lieke schreef:Even over de vlooien en tekenbestrijding: ik geef mijn honden helemaal geen chemische middelen als ik het kan vermijden. Wat ik wel doe is een mengsel van teatree-olie over hen heen nevelen. Spul wat ik bij de Silverlinde bestel maar wat je ook zelf kunt maken (vind ik te veel gedoe vandaar dat ik het bestel). Een paar keer per week over hen heen spuiten en ik zie al jaren geen teek en geen vlo. Terwijl ik een kat heb die dus wel eens een vlo thuis brengt.
Wat betreft de gevoeligheid voor mdr-1 vrije honden: Kyra moest vorig jaar augustus een gebitsbehandeling ondergaan. Kreeg uiteraard een gasnarcose en is bijna overleden. Ik heb haar 's avonds rond een uur of 11 nog moeten reanimeren. Kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen (ze was toen 9) maar mijn ervaring is dat zelfs de zgn. 'vrije' collies nog een overgevoeligheid hebben voor de medicatie op de verboden lijst én andere medicatie zoals gasnarcose.
Ik houd er niet van Lieke maar zoveel teken op mijn hond na een boswandeling is wel eng, zeker als je steeds meer leest over die enge ziektes die ze kunnen veroorzaken, ik vind het ook griezels om te zien, vieze teken, bah.
In een Collievacht kun je ook niet altijd even goed iets ontdekken, ik kijk hem dan ook altijd gelijk na na de uitlaatronde en ook wel tijdens, kijk ik naar zijn koppie, vaak de plek waar ze als 1e op vallen. En dan nog wil er wel eens eentje ontglippen ..
Ik zie geen vlooienpikkies bij hem maar dat zegt nog niet alles, hij kan wel geprikt worden natuurlijk, zover ik begrepen heb leeft 90% van de vlooien niet op de hond zelf ... zie je ze veel op de hond zelf dan heb je een probleem in je huis en kun je praten van een vlooienplaag ..
Ik gaf altijd Frontline in de gevarentijd maar merkte dat het niet afdoende hielp meer. Contact ook gehad met Frontline hierover en het blijkt dat sommige vlooienstammen resistent zijn geworden, dat was drie jaar geleden of zo?
Combo heb ik toen gegeven op aanraden ... maar dat hielp niet, dus toen advantage en dat hielp wel. Maar leuk vind ik het niet om te geven ..
Hoe heet dat spul wat jij geeft? Ben ik wel benieuwd naar ook.
* * *
Akelig van Kyra zeg, wat zul je geschrokken zijn van dit alles, pff. Mijn vorige Collie hebben ze een speciale mix gegeven de 1e operatie, hij had een tumor in zijn bal, en de 2e operatie idem dito, alleen die laatste operatie toen was hij al 11 jaar en die heeft er giga ingehakt, duurde 2,5 uur, ik ben de hele dag daar geweest en heb hem elk kwartier op zijn pootjes getild i.o.v de da. Ik ben niet van zijn zijde geweken. Op bijna 2 maanden na is hij 12 jaar geworden. Hij is niet overleden overigens aan die operatie maar ik denk wel dat het op hem ingehakt heeft. Na die operatie zag je hem ouder worden zeg maar. Hoewel hij het weekeinde voor zijn overlijden nog aan het uitdagen was, rennen en rollen in het gras, merkte je het vooral met uitlaten, hij sjokte wat meer ..