Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup van 7,5 maand eet opeens slecht.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix
Aantal honden: 1

Pup van 7,5 maand eet opeens slecht.

Ongelezen bericht door sybertje »

Van de een op andere dag eet mijn reutje van 7,5 maand slecht.
Bij de fokker kreeg hij Smolke en dat heb ik eerst aangehouden. De honden daar hadden altijd voer in hun bak waar ze naar behoefte van mochten eten. Geen een was er te dik. Fan van die brokken was hij echter niet.
Na heel veel lezen hier op het forum raakte ik ervan overtuigd dat KVV beter was en dat ben ik toen gaan geven. Ik wisselde Carnibest natuurhond af met de volledige mixen(gewoon en pens) van Smuldier. Twee dagen in de week kreeg hij nog brokken, omdat ik anders met vakantie een probleem heb. Wij gaan 2 weken met de vouwwagen weg en beschik dan niet over een vriezer.
Vanaf het begin was hij gek op zijn vlees, het bakje was zo op. De brokken (na meerdere merken uit geprobeerd nu prins total care) gaan er alleen in als ik er eetlepel leverpastei doorheen prak.
Tot vorige week. Van de een op andere dag liet hij zijn KVV staan. Op dat moment was ik bezig met een bakje penscompleet van smuldier. Ik dacht dat het misschien van de pens kwam. Hij spuugde die ochtend 2 keer gal. Uiteindelijk kreeg ik er wat stukje gedroogde kipfile in zodat het spugen stopte, maar zijn vlees wilde hij niet. s' Avonds kreeg ik er wel wat brokken in, maar niet veel.
Ik gaf altijd 3x per dag 110 gram KVV. Nu eet hij eigenlijk nog maar 2x een beetje. Soms zijn het de brokken, soms een beetje carnibest. Hij heeft slechts een dag weer goed gegeten, toen waren we bij mijn ouders en was daar de keeshond pup van mijn broer.
Wel eet hij de lekkere snoepjes met trainen zeg maar. Laatst had ik een klein stukje rauwe kip, dat at hij ook. Een klein stukje kaas bij het trainen ook. Of een korstje witbrood.
Ik heb de dierenarts al gebeld, maar omdat hij verder vrolijk, actief is, geen koorts heeft en wel lekkere dingen eet, wist zij het ook niet. Hij oogt niet ziek, is niet mager. Ze dacht dat er misschien een loops teefje in de buurt was. Mijn reutje was er al wel vroeg bij, met 4 maanden tilde hij zijn poot al op.
Omdat hij dus nog jong is, maak ik mij zorgen om het weinige eten. Straks krijgt hij te weinig binnen en groeit hij niet goed meer. (de DA denkt wel dat hij in de hoogte al is uit gegroeid en niet groot wordt. Schofthoogte is nu zo'n 33cm en hij weegt 7,6 kilo)
Hij is eigenlijk altijd al een kieskeurige eter geweest en daar heb ik al veel over gelezen hier. Een nieuw soort brokken werd eerst enthousiast gegeten en na een week weer minder. Dit was dus voor de kvv.
Bij kvv viel hij eerst zijn etensbak aan bij wijze van en toen heb ik hem geleerd te wachten totdat ik toestemming gaf om te gaan eten. Dit ging prima. Ik merkte wel na een maand of 2 dat hij steeds aarzelender naar zijn etensbak ging als ik "toe maar" had gezegd.
Ik weet het dus even niet meer. Ik haal zijn bak weg als hij na 10 min. nog niet gegeten heeft en probeer het later weer.
Moet ik het zoeken in (puber)gedrag, in het eten of in zijn gezondheid?
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Re: Pup van 7,5 maand eet opeens slecht.

Ongelezen bericht door corina »

Als ik dit stukje lees dan krijgt hij heel veel verschillende soorten en merken te eten.

Volgens mij kun je je pup van 7.5 mnd ook wel op 2x eten op een dag zetten.

Ik denk dat hij te veel variatie heeft waardoor hij kieskeurig wordt en inderdaad een beetje pubergedrag gaat vertonen.

Kun je eens neerzetten wat hij wanneer te eten krijgt?
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
sybertje
Zeer actief

Hij krijgt door de weeks kvv, smuldier of carnibest. Maar een merk per dag. In het weekend krijgt hij brok. Nu dus prins.
Ik maak altijd eerst een zak leeg voordat hij een ander merk krijgt.
Hij begon dus met Smolke, toen heb ik in een puppypakket Kenner lam/rijst gekregen, toen een zak Prins junior krokant. Toen las is dat je niet puppievoer hoeft te geven en ben ik overgegaan op de volwassenvariant. Hij krijgt de brokken dus maar 2 dagen per week en dus doe ik dan lang met een zak.

