Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen narcose??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Wel of geen narcose??

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Ik heb besloten dat ik van Mojo HD/ED foto's wil laten maken. Dit omdat ik best intensief met hem bezig ben en graag wil weten of zijn heupen en ellebogen dit "werk" aankunnen. Ik heb via verschillende klinieken informatie gevraagd en ook aan mensen die ik ken gevraagd waar zij met de hond geweest zijn.

Mijn dilemma is nu: Wel of geen narcose? Bij de kliniek waar ik nu een afspraak gemaakt heb, moet Mojo onder narcose... Mijn vriend en ik hebben hier best moeite mee. Ik weet dat de honden bij Maarten Kappen niet onder narcose hoeven, maar hij is wel dik 100 euro duurder. Natuurlijk maakt die 100 euro me niet uit als het om de gezondheid van de hond gaat, maar doe ik Mojo er wel echt een plezier mee om het zonder narcose te doen.

Wat zouden jullie doen en waarom?
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Re: Wel of geen narcose??

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Best, dierenkliniek Den Heuvel. €150.- HD en ED zonder narcose (als hij tenminste een klein beetje meewerkt).
Mijn ervaring is als de dierenarts rustig met de honden om gaat dit geen enkel probleem is.
Lola96
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Lola96 »

Indien mogelijk, als de hond rustig blijft liggen, zou ik het zeker zonder doen.
Het is immers niet pijnlijk voor hem.
Max is bijna rondom op de foto geweest zonder narcose.
Bij Warmerdam zijn er zelfs oorfoto's zonder narcose gemaakt.
Hij is alleen voor een MRI van zijn rug onder narcose geweest, dit doen ze nooit zonder.
Aan elke narcose zit een risico en ze zijn er weer een dag beroerd van.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cashel Vale schreef:Best, dierenkliniek Den Heuvel. €150.- HD en ED zonder narcose (als hij tenminste een klein beetje meewerkt).
Mijn ervaring is als de dierenarts rustig met de honden om gaat dit geen enkel probleem is.
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar: in welke positie moet de hond liggen voor de foto's? Hoe lang moet de hond dan stil blijven liggen?
Ik denk er ook over om foto's te laten maken, maar dan alleen als het zonder narcose kan.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Op z'n rug. Zo.
Afbeelding
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Op zijn rug voor de HD. Voor de ellebogen, eenjte op zijn zij en eentje recht liggend.
DeDiana
Zeer actief

Ah, thanks! Het gaat alleen om de heupen. En moeten de achterpoten dan gestrekt liggen?
Als het niet onder narcose gebeurt, neem ik aan dat de hond dan wel vastgehouden wordt?
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Wij zijn met Senna bij Maarten Kappen geweest,
zonder narcose en dat ging super goed.
De fokster hielt Senna's voorpootjes vast,de assistente Senna's achterpootjes en Maarten maakte de foto's.
Was binnen 3 minuten klaar,en Senna bleef keurig stil liggen.

Ik zou het zo weer doen bij Maarten Kappen met een volgende hond.
Afbeelding
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Ok bedankt voor de reacties tot nu toe! De meeste van jullie zeggen dus, zonder narcose!
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DeDiana schreef:
Cashel Vale schreef:Best, dierenkliniek Den Heuvel. €150.- HD en ED zonder narcose (als hij tenminste een klein beetje meewerkt).
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar: in welke positie moet de hond liggen voor de foto's? Hoe lang moet de hond dan stil blijven liggen?
Ik denk er ook over om foto's te laten maken, maar dan alleen als het zonder narcose kan.
Idem ;-)
De hond moet op de rug, met poten "gestrekt in het verlengde van de rug".

Ik denk dat ik bij de shelties geen foto's laat maken maar ik denk daar nog over na.

We moeten dan wel "opschieten" want het zit eraan te komen dat het verplicht wordt om de foto's met een roesje te doen. Ik ga dat weigeren. Dan test ik niet.

