Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer steriliseren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

xara
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Wanneer steriliseren

Ongelezen bericht door xara »

Mijn nichtje haar hond is 3 jaar en ze wil haar laten steriliseren, maar nu zei de da dat het beter is om te wachten tot 3 maanden na haar laaste loopsheid , wat vinden jullie daarvan, is dat gebruikelijk of niet?
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Re: Wanneer steriliseren

Ongelezen bericht door Hutsje »

waarom wil ze haar hond laten castreren?
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Dat is gebruikelijk omdat na ongeveer 3 maanden na de loopsheid alle hormonen weer 'rustig' zijn dacht ik.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

xara schreef:Mijn nichtje haar hond is 3 jaar en ze wil haar laten steriliseren, maar nu zei de da dat het beter is om te wachten tot 3 maanden na haar laaste loopsheid , wat vinden jullie daarvan, is dat gebruikelijk of niet?
Ja, tussen twee loopsheden. Ze zijn meestal om de zes maanden loops, dus drie maanden na de loopsheid is gebruikelijk.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

xara schreef:Mijn nichtje haar hond is 3 jaar en ze wil haar laten steriliseren, maar nu zei de da dat het beter is om te wachten tot 3 maanden na haar laaste loopsheid , wat vinden jullie daarvan, is dat gebruikelijk of niet?
dat zeggen ze meestal omdat de hormonen dan inderdaad weer tot rust gekomen zijn en ik dacht dat de doorbloeding van de baarmoeder ook weer minder was dan.
Afbeelding
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Wij hebben t voor de eerste loopsheid gedaan.. Maar iedere da adviseert wat anders volgens mij.
Volgende keer zou ik t ook na de eerste loopsheid doen.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
xara
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door xara »

Ze heeft veel last van haar loopsheid, ze is er telkens echt ziek van..
Hutsje schreef:waarom wil ze haar hond laten castreren?
AfbeeldingAfbeelding
Daniela
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel

Ongelezen bericht door Daniela »

Inderdaad 3 maanden na de loopsheid. Dan is de baarmoeder het rustigst. Anders is er een grotere kans op bloedingen.
Afbeelding
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Aangezien er per hond nog wel verschil kan zitten in de periode tussen 2 loopsheden, kan je het best aanhouden dat je een hond castreerd (want dat is het eigenlijk) midden tussen de laatste loopsheid en de te verwachten loopsheid.
Dan is de baarmoeder het rustigst en minst doorbloed.
Bij een hond van 3 jaar is het vast wel bekend hoeveel tijd er tussen de loopsheden zit :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
de redder

Ongelezen bericht door de redder »

Kokkie wordt 3 augustus gesteriliseerd. Ze is zo ziek van haar loopsheid en dan ook nog zowat een maand aan de lijn houden en we willen toch geen nestje.

Wat hier beschreven wordt hoorde ik vanmorgen de DA aan mij vertellen. :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ziek?
Nouja. Het zal wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

de redder schreef:Kokkie wordt 3 augustus gesteriliseerd. Ze is zo ziek van haar loopsheid en dan ook nog zowat een maand aan de lijn houden en we willen toch geen nestje.

een maand aan de lijn? :scratch:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Tara schreef:
Marjoleine schreef:Ziek?
Nouja. Het zal wel.
Ja, ze bloedt toch? Dan is ze ziek! :pffff:
:LOL: :LOL:

Heeft de DA ook verteld dat het niet geheel ongevaarlijk is om een teef te steriliseren? Ik ben niet tegen castreren van een teef maar doe dat wel overwogen en niet uit gemakzucht, er zitten ook nadelen aan namelijk.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Nou ja ik ben niet tegen castreren van de teef, bij die van mij heb ik het ook laten doen.
Wel zou ik wachten tot na de 1e loopsheid (minimaal) En een leeftijd van 3 jaar vind ik heel netjes.

En eigenlijk ben ik best voorstander van het casteren van je teef. :pffff:
Hoewel er hier op het forum ook heel anders over wordt gedacht en dat mag best vind ik. Voor mij is de overweging nu eenmaal geweest dat ik liever de baarmoeder laat verwijderen bij een nog jonge gezonde teef, dan dat ik dit moet doen bij een doodzieke misschien al wat oudere teef.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind de nadelen aanwezig en die worden onderschat.
Ik sta er dus alleen achter als er goede redenen zijn.
Die heb ik nog niet gelezen hier.

Het is echt niet zo dat al die baarmoeders maar wegrotten waar je bij staat, hoor. :19:
Ik heb vast mazzel maar ik heb het nog nooit meegemaakt hier en wij hebben al heel wat dames gehad.
Maar goed, ik zwijg alweer.

Afbeelding

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Marjoleine schreef:Ik vind de nadelen aanwezig en die worden onderschat.

Het is echt niet zo dat al die baarmoeders maar wegrotten waar je bij staat, hoor. :19:
Ik heb vast mazzel maar ik heb het nog nooit meegemaakt hier en wij hebben al heel wat dames gehad.

