voor mezelf de lijn bij 20 graden en geen wind gezet.
wat andere doen moeten ze helaas zelf weten.
sinds wanneer luisteren mensen??

Moderator: moderatorteam
Sinds wanneer zou ik moeten 'luisteren' naar iemand die niets weet van mijn honden??krullie schreef:nadat ik een bouvier dood heb zien neervallen naast de fiets heb ik
sinds wanneer luisteren mensen??
dus jij fietst wel met je hond bij 25+ graden ?dagmar88 schreef:Sinds wanneer zou ik moeten 'luisteren' naar iemand die niets weet van mijn honden??krullie schreef:nadat ik een bouvier dood heb zien neervallen naast de fiets heb ik
sinds wanneer luisteren mensen??![]()
En nee, zo'n zwarte haarbal zou ik nu ook niet mee nemen.
dagmar88 schreef:Sinds wanneer zou ik moeten 'luisteren' naar iemand die niets weet van mijn honden??krullie schreef:nadat ik een bouvier dood heb zien neervallen naast de fiets heb ik
Staat hier eerder al precies omschreven.Emma schreef:dus jij fietst wel met je hond bij 25+ graden ?dagmar88 schreef:Sinds wanneer zou ik moeten 'luisteren' naar iemand die niets weet van mijn honden??krullie schreef:nadat ik een bouvier dood heb zien neervallen naast de fiets heb ik
Honden vallen wel eens dood. Tijdens het zwemmen, wandelen, eten, schijten, bij de dierenarts, in de showring.krullie schreef: precies, waarom zou je, dus waarom zou ik moeite doen.
en het was wel een geschoren haarbal die het gewent was volgens de baas.
kerngezond, maar in 1x dood, ik zie het nog altijd zo gebeuren.
die post had ik even van je gemist.dagmar88 schreef:Staat hier eerder al precies omschreven.Emma schreef:dus jij fietst wel met je hond bij 25+ graden ?dagmar88 schreef:Sinds wanneer zou ik moeten 'luisteren' naar iemand die niets weet van mijn honden??krullie schreef:nadat ik een bouvier dood heb zien neervallen naast de fiets heb ik
.
Is dat een nieuw gezegde?bouvierpoedel schreef:Voor al die mensen die er wat van zeggen.
Heeft het ooit geholpen dan toen jullie er wat van zegde.??![]()
Geloof het niet..
Misschien toch... De man die ik aansprak maakte een schaduwplekje voor zijn zowat bezwijkende hond en nam toch wel graag mijn aangeboden water aan. Dus op dat moment hielp het.bouvierpoedel schreef:Voor al die mensen die er wat van zeggen.
Geloof het niet..
Hier willen ze de deur wel uit maar (koel huis, tuin) schrikken zich op de stoep het apegapen.blondie schreef:Is dat een nieuw gezegde?bouvierpoedel schreef:Voor al die mensen die er wat van zeggen.
Geloof het niet..
Als een hond het loodje naast de fiets aan het leggen is zou ik wel een opmerking maken. Vond Whera overigens wel sterk in een ander topic dat ze een man met hond naast de fiets op een hete dag vroeg of ze wat mocht vragen. De meneer zijn schoenen uit liet doen en hem op het hete asfalt liet staan. Denk dat op die manier het iets beter doordringt.
Mijn Buuf fietst ook met de hond maar in een rustig tempo en een minuut of 15, soort van plas en poeprondje i.p.v. lopen. Hond heeft er niets van.
Zelf wil Bluf hier rennen en vliegen, ik snap er niets van, maar gooi wel het balletje. Let er zelf wel op dat ik niet overgooi, en de sloot is dichtbij dus jut en jul rennen daar zelf wel in. Maar als ik bal sta te gooien weet ik niet of ik het wel waardeer als iemand mij ineens gaat aanspreken dat ik onverstandig aan het doen ben om de honden zo druk te laten rennen![]()
Maar goed dan zie ik het in mijn eigen referentiekader, ik kijk heus wel naar de honden en hun reacties en stop op tijd. Finn had ik ook wel naast de fiets in de avonduren, en dan was het ook nog niet echt afgekoeld, maar we fietsten rustig en op schaduwrijke plekken en richting strand. Dat was ca. 15 minuten fietsen. Eenmaal daar (vaak tussenstop bij mijn ouders om wat water te laten drinken) was het uiteraard lekker zwemmen in zee. Maar dat zien mensen niet als ze je voorbij zien fietsen.
Ik hou ze ook liever rustig met dit weer, maar het schijnt de honden echt niet te deren. Vanmiddag stonden anderen ook weer wat verbaasd over het drukke gedoe van het stel. Veel honden willen niet eens de deur uit. Die van mij staan te smeken om actie
Het kan als bemoeien gezien worden, maar als je iemand er op aan spreekt die zich écht van geen kwaad bewust is kan het misschien handig zijn.Rami schreef:Misschien toch... De man die ik aansprak maakte een schaduwplekje voor zijn zowat bezwijkende hond en nam toch wel graag mijn aangeboden water aan. Dus op dat moment hielp het.bouvierpoedel schreef:Voor al die mensen die er wat van zeggen.