Mijn honden (narcose-gevoelige rassen) gaan alleen onder narcose als dat echt echt echt niet anders kan. Dus, in bedreigende situaties, noodzakelijke operaties e.d.

Omdat ik met geen van beide heren fokplannen heb (tot nu toe) heb ik ze niet laten testen.

Suzanne
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas moet ook nog. Ik vergeet dat steeds :F:
maar ik wil persee zonder roesje. In het dagelijks leven heeft hij ook geen roesje :)
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

De Staffies hier zijn ook zonder narcose op de foto gegaan bij Daan Kraanendonk in Putten. Ging vrij soepel vond ik. Mijn teefje is niet zo moeilijk. Die leg je neer, je praat wat en klaar. Onze reu vind op zijn rug niet zo fijn omdat hij dan de controle kwijt is. Maar met lichte dwang en doorzetten ging het vrij vlot. Het is gewoon doen, geen gezeur en niet teveel gepluk.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Hier met narcose, is trouwens ook verplicht in België bij officiële foto's.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Met Diem ben ik bij dierenkliniek Den Heuvel geweest. Het is gelukt zonder narcose. De DA was bereid om het tot 3x toe opnieuw te proberen :ugh:
Diem vond het niet echt een goed idee om op z'n rug gestrekt te liggen met vreemde mensen die hem ook vasthielden. Hij heeft de DA nog een flinke trap tegen z'n lip gegeven ook :blauwoog:
Op het moment zelf dacht ik wel even of een roesje niet toch fijner was geweest, hij was zo aan het worstelen. Maar direct na afloop heeft dezelfde DA nog zonder problemen naar z'n knieën kunnen kijken (voor PL onderzoek) dus het viel kennelijk wel mee met het trauma :19: En toch fijner dat hij de belasting van een roesje niet heeft gehad.
De service was prima bij Den Heuvel en volgens mij zijn ze daar 1 van de goedkopere.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Bij mij gaat het ook niet om officiële foto's. Wil graag gewoon zelf weten hoe de heupen eraan toe zijn voordat ik begin met behendigheid.
Nu ik weet hoe die foto's worden genomen, kan ik vast een beetje oefenen misschien. Mila ligt wel graag op haar rug als ze ontspannen is, maar dat is bij een dierenarts op een tafel denk ik een ander verhaal. Met een geduldige rustige dierenarts zou dat wel lukken denk ik.
Als ze er een roesje voor moet krijgen, laat ik dus geen foto's maken vanwege de gevoeligheid voor narcose bij collies (zie reactie Suzanne123) ;-)
Waar zit die Maarten Kappen?
~Suzanne~
Zeer actief

Oh, als het om on-officiele foto's gaat kun je die volgens mij "overal" laten maken. Moet je alleen wel een DA hebben die ze kan beoordelen.
Toch zou ik dan overwegen om wel officiele foto's te laten maken... aan foto's kost het je niets meer maar je hebt dan nog wel de RvB-kosten erbij.

Wellicht maak je dan ook de fokker blij met een officiele uitslag en tsja.. nou ja.. ik heb verder geen goed arguement ;-) maar dat zou ik dan geloof ik doen.. als ik dan toch foto's laat maken, dan officiele.

Tip nog wel: als je al foto's overweegt.. zou ik wellicht nog eerder ED foto's overwegen dan HD als het je puur om de "belastbaarheid ivm behendigheid" gaat. Want, de belasting op de voorpoten is groter dan die op de achterpoten; het neerkomen bij de sprongen bijvoorbeeld; dat wordt opgevangen door de voorpoten.
Wil je helemaal zeker zijn en in 1 x klaar kun je natuurlijk beiden laten doen ;-))))

Suzanne
DeDiana
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Oh, als het om on-officiele foto's gaat kun je die volgens mij "overal" laten maken. Moet je alleen wel een DA hebben die ze kan beoordelen.
Toch zou ik dan overwegen om wel officiele foto's te laten maken... aan foto's kost het je niets meer maar je hebt dan nog wel de RvB-kosten erbij.

