Nee, met zo'n oud besje zijn een aantal behandelingen toch niet echt een goede optie meer. Dat heb ik natuurlijk wel overwogen, maar maar heel kort. Opties die pas op langere termijn effect hebben, zijn voor hem gewoon niet zo handig. Ook omdat ik gewoon niet weet hoe oud hij is en hoe lang hij nog heeft. Ik hoop dat ik op een mooi lage onderhoudsdosis kan komen te staan en in de wintermaanden misschien helemaal niets. Dan wordt hij ook in dat seizoen geent. Japie heeft overigens beide keren geen entreactie gehad, is helemaal niet ziek geweest ervan gelukkig. Dus ik blijf hem nu nog wel enten.Caro. schreef:Mijn hond krijgt zo'n 2 á 2,5 maand per jaar Atopica, ook ivm allergie. Daarnaast krijgt hij immunotherapie, maar daar zou ik als ik jou was bij zo'n oude hond, absoluut niet aan beginnen hoor.
Atopica was echt de redding bij mijn hond, hij lag totaal open en prednison gaf teveel bijwerkingen. De eerste keer toen hij Atopica ging gebruiken, hielp het vrijwel direct (na een paar dagen) en hij heeft op een klein beetje overgeven na, geen bijwerkingen gehad.
Vorig jaar kreeg hij het alleen nog in de 2 maanden dat zijn allergie het hevigst was en de immunotherapie (nog) niet voldoende werkt. Dit jaar is het weer even afwachten, maar ik heb het altijd op voorraad in huis zodat ik het direct kan geven als het nodig is.
Denk overigens wel aan het afbouwen he mocht het niet bevallen of het allergie seizoen weer over zijn.
Je mag niet zomaar stoppen met Atopica, maar moet het heel rustig afbouwen.
De verhalen wisselen, omdat iedere hond er weer anders op reageert. Net zoals mensen op diverse manieren op verschillende medicijnen reageren.
Ik hoop dat het goed aanslaat bij jouw hond en hij snel van die vreselijke jeuk verlost is!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Japie aan de atopica
Moderator: moderatorteam
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Re: Japie aan de atopica
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
- Aantal honden: 1
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nu stelt een halfje pred voor een Lab weinig voor, maar toch is het gezonder als je hem een hele tablet óm de dag zou geven. Dan kan zijn eigen hormoonhuishouding ook wat blijven werken ipv dagelijks door de pred ontregelt te worden.senna en odin schreef:Met Sen hebben we ook een tijd getobt. Hij kan niet tegen granen( getest bij de DA) dus over op vers vlees, dat wilde ik toch al. Werd al minder maar de jeuk verdween niet helemaal.
Vooral vanaf de lente tot pak em beet oktober had hij veel last. Totdat mij opviel dat hij het vooral had als hij gezwommen had of hierachter in zijn zwembad had gespeeld( gewoon gespetter).
Of als ik in de regen had gewandeld dan was het ook funest.
Later is gebleken dat hij van dat vocht vachtbroei krijgt en dat veroorzaakte mede de jeuk. Duurt echt een halve dag eer hij droog is van s'ochtends zwemmen bijvoorbeeld. En dan droog ik hem al heel goed af.
Tis een gewone lab maar met een enorme ondervacht die het water vast houd. Die ondervacht helpen we hem mee maar dat werkt nog niet helemaal.
Nu staat hij in die periode op een halfje prednoral per dag(15mg) en dat werkt heel goed. Hij kan lekker zwemmen zonder jeuk. Een paar keer in de maand onder de tuinslang met Malaseb shampoo. En hij leeft heerlijk jeukvrij![]()
Het verhaal van Kees mbt vochtigheid in deze tijd van het jaar kan ik dus heel goed inkomen.
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Nick heeft atopische dermatitis.
Alles geprobeerd, maar het enige waar hij enigszins baat bij heeft is predisolon.
Om de dag 10 mg.
Minimaal maar het werkt.
Ook ik heb het gevoel dat zwemmen 'de boel' triggert, dus heb dat gereduceerd.
Om de dag lekker zwemmen, daarna afspoelen en goed afdrogen.
Ik heb nu een jeukvrije gelukkige hond.
Ik realiseer me goed dat de Prednisolon een aanslag zal zijn op zijn organen.
Ik kies tussen 2 kwaden.
Een hond zonder jeuk, die zeer ws. de 12 niet zal halen.
Maar wél een jeukvrij leven heeft.
Alles geprobeerd, maar het enige waar hij enigszins baat bij heeft is predisolon.
Om de dag 10 mg.
Minimaal maar het werkt.
Ook ik heb het gevoel dat zwemmen 'de boel' triggert, dus heb dat gereduceerd.
Om de dag lekker zwemmen, daarna afspoelen en goed afdrogen.
Ik heb nu een jeukvrije gelukkige hond.
Ik realiseer me goed dat de Prednisolon een aanslag zal zijn op zijn organen.
Ik kies tussen 2 kwaden.
Een hond zonder jeuk, die zeer ws. de 12 niet zal halen.