Geloof het niet..
Yup. Dat valt mij ook op.Cleva schreef:Ik zie er best veel naast de fiets met dat hele mooie weer maar ik zie eigenlijk nooit een afgepeigerde hijghond die voortgetrokken wordt. Ze kijken best fris, doorgaans.
Ja, absoluut wel. Ik heb zeker een keer of drie in al die jaren mensen af zien stappen en verder zien lopen naast de fiets. Vooral jonge mensen hebben het vaak niet goed in de gaten. Inderdaad heet asfalt is nog het ergste, maar ik heb toch wel vaak wel honden gezien die niet meer fris liepen.bouvierpoedel schreef:Voor al die mensen die er wat van zeggen.
Geloof het niet..
Precies.Rami schreef:Nou ja, ik kijk heus wel naar het hele plaatje, voordat ik er wat van zeg. En ik ben helemaal geen bemoeizuchtig type, maar soms zie ik honden die echt alles behalve fris ogen, naast de fiets.
Ik denk altijd maar zo: de meeste honden gaan niet uit zich zelf, als het zo warm is als nu bedoel ik, voor de lol hele einden rennen over warme wegen. Dus dan zal ik dat ook niet aanmoedigen.
ja idd.. ik zeg er dan dus ook wat van.. er zijn gewoon veel mensen die geen rekening houden met het hete asfalt en dan heeft de hond blaren op de poten of hele kapotte poten..Roelfien schreef:Precies.Rami schreef:Nou ja, ik kijk heus wel naar het hele plaatje, voordat ik er wat van zeg. En ik ben helemaal geen bemoeizuchtig type, maar soms zie ik honden die echt alles behalve fris ogen, naast de fiets.
Ik denk altijd maar zo: de meeste honden gaan niet uit zich zelf, als het zo warm is als nu bedoel ik, voor de lol hele einden rennen over warme wegen. Dus dan zal ik dat ook niet aanmoedigen.
Spelen, ravotten met andere honden, dat is wat anders als strak naast de fiets in de volle zon mee moeten rennen. En natuurlijk kijk ik wel hoe de situatie is. Maar op het heetst van de dag vol in de zon lekker een rondje met je hond gaan fietsen, daar zeg ik inderdaad wat van.
Dan maar een bemoeizuchtig dom wijf.
En hoe vaak gebeurt het nu dat het zo warm is in NL? Dus zo vaak zullen mensen niet aangesproken worden. Kunnen ze best hebben.
jacq1970 schreef: Ik sta er verbaasd van van hoeveel mensen er echt niets van zeggen... ik stel me zo voor dat die mensen dus ook niets zeggen als er een hond wordt doodgeslagen zoals gisteren.. niet jouw probleem en ach .. er gaan zoveel honden dood....
raar hoor ...
Ik vind het geen ramp wanneer iemand goed bedoeld iets zegt. Het is aan mij of ik er ook daadwerkelijk iets mee doe.dagmar88 schreef:Nee hoor. Ik ga ook echt niets zeggen zolang de hond er geen last van heeft. Ik denk er zelfs niets van.sbientje schreef:ik zeg er niets van. Dat zoekt iedereen zelf maar uit.. Ik zeg eigenlijk nergens iets van als het om honden gaat.. misschien makkelijk
En wat verwacht je dan eigenlijk? 'Goh mevrouw, ik had nog helemaal niet gevoeld dat het warm is, maar nu u het zegt'.Fin schreef:Eén zin (in het voorbijgaan): denk je om de temperatuur?
Bij mij zou het toch al irritatie opwekken als iemand beter denkt te weten wat goed is voor mijn honden en tutoyeren houd ik ook niet van.
en zelf ook in een fleecevestKruimel53 schreef:Ik zie ze wel eens, maar idd ook vrolijk voorthuppelende exemplaren.Cleva schreef:Ik zie er best veel naast de fiets met dat hele mooie weer maar ik zie eigenlijk nooit een afgepeigerde hijghond die voortgetrokken wordt. Ze kijken best fris, doorgaans.
Nou zegt dat vrolijk voorthuppelen mij niet zoveel. Ik heb nu 3x een oververhitte hond meegemaakt. 1x mijn eigen, 2x andermans. En in alle drie gevallen was de overgang van vrolijk huppelend naar ingestort zeer abrupt, als in seconden. En gaf de hond geen indicatie dat z/hij op het punt van instorten stond.