Ben het geheel met je eens.
Ik vind de nadelen veel groter dan de voordelen.

Snap eigenlijk niet waarom mensen zo graag in een gezond lichaam gaan snijden.
Nou houd ik er eigenlijk niet van om mensen met honden te gaan vergelijken maar je laat jezelf toch ook niet preventief opereren omdat je iets aan het een of ander kan krijgen.
Dierenartsen zijn er alleen zo voor omdat het een groot deel van hun inkomsten is.

Ik vergelijk het lichaam (een gezond lichaam) met een goed lopend horloge haal er een radertje uit en het horloge werkt niet meer zo goed.
Ik zou het al erg vinden als het nodig is. Maar ja, dan is het niet anders.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:Ik vind de nadelen aanwezig en die worden onderschat.

je hebt helemaal gelijk hoor, en zoals je weet ben ik ook echt tegen castratie van zowel reu als teef als het niet medisch noodzakelijk is, maar ik heb Dusty gehad en die werd letterlijk doodziek tijdens haar loopsheid, at 3 weken niet, alleen maar overgeven wat op een gegeven moment dus alleen maar water nog was omdat ze niks at... koorts echt ziek dus... Was na 3 weken geen schim meer van de hond ervoor... dat heb ik nog een loopsheid aangekeken, precies hetzelfde verhaal tja en toen heb ik haar, ondanks mijn persoonlijk afkeer van castratie toch laten castreren... ik vond het echt geen leven voor een hond...
Helaas met alle nadelen van dien, incontinent, vacht was een ramp (ze was een kruising kees en had voorheen een geweldig mooie vacht), ze werd dik van lucht... maar niet die doodzieke hond 3 weken lang elke loopsheid...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

de redder schreef:Kokkie wordt 3 augustus gesteriliseerd. Ze is zo ziek van haar loopsheid en dan ook nog zowat een maand aan de lijn houden en we willen toch geen nestje.

Je hoeft je hond natuurlijk geen maand aan de lijn te houden he? :wink: Hier ook een intacte teef en met wat kleine aanpassingen kan ze toch nog redelijk veel loslopen. Minder dan normaal, maar nog steeds genoeg. Je kunt bijvoorbeeld op tijden gaan lopen dat het rustig is. Ik ga tijdens de loopsheid bijvoorbeeld een aantal ochtenden in de week voor het werk met haar naar het bos. Doordeweeks is daar 's ochtends niemand te vinden, dus dan kan ze lekker loslopen. Als ik wel iemand tegenkom, brul ik van een afstandje dat ze loops is, lijn haar aan en verwacht dan dat de eigenaren van intacte reuen hun reu ook eventjes bij zich houden. Dat gebeurt ook altijd netjes. Hier hoef ik in ieder geval geen kunst en vliegwerk uit te halen om een dekking te voorkomen.

Nou ja en over wel of niet castreren, daar is al een heleboel te vinden op het forum en daarbij was het je vraag niet, maar ik hoop dat de nadelen in ieder geval ook meegenomen zijn in de beslissing.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:80: een maand aan de lijn???
Xena is nu dekrijp en loopt nog steeds los...
Die loopt dus nooit aan de lijn, alleen ooit eens de eerste loopsheid zodat ik kon zien wat ze deed... nu loopt ze al 10 jaar lang elke loopsheid lekker los hoor...

Maar mocht je niet weten of ze wegloopt, is een ruime week voldoende hoor... geen 4 weken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:

:80: een maand aan de lijn???
Xena is nu dekrijp en loopt nog steeds los...
Die loopt dus nooit aan de lijn, alleen ooit eens de eerste loopsheid zodat ik kon zien wat ze deed... nu loopt ze al 10 jaar lang elke loopsheid lekker los hoor...

Maar mocht je niet weten of ze wegloopt, is een ruime week voldoende hoor... geen 4 weken.
Dat kun je doen als je weet wanneer ze gedekt wilt worden, maar als je dat niet weet, dan houd je haar aan de lijn. Bij Tirsa wist ik dat ook niet en heb die ook al die tijd aan de lijn gehouden. Nu weet ik beter, maar ik zou nog niet weten, wanneer de hoogtij dagen zijn.
Ik denk dat je, voor wat betreft de vacht/dikker worden, pech hebt gehad. Tirsa is en niet continent geworden en niet dikker geworden. En Yentle ook niet. Heb het bij haar niet meer kunnen meemaken of het een invloed zou hebben gehad op haar vacht.