Het is onze eerste hond, vandaar dat ik wat onzeker ben.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik zou niet zoveel gaan prutsen en het erin willen werken... hij kan op die leeftijd met gemak 2 x per dag eten hebben. Misschien geef je hem wel teveel nu. Verder is het bak met eten, 10 minuten... niet eten.. bak weg... vanavond weer een kans.. weer niet eten hup volgende dag weer een kans...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik denk dat je een beetje teveel geeft, het is maar een kleine hond. Ik zou hem een paar dagen 2x 100 gram geven en als je dan ziet dat hij nog meer lust voer je het iets op.
Is hij mager, voel je zijn ribben erg goed?
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Pemba schreef:Ik denk dat je een beetje teveel geeft, het is maar een kleine hond. Ik zou hem een paar dagen 2x 100 gram geven en als je dan ziet dat hij nog meer lust voer je het iets op.
Is hij mager, voel je zijn ribben erg goed?
:ok: dit dus..
Ik heb hier een kruising Lhasa(15mnd) die 10kg weegt en best gevuld is..
hij krijgt niet meer dan 200 gram kvv per dag.
sybertje
Zeer actief

Dank jullie wel voor de antwoorden! Op de verpakking van Carnibest stond dat je bij puppy's per kilo lichaamsgewicht 40-70 gram moest geven, vandaar dat ik op die 300 gram uitkwam. Voor volwassen staat er 20-30 gram per kilo, maar ik wist niet wanneer je daar vanuit moest gaan.
Hij likte de laatste tijd ook al niet meer de kruimels uit de bak. Maar een maaltijd overslaan op deze leeftijd is niet erg dus?
Net pakte hij per ongeluk de bruine boterham met worst die overgebleven was uit de broodtrommel van mijn man (tas stond per ongeluk op de grond in de gang), terwijl hij zijn vlees niet wilde.
Hij is niet mager. Je ziet de ribben niet, maar je kunt ze wel licht voelen. Dat is goed toch?
Dan ga ik hem nu 2x per dag voeren en dan minder.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sybertje schreef:Dank jullie wel voor de antwoorden! Op de verpakking van Carnibest stond dat je bij puppy's per kilo lichaamsgewicht 40-70 gram moest geven, vandaar dat ik op die 300 gram uitkwam. Voor volwassen staat er 20-30 gram per kilo, maar ik wist niet wanneer je daar vanuit moest gaan.
Hij likte de laatste tijd ook al niet meer de kruimels uit de bak. Maar een maaltijd overslaan op deze leeftijd is niet erg dus?
Net pakte hij per ongeluk de bruine boterham met worst die overgebleven was uit de broodtrommel van mijn man (tas stond per ongeluk op de grond in de gang), terwijl hij zijn vlees niet wilde.
Hij is niet mager. Je ziet de ribben niet, maar je kunt ze wel licht voelen. Dat is goed toch?
Dan ga ik hem nu 2x per dag voeren en dan minder.
mijn honden krijgen vanaf 12 weken nog maar 2 x per dag eten. :wink: Nee hoor, niet eten dan maar niet... krijgt vanzelf weer honger.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
corina
Zeer actief

Idd goed plan om 2x per dag te voeren en wat minder.

Misschien kun je een foto van je hondje op het forum zetten?
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

sybertje
Zeer actief

Ik ben nu wat foto's aan het uploaden, maar moet nog even kijken hoe ik ze hier moet plaatsen.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Vedette (ruim 4 maanden) voeren we ook brokken bij haar smuldier. We geven 2x per dag een maaltijd waarvan 2x100gram smuldier en 2x 45gram brokjes er doorheen. Met brok zijn we nu over van Prins op Cavom omdat ze wat aan de dunne kant was en de zak Prins leeg was. Misschien is die combi kvv met brok gemengd ook wat voor jouw hond?
sybertje
Zeer actief

Ik heb niet een recente, duidelijke standfoto, maar deze geven wel een beeld.

Meet Django:
Afbeelding
Nog niet geplukt.

Afbeelding
Samen met zijn "neefje" Bodey, keeshondpup. Inmiddels geplukt.

Afbeelding
Hij staat wel uitgerekt zo.
sybertje
Zeer actief

Tanden zijn inmiddels gewisseld. Misschien hooguit nog een kies, maar dat kan ik niet goed zien.

Ik heb een tijd brokken en kvv gemengd, maar ik meende dat dat juist niet goed was. Als ik straks op vakantie ga kan ik dat ook niet.
Misschien maakt hij er ook wel deels een potje van omdat ik me er zorgen over maak. Django is heel aanhankelijk en erg gericht op mij. Ik heb het gevoel dat hij mij feilloos aanvoelt, net zoals mijn paard trouwens. Ik zal het moeten loslaten zodat hij het ook kan zeg maar.
Bedankt voor het meedenken, geeft de burger weer moed. ;-)
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Hij krijgt gewoon te veel, als hij echt honger heeft eet hij wel. De groei is er uit en zijn behoefte is kleiner, dan leer he hem ook nog af te wachten want dan komt er een speciaalmenu tevoorschijn.
Wat binnen 5 minuten niet in de hond zit (dus hij laat het staan) wegzetten en met de volgende voedertijd weer aanbieden. En terug gaan naar twee keer per dag eten.
In principe is 2% van zijn lichaamsgewicht per dag ruim voldoende.

Ik zou de lekkere dingen ook schrappen.
corina
Zeer actief

Hij ziet er prima uit zo te zien!

Ik zou brok en KVV idd niet mengen! Beter de ene dag brok en de andere dag vlees. De vertering van brok gaat heel anders dan de vertering van vlees!
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

7,5 maand, dat is 20-30 gram per kilo hond per dag.
Hij is al zo goed als uitgegroeid namelijk, dus daar heeft ie echt genoeg van.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

corina schreef:Hij ziet er prima uit zo te zien!

Ik zou brok en KVV idd niet mengen! Beter de ene dag brok en de andere dag vlees. De vertering van brok gaat heel anders dan de vertering van vlees!
dat is allang achterhaald, je kunt brok en kvv gewoon mengen... :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”