Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag i.v.m. gevoeligheid collies

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

vraag i.v.m. gevoeligheid collies

Ongelezen bericht door lilalila »

Hallo,

Ik vraag mij af of het veilig is om je collie pensstaafjes te geven van Lam ?
Mijn man heeft per ongeluk die zak meegenomen, terwijl we gewoonlijk runderpensstaafjes geven.

Als schapen ontwormt zijn met Ivermectine dan is hun poep giftig, en kan dodelijk zijn voor honden met het MDR1gen- defect.

Kan de lamspens (gedroogd, van de intratuin) wel veilig gegeven worden, of doe ik er verstandig aan het te gaan ruilen voor runderpens ?

groetjes,
Afbeelding
lilalila
Zeer actief

Re: vraag i.v.m. gevoeligheid collies

Ik bedoel dus of er een risico bestaat dat de pens van lammeren ook nog een ontwormmiddel bevat.
Of dat ik er vanuit mag gaan, dat de schapen niet net voor de slacht nog ontwormd zijn.
Afbeelding
Daniela
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel

Ongelezen bericht door Daniela »

Als het goed is houden ze de wachttijd aan die op de verpakking staan. Dus zoveel dagen tot slachten, of zoveel dagen voor melk.
Maar of het dan nog effect kan hebben durf ik niet te zeggen.
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:80: als ik zo bij alles na moest gaan denken over wat ik mijn hond voerde kocht ik toch een ander ras.... :80:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik sta hier bekend als uiterst voorzichtig maar ik zie geen problemen om dit te kopen en te geven aan mijn honden (shelties en collie).

Suzanne
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Suzanne123 schreef:Ik sta hier bekend als uiterst voorzichtig maar ik zie geen problemen om dit te kopen en te geven aan mijn honden (shelties en collie).

Suzanne

Nou dan zit je veilig hoor! :LOL:

Nee zonder gekheid, dat denk ik dan oprecht. Suzanne pluist altijd alle risico's uit, dus als zij geen beren ziet, zijn ze er naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

luna2906 schreef:
Suzanne123 schreef:Ik sta hier bekend als uiterst voorzichtig maar ik zie geen problemen om dit te kopen en te geven aan mijn honden (shelties en collie).

Suzanne

Nee zonder gekheid, dat denk ik dan oprecht. Suzanne pluist altijd alle risico's uit, dus als zij geen beren ziet, zijn ze er naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet :wink:
Dit is zelfs nog nooit in me opgekomen dus het was zelfs iets sarcastisch bedoeld... je kunt, echt waar, ook te voorzichtig zijn.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef:
luna2906 schreef:

Suzanne

Dit is zelfs nog nooit in me opgekomen dus het was zelfs iets sarcastisch bedoeld... je kunt, echt waar, ook te voorzichtig zijn.

Suzanne
nou dat bedoel ik dus, als ik echt zo moest gaan denken wilde ik echt niet meer zo'n ras... dat gaat me echt te ver....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Alle medicatie, ja, opletten, dubbel checken, zo ook vlooien/tekenmiddelen maar gewoon lekkers en eten...

Ook daar schuilen gevaren in ;-) maar niet dit soort.

Suzanne
luna2906
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Alle medicatie, ja, opletten, dubbel checken, zo ook vlooien/tekenmiddelen maar gewoon lekkers en eten...

Suzanne
Maar dat is toch alleen het geval als dat gen-defect aanwezig is? Je kunt daar toch een dna-test voor doen? Dan weet je of je hond vrij is, drager of lijder. Als je hond vrij is, hoef je dus ook niet zo op hete kolen te zitten.
~Suzanne~
Zeer actief

luna2906 schreef:
Suzanne123 schreef:Alle medicatie, ja, opletten, dubbel checken, zo ook vlooien/tekenmiddelen maar gewoon lekkers en eten...

Suzanne
Maar dat is toch alleen het geval als dat gen-defect aanwezig is? Je kunt daar toch een dna-test voor doen? Dan weet je of je hond vrij is, drager of lijder. Als je hond vrij is, hoef je dus ook niet zo op hete kolen te zitten.
Nee, net niet helemaal.

Ook "vrije" honden blijken in de praktijk gevoeliger te kunnen zijn.

Dus, voor mij is het simpel: al mijn honden (zolang het collies/shelties zijn) zal ik behandelen als ware ze mdr1-gen defect gevoelig. Met medicatie e.d. zal ik dus altijd controleren of het middel veilig / zo veilig mogelijk is.

