Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup 6 maand: junior brok of adult brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Pup 6 maand: junior brok of adult brok?

Ongelezen bericht door Gittje »

Igor (kruising rottweiler x labrador) is nu 6 maand en weegt iets meer dan 25 kg.

Tot op heden kreeg hij Bentro Kronen Nutritional Balance Lam & rijst voor pups. De zak is bijna op en ik ben aan het twijfelen of ik niet beter zou overstappen naar een junior brok (Meradog Pure Junior kalkoen met rijst) of in hoever ik al een adult brok (Meradog Pure Lam & rijst) mag geven.

De junior brok bevat uiteraard meer proteïnen en minder calcium dan de volwassen brok. Is dit van doorslagevend belang voor een gezonde groei van een pup van 6 maanden?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Pup 6 maand: junior brok of adult brok?

Ongelezen bericht door fes/lou »

Adult brok.
Vaak zie je toch problemen met junior brok, en ik denk maar zo, in de natuur heb je ook geen speciale konijntjes voor puppies, da's allenmaal commercieel geneuzel en speelt in op onze emotie om zo goed mogelijk voor de hond te willen zorgen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Juniorbrok is echt beter. In adult zit meer vet en meer koolwaterstoffen en dus meer energie, terwijl een pup in de groei juist meer eiwitten nodig heeft voor de spieropbouw.
Kees
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

adult..op puppenbrokken groeien ze te snel...hoor ik van alle brokkenvoerders
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Casey schreef:Juniorbrok is echt beter. In adult zit meer vet en meer koolwaterstoffen en dus meer energie, terwijl een pup in de groei juist meer eiwitten nodig heeft voor de spieropbouw.
Kees
Hoe komt het dan als een pup te snel groeit en pijn klachten hebben, die dan overstappen op adult voer. Dat de klachten over gaan.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

->Chanty<- schreef:
Casey schreef:Juniorbrok is echt beter. In adult zit meer vet en meer koolwaterstoffen en dus meer energie, terwijl een pup in de groei juist meer eiwitten nodig heeft voor de spieropbouw.
Kees
Hoe komt het dan als een pup te snel groeit en pijn klachten hebben, die dan overstappen op adult voer. Dat de klachten over gaan.
die klachten gaan vanzelf over. Dat ze van juniorvoer sneller groeien dan van adult is een fabel. Juniorvoer voor grote honden is juist beperkt in calorien in vergelijking met adult versie. In het geval van RC, maxi junior heeft 3850 calorien tegen 4050 van maxi adult. Junior heeft meer eiwit, 32% tegen 26% adult meer vet en koolhydraat.

Kees
Gittje
Zeer actief

Het eiwitgehalte van de volwassen brok vind ik aan de magere kant. Hoewel dat natuurlijk kan opgelost worden door telkens 1 plak Duck Enkelvoudig (kip, rund of pens) tussen de brokken te mengen. Ik zit er wel mee in dat het calciumgehalte van een volwassen brok aan de te hoge kant is.

Op de Bento Kronen Nutritional Balance Lam & Rice Growth doet de pup het zeer goed, maar stukken minder op de Lam & Rice Maxi voor volwassen honden van dezelfde fabrikant. Naarmate het aandeel brokken voor volwassen honden groeit, zie ik z'n ontlasting weker worden :scratch:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Casey schreef:
->Chanty<- schreef:
Kees
die klachten gaan vanzelf over. Dat ze van juniorvoer sneller groeien dan van adult is een fabel. Juniorvoer voor grote honden is juist beperkt in calorien in vergelijking met adult versie. In het geval van RC, maxi junior heeft 3850 calorien tegen 4050 van maxi adult. Junior heeft meer eiwit, 32% tegen 26% adult meer vet en koolhydraat.

Kees
Dus is het niet zo van dat, hoe hoger het eiwit hoe sneller een hond kan groeien? Maar het gaat dus om de hoogte calorieën dat daardoor een hond mogelijk sneller groeit?
Afbeelding
CKS
Zeer actief

->Chanty<- schreef:
Casey schreef:
->Chanty<- schreef:
Kees

Kees
Dus is het niet zo van dat, hoe hoger het eiwit hoe sneller een hond kan groeien? Maar het gaat dus om de hoogte calorieën dat daardoor een hond mogelijk sneller groeit?
Ja, daar komt het een beetje op neer. Eiwitten zijn de bepalende factor voor het opbouwen van spierweefsel. Als je veel eten geeft, met te weinig eitwitten zal de hond nog steeds groeien, alleen blijft de opbouw van spieren achter, want daarvoor zijn bepaalde aminozuren nodig en die zitten alleen in goede kwaliteit eiwitten. Om de groei iets te remmen (of beter gezegd, te beheersen) is het inderdaad dus beter om niet eiwitten te beperken maar de totale hoeveelheid caloriën. Kijk maar naar honden die op vers vlees opgroeien: die krijgen véél meer eiwitten binnen dan strikt genomen nodig is, maar ze groeien daardoor echt niet opeens twee keer te hard. Als je adult voer geeft ga dus eigenlijk precies het tegenovergestelde doen van wat je wilt: meer energie, met minder eiwitten. Voor een groot ras dus écht niet aan te bevelen, wat veel fokkers etc ook beweren ;)

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier dus over de keus tussen junior en adult. Als je kijkt naar echt puppy-voer (tot twee maanden aanbevolen) dan is het weer anders (heeft veel meer energie), maar goed, dat voer is dus ook echt alleen bedoeld tot ca. twee maanden.

