jaar terug op de smolke brokken (adult en senior).

Kan het nog steeds een voedsel allergie zijn dan? Ik dacht dat we dat uitgesloten hadden met het elliminatie dieet.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Bestaan er wel brokken zonder mijt ?
Als hij verder geen allergieen heeft dan mijten zou zelf samenstellen of kvv (en dan liefst graanloos) de oplossing moeten zijn.
Op dit forum en barfplaats is daar alles over te vinden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Buster
geregistreerd lid

Ik heb even gekeken naar de uitslag van de allergietest en hij is allergisch voor de copamijt, meelmijt, huistofmijt, kattenepiteel, vlo en schimmels. Dus helaas niet alleen mijten.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kijk hier eens: http://borisdedrent.blogspot.nl/2012/07 ... -joep.html

Boris is ook allergisch voor diverse dingen en ik weet dat hij ook atopica krijgt of gekregen heeft.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Buster
geregistreerd lid

marian* schreef:Kijk hier eens: http://borisdedrent.blogspot.nl/2012/07 ... -joep.html

Boris is ook allergisch voor diverse dingen en ik weet dat hij ook atopica krijgt of gekregen heeft.
Bedankt Marian, ik ga direct ff kijken
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Buster schreef:Ik heb even gekeken naar de uitslag van de allergietest en hij is allergisch voor de copamijt, meelmijt, huistofmijt, kattenepiteel, vlo en schimmels. Dus helaas niet alleen mijten.
Hij is niet alleen voor mijten allergisch maar wel sowieso ook voor mijten. En in brokken zitten wel altijd mijten. Als hij dus blootgesteld wordt aan die allergenen gaat hij niet minder klachten krijgen, laat staan klachtenvrij.
Als je perse brokken wil blijven voeren zal je de brokken moeten invriezen voor gebruik. Tenminste -20 graden voor een paar dagen. Dit doet de voedingswaarde geen goed natuurlijk!
Net als mijn bovengangers zou ik vers vlees gaan voeren. Makkelijk om te beginnen is een kvv (kant en klaar vers). Kies dan wel voor eentje zonder granen of rijst voor de zekerheid!
Bv Smuldier glutenvrij als goedkope variant. Verkrijgbaar in veel supermarkten. Maar ook de Carnibest diabetes varianten zijn granenvrij. Verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken.
via internet kan je grotere hoeveelheden van veel meer merken laten bezorgen. Bv via http://www.caroba.nl
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

't Hondje is 10 jaar? Geef hem alsjeblieft die prednison. wie weet heeft hij nog twee LEUKE jaren. Dat zou ik hem van harte gunnen.

Door dit soort verhalen ben ik trouwens met het fokken van Westies gestopt en ben ik blij dat het ras in populariteit afgenomen is. Je kan van mindere dingen zelf depressief raken ;-(.
Buster
geregistreerd lid

pioenroos schreef:
Buster schreef:Ik heb even gekeken naar de uitslag van de allergietest en hij is allergisch voor de copamijt, meelmijt, huistofmijt, kattenepiteel, vlo en schimmels. Dus helaas niet alleen mijten.
Hij is niet alleen voor mijten allergisch maar wel sowieso ook voor mijten. En in brokken zitten wel altijd mijten. Als hij dus blootgesteld wordt aan die allergenen gaat hij niet minder klachten krijgen, laat staan klachtenvrij.
Als je perse brokken wil blijven voeren zal je de brokken moeten invriezen voor gebruik. Tenminste -20 graden voor een paar dagen. Dit doet de voedingswaarde geen goed natuurlijk!
Net als mijn bovengangers zou ik vers vlees gaan voeren. Makkelijk om te beginnen is een kvv (kant en klaar vers). Kies dan wel voor eentje zonder granen of rijst voor de zekerheid!
Bv Smuldier glutenvrij als goedkope variant. Verkrijgbaar in veel supermarkten. Maar ook de Carnibest diabetes varianten zijn granenvrij. Verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken.
via internet kan je grotere hoeveelheden van veel meer merken laten bezorgen. Bv via http://www.caroba.nl
Toch opmerkelijk dat onze dierenarts ons hier niet op gewezen heeft. Bedankt voor deze informatie!
Hebben we in ieder geval weer iets waar we mee verder kunnen als we volgende week met de atopica stoppen.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Rosita Compagner schreef:'t Hondje is 10 jaar? Geef hem alsjeblieft die prednison. wie weet heeft hij nog twee LEUKE jaren. Dat zou ik hem van harte gunnen.