Nanna, toch een waarschuwing; let goed op met wormenmiddelen/tekenmiddelen bij Glenn!
Kijk af en toe even op de lijst met gevaarlijke middelen please.

Ik laat mijn honden "dus" niet testen; ik beschouw ze allemaal als "lijder".

Suzanne
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat Suzanne zegt: met medicatie moet je oppassen. Oók met niet-lijders. Kyra is een niet-lijder van het mdr-1 gendefect maar is vorig jaar toch bijna overleden na een gasnarcose. Die overigens als veilig geldt voor collies omdat er geen ketamine, domitor of antisedan wordt gebruikt.
Bij alle medicatie check ik de werkzame stoffen. Want ook dierenartsen houden niet alles bij. Zo kreeg Kyra dexamethason met de kerst. Mooi wel dat ze een maagbloeding heeft gehad. Blijkt dat dit kort geleden op de lijst verboden medicijnen is geplaatst.

Maar qua eten krijgen ze in principe alles wat ze lusten (nou ja, geen gebakjes of bonbons :mrgreen: ).
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

lieke schreef:Wat Suzanne zegt: met medicatie moet je oppassen. Oók met niet-lijders. Kyra is een niet-lijder van het mdr-1 gendefect maar is vorig jaar toch bijna overleden na een gasnarcose. Die overigens als veilig geldt voor collies omdat er geen ketamine, domitor of antisedan wordt gebruikt.
Bij alle medicatie check ik de werkzame stoffen. Want ook dierenartsen houden niet alles bij. Zo kreeg Kyra dexamethason met de kerst. Mooi wel dat ze een maagbloeding heeft gehad. Blijkt dat dit kort geleden op de lijst verboden medicijnen is geplaatst.

Maar qua eten krijgen ze in principe alles wat ze lusten (nou ja, geen gebakjes of bonbons :mrgreen: ).
Maar dat hoeft helemaal niets met het MDR1 gen te maken te hebben, bij elke narcose, ook gas, is er nu eenmaal een klein risico op overlijden, voor elk individu.
~Suzanne~
Zeer actief

Nu het toch ook richting voer gaat.... ik voer in rauw, en ze krijgen hier ook bot te eten en door de bank genomen van alles aan koekjes/snoepjes/beloninkjes/staafjes/kauwdingen.. op een paar uitzonderingen na:

- botten van dragende delen van grote dieren (geen poot van koe)
- gerookte botten ongeacht diersoort (dus ook geen dinobotten uit de winkel)
- bewerkte botten (gekookt, gebakken,gebraden)
- mergpijpjes
- anderszins te hard bot

Niet vanwege mdr1-gen maar stomweg omdat die dingen uit andere gronde niet veilig zijn (ze zijn te hard en dat kan tanden kosten).

Aan pensstaafjes moet ik eerlijk zeggen dat het nooit in mij opgekomen was om bepaalde diersoorten uit te sluiten. Ik voer indien ik daar zin in heb ook makkelijk rauwe lamspens; daar zie ik dan weer geen gevaar in (en dat wou ik graag zo houden).

Wel heel goed dat je erover nadenkt, maar dit is tever gezocht.

Suzanne
lilalila
Zeer actief

Oké, dus ik was overbezorgd. Toch goed dat ik jullie reacties lees, dan weet ik dat ik hem wel de lamspens kan voeren. :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:
Suzanne123 schreef: Nanna, toch een waarschuwing; let goed op met wormenmiddelen/tekenmiddelen bij Glenn!
Dat hoeft niet want dat geef ik helemaal niet ;-)
Goed, dan formuleer ik anders:
mocht Glenn ooit iets nodig hebben aan medicatie / narcose / bovengenoemde middelen ... kijk DAN alsjeblieft goed uit wat je 'm geeft of laat geven.

Dit advies geldt voor alle soorten medicatie; tegen diarhee, oogdruppels, you name it... gewoon; eerst controleren qua werkzame stoffen, dan geven of een alternatief vragen!

;-)

Suzanne
brennie
Actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond en een Kruising

Ongelezen bericht door brennie »

[/quote]

Nee, net niet helemaal.