@ Luna En voor het gaan werken 's ochtends naar de bossen? Daar durf ik amper overdag alleen naar toe, laat staan 's ochtends vroeg, dat zou dan rond 'n uur of 5 moeten zijn. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om in m'n eentje in een pikdonker bos te gaan lopen.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Het enige ras wat ik ken die echt lang aan de lijn moet tijdens een loopsheid is een saarloos. En zelfs die lopen maar 2 a 3 weken vast. Een maand lijkt me dus best overdreven :wink:

Ik wil geen teef meer. Ik heb geen zin in loopsheid gedoe met ook intacte reutjes in huis en ik vind castratie van een gezonde hond niet nodig. Ben niet persee tegen castratie, maar dan wel weloverwogen, niet zomaar "omdat dat handiger is".
Ik zou de voor en nadelen nog even goed op een rij zetten.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Amy wordt ook gecastreerd. Normaal idd 3 mnd na de loopsheid alleen is ze dan vreselijk schijnzwanger. Dat is ook de reden van castratie trouwens ze heeft nu 3 keer achter elkaar een beginnende baarmoederontsteking gehad.
Maar goed wat is wijsheid bij Amy wanneer te castreren?kan dat ook gewoon tijdens een schijnzwangerschap, of geeft dat extra risico's? Ze is echt bijna 2 mnd schijnzwanger totaal
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Wat nadelen betreft vind ik altijd alleen maar incontinentie, gevaar van de operatie zelf en dat teefjes wat feller kunnen worden... Kan iemand anders even een goede duidelijke opsomming maken van de nadelen?
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

dancingdaydream schreef:Wat nadelen betreft vind ik altijd alleen maar incontinentie, gevaar van de operatie zelf en dat teefjes wat feller kunnen worden... Kan iemand anders even een goede duidelijke opsomming maken van de nadelen?
Nadelen vacht wordt lelijk, karakter is bij de andere 3 echt veranderd. Sinds Cujo haar castratie heeft ze bananen in haar oren :mrgreen: maar weet niet of dat aan de castratie ligt of aan mij want zij mag alles van mij
Teven in een huis die beide gecastreerd zijn kunnen minder goed samen (mijn ervaring) en Kenzo klapt zonder waarschuwing na zijn castratie op andere reuen
En hij wil op elke teef rijden die hij tegen komt :roll:
Slomer zijn ze geworden erg op voer letten anders worden ze te dik en zo is er vast wel meer waar ik nu niet op kom
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Neeltje schreef:@ Luna En voor het gaan werken 's ochtends naar de bossen? Daar durf ik amper overdag alleen naar toe, laat staan 's ochtends vroeg, dat zou dan rond 'n uur of 5 moeten zijn. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om in m'n eentje in een pikdonker bos te gaan lopen.
Dat was een voorbeeld. Ik heb het geluk dat ik er binnen vijf minuten in de auto ben, dus ik kan om half 7/7 uur daar zijn en alsnog een dik uur lopen. En dan is het al licht :wink: Wat ik gewoon bedoelde, is dat je met kleine aanpassingen ervoor kunt zorgen dat je hond alsnog relatief veel los kan lopen. Ik kan dat tenminste hier in de buurt wel :)
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Wenda »

Demi schreef:Amy wordt ook gecastreerd. Normaal idd 3 mnd na de loopsheid alleen is ze dan vreselijk schijnzwanger. Dat is ook de reden van castratie trouwens ze heeft nu 3 keer achter elkaar een beginnende baarmoederontsteking gehad.
Maar goed wat is wijsheid bij Amy wanneer te castreren?kan dat ook gewoon tijdens een schijnzwangerschap, of geeft dat extra risico's? Ze is echt bijna 2 mnd schijnzwanger totaal
Ik begreep van mijn dierenarts dat je moet wachten tot de schijndracht over is .. anders blijven ze daarin "hangen".
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Schijndracht duurt net zo lang als gewone dracht :19: Logisch toch?
Dus je wacht tot dat over is en dat is drie maanden na de loopsheid, dan is het zéker klaar.

Afbeelding

Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Wenda »

Ik bedoel daarmee ook dat de typische "schijndrachtenschijnpupsgrootbreng" klachten overmoeten zijn ... eventuele melkgift ed.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Schijndracht duurt net zo lang als gewone dracht :19: Logisch toch?
Dus je wacht tot dat over is en dat is drie maanden na de loopsheid, dan is het zéker klaar.
Maar goed als het over is bij haar, dan heb ik nog ruim 1 mnd voordat ze weer loops is. En wat ik begreep is dat het precies tussen 2 loopsheden in moest? Ik weet ook niet precies hoe het zit, alles wat hier na Kenzo (9 jaar) geleden gekomen is, was al gecastreerd op Lila na, maar die had een gesloten baarmoederontsteking die zo groot was dat hij op springen stond.
Amy was niet de bedoeling om te castreren, maar mede door advies van andere en hier er veel over gepraat te hebben hebben we niet veel keus, kan een hond moeilijk elke keer na haar loopsheid een baarmoederontsteking laten krijgen. 3 keer loops geweest, 3 keer raak . Kind heeft nogal last van haar hormonen geloof ik :ugh:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

heb even in mijn agenda gekeken, Amy is nu ong 1,5 en 3 keer loops geweest. Er zit dus geen half jaar tussen, maar ze is om de 4 mnd loops vandaar dus dat er zo kort tussen de schijndracht en de volgende loopsheid zit
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”