Groetjes,

Kees
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Adult: nog nooit puppy, junior, adult, middelbare leeftijd of senior brok gevoerd (tenzij 1ste dag hier thuis wat pupbrok van de fokker) en ik zal dat ook nooit doen, eender welk ras.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

al lang adult.... ik heb voor de honden vroeger nooit puppybrok of wat dan ook gehad, altijd direct volwassen brok.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

fes/lou schreef:Adult brok.
Vaak zie je toch problemen met junior brok, en ik denk maar zo, in de natuur heb je ook geen speciale konijntjes voor puppies, da's allenmaal commercieel geneuzel en speelt in op onze emotie om zo goed mogelijk voor de hond te willen zorgen...
Aan één kant heb je gelijk maar in de natuur heb je geen honden die volwassen 50 kilo of meer gaan wegen. Wij hebben die honden gecreëerd en zullen dan ook voor een goede voeding moeten zorgen.
Ik zou ook nog even voor een juniorbrok kiezen in dit geval !
Sandra
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
->Chanty<- schreef:
Casey schreef:
->Chanty<- schreef: Hoe komt het dan als een pup te snel groeit en pijn klachten hebben, die dan overstappen op adult voer. Dat de klachten over gaan.

Kees
Ja, daar komt het een beetje op neer. Eiwitten zijn de bepalende factor voor het opbouwen van spierweefsel. Als je veel eten geeft, met te weinig eitwitten zal de hond nog steeds groeien, alleen blijft de opbouw van spieren achter, want daarvoor zijn bepaalde aminozuren nodig en die zitten alleen in goede kwaliteit eiwitten. Om de groei iets te remmen (of beter gezegd, te beheersen) is het inderdaad dus beter om niet eiwitten te beperken maar de totale hoeveelheid caloriën. Kijk maar naar honden die op vers vlees opgroeien: die krijgen véél meer eiwitten binnen dan strikt genomen nodig is, maar ze groeien daardoor echt niet opeens twee keer te hard. Als je adult voer geeft ga dus eigenlijk precies het tegenovergestelde doen van wat je wilt: meer energie, met minder eiwitten. Voor een groot ras dus écht niet aan te bevelen, wat veel fokkers etc ook beweren ;)

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier dus over de keus tussen junior en adult. Als je kijkt naar echt puppy-voer (tot twee maanden aanbevolen) dan is het weer anders (heeft veel meer energie), maar goed, dat voer is dus ook echt alleen bedoeld tot ca. twee maanden.

Groetjes,

Kees
AMEN !
Sandra
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

empyree schreef:
Aan één kant heb je gelijk maar in de natuur heb je geen honden die volwassen 50 kilo of meer gaan wegen. Wij hebben die honden gecreëerd en zullen dan ook voor een goede voeding moeten zorgen.
Lang niet alle rassen wegen meer dan 50 kilo. Mijn Labradors zijn gewoon opgegroeid op Adultbrok, netjes gelijkmatig opgegroeid, geen groeipijnen, geen HD, geen ED.
Ik heb nu een grote poedel pup, die krijgt vlees en ook wat brokken, gewoon volwassen brokken. Kan me niet voorstellen dat hij het daar niet goed op gaat doen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
empyree
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:
empyree schreef:
Lang niet alle rassen wegen meer dan 50 kilo. Mijn Labradors zijn gewoon opgegroeid op Adultbrok, netjes gelijkmatig opgegroeid, geen groeipijnen, geen HD, geen ED.
Ik heb nu een grote poedel pup, die krijgt vlees en ook wat brokken, gewoon volwassen brokken. Kan me niet voorstellen dat hij het daar niet goed op gaat doen...
Ik zeg ook zeker niet dat jou poedelpup het daar niet goed op kan doen maar een hond van een flink ras zoals bijvoorbeeld een berner sennen, newfoundlander of Ier zou ik niet op een volwassenbrok groot laten worden maar liefst de eerste groeischeut to een maand of 10 op een juniorbrok.
Ik heb in totaal 16 nesten newfoundlanders gefokt en spreek dus uit ervaring. Ik heb helaas gezien wat het nadelige effect is geweest op sommige puppen door de jaren heen. Heb ooit zelf een uitstapje gemaakt naar een adult (en misschien mindere kwalteit) brok en toen veel puppen gehad met groeipijnen en slechte ellebogen ne pup-eigenaren die niet het door ons geadviseerde voer aanhielden kwamen op een enkeling na ook al snel met klachten over de groei van hun pup. Dus om die reden zweer ik er bij voor grotere rassen. Nu met mijn grands en lagottos is het niet zo spannend meer omdat zij gewoon niet zo idioot snel hoeven te groeien maar als je bedenkt dat een newf van geboorte naar 60 kilo gaat in 10 maanden en een mens daar minstens 15 jaar over doet dan moet de kwaliteit (lees verhoudingen) in een voeding gewoon optimaal zijn.
Sandra
Afbeelding
CKS
Zeer actief