Dus, voor mij is het simpel: al mijn honden (zolang het collies/shelties zijn) zal ik behandelen als ware ze mdr1-gen defect gevoelig. Met medicatie e.d. zal ik dus altijd controleren of het middel veilig / zo veilig mogelijk is.

[/quote]

Dat heb ik ook gelezen :-( ik zit nog steeds wel in dubio of ik Maylo dus zal laten testen of niet. Ik kijk ook alles na hoor, zeker .. al helemaal met ontworm/vlooienmiddelen.

Nadeel is wel dat er op sommige lijsten zoveel staat wat de Collie dan niet zou mogen dat het in sommige gevallen bijna onmogelijk is om hem/haar te helpen als er sprake is van een spoedgeval met iets. Daarbij zouden ze ook de hoeveelheid er eens bij moeten schrijven bij die lijsten want er staan middelen op die de Collie in een bepaalde dosering wel mag waarin het geen gevaar is.

Ik houd over het algemeen de Amerikaanse lijst bij, via de universiteit.

Voor de rest blijf ik het ook wel jammer vinden dat er vrijwel nergens (wat ik heb kunnen ontdekken) een lijst is met wat de Collie wel mag, zoals met een narcose, leuk, je leest dat dit niet mag, dat niet mag, maar als eigenaar van een Collie zou het een keer wenselijk zijn dat iemand een lijst zou samenstellen van dit mag wel en dit ook, als ontwormmiddel bv. of als middel om te bevrijden van teken/vlooien.

En zelf denk ik ook wel eens na over bv. hartworm. Hoe doen mensen dat dan in het buitenland waar hartwormen, zandvliegen e.d. zijn. Wat geven die dan aan hun Collie ter bescherming? En wat als er sprake zou zijn van een hartworm? Wat dan, of van allergie, of ...... en ga zo maar door. Ik ben absoluut Colliefan, ze zitten in mijn bloed maar soms is het wel moeilijk als er echt iets is, zoals bv. bij mijn vorige Collie van bijna 12 jaar toen er iets aan de hand was. Hij heeft toen ook middelen gehad die op de verboden lijst stonden, het was of dat, of hem dood laten gaan door hem niet te kunnen helpen .. uiteindelijk is hij wel overleden aan hetgeen hij met spoed had, maar toch ... de vraag zit voor altijd in mijn hoofd, is hij overleden door hetgeen hij had, of door de middelen die hij toegediend kreeg ...... was hij dus alsnog overleden als hij die middelen niet gekregen had of ... had hij nog geleefd. En dat is best zwaar, het duurt toch een tijd eer je dat gevoel een plekje kunt geven.

Met de Collie zoeken wat wel mag dan is net als zoeken naar planten in je tuin die niet giftig zijn. Het internet staat er bol van wat giftig is aan planten ... en wat een Collie niet mag ... dus bij elk middel zoek ik mij soms echt suf. En in sommige gevallen is er geen tijd om te zoeken ...... en te zoeken ...

Nu ook met het middel prac-tic. Dit schijnt een Collie wel te mogen?

Front-Line helpt voor geen meter meer, dat merkte ik al bij mijn vorige Collie, ik gebruikte voor hem al Advantage en nu voor Maylo ook, maar dat helpt weer niet tegen teken. Wel prima tegen vlooien overigens.

Ik was eind mei bij mijn vader met hem, veel bos daar en ik heb zijn hele vacht laagje voor laagje na kunnen kijken want het krioelde van de teken. In totaal 11 van die rotbeesten weg kunnen halen, echt om te huilen gewoon :cry: dus geen lol meer om hem mee te nemen naar mijn vader .... :-(

Het is dus soms best een groot dilemma waar je tegen aan loopt met een Collie, het enige dat je dan kunt hopen is dat hij niet dat krijgt waar in feite dan geen middel voor bestaat om hem te helpen .. of dat je dus moet kiezen tussen twee kwaden.

Ik ben dus ook erg voorzichtig ;-) ... maar soms kan je niet anders maar dan zit je innerlijk wel flink in de piepzak (extra).
Afbeelding

* Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd *
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Suzanne123 schreef:
Nee, net niet helemaal.