Maar wél een jeukvrij leven heeft.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een allergie is toch een overreactie van het immuunsysteem?Casey schreef:Het probleem met allergische reacties is juist teveel weerstand, niet te weinigranetje schreef: Oudere honden hebben doorgaans minder weerstand en entingen kunnen de weerstand tijdelijk verminderen.
Dat is dan wel dubbel op.En inderdaad tijdelijk, dus als er 6 maanden zit tussen de enting en de reactie, en de reactie vind altijd plaats in een bepaald seizoen, dan is er gewoon geen relatie, zoals in dit geval.
Groetjes,
Kees
Dus eigenlijk reageert het immuunsysteem te fel op iets waar het eigenlijk niet op moet reageren of in ieder geval niet zo fel.
Dan is het immuunsysteem eigenlijk een beetje uit balans.
Ik zou bij zo'n hondje liever gaan titeren en als het enigszins kan niet enten.
- ranetje
- Zeer actief
Werkt het dan in alle gevallen "te veel"?
Kan uit balans ook een aanwijzing zijn van te veel voor het een en te weinig voor het ander?
Voor mijn gevoel als leek zou je het immuumsysteem dan niet meer moeten verstoren dan strikt noodzakelijk.
Enke verstoring is dan toch meer reden om uit balans te raken en/of te blijven?
Kan uit balans ook een aanwijzing zijn van te veel voor het een en te weinig voor het ander?
Voor mijn gevoel als leek zou je het immuumsysteem dan niet meer moeten verstoren dan strikt noodzakelijk.
-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Maar tegen de ziekte van Weil moet toch wel ieder jaar geent worden en dan het liefst in het voorjaar??
- ranetje
- Zeer actief
Dank je voor je uitlegInge O schreef:een immuunsysteem wordt door een simpele infectie (gebruik ik nu maar even als voorbeeld ipv. het beladen begrip 'vaccin') net zomin verstoord als een maag door een portie friet : ze moeten er beiden door aan het werk maar daar zijn ze ook beiden voor gemaakt.ranetje schreef:Voor mijn gevoel als leek zou je het immuumsysteem dan niet meer moeten verstoren dan strikt noodzakelijk.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ik voorstander ben van jaarlijks de ene vaccinatie na de andere te geven, op een gegeven moment heb je het niet meer over normaal werk maar over overwerk)
Ik geloof wel dat een vaccin iets meer is dan een simpele infectie?
De vloeistof waarmee het wordt ingespoten bestaat uit meer dan alleen wat water.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
gemini6 schreef:Maar tegen de ziekte van Weil moet toch wel ieder jaar geent worden en dan het liefst in het voorjaar??
Het enige wat je 'moet' is je informeren en je gezond verstand gebruiken. Aan de hand daarvan bepaal jij of je wilt vaccineren, zo ja wanneer en waartegen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Als het goed gaat met de Atopica, dan langzaam kijken of welke dosis het goed blijft gaan.DebbieZ schreef:Nee, met zo'n oud besje zijn een aantal behandelingen toch niet echt een goede optie meer. Dat heb ik natuurlijk wel overwogen, maar maar heel kort. Opties die pas op langere termijn effect hebben, zijn voor hem gewoon niet zo handig. Ook omdat ik gewoon niet weet hoe oud hij is en hoe lang hij nog heeft. Ik hoop dat ik op een mooi lage onderhoudsdosis kan komen te staan en in de wintermaanden misschien helemaal niets. Dan wordt hij ook in dat seizoen geent. Japie heeft overigens beide keren geen entreactie gehad, is helemaal niet ziek geweest ervan gelukkig. Dus ik blijf hem nu nog wel enten.Caro. schreef:Mijn hond krijgt zo'n 2 á 2,5 maand per jaar Atopica, ook ivm allergie. Daarnaast krijgt hij immunotherapie, maar daar zou ik als ik jou was bij zo'n oude hond, absoluut niet aan beginnen hoor.
Atopica was echt de redding bij mijn hond, hij lag totaal open en prednison gaf teveel bijwerkingen. De eerste keer toen hij Atopica ging gebruiken, hielp het vrijwel direct (na een paar dagen) en hij heeft op een klein beetje overgeven na, geen bijwerkingen gehad.
Vorig jaar kreeg hij het alleen nog in de 2 maanden dat zijn allergie het hevigst was en de immunotherapie (nog) niet voldoende werkt. Dit jaar is het weer even afwachten, maar ik heb het altijd op voorraad in huis zodat ik het direct kan geven als het nodig is.
Denk overigens wel aan het afbouwen he mocht het niet bevallen of het allergie seizoen weer over zijn.
Je mag niet zomaar stoppen met Atopica, maar moet het heel rustig afbouwen.
De verhalen wisselen, omdat iedere hond er weer anders op reageert. Net zoals mensen op diverse manieren op verschillende medicijnen reageren.
Ik hoop dat het goed aanslaat bij jouw hond en hij snel van die vreselijke jeuk verlost is!
Dus van 1 x per dag, naar 1 x per 2 dagen. Gaat dat goed, dan 1 x per 3 dagen proberen.
Zo had ik Puchu vorig jaar ook naar 1 x 3 dagen kunnen krijgen en dat ging nog prima.
