Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prikpil

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Prikpil

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heeft er hier iemand ervaring met de prikpil voor zijn of haar teef?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Prikpil

Ongelezen bericht door Hutsje »

die veroorzaakt kanker dus nee.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Waarom zou je dat willen, je gaat niet fokken met Apple lijkt me? Dan lijkt castratie me meer voor de hand liggend.
Brindlecardi
Zeer actief

Waardoor veroorzaakt de prikpil kanker?

Ik weet niet of ik met Apple wil fokken, maar ga niet onnodig snijden in honden. Normaal
Interesseert zo'n loopsheid mij niet, maar nu woont Ben hier weer tijdelijk en zocht ik dus voor een tijdelijke oplossing op korte termijn indien mogelijk.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Apple schreef:Waardoor veroorzaakt de prikpil kanker?

Ik weet niet of ik met Apple wil fokken, maar ga niet onnodig snijden in honden. Normaal
Interesseert zo'n loopsheid mij niet, maar nu woont Ben hier weer tijdelijk en zocht ik dus voor een tijdelijke oplossing op korte termijn indien mogelijk.

oplossing op korte termijn, gescheiden houden ;-)
Brindlecardi
Zeer actief

Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.
Hutsje
Zeer actief

ik zou zeggen, google maar eens. het risico op kanker wordt heel erg groot dus ook voor 1 keer moet je het gewoon niet willen. ene goede da zal hem ook niet willen zetten.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.

het is (ook 1x) kanker verwekkend, zou het nooit aanraden, loopsheid onhandig, dan had je een reu moeten nemen ;-)
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik ken teven die hormonaal zo van slaag raakte door de prikpil dat het nooit is goedgekomen, of pas na een hele lange tijd, zelfs 1 teef moesten ze er voor in laten slapen.

dus behalve dat het kankerverwekkend is gewoon zoizo niet doen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Brindlecardi
Zeer actief

crutz schreef:
Apple schreef:Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.

het is (ook 1x) kanker verwekkend, zou het nooit aanraden, loopsheid onhandig, dan had je een reu moeten nemen ;-)
Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.
Maar waarom is het kankerverwekkend? Zijn het de hormonen? Zit er iets verkeerds in de prikpil zelf?
Hutsje
Zeer actief

nogmaals google maar eens. dat kunnen wij wel voor je gaan doen maar dat kun je zelf ook.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Ik zie dat iedereen het roept dat het zo is op internet, maar de vraag waarom
is voor mij nog niet beantwoord. Zal het wel aan de DA vragen donderdag. Bedankt.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

google is your friend http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/va ... entie.html
eerste hit...jeetje zeg als je het forum kan vinden kan je het toch ook even op google intikken.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:
crutz schreef:

Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.
Maar waarom is het kankerverwekkend? Zijn het de hormonen? Zit er iets verkeerds in de prikpil zelf?

je had een reu toen Apple kwam (weet niet of er toen al zicht was op dat je apart ging wonen) , maar goed dat is de discussie niet, haal het alleen aan omdat je aangeeft dat het ook wel handig is voor het uit logeren gaan...

zoals je hierboven ook al kan lezen kunnen ze zo van de rel raken dat het idd langere termijn effecten heeft.
Weet van teven die nooit meer loops zijn geworden (erg handig zou je dan denken, maar ik denk aan de hoeveelheid rommel die je dus ingespoten hebt...), gedragsveranderingen, misvormde pups door ofwel toch een dekking omdat t niet 100% werkte ofwel een bewuste dekking NA de prikpil, dus bij een gewone loopsheid, met ook misvormde pups,

ik vind er gewoon te veel haken en ogen aan kleven....
Brindlecardi
Zeer actief

Asta schreef:google is your friend http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/va ... entie.html
eerste hit...jeetje zeg als je het forum kan vinden kan je het toch ook even op google intikken.
:19: :19:
Ik vraag toch WAAROM het dan zo kankerverwekkend is, niet of nog tien mensen alleen maar willen schreeuwen DAT het zo is. Dat geeft toch geen antwoord op wat ik me dan afvraag....
Brindlecardi
Zeer actief

crutz schreef:
Apple schreef:
crutz schreef:

je had een reu toen Apple kwam (weet niet of er toen al zicht was op dat je apart ging wonen) , maar goed dat is de discussie niet, haal het alleen aan omdat je aangeeft dat het ook wel handig is voor het uit logeren gaan...

zoals je hierboven ook al kan lezen kunnen ze zo van de rel raken dat het idd langere termijn effecten heeft.
Weet van teven die nooit meer loops zijn geworden (erg handig zou je dan denken, maar ik denk aan de hoeveelheid rommel die je dus ingespoten hebt...), gedragsveranderingen, misvormde pups door ofwel toch een dekking omdat t niet 100% werkte ofwel een bewuste dekking NA de prikpil, dus bij een gewone loopsheid, met ook misvormde pups,

Apple en Ben zijn nooit samen opgegroeid en leven pas recent zo samen. Na Ben komt er geen reu meer en Ben is 9.