Suzanne
O, dat is nieuw voor mij. Mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt? En met vrij bedoel je toevallig niet drager?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Tara schreef:
Suzanne123 schreef: je kunt, echt waar, ook te voorzichtig zijn.
:eek: Wát zeg je?
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
brennie
Actief

lieke schreef: Zo kreeg Kyra dexamethason met de kerst. Mooi wel dat ze een maagbloeding heeft gehad. Blijkt dat dit kort geleden op de lijst verboden medicijnen is geplaatst.
Oh bah wat eng, mag ik vragen waarom ze dit middel had? Spuugde ze bloed of zo? Welke dosering zat ze op?
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

laura86 schreef:
Suzanne123 schreef:
Nee, net niet helemaal.

Suzanne
O, dat is nieuw voor mij. Mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt? En met vrij bedoel je toevallig niet drager?

Oeps, dat zijn min of meer "gewone" verhalen van colli-sheltie-eigenaren; honden die "vrij" getest zijn dus geen defect gen hebben maar WEL enorm veel last van bepaalde medicatie.

Dus, voor alle honden binnen de rasgroepen die te maken hebben met mdr1-gen-defect raad ik aan om alle "gevaarlijke middelen" te mijden als dat enigszins kan. Gewoon, om alle risico's uit te sluiten.

Suzanne
brennie
Actief

En wat als er geen alternatief is?
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ik heb je hele bericht maar laten staan; ik zag even niet waar ik kon knippen.

Ja, het is vervelend maar ik heb liever een lijst met "verboden ingredienten" dan een lijst met toegestane; want, de eerste is korter.

Zoals eerder gezegd door mij; ik beschouw AL mijn collie /shelties als "lijder". En dus gebruik ik niets wat op de verboden lijst staat.

Dat gezegd hebbende, soms kun je inderdaad niet anders. Of de hond gaat met zekerheid dood aan A of "misschien" aan het medicijn ertegen. Dat had ik (vergelijkbaar) toen Guinnie schurft bleek te hebben. Het enige werkzame middel bleek een middel te zijn wat op de gevaarlijke-lijst stond. En ik moest AL mijn honden behandelen. :O:
Ik was not amused, maar goed...

Tegen vlooien en teken gebruik ik niets preventief. Punt.

Zodra er teveel teken op de hond komen ga ik behandelen; in mijn geval met Advantix; dat is een middel wat kan, mits je de dosering nauwgezet volgt. En, ik heb inmiddels door dat mijn honden ertegen kunnen. Toch behandel ik op een dusdanig tijdstip dat als ik gekke dingen zou zien bij ze, ik nog naar een DA kan.

Ontwormen doe ik niet preventief, ook "punt" :-) want je kunt niets doden wat er niet is. Mocht ik ooit twijfelen laat ik mest-onderzoek doen en dan kan ik gericht gaan behandelen als dat nodig blijkt.

Ja, het blijft opletten... maar ik ga er beslist niet voor nalaten weer voor dit ras te kiezen!

btw... kijk 's op de website van de schotseherdervrienden!!

Suzanne
brennie schreef:
Suzanne123 schreef:
Nee, net niet helemaal.

Dat heb ik ook gelezen :-( ik zit nog steeds wel in dubio of ik Maylo dus zal laten testen of niet. Ik kijk ook alles na hoor, zeker .. al helemaal met ontworm/vlooienmiddelen.

Nadeel is wel dat er op sommige lijsten zoveel staat wat de Collie dan niet zou mogen dat het in sommige gevallen bijna onmogelijk is om hem/haar te helpen als er sprake is van een spoedgeval met iets. Daarbij zouden ze ook de hoeveelheid er eens bij moeten schrijven bij die lijsten want er staan middelen op die de Collie in een bepaalde dosering wel mag waarin het geen gevaar is.

Ik houd over het algemeen de Amerikaanse lijst bij, via de universiteit.

Voor de rest blijf ik het ook wel jammer vinden dat er vrijwel nergens (wat ik heb kunnen ontdekken) een lijst is met wat de Collie wel mag, zoals met een narcose, leuk, je leest dat dit niet mag, dat niet mag, maar als eigenaar van een Collie zou het een keer wenselijk zijn dat iemand een lijst zou samenstellen van dit mag wel en dit ook, als ontwormmiddel bv. of als middel om te bevrijden van teken/vlooien.