Wellicht maak je dan ook de fokker blij met een officiele uitslag en tsja.. nou ja.. ik heb verder geen goed arguement ;-) maar dat zou ik dan geloof ik doen.. als ik dan toch foto's laat maken, dan officiele.

Tip nog wel: als je al foto's overweegt.. zou ik wellicht nog eerder ED foto's overwegen dan HD als het je puur om de "belastbaarheid ivm behendigheid" gaat. Want, de belasting op de voorpoten is groter dan die op de achterpoten; het neerkomen bij de sprongen bijvoorbeeld; dat wordt opgevangen door de voorpoten.
Wil je helemaal zeker zijn en in 1 x klaar kun je natuurlijk beiden laten doen ;-))))

Suzanne
Hmm, ja, daar zeg je wat... dan kan ik inderdaad net zo goed meteen voor officieel gaan, aangezien dat nu nog zonder roesje mag. Eigenlijk bedoelde ik te zeggen: ik ga de foto's niet maken omdat ik fokplannen heb, dus dan hoeven de foto's niet per se officieel. Maar je hebt gelijk: als ik ze dan toch laat maken... en dan die ellebogen ook maar meteen inderdaad. ED komt wel minder voor bij collies dan HD, toch?
~Suzanne~
Zeer actief

Ja, dat klopt, dat komt minder voor. Maar, ik proef uit je verhaal dat je "op veilig wilt" ;-) en dat is helemaal verstandig! ;-)
In dat geval zou ik willen weten dat zowel heupen als ellebogen geen belemmering vormen voor behendigheid.

Los daarvan; het zou wel gaaf zijn als ze daar lol in heeft en als ze het ook kan en wil. Collies zijn meestal niet zo van de behendige ;-) al moet ik zeggen.. ik ga ook op zoek tzt naar een collie uit lijnen die op zijn minst qua aanleg/bouw/interessse dat zouden moeten kunnen willen.

Zul je zien; krijg ik net uit dat nest de hond die het helemaal zou moeten kunnen... maar het niet wil ;-)

Maar dat terzijde!

Veel plezier bij behendigheid; als je nog een goede hondenschool zoekt; ik weet er nog wel 1 in Eindhoven ;-)

Suzanne
DeDiana
Zeer actief

Mila vindt het he-le-maal fantastisch, behendigheid :D Dus dat komt goed. Ik zit wel gewoon aan recreatief niveau te denken hoor ;-) En ik was ook specifiek op zoek naar een actievere collie (is natuurlijk heel relatief bij de langhaar, vandaar dat ik ook de korthaar overwogen heb), en dan ook nog de meest actieve, speelse en temperamentvolle pup uit het nest. Ik houd zelf ook wel van een beetje actie, en de fokker heeft m.i. een perfecte match gemaakt. Dat kan ik ook zeggen omdat ik twee zusjes van Mila later nog een keer heb ontmoet; die hebben beduidend minder pit en zijn ook minder snel en minder wendbaar. Maar dat heeft ook met conditie en gewicht te maken ;-)
Ik wil inderdaad wel zeker weten dat ze het fysiek aankan. Ga nu dus maar eens werk maken van die foto's.
Eerst maar eens kijken hoe de behendigheid bevalt op de KC hier in Nijmegen, maar bedankt voor de Eindhoven-tip!
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik doe het met narcose
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Maarten Kappen zit in Eersel.
http://www.kvgd-eersel.com/

Kijk,de kliniek hier in Tilburg doet het ook maar alleen met narcose,
nou dat is voor Senna niet nodig,dus wil ik het niet.
Senna kan verder goed tegen de narcose.
Vandaar dat wij toen voor Maarten gekozen hebben. Het waren wel officiele foto's voor de RvB.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo is geröntgend met narcose maar hij was niet helemaal weg hoor. Hooguit zéér ontspannen en wat dronken na afloop. Ik ben absoluut geen fan van narcoses maar hier heb ik geen spijt van, hij heeft de rest van de dag zijn roes uitgeslapen en was de volgende dag weer prima te pas. Oh en voor de uitslag maakte het niets uit, HD A met NB waarde 38 :mrgreen:
~Suzanne~
Zeer actief