Door dit soort verhalen ben ik trouwens met het fokken van Westies gestopt en ben ik blij dat het ras in populariteit afgenomen is. Je kan van mindere dingen zelf depressief raken ;-(.
Waarom aan de prednison als het met versvoer ook zoveel beter zou kunnen gaan?
2
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Oh prima, vers én prednison. Heeft'ie nog meer lol. Maar met alleen vers ga je dit hondje niet meer redden.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Dus wel,.....

Dat zou zomaar eens kunnen.

Mijn vorige hond zag er op brok niet uit, echt hopeloos, niet om aan te zien,...
Is op vers gegaan en is toen een heel andere hond geworden, in gedrag en haar looks.
Ze was ruim 10 toen ze overging, cold turkey en ik zag vanaf dat moment vooruitgang.
Ik zeg niet dat dat bij dit hondje ook zal gaan gebeuren maar om er nu maar prednison in te proppen en nog 2 jaartjes van hem te genieten vind ik dan toch wel erg makkelijk en kort door de bocht om te zeggen.

Ik zou zeggen, eerst helemaal van de brok af, versvlees, KVV gaan voeren eventueel in het begin nog Pred. en dan kijken hoe het gaat.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

JYBD schreef:Dus wel,.....

Mijn vorige hond zag er op brok niet uit, echt hopeloos, niet om aan te zien,...
Is op vers gegaan en is toen een heel andere hond geworden, in gedrag en haar looks.
Ze was ruim 10 toen ze overging, cold turkey en ik zag vanaf dat moment vooruitgang.
Ik zeg niet dat dat bij dit hondje ook zal gaan gebeuren maar om er nu maar prednison in te proppen en nog 2 jaartjes van hem te genieten vind ik dan toch wel erg makkelijk en kort door de bocht om te zeggen.

Ik zou zeggen, eerst helemaal van de brok af, versvlees, KVV gaan voeren eventueel in het begin nog Pred. en dan kijken hoe het gaat.
Mag hoor, de periode die jij nu hebt had ik in 2000. Inmiddels heb ik ervaring opgedaan.
Buster
geregistreerd lid

JYBD schreef:Dus wel,.....

Dit klinkt goed! Ik vind het het proberen waard. Prednison vind ik zo'n verschrikkelijk middel, vooral door ervaringen met onze vorige westie, je hond is direct zo vatbaar voor alles. Prednison is echt onze laatste optie. Dus vers vlees gaan we volgende week na onze vakantie direct mee beginnen. Ook bedankt dus :E:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Atopica doet in feite hetzelfde als prednison hoor, het legt het immuunsysteem voor een deel plat.

Afijn, hier ervaring met een hond die voor 11 dingen allergisch is, waaronder alle soorten mijten (en dan nog brandnetel, berk, en noem maar op).
Ook gitzwarte voeten, knalrode buik, oogjes die helemaal kaal waren, enz. enz.

Wij begonnen met prednison, maar onze hond had te erge bijwerkingen hiervan en dat was dus geen optie.
Toen naar de dermatoloog, waar afschraapsels zijn gemaakt en een allergie onderzoek (zowel op de huid als bloedonderzoek, is dat bij jouw hond ook gebeurd allebei?).
Sowieso werd Atopica gegeven, want zonder medicijnen kwam hij de dag niet meer door. De Atopica sloeg bij hem gelukkig heel erg goed aan en ik heb de ervaring ook niet dat het na weken minder goed ging werken.
Wellicht is het nog een optie om de dosis te verhogen?

Daarnaast hebben wij wel gekozen voor immunotherapie en wat jij zegt, dat het eerst erger wordt, dat is maar in hele enkele gevallen. Ook die ervaring hebben wij dus niet. Wel duurt het vaak lang voordat het gaat werken (soms wel een jaar) en dan áls het gaat werken, want ook dat is niet altijd zeker.

Onze hond krijgt nu bijna 2 jaar de immunotherapie, dit is overigens levenslang als het aanslaat. Het is totaal geen belasting voor de hond; in beginsel geef je vrij vaak de injecties, maar wij geven het nu buiten het allergie seizoen 1 x 4 weken (2 injecties omdat hij heel veel allergieën heeft) en in het allergie seizoen krijgt hij het 1 x 3 weken. Het gaat onderhuids en hij voelt het niet eens, terwijl hij 's werelds grootste mieperd is hoor :mrgreen:
Vorig jaar had hij in de ergste maanden (voor hem augustus, september en een deel van oktober) nog wel Atopica nodig en ik denk dat het dit jaar weer zo zal zijn, want zijn oograndjes beginnen alweer kaal te worden en de voetjes zwart.
Echter, geen enkele vergelijking met hoe hij voor de immunotherapie eruit zag, het heeft bij hem dus voor zo'n 80% geholpen.