En zelf denk ik ook wel eens na over bv. hartworm. Hoe doen mensen dat dan in het buitenland waar hartwormen, zandvliegen e.d. zijn. Wat geven die dan aan hun Collie ter bescherming? En wat als er sprake zou zijn van een hartworm? Wat dan, of van allergie, of ...... en ga zo maar door. Ik ben absoluut Colliefan, ze zitten in mijn bloed maar soms is het wel moeilijk als er echt iets is, zoals bv. bij mijn vorige Collie van bijna 12 jaar toen er iets aan de hand was. Hij heeft toen ook middelen gehad die op de verboden lijst stonden, het was of dat, of hem dood laten gaan door hem niet te kunnen helpen .. uiteindelijk is hij wel overleden aan hetgeen hij met spoed had, maar toch ... de vraag zit voor altijd in mijn hoofd, is hij overleden door hetgeen hij had, of door de middelen die hij toegediend kreeg ...... was hij dus alsnog overleden als hij die middelen niet gekregen had of ... had hij nog geleefd. En dat is best zwaar, het duurt toch een tijd eer je dat gevoel een plekje kunt geven.

Met de Collie zoeken wat wel mag dan is net als zoeken naar planten in je tuin die niet giftig zijn. Het internet staat er bol van wat giftig is aan planten ... en wat een Collie niet mag ... dus bij elk middel zoek ik mij soms echt suf. En in sommige gevallen is er geen tijd om te zoeken ...... en te zoeken ...

Nu ook met het middel prac-tic. Dit schijnt een Collie wel te mogen?

Front-Line helpt voor geen meter meer, dat merkte ik al bij mijn vorige Collie, ik gebruikte voor hem al Advantage en nu voor Maylo ook, maar dat helpt weer niet tegen teken. Wel prima tegen vlooien overigens.

Ik was eind mei bij mijn vader met hem, veel bos daar en ik heb zijn hele vacht laagje voor laagje na kunnen kijken want het krioelde van de teken. In totaal 11 van die rotbeesten weg kunnen halen, echt om te huilen gewoon :cry: dus geen lol meer om hem mee te nemen naar mijn vader .... :-(

Het is dus soms best een groot dilemma waar je tegen aan loopt met een Collie, het enige dat je dan kunt hopen is dat hij niet dat krijgt waar in feite dan geen middel voor bestaat om hem te helpen .. of dat je dus moet kiezen tussen twee kwaden.

Ik ben dus ook erg voorzichtig ;-) ... maar soms kan je niet anders maar dan zit je innerlijk wel flink in de piepzak (extra).
~Suzanne~
Zeer actief

brennie schreef:En wat als er geen alternatief is?
Dat is maar heeeel zelden en dan zit er niets anders op dan dat middel te gebruiken met de grootst mogelijke voorzichtigheid, je strikt aan de dosering houdend.

Het is ook weer niet zo dat een hond "gegarandeerd" dood gaat aan zo'n middel tenslotte. De kans is wel groter maar niet 100% natuurlijk.

Suzanne
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Even over de vlooien en tekenbestrijding: ik geef mijn honden helemaal geen chemische middelen als ik het kan vermijden. Wat ik wel doe is een mengsel van teatree-olie over hen heen nevelen. Spul wat ik bij de Silverlinde bestel maar wat je ook zelf kunt maken (vind ik te veel gedoe vandaar dat ik het bestel). Een paar keer per week over hen heen spuiten en ik zie al jaren geen teek en geen vlo. Terwijl ik een kat heb die dus wel eens een vlo thuis brengt.

Wat betreft de gevoeligheid voor mdr-1 vrije honden: Kyra moest vorig jaar augustus een gebitsbehandeling ondergaan. Kreeg uiteraard een gasnarcose en is bijna overleden. Ik heb haar 's avonds rond een uur of 11 nog moeten reanimeren. Kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen (ze was toen 9) maar mijn ervaring is dat zelfs de zgn. 'vrije' collies nog een overgevoeligheid hebben voor de medicatie op de verboden lijst én andere medicatie zoals gasnarcose.
Afbeelding
brennie
Actief

Ik ook niet hoor, ik heb toch vorig jaar weer een Collie genomen, bloed kruipt waar het niet gaan kan ;-) ik kreeg wel van een dierenarts te horen waarom ik een hond kocht die evt. dat gen kan missen. Ook werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat er nog bitter weinig artsen zijn die bekend zijn met het mdr1-gen en de lijst van medicijnen die niet mogen.

Ik heb een kaartje altijd bij mij waar het op staat. Dit kaartje kreeg ik van de fokker en ondertussen check ik de lijsten, ben ook wel eens op die site geweest van schotse herdershonden, daar staat ook een lijst, bedoel je dat ik daar even moet kijken, op die lijst?