fes/lou schreef: Ik heb nu een grote poedel pup, die krijgt vlees en ook wat brokken, gewoon volwassen brokken. Kan me niet voorstellen dat hij het daar niet goed op gaat doen...
Het grappige is dat je nu precies gaat doen wat ik aanraadt: door vers vlees toe te voegen aan een volwassen brok verhoog je het aandeel eiwitten en verlaag je de gemiddelde calorische waarde van het dieet.

Exact hetzelfde dus wat een junior-brok doet. Poedel gaat het er vást goed op doen ;)

Kees
Gittje
Zeer actief

Casey schreef:Het grappige is dat je nu precies gaat doen wat ik aanraadt: door vers vlees toe te voegen aan een volwassen brok verhoog je het aandeel eiwitten en verlaag je de gemiddelde calorische waarde van het dieet.

Exact hetzelfde dus wat een junior-brok doet.
Voilà, probleem opgelost :D

Net zoals ik vroeger voor m'n volwassen honden regelmatig een plak KVV (uitsluitend vlees) tussen hun brokken mengde, kan ik dat ook doen voor de pup als ik op volwassen voeding zou overstappen. En voor hem is het nog smakelijker ook.
CKS
Zeer actief

Gittje schreef:
Casey schreef:Het grappige is dat je nu precies gaat doen wat ik aanraadt: door vers vlees toe te voegen aan een volwassen brok verhoog je het aandeel eiwitten en verlaag je de gemiddelde calorische waarde van het dieet.

Exact hetzelfde dus wat een junior-brok doet.
Voilà, probleem opgelost :D

Net zoals ik vroeger voor m'n volwassen honden regelmatig een plak KVV (uitsluitend vlees) tussen hun brokken mengde, kan ik dat ook doen voor de pup als ik op volwassen voeding zou overstappen. En voor hem is het nog smakelijker ook.
Bij nader inzien toch maar niet. Nav een vergelijkbaar topic op een ander forum heb ik wat verschillende soorten kvv doorgerekend en ik ben best geschrokken van de uitkomsten. Allemaal veel te vet dus veel te energierijk, eiwitten zitten wel goed maar de verhouding calcium - fosfor klopt soms niet. Dat, in combinatie met teveel energie is dus geen goed idee. Een extra risico is de smaak: doordat de mix waarschijnlijk extra lekker is zou je pup ook nog teveel kunnen eten en dat is nog weer meer risico op HD. Als je mijn mening vraagt zou ik het dus houden op speciale junior brok zonder extras.

Kees
Lola96
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lola96 »

Toen Max (Labrador) pup was heeft de DA mij aangeraden om met 6 maanden over te stappen.
Hij zei mij dat dit voor de grotere honden beter is omdat ze anders te snel groeien en de kans groter is dat ze later last krijgen van hun gewrichten.
CKS
Zeer actief

Lola96 schreef:Toen Max (Labrador) pup was heeft de DA mij aangeraden om met 6 maanden over te stappen.
Hij zei mij dat dit voor de grotere honden beter is omdat ze anders te snel groeien en de kans groter is dat ze later last krijgen van hun gewrichten.
Dit is dus een misvatting van die dierenarts... Ze groeien juist harder op volwassen brok.

Kees
Yosh
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Yosh »

Casey schreef:
Lola96 schreef:Toen Max (Labrador) pup was heeft de DA mij aangeraden om met 6 maanden over te stappen.
Dit is dus een misvatting van die dierenarts... Ze groeien juist harder op volwassen brok.

Kees
Leg eraan wat er in de brok zit kwa voedingswaarde etc.
CKS
Zeer actief

Yosh schreef:
Casey schreef:

Kees
Eieren leg je.

Wat voedingswaarde betreft: als het goed is en de fabrikant volgt de adviezen van onderzoeksinstituten en dergelijke, zou een junior-brok voor grote rassen minder caloriën moeten bevatten dan de volwassen variant, om zo de groei een beetje te beheersen.