Maar goed, jouw hond heeft een flinke leeftijd en de vraag is inderdaad of je daaraan zou moeten beginnen. Ik zou het alleen doen als je in medicijnen geen oplossing voor hem vindt.
Of je hem nu Atopica geeft of prednison (moderin wordt dit dan), dan maakt echt niet zoveel uit voor zijn gezondheid. Dus gaat het op Moderin wel goed, dan zou ik hem dat geven. Die paar jaar die hij nog heeft, zal echt niet zo drastisch verkort worden door de prednison t.o.v. zijn levenskwaliteit nu.
Verder zou ik, zoals al geadviseerd, overgaan op vers vlees en geen brokken meer geven. Mijn hond krijgt Carnibest, maar het merk maakt niet zoveel uit. Rustig aan overschakelen, want zijn stelsel moet er even aan wennen.

Kortom: Atopica verhogen als hij nog niet de hoogste dosis krijgt of omschakelen op prednison (moderin) om te kijken of hij het daar beter op doet. Daarnaast versvlees gaan geven.
Vind je hier echt geen oplossing in, dan kan je evt. de immunotherapie gaan doen, wat naar mijn ervaring absoluut geen belasting is voor de hond (behalve dan de allergie test zelf), maar het kan lang duren voordat het werkt, als het al gaat werken. En voor een hond met die leeftijd, zou dit niet mijn eerste keuze zijn.

Succes en sterkte ermee!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

JYBD schreef:
Rosita Compagner schreef:'t Hondje is 10 jaar? Geef hem alsjeblieft die prednison. wie weet heeft hij nog twee LEUKE jaren. Dat zou ik hem van harte gunnen.

Waarom aan de prednison als het met versvoer ook zoveel beter zou kunnen gaan?
2
Bij een zeer allergische hond is KVV niet altijd de oplossing weet ik uit ervaring.
Vaak gaat het om een atopie (reactie op omgevingsfactoren)
Mijn Shih Tzu (helaas in april op bijna 14 jarige leeftijd overleden) had ook een atopie en heeft hier jarenlang prednison/moderin voor geslikt op een lage dosering om de dag en had vrijwel geen bijwerkingen. Een aantal jaren geleden kreeg ze ook last van de onderkant van de pootjes. De oorzaak was demodex, vermoedelijk veroorzaakt door jarenlang prednison gebruik. Van de demodex op zich had ze geen last, wel van de bijkomende ontstekingen waardoor ze ging manken. Wat haar goed hielp is tweemaal daags haar pootjes met een wattenschijfje gedrenkt in verdunde Molkosan schoonmaken en daarna verdunde teatree olie erop doen en daarna sokjes aan zodat ze er niet aan kon komen. Dit vind ik een diervriendelijkere oplossing dan altijd maar zo'n kap om. Sterkte en succes ermee, ik weet wat een ellende is.
*joy*
Actief
Mijn ras(sen): Lakeland Terriër (en Franse Bulldog)

Ongelezen bericht door *joy* »

Bailey heeft sinds hij ongeveer 2,5 jaar oud is (hij is nu 10) al last van jeuk, schilferige huid en soms ook hele erge plekken. Die dan door hem kaal worden gebeten.

Allergie onderzoek heeft helaas geen duidelijke oorzaak aangewezen. Testen op mijten, schurft e.d. leverde ook niets op. En niets te vinden in het bloed.

Ik heb een tijdlang een uitsluitingsdieet geprobeerd van Carnibest Eend. Dat verminderde de jeuk niet.

Uiteindelijk slikt hij nu al een flink aantal jaren Atopica. Dat haalt de jeuk niet helemaal weg, maar het maakt het wel draaglijk. In een periode dat de jeuk weer heel erg opspeelde heeft hij er Prednoral bij gehad, maar daar kreeg hij heel vervelende bijwerkingen van. Dus daar ben ik mee gestopt. Het middel was erger dan de kwaal, zeg maar. Toen is op advies van de dierenarts tijdelijk de dosis Atopica verhoogd, en dat hielp goed. Nu is dat weer afgebouwd. Het is nooit gelukt om de Atopica af te bouwen naar een onderhoudsdosis van om de dag een pil, of zelfs nog minder, zoals oorspronkelijk het idee was. Hij slikt elke dag een pil van 50 mg.