Mijn eigen hond was de zwarte in mijn onderschrift, we waren 's ochtends vroeg met de paarden weggeweest, Kátur mee, in het koele bos, hij had lekker meegelopen, niks achterblijven of overmatig hijgen oid. Het laatste stukje was vrij warm, over een niet beschut pad, hij liep nog steeds tierig mee. Toen we bij de wei aangekomen waren viel hij plotseling om en kon niet meer overeind komen, hijgen als een stoomtrein, tong werd donkerrood. Ik heb 'm gelijk bij kop en kont gepakt en in het paardendrinkbad met lauw water gezet, en goed nat gemaakt. Hij kwam gelukkig ook snel weer bij en heeft er niks aan overgehouden. Maar wat er gebeurd was als ik geen water bij de hand had gehad, geen idee.
De andere twee honden waren van kennissen/wandelaars. Een die fanatiek balletjes achterna holde in de hitte en ineens omviel, tong paars, ogen weggedraaid etc. Er was geen water in de buurt, eigenaar heeft 'm opgepakt, is naar de auto gehold en naar de da gescheurd. De hond heeft het niet gered. De andere was heel druk in de zon bezig met graven en hollen, uit eigen beweging, ik heb toen tegen de eigenaar gezegd dat dat misschien niet zo handig was, die haalde de hond in de schaduw en toen viel 'ie om. Daar was wel een plas in de buurt en we hebben hem erin gegooid en zo goed mogelijk nat gemaakt, hij herstelde zich ook snel, net als Kátur.
Ik ben het dus maar liever voor, ik ga er niet van uit dat elke hond keurig op tijd aangeeft dat het niet goed gaat. Als de motivatie sterk is kunnen honden heel wat ongemak negeren.
Overigens vind zelfs ik dat mensen wel eens kunnen overdrijvenvanochtend om half acht uur fietste ik met de honden van het bos terug naar huis, Logi naast de fiets, Kátur in de kar. Een dame gehuld in fleecevest wist mij op verontwaardigde toon te melden dat ik toch niet moest fietsen met mijn hond 'bij deze hitte'. Ik ben afgestapt en heb haar vriendelijk gevraagd welke hitte. Daar was ze even stil van. Geloof het of niet, maar ik heb een simpele buitenthermometer in de fietstas
en ik kon haar laten zien dat het zegge en schrijve 16º was. Ik heb haar bedankt voor haar oplettendheid en ben naar huis gefietst voordat het warm werd.
nou inderdaaddagmar88 schreef:jacq1970 schreef: Ik sta er verbaasd van van hoeveel mensen er echt niets van zeggen... ik stel me zo voor dat die mensen dus ook niets zeggen als er een hond wordt doodgeslagen zoals gisteren.. niet jouw probleem en ach .. er gaan zoveel honden dood....
raar hoor ...Nou, dit vind ik pas en bizar rare conclusie.
ach ja, ik kom dagelijks voorbij eigenaars die hun honden aan het doodmeppen zijn natuurlijk. Het went hoormalinois schreef:nou inderdaaddagmar88 schreef:jacq1970 schreef: Ik sta er verbaasd van van hoeveel mensen er echt niets van zeggen... ik stel me zo voor dat die mensen dus ook niets zeggen als er een hond wordt doodgeslagen zoals gisteren.. niet jouw probleem en ach .. er gaan zoveel honden dood....
raar hoor ...Nou, dit vind ik pas en bizar rare conclusie.
Nog even hierop terugkomend. Een training is vele malen belastender dan fietsen iig voor mijn honden. Als ik pakwerk getraind heb zijn ze over het algemeen echt op... als ik terug kom van 10 km fietsen dan kan ik nog rustig een minuut of 10 balletje gaan gooien want dan hebben ze nog net zoveel energie als toen ze begonnen...Suzanne123 schreef:Ik vind het eerlijk gezegd schokkend om te lezen dat er mensen op het forum zijn die met dit weer en het gloeiend hete asfalt nog met hun hond "durven fietsen" overdag...
Een training van enige soort op een grasveld is echt anders dan lopend aan een fiets... hou voor de lol je hand 's 10 seconden op asfalt / straat waar je fietst... (en wat in de zon is...)
Sorry, ik snap er geen jota van; en iedereen maar waarschuwen en dan hier lezen "joh, je moet naar de hond kijken"... ja, duh...... normaal ben ik het daar wel mee eens maar met inspanning met DIT weer???
Ik had "jullie" wijzer ingeschat eerlijk gezegd.
Suzanne
malinois schreef:Overigens vanmiddag weer met Xena gelopen en nav dit topic op delen ook eens met blote voeten... prima te doenDaarbij vertellend dat ik bijna nooit op blote voeten loop, ook thuis niet dus ik heb geen eelt onder mn voeten en voel dus alles erg goed.
Dat was in de volle zon, om ongeveer 11.45 uur.
Xena kan kiezen waar ze loopt, in de berm (gras) of op het asfalt gedurende de hele wandeling.... op sommige delen loopt ze in de berm maar ook hele stukken op het asfalt dus dat kan best nog meevallen ook met dit weer.