Hoe minder, hoe beter natuurlijk
goed gaat en natuurlijk in overleg met de arts.
- DebbieZ
- Zeer actief
Ja, precies, zo hebben we het ook in ons hoofd. Het is wel lastig dat de 10 mg niet meer leverbaar is, schijnbaar.Caro. schreef:Als het goed gaat met de Atopica, dan langzaam kijken of welke dosis het goed blijft gaan.
Dus van 1 x per dag, naar 1 x per 2 dagen. Gaat dat goed, dan 1 x per 3 dagen proberen.
Zo had ik Puchu vorig jaar ook naar 1 x 3 dagen kunnen krijgen en dat ging nog prima.
Hoe minder, hoe beter natuurlijkmaar eerst de begindosis (die vaak hoger ligt) aanhouden en dan pas minderen als het echt helemaal
goed gaat en natuurlijk in overleg met de arts.
- ranetje
- Zeer actief
Merci 
- DebbieZ
- Zeer actief
Japie zit nu precies twee weken aan de Atopica en lijkt toch echt minder jeuk te hebben. Eigenlijk merkten we na een paar dagen al iets, maar hij wordt nog steeds rustiger (qua kriebeligheid, hij ligt niet in coma ofzo). Het is niet weg, maar alle ticjes en trekjes lijken te verminderen en af en toe valt er dan eentje helemaal weg. Hij lijkt ook absoluut meer rust te hebben in zijn lijfje. Ben benieuwd of het nog weer twee weken verder meer verbeterd kan zijn.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- DebbieZ
- Zeer actief
Het is alleen wel jammer dat hij tijdens het geven van zo'n capsule vindt dat hij heel hard moet gaan jammeren en gillen. Door die overgevoeligheid en jeuk bij zijn lippen en neus, vindt hij het vreselijk als je daar in de buurt komt. Inmiddels kan ik zowaar zijn neus weer aaien zonder reactie en dat is eigenlijk best heel bijzonder. Ik kan er zowaar weer een zoen op planten! Maar die pil is nog even een dagelijkse drama.
- DebbieZ
- Zeer actief
Even een update geven. Japie zit nu bijna drie maanden aan de Atopica en hij is nagenoeg jeukvrij. Hij knabbelt nog wel eens aan een voet en hij schudt nog wel eens met de oren, maar dat is het dan wel. Hij krabt nooit meer aan zijn kin, zijn neus is dan ook mooi schoon, zonder korstjes. Japie is lekker actief, heeft geen enkele bijwerking en doet het echt heel erg goed. Ik ben ontzettend blij dat we met dit medicijn zijn begonnen, het heeft de kwaliteit van zijn leven gered.
Pil geven vindt hij nog steeds erg stom, dat wel.
Pil geven vindt hij nog steeds erg stom, dat wel.
- ranetje
- Zeer actief
Fijn dat de jeuk weg is 
-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Wat fijn dat de jeuk weg is
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Hartstikke goed zeg
Ben je ook de dosis aan het afbouwen om te kijken om welke lagere dosis het goed blijft gaat?
Toen mijn hond het langere tijd moest hebben, ging het op een bepaald moment goed met 2 x per week, dat was een goede
onderhoudsdosis waarop het stabiel bleef.
Wil niet zeggen dat dit bij jouw hond ook zo is, maar (i.o.m. je arts) is het wel het proberen waard of het op een lagere dosis ook
goed blijft gaan zodat de hond zo weinig mogelijk medicijnen binnen krijgt. Te starten dan met b.v. 2 dagen een pil, 1 dag niet en daarna
om de dag, dus heel voorzichtig uit proberen en uiteraard i.o.m. de arts.
Ben je ook de dosis aan het afbouwen om te kijken om welke lagere dosis het goed blijft gaat?
Toen mijn hond het langere tijd moest hebben, ging het op een bepaald moment goed met 2 x per week, dat was een goede
onderhoudsdosis waarop het stabiel bleef.
Wil niet zeggen dat dit bij jouw hond ook zo is, maar (i.o.m. je arts) is het wel het proberen waard of het op een lagere dosis ook
goed blijft gaan zodat de hond zo weinig mogelijk medicijnen binnen krijgt. Te starten dan met b.v. 2 dagen een pil, 1 dag niet en daarna
om de dag, dus heel voorzichtig uit proberen en uiteraard i.o.m. de arts.
- DebbieZ
- Zeer actief
Ja, dat is wel de bedoeling. We willen even op een stabiel niveau komen en dan gaan we overleggen met de da hoe we dat afbouwen gaan aanpakken.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja precies.DebbieZ schreef:Ja, dat is wel de bedoeling. We willen even op een stabiel niveau komen en dan gaan we overleggen met de da hoe we dat afbouwen gaan aanpakken.
Wat toen door de dermatoloog tegen mij gezegd is, is dat hij eerst helemaal geen klachten meer moet hebben. Dus totaal geen jeuk meer, geen plekjes of niets. Als dat stabiel is, dan ga je heel rustig afbouwen (gewoon een week of 3 á 4 op dezelfde dosis steeds blijven) en kijken op welke dosis het goed blijft gaan.