Oke nou duidelijk, bedankt voor je ervaring hiermee.
Ik ben al niet meer van plan om het te gebruiken, maar snap niet helemaal waarom vervolgens nergens te vinden is in mijn beleving wat de prikpil dan echt zo gevaarlijk maakt.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Apple schreef:
Asta schreef:google is your friend http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/va ... entie.html
:19: :19:
Ik vraag toch WAAROM het dan zo kankerverwekkend is, niet of nog tien mensen alleen maar willen schreeuwen DAT het zo is. Dat geeft toch geen antwoord op wat ik me dan afvraag....
Even verder googelen? http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html

Vervolgens op melkkliergezwel:

Voorkomen
De aandoening komt uitsluitend bij teven voor. De dieren zijn vaak van middelbare leeftijd (± 7 jaar) als de eerste knobbeltjes ontstaan. Honden die jong gesteriliseerd zijn, bijvoorbeeld vóór de tweede loopsheid, lopen veel minder risico. Dieren die veel met antiloopsheid-preparaten (prikpil bijvoorbeeld) behandeld zijn hebben meer kans op problemen. Het naakt niet uit of de teven jongen gehad hebben.

Oorzaak
De oorzaak is, zoals bij ieder gezwel, een ontsporing van de normale celgroei. De groei van cellen wordt door het lichaam strak in de hand gehouden. Er mogen er niet te veel of te weinig zijn. Bij tumoren gaat de groei ongeremd door met alle gevolgen hiervan.
Dat hormonen bij het ontstaan van melkliergezwellen een belangrijke rol spelen blijkt uit het feit dat jong gesteriliseerde teven bijna nooit gezwellen krijgen, terwijl niet gesteriliseerde dieren vaak tumoren ontwikkelen. Het geven van extra hormonen (antiloopsheidmiddelen) doet het risico toenemen.

Oftewel, oorzaak is ontsporing normale celgroei. Klinkt logisch als je hormonale troep inspuit, dat dit de tumoren doet toenemen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Lijkt me te komen door het toedienen van hormonen inderdaad.

Hormonen spelen eveneens een rol bij het ontstaan van bepaalde tumoren. Als vrouwelijke honden en katten niet, of pas op latere leeftijd, gesteriliseerd worden, geeft dit een duidelijk verhoogde kans op melkklierkanker. Ditzelfde geldt voor het gebruik van de pil of prikpil.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

De meest voorkomende bijwerkingen van de prikpil zijn baarmoederontstekingen, baarmoeder- en eierstokafwijkingen, tumoren van de melkklieren, suikerziekte, onrust, meer drinken dan normaal, bijnierproblemen en beenmergdepressie. Daarom adviseren wij u om een operatie te overwegen als u de loopsheid van uw hond permanent wilt voorkomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik heb vroeger bij een van mijn beardieteefjes uit nood (reu die ik had was ernstig epileptisch en ik was bang dat hij getriggerd zou worden door een loopse teef) de prikpil laten zetten maar het was eens en nooit weer. Het heeft 2,5 jaar geduurd voor ze weer loops werd, op de plaats van de prik kreeg ze eerst een enorme bult en later een grote kale plek en uiteindelijk is ze aan kanker overleden (al kun je niet zomaar stellen dat dat van de prikpil gekomen is natuurlijk :wink: ).
Groetjes, Marjan
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Gek genoeg kan ik het wel vinden met google. Er wordt een hele hoge dosis hormonen (progestagenen) ingespoten die zorgen dat de teef niet meer loops wordt maar die ook de kans op verschillende soorten kanker, diabetes en pyometra verhogen....
Zo moeilijk is het dus blijkbaar niet, maar je moet natuurlijk wel even moeite doen ipv het aan anderen vragen en dan bot en geirriteerd reageren op de kennis die zij met je delen.....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Brindlecardi
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Lijkt me te komen door het toedienen van hormonen inderdaad.