Daarnaast was ik hem sinds kort, op aanraden van een nieuwe dierenarts, minstens 1 keer per week met Malaseb shampoo. En dat helpt fantastisch. Het vermindert duidelijk de jeukplekken.

Maar hij zal dus wel de hele verdere rest van zijn leven Atopica blijven slikken.
Gelukkig leef ik niet van de bijstand. :Q:

edit: nu de juiste naam van de shampoo
Laatst gewijzigd door *joy* op 10 aug 2012 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen beter leven dan een hondenleven!

Afbeelding
Muppet 23-9-2002 / 17-9-2012 . Dag lieverd.
Bailey 17-5-2002 / 6-7-2015 . Dag lieverd.

( http://www.nedlakelandterrierclub.nl/)
HELP DIERENTHUIS: http://www.dierenthuis.nl/
Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Liselore »

Geen ervaring met atopica, wel met honden met allergiën. Twee van mijn honden hebben oa. meelmijt allergie. Die hoef ik dus echt geen brokken te geven, dat gaat fout. Bij ons alleen vers vlees, en wat supplementen, en dan is het redelijk onder controle te houden.

Komende woensdag worden Timo's oren weer gespoeld, door de allergiën zijn zijn oren chronisch ontstoken. Op aanraden van oa. Rosita ga ik dan zeker de optie van prednison overleggen, want met alleen vers voer red je het niet altijd. En dan zijn de allergiën van die twee van mij nog redelijk onder controle.

Ik zou vers voer en prednison zeker overwegen, ook omdat je hond niet zo heel jong meer is, laat hem nog maar even lekker genieten!
Buster
geregistreerd lid

Update:

De maandag na mijn bericht op dit forum heeft Buster enorme jeuk gekregen. Hij piepte en wist echt niet waar hij zoeken moest.
Direct spoedje naar de dierenarts (We gingen op vakantie die dag naar Oostenrijk) en weer een antibiotica kuur gekregen. Gestopt met de Atopica, want volgens de dierenarts was er geen gewenst resultaat. Zoveel jeuk, dat mag niet gebeuren als je Atopica gebruikt.

Afgelopen 2 weken waren perfect! Eerste week op vakantie weer een kuur gehad en op advies van meerdere leden hierboven heb ik ook KVV gekocht voordat we op vakantie gingen.
Helaas ging het zoals gebruikelijk na een kuurtje weer minder met hem. Vanochtend weer hele poten rood gebeten (en hij had net weer wat haar op zijn poten).

dus helaas.... We zijn aan de prednison begonnen. We hebben het zo lang mogelijk uitgesteld, maar we beginnen er gewoon aan. Dan drinkt hij maar wat meer en wordt hij wat dikker. Alles beter dan die jeuk, oorontsteking, pootontsteking etc...

:cheer: Ik wil iedereen bedanken voor de reacties! We hebben er echt wat aan! Buster is direct gestopt met brokken en krijgt nu vers vlees (lotgering.nl). en inderdaad, laatste jaartjes van zijn leven wat leefbaarder maken door hem maar Prednison te geven.
Bedankt allemaal!!!
Buster
geregistreerd lid

*joy*
Die shampoo (malaseb) gebruiken we ook inderdaad. Goed spul, werkt verlichtend. Helaas nu gestopt met Atopica, want niet het gewenste resultaat helaas.
Laatst gewijzigd door Buster op 20 aug 2012 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Rosita Compagner schreef:Oh prima, vers én prednison. Heeft'ie nog meer lol. Maar met alleen vers ga je dit hondje niet meer redden.

eensch
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Buster schreef: :cheer: Ik wil iedereen bedanken voor de reacties! We hebben er echt wat aan! Buster is direct gestopt met brokken en krijgt nu vers vlees (lotgering.nl). en inderdaad, laatste jaartjes van zijn leven wat leefbaarder maken door hem maar Prednison te geven.
Bedankt allemaal!!!
Goed plan vind ik dat, maar dat wist je al. Leer jezelf nu zo snel mogelijk 'spelen' met de Pred. Opbouwen met een hoge dosering iedere dag en dan rap afbouwen naar een dosering óm de dag. Dat om de dag ik belangrijk. Hij kan er echt beter anderhalf om de dag krijgen dan iedere dag een halfje. Door het niet iedere dag te geven kan het lichaam zelf ook nog wat hormonen aanmaken en dat is beter voor hem. En verder goed kijken naar je hondje, er zullen weken zijn dat je heel weinig kunt geven en dan weer weken waarin je de dosering op moet voeren.

Van het 'broertje' Moderin zijn minder bijverschijnselen he? Iets duurder wel.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”