Maeve schreef:Nilo is geröntgend met narcose maar hij was niet helemaal weg hoor. Hooguit zéér ontspannen en wat dronken na afloop. Ik ben absoluut geen fan van narcoses maar hier heb ik geen spijt van, hij heeft de rest van de dag zijn roes uitgeslapen en was de volgende dag weer prima te pas. Oh en voor de uitslag maakte het niets uit, HD A met NB waarde 38 :mrgreen:
Maar, tollers zijn dacht ik niet gevoelig voor MDR1-gendefect? Dat is nou net het verschil natuurlijk in dit geval.

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:
Maeve schreef:Nilo is geröntgend met narcose maar hij was niet helemaal weg hoor. Hooguit zéér ontspannen en wat dronken na afloop. Ik ben absoluut geen fan van narcoses maar hier heb ik geen spijt van, hij heeft de rest van de dag zijn roes uitgeslapen en was de volgende dag weer prima te pas. Oh en voor de uitslag maakte het niets uit, HD A met NB waarde 38 :mrgreen:
Maar, tollers zijn dacht ik niet gevoelig voor MDR1-gendefect? Dat is nou net het verschil natuurlijk in dit geval.

Suzanne
Geen MDR1 gendefect gevonden maar wel degelijk kans op overgevoeligheid voor narcose/medicatie. Er zijn meerdere Tollers op getest omdat ze dezelfde symptomen hadden maar dat gendefect is nooit aangetoond in het ras. Maar goed, we zijn wel voorzichtig met narcose dus.
~Suzanne~
Zeer actief

Maeve schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Geen MDR1 gendefect gevonden maar wel degelijk kans op overgevoeligheid voor narcose/medicatie. Er zijn meerdere Tollers op getest omdat ze dezelfde symptomen hadden maar dat gendefect is nooit aangetoond in het ras. Maar goed, we zijn wel voorzichtig met narcose dus.
Ah, toch..
Tsja.. dan had ik dus het risico niet genomen, maar goed, dat is een keuze.

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Is ook zo, is een keuze en ik snap heel goed dat mensen het niet aandurven. Wilde alleen wel even aangeven dat het geen volledige narcose is en dus ook niet zo heftig. Het is ons alles meegevallen :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Wel of geen narcose??

Ongelezen bericht door crutz »

Maeve schreef:Is ook zo, is een keuze en ik snap heel goed dat mensen het niet aandurven. Wilde alleen wel even aangeven dat het geen volledige narcose is en dus ook niet zo heftig. Het is ons alles meegevallen :wink:
Idd is t geen volledige narcose. Onze da spuit een volwassen herder voor circa 10 kilo.
Cherish
Actief

Ongelezen bericht door Cherish »

In België is het verplicht om honden die officiële foto's moeten hebben te sederen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is vaak wel degelijk dusdanig dat ze er van weg raken en weer bijgespoten worden.
Dat wil ik dus ook niet.
Gelukkig zijn er dierenartsen die zich niks van die verplichtingen aantrekken.

Ik laat het doen zonder roesje, gewoon omdat ik die troep niet in mijn hond wil tenzij het niet anders kan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

DeDiana schreef:Nu ik weet hoe die foto's worden genomen, kan ik vast een beetje oefenen misschien. Mila ligt wel graag op haar rug als ze ontspannen is, maar dat is bij een dierenarts op een tafel denk ik een ander verhaal. Met een geduldige rustige dierenarts zou dat wel lukken denk ik.
Voor HD liggen ze in een soort open houten bak, waardoor ze niet kunnen rollen. DA houdt de achterbenen vast en in de juiste positie, over het algemeen mag je zelf de voorkant vasthouden, zodat je hond rustig blijft.
Is zo gepiept.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”