Hormonen spelen eveneens een rol bij het ontstaan van bepaalde tumoren. Als vrouwelijke honden en katten niet, of pas op latere leeftijd, gesteriliseerd worden, geeft dit een duidelijk verhoogde kans op melkklierkanker. Ditzelfde geldt voor het gebruik van de pil of prikpil.
Oke dus dan zou puur het toedienen van de hormonen de oorzaak zijn, maar dat lijkt te vergeleken worden met de gewone hormonen waar honden ook kanker van krijgen. Is dat dan niet ' even ' schadelijk als een hond gewoon niet castreren?
( even nieuwsgierigheid hoor )
Brindlecardi
Zeer actief

Nawosh schreef:Ik heb vroeger bij een van mijn beardieteefjes uit nood (reu die ik had was ernstig epileptisch en ik was bang dat hij getriggerd zou worden door een loopse teef) de prikpil laten zetten maar het was eens en nooit weer. Het heeft 2,5 jaar geduurd voor ze weer loops werd, op de plaats van de prik kreeg ze eerst een enorme bult en later een grote kale plek en uiteindelijk is ze aan kanker overleden (al kun je niet zomaar stellen dat dat van de prikpil gekomen is natuurlijk :wink: ).
Hè bah! Geen leuke ervaring zo te horen
Zoek stok!
Zeer actief

http://home.scarlet.be/dieren.kliniek/m ... middel.htm
Onder prikpil een verhaal over de timing, hoe belangrijk deze is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: zoals je hierboven ook al kan lezen kunnen ze zo van de rel raken dat het idd langere termijn effecten heeft.

Hier ook bij de kat ja. Je kunt natuurlijk bij één dier geen direct verband leggen; maar mamatumoren op latere leeftijd en een misvormd nestje kittens.
Zoek stok!
Zeer actief

Apple schreef:

Oke dus dan zou puur het toedienen van de hormonen de oorzaak zijn, maar dat lijkt te vergeleken worden met de gewone hormonen waar honden ook kanker van krijgen. Is dat dan niet ' even ' schadelijk als een hond gewoon niet castreren?
Denk het niet. In de prikpil zit een grotere hoeveelheid hormonen. Maar dat is een vermoeden hoor. En in die link die ik plaatste staat hoe belangrijk het is om de juiste timing te hebben. Grote kans dat je die niet hebt en dan gooi je dus in een onvoorbereid lijf heel veel hormonen. Bij een loopsheid weet het lichaam wat er gebeurt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:

nee, want je moet nu een "over dosis" hormonen geven om het juiste (gewenste) effect te krijgen, heeft dus altijd meer impact dan natuurlijk
Brindlecardi
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Apple schreef:

Denk het niet. In de prikpil zit een grotere hoeveelheid hormonen. Maar dat is een vermoeden hoor. En in die link die ik plaatste staat hoe belangrijk het is om de juiste timing te hebben. Grote kans dat je die niet hebt en dan gooi je dus in een onvoorbereid lijf heel veel hormonen. Bij een loopsheid weet het lichaam wat er gebeurt.
Oke dus jij zou zeggen dat timing en de hoeveelheid hormonen maakt dat dit gevaarlijker is dan de gewone hormonale schommeling bij de teef? Zit wel wat in denk ik! Maar goed ook ik kan dat niet onderbouwen. Wel vreemd eigenlijk dat honden zo gevoelig zijn voor eigen hormonen ( als je hond niet castreert ) zouden wolven dit niet hebben? Neem toch aan dat die wel gewoon oud worden in het wild, met eigen hormonen zonder castratie.
Hutsje
Zeer actief

een pup van huts heeft er ook een paar gehad. de da wilde dat niet maar ja, ze moesten met vakantie. pup kwam bij ons en ik had toen alleen maar teven. ik schrok ervan en heb er wat van gezegd. ja, de da deed het ook liever niet maar ze stonden erop en toen heeft hij het toch gedaan. affijn, direct daarna een baarmoederontsteking en daarna heeft ze weer een prik gekregen. want loopsheid was zo lastig. daarna loops geworden en gedekt, leeggebleven. daarna weer bmo. deze was zo erg dat ze eigenlijk gecastreerd moest worden. maar ze wilden perse een nest dus volgende loopsheid weer gedekt en weer leeg. daarna weer een fikse bmo die ze bijna niet overleefd heeft. een half jaar later is ze overleden aan lymfeklierkanker.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Die krijgen nestjes toch? Hm nee, dat is alleen de alfa teef. Nooit in verdiept, dat merk je wel. Geen idee waarom onze huishonden daar dan zo gevoelig voor zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”