Ik dacht dat Advantix niet mocht? Maar dit mag dus wel?
Afbeelding

lieke
Zeer actief
Contacteer:

brennie schreef:Ik ook niet hoor, ik heb toch vorig jaar weer een Collie genomen, bloed kruipt waar het niet gaan kan ;-) ik kreeg wel van een dierenarts te horen waarom ik een hond kocht die evt. dat gen kan missen. Ook werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat er nog bitter weinig artsen zijn die bekend zijn met het mdr1-gen en de lijst van medicijnen die niet mogen.

Ik heb een kaartje altijd bij mij waar het op staat. Dit kaartje kreeg ik van de fokker en ondertussen check ik de lijsten, ben ook wel eens op die site geweest van schotse herdershonden, daar staat ook een lijst, bedoel je dat ik daar even moet kijken, op die lijst?

Lady Bo's future? :mrgreen: En ja, de schotse herdervrienden houdt het ook bij. Kom je trouwens ook naar de activiteitendag op 9 september a.s.?
Kun je Bonnie (en Kyra en Lyndie) eens in het echie bewonderen. O ja, andere rassen zijn uiteraard welkom. :mrgreen:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Fijn, Lieke dat bij jou die middelen wel helpen! Dat scheelt weer middeltjes!

Hier helpen ze helaas niet (voldoende) en dan zit je met die eeuwige afweging: gif erop / risico van besmette teek.
Het is mijn keus om de honden zodra dat "moet" (en dat is bij mij als ik per dag meer dan 5 teken per hond ga afplukken) te behandelen met Advantix. Als het echt moet en dat gebeurt zelden maar nu lijkt het er bij Tristan op, dan behandel ik in het zomerseizoen nog een keer.

Meestal is 1 pipet per zomer genoeg, meestal zo medio april.

Bij Guinnie en Merlijn zie ik tot nu nauwelijks nog weer een teek; bij 1 / 2 per week ga ik niet behandelen, maar Tris; daar had ik er in de afgelopen paar dagen mooi al weer 5 ;-(

En omdat teken ook een risico zijn...

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

lieke schreef:
brennie schreef:Ik ook niet hoor, ik heb toch vorig jaar weer een Collie genomen, bloed kruipt waar het niet gaan kan ;-) ik kreeg wel van een dierenarts te horen waarom ik een hond kocht die evt. dat gen kan missen. Ook werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat er nog bitter weinig artsen zijn die bekend zijn met het mdr1-gen en de lijst van medicijnen die niet mogen.

Lady Bo's future? :mrgreen: En ja, de schotse herdervrienden houdt het ook bij. Kom je trouwens ook naar de activiteitendag op 9 september a.s.?
Kun je Bonnie (en Kyra en Lyndie) eens in het echie bewonderen. O ja, andere rassen zijn uiteraard welkom. :mrgreen:
Ho!
Terug!
Bennie, heb jij een hond van Lady Bo's Future? Tell me more ;-) (mag in pb)

Advantix mag wel.

Natuurlijk geldt bij al dat soort middelen "let op de dosering"!

Voorbeeld: Tristan is tussen de 9-10 kg en Merlijn is tussen de 10-11 kg. Mooi dat ze allebei de pipet krijgen voor 5-10 kg. Merlijn gaat dus NIET de grotere hoeveelheid krijgen.

En ja, ik bedoelde die lijst op de schotseherdervrienden-webpagina.

En werkelijk geheel OT ;-) Ik kom, als alles meezit met Collie + 2 Toycollies / Bonzai-collies / te heet gewassen collies ook naar die bewuste dag ;-)
Als jij komt wil ik heel, heel beslist even nader kennis maken met jouw hond ;-)

Suzanne
luna2906
Zeer actief

lieke schreef: maar mijn ervaring is dat zelfs de zgn. 'vrije' collies nog een overgevoeligheid hebben voor de medicatie op de verboden lijst én andere medicatie zoals gasnarcose.
Wat rot van Kyra :( Hebben jullie enig idee hoe dat zit met kruisingen? Anders ga ik namelijk eerst maar eens een dna-test aanvragen. Ik vind het wel handig om te weten. Tot op heden heb ik bij mijn weten altijd middelen gebruikt die niet op de 'verboden'lijst staan, maar met gasnarcose e.d. wil ik wel weten of ik nog wat tegen de da moet zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”