Kees
Yosh
Actief

Casey schreef:
Yosh schreef:
Casey schreef:

Kees
Eieren leg je.

Wat voedingswaarde betreft: als het goed is en de fabrikant volgt de adviezen van onderzoeksinstituten en dergelijke, zou een junior-brok voor grote rassen minder caloriën moeten bevatten dan de volwassen variant, om zo de groei een beetje te beheersen.

Kees
Rot kippen heb ik dan die eireren liggen, maar bedankt voor de hint :wink:

En als het goed is dan klopt dat inderdaad, maar zoals we weten klopt er een hele hoop niet op voedingsgebied.
[Edit] stukje tekst weggehaald.
CKS
Zeer actief

Yosh schreef:Als het goed is wel maar weten we welke brok de topic starter voert?
Ja dus, Bento Kronen, waarschijnlijk de Maxi Growth. En met 14% vet en 26% proteïne voldoet die netjes aan de eisen die gesteld worden aan dit soort voer ;)

Kees
Yosh
Actief

Casey schreef:
Yosh schreef:Als het goed is wel maar weten we welke brok de topic starter voert?
Ja dus, Bento Kronen, waarschijnlijk de Maxi Growth. En met 14% vet en 26% proteïne voldoet die netjes aan de eisen die gesteld worden aan dit soort voer ;)

Kees
En ik maar denken dat ik mijn stukje tekst snel genoeg ge-edit had :ok:
CKS
Zeer actief

Yosh schreef:
Casey schreef:

Kees
En ik maar denken dat ik mijn stukje tekst snel genoeg ge-edit had :ok:
Dat had je. Maar ik had de originele versie nog in mijn cache staan :LOL:

Kees
Gittje
Zeer actief

Casey schreef:
In de lam & rijst reeks hebben ze geen "maxi growth", het is een "growth all breeds". Proteïne 27 %, vet 15 % en calcium 1,2 %. Zie http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutri ... &pro=19561

De pup doet het er bijzonder goed op en de dierenarts is van oordeel dat ik dit voer moet geven tot op een leeftijd van 1 jaar. Voor de reuze rassen sprak hij zelfs tot 18 maand. Dus ja, twijfel alom of ik de overstap naar een andere brok zal/moet doen :19:

Naast de junior brok van Canex Dynamic had ik ook al zitten loeren naar the Taste of the Wild High Prairie. Proteïnen 32 %, vet 18 %, maar het calciumgehalte van 2,1 % lijkt me erg hoog voor een pup. Zie http://www.tasteofthewildpetfood.com/pr ... e_formula/
Yosh
Actief

Gittje schreef:
Casey schreef:
In de lam & rijst reeks hebben ze geen "maxi growth", het is een "growth all breeds". Proteïne 27 %, vet 15 % en calcium 1,2 %. Zie http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutri ... &pro=19561

De pup doet het er bijzonder goed op en de dierenarts is van oordeel dat ik dit voer moet geven tot op een leeftijd van 1 jaar. Voor de reuze rassen sprak hij zelfs tot 18 maand. Dus ja, twijfel alom of ik de overstap naar een andere brok zal/moet doen :19:

Naast de junior brok van Canex Dynamic had ik ook al zitten loeren naar the Taste of the Wild High Prairie. Proteïnen 32 %, vet 18 %, maar het calciumgehalte van 2,1 % lijkt me erg hoog voor een pup. Zie http://www.tasteofthewildpetfood.com/pr ... e_formula/
Wat voor twijfels heb je om over te stappen?, en de Dieren arts zegt dat je dit voer moet geven volgens mij moet je niks :wink:

en eventueel nog wat leesvoer,
http://www.dierbewust.nl/wp-content/upl ... rokken.pdf

http://www.voerwijzer.com/
CKS
Zeer actief

Gittje schreef:In de lam & rijst reeks hebben ze geen "maxi growth", het is een "growth all breeds". Proteïne 27 %, vet 15 % en calcium 1,2 %. Zie http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutri ... &pro=19561
Iets meer vet en dus iets meer energie maar ziet er ook nog goed uit.
Klopt, reuzenrassen groeien nog langer door en moeten dus nog wat langer voer krijgen met meer eiwit en minder energie.
Calcium inderdaad te hoog en bovendien veel vetter en dus nog energierijker. Je loopt het risico dat hij te snel gaat groeien (wegens het vetgehalte) en in combinatie met teveel calcium is dat vragen om problemen met HD. Lijkt me voor jouw pup ongeschikt voer.

Kees
Sjaak
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack Russel

Ongelezen bericht door Sjaak »

Ons is geadviseerd om daar tot ongeveer 9 a 10 maanden mee te wachten. Dan is hij/zij ook uitgegroeid
http://Honden.TrainTips.nl - Train tips voor (toekomstige) honden eigenaren
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”